Okultyzm - próba klasyfikacji.doc

(38 KB) Pobierz
Okultyzm — próba klasyfikacji

Okultyzm — próba klasyfikacji

 

MAGIA (ukryte połączenia - ukryte oddziaływania). (Por. s. 39nn.)

·       biała

·       czarna — maleficium (grzech ciężki) czynione zwykle z pomocą duchów.

WRÓŻBIARSTWO (ukryta przyszłość).

SPIRYTYZM (ukryta wiedza i moc — np. uzdrowicielska — rzekomych duchów zmarłych. Istnieją powody, racje teologiczne, by rzekome duchy zmarłych traktować jako duchy złe, manifestujące się w ten sposób (Por. s. 85.), w tym także wiedza o przyszłości). Nota zalicza wróżbiarstwo i spirytyzm do magii (Por. Nota s 135n.), natomiast Katechizm Kościoła  Katolickiego (odtąd KKK) stwierdza, że spirytyzm pociąga często za sobą praktyki wróżbiarskie i magiczne (paragraf 2117). Widać, że te rzeczywistości są między sobą powiązane niezależnie od sposobu ujęcia. To powiązanie widać już w jednym ze źródłowych cytatów z Pwt 18, 10-12: Nie znajdzie się pośród ciebie nikt, kto by przeprowadzał przez ogień swego syna lub córkę, uprawiał wróżby, gusła, przepowiednie i czary; nikt kto by uprawiał zaklęcia, pytał duchów i widma, zwracał się do umarłych. Obrzydliwy je bowiem dla Pana każdy, kto to czyni. Można by dodać jeszcze czwarty aspekt, mianowicie:

MEDYCYNA OKULTYSTYCZNA (ukryte mechanizmy leczenia) lub magiczna, także powiązana zwykle ze spirytyzmem, co zostało potępione w Katechizmie w aspekcie wzywania złych mocy w celu leczenia (KKK, 2117; Nota, s. 135, 146). Można używać złych mocy w celu leczenia świadomie lub nieświadomie, choćby przez ignorancję lub aroganckie lekceważenie np. biblijnych zakazów. Jest to problem ignorancji zawinionej i braku adekwatnej ostrożności w sprawach najwyższej wagi. Istnieje zawsze obiektywne niebezpieczeństwo niezależne od stopnia świadomości, gdyż szatan istnieje obiektywnie. Fakt, że korzystanie z pomocy złych duchów nastąpiło w celu leczenia i do tego było nieświadome, nie czyni leczenia z pomocą złych duchów dobrym, ani tym bardziej bezpiecznym, wręcz przeciwnie. Medycyna okultystyczna (magiczna lub spirytystyczna), niesłusznie nazywana czasem naturalną, alternatywną, holistyczną („alternatywny” jest pojęciem szerszym od „holistyczny”) lub psychosomatyczną, jest zakazana w Katechizmie także z powodu motywacji magicznych, jak np. „chęć naturalnej władzy nad bliźnim”, a zwłaszcza jeśli towarzyszy temu nieuczciwe „wykorzystywanie naiwności drugiego człowieka” (KKK, 2117), zwykle w celach zarobkowych. Istnieją też poważniejsze motywacje (dotyczące magii jako takiej) jak „chęć panowania nad czasem, nad historią i wreszcie nad ludźmi” lub też pragnienie „zjednania sobie ukrytych mocy” (KKK, 2116). Jest tu więc pokusa samoubóstwienia (idolatria). Wszystkie te cztery wymiary okultyzmu przejawiają całą gamę rozmaitych szczegółowych manifestacji — zjawisk, nadzwyczajnych czy paranormalnych (które należy odróżnić od nadprzyrodzonych czy charyzmatycznych w sensie chrześcijańskim). Gdy chodzi o wyjaśnienie tych nadzwyczajnych faktów (niektórzy odrzucają nawet fakty), to mamy tutaj trzy grupy hipotez wyjaśniających:

·       hipoteza oszustwa,

·       hipoteza naturalistyczna,

·       hipoteza spirytystyczna.

Przy naturalistycznym wyjaśnieniu zjawisk (niekiedy także spirytystycznych) obstaje tzw. parapsychologia, wyrosła zresztą w dużej mierze ze spirytyzmu lub psychotronika. Wszystkie trzy hipotezy wyjaśniające w jakiejś mierze mogą być prawdziwe. Dalej te sprawy będą wyjaśnione dalej (Por. s. 39nn). Istnieją powody, racje teologiczne, by rzekome duchy zmarłych traktować jako duchy złe, manifestujące się w ten sposób (Por. s. 85, por. Nota s. 135n). To powiązanie widać już w jednym ze źródłowych cytatów z Pwt 18, 10-12: Nie znajdzie się pośród ciebie nikt, kto by przeprowadzał przez ogień swego syna lub córkę, uprawiał wróżby, gusła, przepowiednie i czary; nikt kto by uprawiał zaklęcia, pytał duchów i widma, zwracał się do umarłych. Obrzydliwy jest bowiem dla Pana każdy, kto to czyni.

Wszelkie uwagi prosimy kierować do: webmaster@kuria.gliwice.pl. (administratora stron WWW).

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin