DIAGNOZA PEDAGOGICZNA FUNKCJI ROZWOJOWYCH DZIECKA
1. Porozumiewanie się:
A) werbalne ( mowa prawidłowa, mowa niewyraźna, opóźnienie rozwoju mowy, wady wymowy)
B) niewerbalne (gesty, dźwięki nieartykułowane)
2. Duża motoryka:
Ø Podskoki
Ø Rzuty i chwyty
Ø Chodzenie na palcach
Ø Chodzenie na piętach
Ø Przeskoki przez przeszkodę
Ø Naśladowanie ruchów nauczyciela
Ø Orientacja w schemacie ciała
3. Lateralizacja (stronność):
Ø Ręka
Ø Noga
Ø oko
4. Percepcja wzrokowa:
Ø Nazywanie osób, przedmiotów, czynności w otoczeniu dziecka, na ilustracji
Ø Składanie obrazka z części wg wzoru, bez wzoru
Ø Wyszukiwanie przedmiotów, obrazków „takich samych”
Ø Dorysowywanie (dopasowywanie) brakujących części rysunku (obrazka)
Ø Rozróżnianie podstawowych kolorów
Ø Nazywanie podstawowych kolorów
Ø Układanie wg wzoru (figury geometryczne)
Ø Nazywanie przedmiotów codziennego użytku, owoce, warzywa, zabawki, członków rodziny
5. Percepcja słuchowa:
Ø Rozróżnia źródło dźwięku (spośród trzech – np.. bębenek, grzechotka, tamburyno)
Ø Reaguje na proste polecenia „daj”, „przynieś”, „wstań”, „pokaż” itp.
Ø Rozróżnia odgłosy zwierząt (kot, pies, krowa, kura)
Ø Odtwarza proste rytmy 0 - 0
00 – 00
00 - 000
6. Myślenie
Ø Układa historyjkę obrazkową z 3 części, 4 części
7. Pamięć:
Ø „co się zmieniło?” , „czego brakuje?”
8. Sprawność manualna:
Ø Trzymanie kredki, pędzla (nacisk)
Ø Kolorowanie (malowanie w konturze)
Ø Zagniatanie plasteliny
Ø Darcie papieru
Ø Segregowanie drobnych elementów (groch i makaron, klocki)
madziala5