Portret fantazyjny.pdf
(
1515 KB
)
Pobierz
okl mt 01-2008 pomocnicze.qxd
foto grafia
Jak już podkreślałem w poprzednich
artykułach, sprowadzenie terminu portret
do zbliżenia twarzy jest sporym uproszczeniem
i zawężeniem tematu.
wiło się w fotografii w odróżnieniu od renesan-
sowego malarstwa, które tolerowało portret
w cały wzrost, a nawet na koniu – wystarczy wejść
do jakiejkolwiek galerii sztuk pięknych, by się przeko-
Portret fantazyjny...
...albo mówiąc slangiem młodzieżowym
–
Portret powstał na potrzeby reklamowe. Powtórzyć taki
w domowym amatorskim studiu z ograniczonymi możliwoś-
ciami sprzętu oświetleniowego oczywiście nie będzie łatwo,
ale nie jest to bynajmniej niemożliwie. Profesjonalnie wyko-
nany makijaż i skąpa, aczkolwiek dobrze wyważona styli-
zacja jedynie podkreślają urodę modelki, lecz w żaden
sposób jej nie przysłaniają ani tym bardziej zastępują.
1
Sergiusz Mitin
wypasiony
nać. Dyskutować na ten temat można bez końca,
nie w tym rzecz. Dla mnie zdjęcie portretowe po-
winno pokazywać fotografowaną osobę w sposób:
1. Odzwierciedlający jej usposobienie i indywidual-
ne cechy charakteru.
2. Ukazujący postać możliwie korzystnie.
Ten drugi punkt w szczególności dotyczy fo-
tografowania osób płci pięknej, które – jak miałem
mnóstwo okazji się przekonać – oceniają w pier-
wszej kolejności
siebie
na zdjęciu i dopiero w os-
tatniej –
zdjęcie
jako takie. Jeśli chcemy zrobić
naprawdę dobry portret i sprawić tym fotografo-
wanej osobie dużą przyjemność, to musimy cał-
kiem sporo nad tym popracować.
Zaczynamy od
makijażu
. Zdecydowanie
powinien on podkreślać urodę fotografowanej
osoby, nie zaś ją przysłaniać ani tym bardziej
zastępować. W stosowaniu środków upiększają-
cych, jak np. cienie do powiek, tusz do rzęs, róż
B.
C.
Kierunek spojrzenia
Schemat oświetlenia portretu na fot. , względnie
łatwy do powtórzenia w warunkach amatorskiego
studia.
A – duży (średnica 120 cm) ośmiokątny softbox, ulo-
kowany tak, że środek znajduje się ciut powyżej twa-
rzy modelki i pochylony minimalnie w dół, może być
zastąpiony parasolką o zbliżonej średnicy; B – pros-
tokątny softbox 110×75 cm skierowany na tło tak,
że jego światło jedynie delikatnie muska modelkę;
C – parasolka o średnicy 90 cm umieszczona znacz-
nie powyżej głowy modelki i pochylona ku dołowi.
Aparat
64
A.
3
M
imo to właśnie takie podejście obecnie zadomo-
2
2
4
Portret zrobiony na życzenie modelki jest moim zdaniem przy-
kładem niezbyt udanej stylizacji. Mimo iż ubranie i biżuteria są
względnie dobrane do siebie kolorystycznie – jaskrawa, pstroka-
ta bluzka rozprasza uwagę i odciąga ją od twarzy modelki.
W takich przypadkach zawsze warto zastanowić się, co chcemy
pokazać – modelkę w ubraniu czy ubranie na modelce.
Pozbyłem się niechcianych elementów stylizacji,
zacieśniając kadr oraz prosząc dziewczynę
o zdjęcie korali i zsunięcie ramiączek bluzki.
Oczywiście o gustach się nie dyskutuje i – w ogó-
le – nudy by były nie z tej ziemi, gdyby każdemu
podobało się to samo.
do policzków, wszelkiego rodzaju
konturówki i pomadki – umiar
i rozwaga są wyjątkowo mile wi-
dziane. Makijaż nie może być zbyt
„ciężki”, najwyższą sztuką jest
tak go wykonać, żeby osoba na
zdjęciu wyglądała możliwie natu-
ralnie. Zbliżenie twarzy niestety
„wyłapuje” każdy mankament ce-
ry, nawet niekoniecznie w postaci
pryszczy czy zmarszczek. Pory,
wyglądające na co dzień normal-
nie, mogą okazać się przesadnie
rozszerzone na zdjęciu. Nie mó-
wiąc już o przebarwieniach cery
oraz jej „świeceniu” na skutek
obecnej na powierzchni absolut-
nie naturalnej warstewki ochron-
nej wydalanego przez pory tłusz-
czu. Refleksy świetlne na twarzy
nie zdobią portretu, więc warto
postarać się zmatowić cerę nało-
żeniem podkładu i sypkiego pud-
ru, czasami w ilościach przesad-
nych dla normalnego dziennego
albo nawet wieczorowego makija-
żu. Podkład i puder to jedyne
składniki makijażu, wobec których
w fotografii portretowej można
zastosować zasadę „masłem ka-
szy nie zepsujesz”.
Stylizacja.
Można próbo-
wać spotęgować efekt zdjęcia por-
tretowego jakimiś dodatkami, pod-
kreślającymi urodę fotografowanej
osoby. I znowu, dodatki
absolutnie
muszą
pasować nie tylko do oso-
by, lecz w równej mierze – do sie-
bie. Jeśli nie mamy pewności do-
pasowania elementów stylizacji
między sobą i urody fotografowa-
nej osoby, to lepiej ograniczyć ich
obecność w kadrze do minimum
albo pozbyć się w ogóle, skupiając
się wyłącznie na twarzy. Tu wkra-
czamy na nieco drażliwą, zwłasz-
cza na łamach czasopisma mło-
dzieżowego, ścieżkę. Przecież fo-
tografowana osoba w coś jest ub-
rana – no to co, rozebrać ją, żeby
pozbyć się w kadrze niechcianych
elementów? A czemu właściwie
nie? Może niekoniecznie rozbierać
do rosołu, ale odsłonić ramiona to
chyba nic zdrożnego, oczywiście
jeśli modelka nie ma nic przeciwko
temu. Tu należy przestrzegać bez-
względnej zasady – każda osoba
pozuje tylko i wyłącznie do kompo-
zycji, które jej odpowiadają
i w których dobrze się czuje. Pod
żadnym pozorem nie można starać
się nagiąć fotografowaną osobę
nawet w minimalnym stopniu na
rzecz swojej koncepcji zdjęcia.
Światło.
Na portret fanta-
zyjny niestety nie ma gotowych
recept i schematów oświetlenia.
Wszystko zależy od fantazji i po-
mysłu. Przy próbach portretu ra-
dziłbym znaleźć cierpliwą, a jesz-
cze lepiej zaangażowaną modelkę,
która chciałaby eksperymentować
razem z fotografem, pozwoliłaby
kręcić nią na planie, „jeździć” po
niej światłami itp. Jednym zda-
niem – traktowałaby sesję na zasa-
dzie zabawy i eksperymentu,
w wyniku których powstałyby
piękne zdjęcia. Swoją drogą –
wcale nie najgorsza pamiątka na
czasy przyszłe, kiedy już nie bę-
dzie się takim młodym i pięknym,
choć nie mam pewności, czy
w wieku „szczenięcym” w głębi
duszy w to się wierzy...
65
Plik z chomika:
xp7
Inne pliki z tego folderu:
Fotografujemy 1982.pdf.pdf
(11177 KB)
Migawka szczelinowa - (MT 7-1976).pdf
(371 KB)
Fotografia -Technika i technologia -Tadeusz Cyprian.pdf
(35480 KB)
Fotografia -Technika i technologia.rar
(35503 KB)
Podcast 35mm #2 - Karol szuka nagich kobiet.flv
(35898 KB)
Inne foldery tego chomika:
►Elektronika
►MOTORYZACJA
►NAUKA
1000 Słów o ,,,
AGD
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin