Wykład 11
BEHAWIORYZM DALSZY ROZWÓJ
Rozwój myśli behawiorystycznej:
· Neobehawioryzm
- Tolman
- Hull
· Radykalny behawioryzm Skinnera
Trzy stadia behawioryzmu:
1) W ujęciu Watsona
à formuła S-R (bodziec jedyną przyczyną reakcji)
2) Radykalny behawioryzm Skinnera
3) Neobehawioryzm:
à formuła S-O-R
o - zmienne pośredniczące, reakcje wewnętrzne organizmu (niewidoczne); można każdą dziedzinę psychologii podpiąć pod „O”
à Tolman, Hull, Rotter, Bandura (Rotter i Bandura à socjobehawioryzm)
Neobehawioryzm
· Formula S-O-R
· Operacjonalizm
- subiektywizm i precyzyjność terminologii naukowej
- uwolnienie nauki od „pseudoproblemów” (tych, których nie możemy zbadać)
Edward Chase Tolman
à 1932 – „Zachowanie celowe u zwierząt i ludzi”
· twórca neobehawioryzmu
· behawioryzm molarny (całościowe traktowanie zachowania)
- każdy akt zachowania ma swoje odrębne właściwości, dzięki czemu może być opisany niezależnie od jakiejkolwiek aktywności neuronalnej, mięśniowej czy gruczołowej
- fakty fizyczne i fizjologiczne mają charakter molekularny a zachowania charakter molarny à uniezależnienie psychologii od fizjologii
Behawioryzm celowościowy
· akt zachowania jest regulowany zgodnie z dającym się obiektywnie określić celami, a skoro tak, to nie są to cele stawiane przez świadomą siebie psychikę
· odrzucił amerykański strukturalizm, jako oparty na introspekcji, jak i behawioryzm Watsona ze względu na jego molekularny charakter oraz pominięcie zachowań ukierunkowanych na cel
Cechy zachowania molarnego:
· celowość
· użytkowanie środków ze środowiska, jako sposobów realizacji celu
· zasada :najmniejszego wysiłku” – selektywna preferencja do posługiwania się krótkimi i łatwymi sposobami osiągania celu
· plastyczność, podatność na zmiany
· wyuczalność (możliwość modyfikacji w trakcie uczenia)
Determinanty zachowania (przyczyny zachowania):
· zmienne niezależne: S
1) bodźce środowiskowe
2) popędy fizjologiczne
3) dziedziczność
4) wcześniejszy trening
5) wiek
· zachowanie (zmienna zależna) jest funkcją tych pięciu zmiennych: R
· zmienne pośredniczące: O (organizm)
- niedostępne obserwacji, wywnioskowane czynniki wewnętrzne, które są rzeczywistymi determinantami zachowania
- nieobserwowalne, więc psychologia nie musi się tym zajmować, ale powinna je uwzględniać
3
S
│
│ à
R
S (obserwowalne ZN)
O (zmienne pośredniczące)
│R (obserwowalne ZZ, zachowanie)
Teoria uczenia się Tolmana (odrzucenie efektu Thorndika)
· poznawcze wyjaśnienie uczenia się
· wielokrotne wykonywanie zadania utrwala wyuczoną relację między sygnałami ze środowiska a oczekiwaniami organizmu. W ten sposób organizm zaczyna poznawać swoje środowiska
· wiedza – „znaki - postaci”
· mapy poznawcze (prekursor psychologii poznawczej J)
Clark Leonard Hull (matematyk à wzory matematyczne J)
à „Principles of Behavior” (1943)
· metody badań naukowych
- zwykła obserwacja
- systematyczna kontrolowana obserwacja
- eksperymentalna weryfikacja hipotez
- metoda hipotetyczno – dedukcyjna:
metoda formułowania założeń, z których przez dedukcję można wyprowadzić wnioski dające się testować eksperymentalnie
Popędy: (popęd = O, dlatego Hull jest neobehawiorystą)
· bodźce wynikające ze stanu potrzeb organicznych, które pobudzają lub aktywują zachowanie
· redukcja lub zaspokajanie popędu mogą być empirycznie określone na podstawie okresu deprywacji lub intensywności, siły i wydatku energetycznego charakteryzującym zachowanie będące jego rezultatem
POPĘDY
Pierwotne
wrodzone, biologiczne potrzeby, związane z przetrwaniem organizmu
Wtórne
sytuacje lub bodźce środowiskowe, związane z redukcją popędów pierwotnych
Uczenie się
· prawo pierwotnego wzmocnienia (~prawo efektu Thorndike)
- gdy po połączeniu bodźca z reakcją następuje redukcja potrzeby somatycznej, zwiększa się prawdopodobieństwo, że przy kolejnych okazjach ten sam bodziec wywoła taką samą reakcję
· siła nawyku
- siła połączenia między bodźcem a reakcją będącą funkcją liczby wzmocnień
Burrhus Frederic Skinner (Burrhus – nazwisko panieńskie matki)
„nie miał nic do powiedzenia, więc został psychologiem” J
· „O zachowaniu organizmów” (1938)
· „Science and Human Behavior” (1953)
· „Verbal Behavior” (1957)
· twórca eksperymentalnej analizy zachowania
· filozofią tej nauki jest radykalny behawioryzm
· można sformułować zbiór reguł dotyczących związków pomiędzy zachowaniem a środowiskiem
· należy odkrywać te związki
· dane psychologiczne to zdarzenia, co do których zgadzają się zewnętrzni obserwatorzy
à psychologia poznawcza to pseudonauka, spekulacje na temat tego, co wewnątrz, ale nie można tego sprawdzić
à myślenie, wyobrażenia są ważne, należy je badać, ale nie są determinujące
· szkodliwe i zbędne jest dyskutowanie o tym, co dzieje się wewnątrz organizmu w celu wyjaśnienia zachowania
· pseudowyjaśnienia – wyjaśnienia zachowania, które odwołują się do czynników wewnętrznych
· zachowanie człowieka jest zdeterminowane przez aktualne i przeszłe doświadczenia
à zachowanie - sprawcze (instrumentalne)
- reaktywne
- przesądne (pies kręci się w koło i dostaje jedzenie, potem chcąc dostać jedzenie obraca się w koło myśląc, że je dostanie J)
· zachowanie instrumentalne jest emitowane i kontrolowane przez konsekwencje, które wywołuje
· najważniejszą konsekwencje zachowania jest WZMOCNIENIE - pozytywne lub negatywne, które polega na zwiększeniu prawdopodobieństwa pojawienia się tego zachowania
· zachowania przesądne są czynnikiem przypadkowego skojarzenia reakcji z czynnikami wzmacniającymi
· wykonujemy wiele reakcji, które nie są wzmacniane – podlegają one wygasaniu
· nasze niepowtarzalne osobowości to nasze indywidualne historie wzmocnień
· kara to technika kontroli zachowania, której celem jest eliminacja określonych zachowań. Skinner był przeciwny temu sposobowi kontroli zachowania
„Jeśli zrobiłem cokolwiek dla ludzi, to dzięki temu, że wskazałem alternatywne w stosunku do kar, metody kontroli zachowania”
KARY(-):
- rozszerzenie zachowania, na podobne sytuacje
- brak zachowania tylko w obecności osoby karzącej
- negatywne emocje
Eksperymentalna analiza zachowania:
· właściwie skonstruowana nauka o zachowaniu dostarczy terminologii do rozwiązywania codziennych problemów
- teoria behawioralna
- zarządzanie
- edukacja à nauczanie programowe: podzielenie materiału na bardzo małe porcje po każdym - sprawdzian czy rozumie i zapamiętał oraz wzmocnienie
Birdosz