Zasoby ludzkie - planowanie i zarządzanie.pdf

(670 KB) Pobierz
Tytu³: Zasoby ludzkie — planowanie i zarz¹dzanie
Autor: Agnieszka Dejnaka
ISBN: 83-7361-058-8
Liczba stron: 184
Jak zatrudniaæ w³aciwych pracowników w firmie?
Jak oddzia³ywaæ na pracownika, aby sta³ siê lojalny wobec firmy?
Jak motywowaæ pracownika i doskonaliæ jego umiejêtnoci?
Jak zatrzymaæ najlepszych a pozbyæ siê nieefektywnych?
Pracownik jest najwa¿niejszym kapita³em firmy. Od profesjonalizmu pracowników zale¿y
sukces firmy i jej dalszy rozwój.
Nale¿y ich wiêc wybieraæ z rozwag¹.
Dziêki tej ksi¹¿ce:
Zrozumiesz zale¿noci pomiêdzy rozwojem firmy a potrzeb¹ zatrudniania
nowych pracowników.
Poznasz zasady dzia³ania i filozofiê marketingu wewnêtrznego.
Poznasz potrzeby pracowników i wykorzystywaæ je w celu motywowania
pracownika.
Zdobêdziesz umiejêtnoæ z zakresu funkcjonowania dzia³u HR.
Odpowiesz sobie na pytanie: czy firma powinna zatrudniaæ zewnêtrzn¹ firmê HR ?
Posi¹dziesz wiedzê i umiejêtnoæ podejmowania w³aciwych decyzji kadrowych
i zatrudniania najlepszych pracowników.
Poznasz sposoby poszukiwania i selekcji kandydatów na pracowników.
Nauczyszsiê, jak motywowaæ pracowników do pracy i zatrzymywaæ
najlepszych z nich.
944733484.005.png 944733484.006.png 944733484.007.png 944733484.008.png
Spis treci
Rozdział 1. Pracownicy jako kapitał..................................................................5
1.1. Ludzie cenniejsi ni pienidze 5
1.1.1. Personalizacja firma-klient ........................................................ 6
1.1.2. Zarzdzanie oparte na wiedzy i organizacja uczca si"........... 11
1.1.3. Psychologia potrzeb pracownika ............................................. 14
1.1.4. Otoczenie pracownika i jego podej(cie do pracy..................... 19
1.2. Funkcje działu HR 22
1.2.1. Relacje pomi"dzy HR a pracownikami zarzdzajcymi.......... 24
1.2.2. Zasady personalne i procedury ................................................ 27
1.3. Etyczny HR — przepisy prawne i normy
32
1.3.1. Zatrudnianie pracowników. Dyskryminacje ze wzgl"du
na ras", płe4, religi" ........................................................................ 32
1.3.2. Mobbing................................................................................... 35
1.3.3. Rola kwalifikacji zawodowych — wykształcenie
czy osobowo(4? .............................................................................. 39
Rozdział 2. Pracownicy potrzebni w firmie.......................................................41
2.1. Dlaczego firma potrzebuje pracowników? 41
2.1.1. Prognozowanie zatrudnienia.................................................... 43
2.1.2. Bł"dy w my(leniu w kwestiach pracownik-firma.................... 50
2.2. Alarm — szukamy pracownika 51
2.2.1. Szukanie dobrego kandydata wewntrz firmy......................... 51
2.2.2. Szukamy pracownika na zewntrz firmy................................. 53
2.2.3. Publikowanie ogłosze; ............................................................ 56
2.2.4. Inne formy poszukiwania pracowników.................................. 60
2.2.5. Nieodpowiedni komunikat zniech"ca
najlepszych kandydatów................................................................. 63
2.3. Sukces? Mamy duo ch"tnych kandydatów
64
2.3.1. Ocena zgłosze; — selekcja yciorysów (CV)
oraz listów motywacyjnych............................................................ 66
2.3.2. Narz"dzia analizy yciorysów ................................................. 70
C:\Andrzej\PDF\Biznes\_Spis treci.doc
(03-07-11) 3
944733484.001.png
I
4
Zasoby ludzkie — planowanie i zarz!dzanie
2.4. Rozmowa kwalifikacyjna 73
2.4.1. Procedura rozmowy kwalifikacyjnej ....................................... 73
2.4.2. Wst"pne relacje kandydat-przedstawiciel firmy...................... 83
2.4.3. Prowadzenie interview............................................................. 85
2.4.4. Bł"dy i pułapki rozmów kwalifikacyjnych.............................. 87
2.5. Testowanie kandydatów 89
2.5.1. Testy na inteligencj"................................................................ 91
2.5.2. Testy umiej"tno(ci................................................................... 91
2.5.3. Testy osobowe ......................................................................... 92
2.6. Podejmowanie decyzji o zatrudnieniu 102
2.6.1. Wprowadzanie nowego pracownika do firmy....................... 102
Rozdział 3. Tworzenie zespołu.......................................................................109
3.1. Pracownik jako cz"(4 firmy. Wytyczanie celów długoterminowych 109
3.2. Szkolenie dla dzisiejszej pracy i jutrzejszego awansu 110
3.2.1. Powody stałego szkolenia pracowników. Zmiany rynkowe.. 110
3.2.2. Rodzaje szkole; tradycyjnych ............................................... 120
3.2.3. Rodzaje szkole; interaktywnych ........................................... 124
3.2.4. Motywacja ............................................................................. 132
3.2.5. Ocena wydajno(ci pracowników ........................................... 138
3.3. Marketing wewn"trzny 143
3.3.1. Pracownik jako klient firmy.................................................. 143
3.4. Gdy współpraca z pracownikiem ko;czy si" fiaskiem 151
3.4.1. Pracownik sam si" zwalnia.................................................... 152
3.4.2. Pracownik jest zwalniany przez firm"................................... 154
3.4.3. Zwolniony pracownik — reklama lub antyreklama firmy .... 157
Zał!cznik Wzory dokumentów.....................................................................159
Bibliografia.......................................................................................................167
Wykaz rysunków i zał!czników......................................................................173
Skorowidz........................................................................................................179
Rozdział 3.
Tworzenie
zespołu
3.1. Pracownik jako cz firmy.
Wytyczanie celów długoterminowych
Uwaga
Zatrudnianie pracowników w firmie jest pierwszym etapem
działa, po którym przychodzi czas na integracj zespołów oraz
wdraanie pracowników i motywowanie ich do wspólnej pracy.
Kady pracownik w firmie powinien zna swoje cele, cele firmy oraz
umie okreli własne miejsce w organizacji. Strategia działa firmy
powinna by jasno okrelona i jawna dla wszystkich jej pracowników.
Strategia firmy składa si# mi#dzy innymi z:
celów firmy,
misji,
zada,
rozpoznawania otoczenia,
oceny SWOT.
Cele firmy s) okrelane przez zarz)d. Głównym celem kadej firmy jest
zysk i utrzymanie si# na rynku. Celami podrzdnymi mog) by: zwi#k-
szenie sprzeday, stanie si# liderem na rynku, poprawienie jakoci ob-
sługi klienta. Cele takie powinny by jasno sprecyzowane i przedsta-
wione pracownikom.
C:\Andrzej\PDF\Biznes\03.doc
(03-07-11) 109
944733484.002.png 944733484.003.png
I
110
Rozdział 3.
Natomiast misja firmy, zawieraj)ca przesłanie działania organizacji, po-
winna by nie tylko jawna: pracownicy powinni si# z ni) identyfikowa.
Nie wystarczy bowiem poprzesta na poznaniu misji, naley j) zrozu-
mie i sta si# cz#ci) działa firmy.
Zadania maj) pomóc w realizacji postawionych przez firm# celów. S)
one rozdzielone pomi#dzy poszczególne działy, zespoły pracowników
lub pojedyncze jednostki kadrowe. Działania poszczególnego pracowni-
ka musz) by w zgodzie z zadaniami, jakie podejmuje cała firma, aby
osi)gn) cele strategiczne.
Uwaga
Pracownik jest trybem w maszynie firmy i powinien w pełni
si z ni" identyfikowa#.
Ze wzgl#du na potrzeb# zgodnoci celów firmy z celami pracownika
wykonuje si# plany zadaniowe, osobno dla kadej osoby zatrudnionej
w firmie. Plany s) kompleksowe i zawieraj) list# zada, jakie powinien
wykona pracownik w krótkim i dłuszym czasie. Szczególnie wane
s) plany długoterminowe, które pozwalaj) na zaprojektowanie działa
pracownika w najbliszych 3 – 5 latach. Plany takie zawieraj) cele prio-
rytetowe i poboczne.
Budowanie strategii zasobów ludzkich opiera si# na takich samych na-
rz#dziach, jak budowa strategii firmy. Szczególne znaczenie maj) tutaj:
dobór kadr,
wdraanie marketingu kadrowego (wewn#trznego),
tworzenie kultury pracy z lud5mi.
3.2. Szkolenie dla dzisiejszej pracy
i jutrzejszego awansu
3.2.1. Powody stałego szkolenia pracowników.
Zmiany rynkowe
Uwaga
W celu utrzymania si na rynku firma musi zatrudnia#
pracowników, którzy sprostaj" oczekiwaniom klientów.
944733484.004.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin