Mazowieckie_Studia_Humanistyczne-r1996-t2-n1-s91-111.pdf
(
850 KB
)
Pobierz
91
Józef Jaro
n
Mazowieckie Studia Humanistyczne
Nr 1, 1996
AKTUALNY STAN BIOETYKI W POLSCE
- REFLEKSJE - PROPOZYCJE
„Bioetyk (bioethicist) usiłuje rozjaśnić mroki moralnych dylematów
towarzyszących zamrażaniu embrionów rozwiedzionych par, wykorzy-
stywaniu odkryć inżynierii genetycznej i decyzjom kosztownych zabie-
gów medycznych podtrzymujących życie nieuleczalnie chorego. Intere-
sują go problemy eugeniki - określa, czy i na ile można (z zastosowa-
niem np. odkryć genetyki) «poprawiać» ludzką rasę. Bioetykiem może
zostać filozof, lekarz, biolog, prawnik, teolog, duchowny. W 60% ame-
rykańskich szpitali istnieją komitety etyczne, ich liczba stale wzrasta
[„Working Woman", czerwiec 1995 r.]
Rozważania natury ogólnej
Jak wynika z opinii amerykańskich, bioetyk XXI w. będzie jako ekspert
z pewnością figurował na liście 25 najbardziej atrakcyjnych w USA zawodów
(bioetyk jest wśród zawodów m.in.: biologa, inżyniera systemowego, menedżera
środowiska, specjalisty od płodności, menedżera systemów informacyjnych,
farmaekonomisty, sprzedawcy usług publicznych, radcy prawnego, sprzedawcy
kart kredytowych, prawnika zajmującego się problemami ludzi starszych). Nie
wiadomo, czy ta prognoza stanie się czymś oczywistym w warunkach polskich.
Należy w to wątpić m.in. i z tych powodów, że w państwach zachodnich
przynajmniej od 15 lat występuje równoległy rozwój teoretycznej myśli bioe-
tycznej oraz system wdrażania badań bioetycznych na różnych szczeblach życia
społecznego - centralnym, regionalnym i lokalnym. W Polsce natomiast o tej
drugiej sferze można obecnie tylko pomarzyć
1
.
Po prostu na innym etapie
rozwoju znajduje się bioetyka tam i u nas.
1 Chodzi oczywiście o tzw. komitety etyki lub bioetyki we Francji, krajach skandynawskich, w USA, Anglii
itp. Oprócz działalności komitetów w wielu krajach naucza się bioetyki w szkołach wyższych i średnich
- zob. J. Bernard,
Od biologii do etyki. Nowe horyzonty wiedzy, nowe obowiązki człowieka
, Warszawa
Józef Jaron
92
Termin bioetyka zrobił błyskawiczną karierę, o czym pisze Z. Szawarski
twierdząc, że „narodziny bioetyki są jednym z najbardziej zdumiewających
zjawisk w nauce współczesnej. Jeszcze w połowie lat sześćdziesiątych termin ten
nie był znany, że tu i ówdzie zaczęły się pojawiać publikacje z tego zakresu. Na
przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych nastąpiła istna eksplozja
artykułów, w różnego rodzaju czasopismach filozoficznych, medycznych i praw-
niczych. Pojawiły się pierwsze instytuty naukowe, zajmujące się wyłącznie
bioetyką, pierwsze czasopisma, encyklopedie, a na niektórych uniwersytetach
amerykańskich wprowadzono specjalizację z bioetyki"
2
.
Po raz pierwszy terminu bioetyka użył van Renselaer Potter w książce
pt.
Bioethics. Bridge to the Future
(Englewoods Clifs, 1971)
3
.
Do tej pory nie uściślono samej definicji bioetyki. Funkcjonują dwie jej
wersje: węższa, sprowadzająca się do zagadnień biomedycznych i szersza,
traktująca bioetykę jako dyscyplinę o różnych sytuacjach granicznych - naro-
dzin, życia i śmierci. Zwolennicy definicji węższej nie uwzględniają w niej
szeroko pojętej etyki ekologicznej.
0 tych kwestiach wypowiadało się niewiele osób. Sam zaś van R. Potter
traktował bioetykę jako dyscyplinę, która wykorzystując zdobycze biologii
będzie podejmowała trud ustalenia odpowiednich działań, w celu poprawienia
życia ludzkiego
4
.
Autor pierwszego akademickiego podręcznika do bioetyki, ks. Tadeusz
Ślipko, jest zwolennikiem szerszej definicji tej dyscypliny. Pisze, że bioetyka to
„dział filozoficznej etyki szczegółowej, która ma ustalić oceny i normy (reguły)
moralne ważne w dziedzinie działań (aktów) ludzkich polegających na ingerencji
w granicznych sytuacjach, związanych z zapoczątkowaniem życia, jego trwa-
niem i śmiercią"
5
.
Ślipko zaliczył do bioetyki etykę środowiskową, problematykę
stosunku człowieka do świata zwierząt, inżynierię genetyczną, eugenikę szcze-
gółową, terapię medyczną, problem samobójstwa, agresji, kary śmierci, a także
aborcję i tanatologię. Zdaniem Ślipki - bioetyka jest integralną częścią etyki
normatywnej, jako zastosowanie ogólnych zasad etycznych do szczegółowych,
dramatycznych sytuacji ludzkiego życia.
Propozycja Zdzisławy Piątek z Uniwersytetu Jagiellońskiego ma charakter
definicji socjobiologicznej. Według autorki bioetyka winna dopasować
normy moralne do naturalnych skłonności człowieka. W sugestiach tych widać
spore wpływy poglądów E. O. Wilsona - autora książki
O naturze ludzkiej.
Z. Piątek wydzieliła z bioetyki etykę środowiskową jako dyscyplinę odrębną
6
.
2 Z. Szawarski,
Bioetyka
, „Problemy" 1986, nr 4, s. 22.
3 Na tę książkę powołują się: Z. Szawarski (w cytowanym artykule) oraz W. Tulibacki w publikacji
Etyka
1 nauki biologiczne,
Olsztyn 1994, s. 113.
4 W. Tulibacki,
op.cit.,
s. 113.
Aktualny stan bioetyki w Polsce
93
E. Klimowicz - jest raczej zwolenniczką węższej definicji bioetyki (chociaż
pisze o tym w sposób niejednoznaczny). Dla niej bioetyka to dyscyplina etyczna,
związana z najnowszymi osiągnięciami nauk biologicznych i medycyny
7
.
Z. Szawarski z kolei traktuje bioetykę jako pewną dyscyplinę filozoficzną,
a nie część nauki. Bioetyka jest to w istocie etyka biomedyczna plus
humanitarny stosunek do zwierząt
8
.
Dla Ludwika Kostro bioetyka jest wiedzą normatywną, obejmującą pro-
blematykę moralną, wynikającą ze struktur związanych z rozwojem nauk
biomedycznych. Ponadto bioetyka obejmuje wiele zagadnień, wchodzących w
zakres medycznej deontologii i psychoterapii. Ma on nadzieję, że bioetyka w
przyszłości nie ograniczy się do dotychczasowych dziedzin i włączy w nie m.in.
całą problematykę etyki lekarskiej
9
.
Definicja R. Tokarczyka z Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, autora
pierwszej w języku polskim książki na temat bioetyki, jest zbieżna z opinią
ks. Ślipki. Bioetyka - zdaniem Tokarczyka - zajmuje się kluczowymi problema-
mi ludzkiego losu: narodzin, życia i śmierci. Ukazuje człowieka jako biologicz-
no-racjonalno-socjologiczną całość. Jest to definicja szeroka i oparta na propo-
zycjach amerykańskich
10
.
W gruncie rzeczy książka Tokarczyka była pierwszą
kompetentną pozycją o bioetyce.
J. S. Fiut z Uniwersytetu Jagiellońskiego - wyeksponował w definicji aspekt
ekologiczny. Bioetyka jest to etyka człowieka żyjącego harmonijnie z przy-
rodą i społeczeństwem, zgodnego z normami, które dyktuje mu sumienie
ekologiczne. Autor uważa, że naczelną normą bioetyki winno być hasło: bądź
czujny na to, co łączy sfery bytu człowieka z przyrodą. Jest to oczywiście
odosobniona na gruncie polskim definicja bioetyki, bo pomija całą sferę biome-
dyczną człowieka
11
.
Zbieżną - z propozycjami R. Tokarczyka - definicją bioetyki posługuje się
piszący te słowa. Autor podkreśla interdyscyplinarność bioetyki pisząc:
„Bioetyka stosunkowo młoda gałąź nauki z pogranicza antropologii, filozofii,
etyki, prawa, medycyny i filozofii techniki [...]. Głównym jej zadaniem jest
dokonywanie ocen moralnych i ustanawianie zasad etycznych, wynikających
z postępu nauk przyrodniczo-technicznych"
12
.
Powyższe propozycje odzwierciedlają aktualny stan wiedzy, zwłaszcza
metodologicznej. Przytoczone propozycje definicji bioetyki są nazbyt ogólni-
7 E. Klimowicz,
Mały słownik etyczny,
pod red. S. Jedynaka, Bydgoszcz 1994, s. 27 - hasło „bioetyka".
8 Z. Szawarski,
Bioetyka (...),
s. 22.
9 L. Kostro,
Encyklopedia Katolicka,
t. 2, pod red. F. Gryglewicza, R. Łukaszczyka, Z. Sułowskiego, Lublin
1989, s. 568-570, hasło „bioetyka".
10 R. Tokarczyk,
Prawa narodzin, tycia i śmierci. Etyczne problemy współczesności,
Lublin 1984, s. 10-11.
11 J. S. Fiut,
Idea bioetyki,
w:
Ochrona środowiska w świetle filozofii wartości. Materiały z II Jagiellońskich
Sympozjów Etycznych
nt.
Aksjologiczne i etyczne aspekty współczesnej ekologii (5-6czerwca 1989),
Kraków 1992, s. 55.
94
Józef Jaron
kowe, by wyciągać z nich jakieś arbitralne wnioski. Niemniej jednak nie można
ich bagatelizować. W najbliższej przyszłości muszą być podjęte kwestie, aby
odpowiedzieć na pytanie, jaki jest zakres badawczy bioetyki i jaki powinien być
w najbliższych latach. Jest to problem o pryncypialnym znaczeniu.
Z powyższych uwag wynika, że bioetyka jako część etyki normatywnej
w skali globalnej ma zaledwie 25 lat i w tym czasie stała się swoistym
signum
temporis.
Musiała powstać, ponieważ etyka, uprawiana w sposób tradycyjny
przestała objaśniać i tłumaczyć wiele skomplikowanych zagadnień biomedycz-
nych, które pojawiły się w wyniku błyskawicznego postępu medycyny, biologii
i techniki.
Ponadto bioetyka uświadomiła uczonym, że pomijanie biologicznej sfery
człowieka przez etyków musi powodować różnego rodzaju fatalne skutki dla
jego życia psychofizycznego.
W Polsce - jak i w innych krajach - początkowo zaczęli się zajmować
bioetyką naukowcy o różnych profesjach i o bardzo różnym przygotowaniu
filozoficzno-etycznym i biomedycznym: lekarze, teolodzy, psycholodzy, filozo-
fowie, psychiatrzy i inni. Nikt nie wie jednak, od którego momentu liczyć
początki bioetyki w Polsce. Z pewnością pierwszym zwiastunem w tym wzglę-
dzie były artykuły na temat transplantacji serca i zagadnień ekologicznych.
Niezależnie od stopnia akceptacji przytoczonych definicji bioetyki, prapo-
czątki jej znajdujemy, w różnych kulturach i cywilizacjach już od czasów
antycznych. Można oczywiście tę prawidłowość prześledzić, penetrując choćby
dzieje filozofii europejskiej (od kultury greckiej aż do czasów współczesnych).
Od dawna więc pisało się o eugenice (Platon, inni sławni utopiści), samobój-
stwach (stoicy), eutanazji, aborcji (Hipokrates) i ekologii. W dobie nowożytnej
mamy wzmianki o inżynierii genetycznej, transplantacji narządów, eksperymen-
tach medycznych, eutanazji, tanatologii, ochronie zdrowia psychicznego ludzi.
Bez przesady można rzec, że prekursorami bioetyki są: św. Franciszek
z Asyżu (1182-1226), Benedykt Spinoza (1632-1677), Jan Jakub Rousseau
(1712-1778), Pierre Teilhard de Chardin (1881-1955), Mahatma Gandhi (1869-
1948), Albert Schweitzer (1875-1965). Pewne trudne zwłaszcza dziś problemy
bioetyczne podejmował angielski pastor Thomas Robert Malthus (1766-1834).
Bioetyka w Polsce po etapie żywiołowego rozwoju zaczyna wchodzić w
drugi etap, w którym muszą zaistnieć m.in. następujące zjawiska i fakty:
specjalizacja profesjonalna bioetyków, uściślenie wielu zagadnień metodologicz-
nych, stworzenie ram organizacyjnych nauczania bioetyki na różnych szczeblach
szkolnictwa oraz - inicjatywa powołania czasopisma, poświęconego rozwojowi
bioetyki w kraju i na świecie.
O niektórych kwestiach metodologicznych
Ma rację J. Bernard, który o bioetyce napisał, że „Bioetyka, to przede
wszystkim podwójny rygor: lodowaty rygor nauki, sztywny rygor moralności, to
Aktualny stan bioetyki w Polsce
95
dyscypliny natchnionej nadzieją ograniczenia ludzkiego cierpienia, zawsze obe-
cnego wśród stawianych pytań, nadzieja płynąca z miłości bliźniego"
13
.
Lektu-
ra tej ciekawej książki oraz kontrowersyjnych publikacji H. Skolimowskiego
zmusza wszystkich bioetyków do podjęcia następujących zagadnień metodolo-
gicznych:
1) globalizmu i uniwersalizmu.
Bioetycy z naszego kręgu kulturowego
muszą się rozstać z europocentrycznym podejściem do wielu skomplikowanych
zagadnień techniczno-medycznych i ekologicznych. Europa przestała być „pęp-
kiem świata" - odwrotnie - była w odchodzącym stuleciu najbardziej niespokoj-
nym kontynentem (siedliskiem dwóch wojen światowych i dwóch totalitary-
zmów - faszyzmu i stalinizmu, obecnie jest areną nie ustających wojen
etnicznych). Nadchodzący XXI w. wymaga myślenia globalnego, choćby z tej
racji, że Ziemia
de facto
stała się przysłowiową małą wioską. Z globalizmem
łączy się kwestia uniwersalnych zasad moralnych, które będą decydować o kul-
turze trzeciego tysiąclecia. Od 1991 r. istnieje Instytut Etyki Globalnej w
Camden w stanie Maine (USA), który wydaje czasopismo „Insight on Global
Ethics"
14
;
2) idei postępu.
W ostatnich piętnastu latach dokonano weryfikacji tego
pojęcia, zwłaszcza w odniesieniu do postępu ekonomicznego. Większość bioety-
ków sądzi, że postęp pojmowany w sposób „zachodni" powoduje szaleńczy
wyścig w wielu dziedzinach i ostatecznie przyczynia się do poważnych dysonan-
sów między bogatą Północą a biednym Południem. Proponuje się więc katego-
rię postępu zastąpić „umiarkowanym rozwojem". Dość pesymistycznie ocenia
się np. postęp techniczny, który powoduje wiele szkód dla ogólnej kondycji
człowieka
15
;
3) stosunku bioetyków do przewidywanych w XXI w. 10 wynalazków:
- bioniki.
Nad bioniką pracują różne gremia na świecie, np. amerykańska
firma Sabolich Prosthetic Research Center skonstruowała już ramię (jako część
zamienną), które przy wykorzystaniu czujników reagujących na nacisk i na
temperaturę może też przekazywać sensacje dotykowe i cieplne. Prowadzi się
eksperymenty nad sztucznym okiem, sztuczną skórą, sztucznymi kośćmi, sztucz-
13 J. Bernard,
op.cit.,
s. 2.
14 J. Botkin, M. Elmandjra, M. Malitza,
Uczyć się - bez granic..., Jak zewrzeć „lukę ludzką"?,
Warszawa
1982; L.W. Zacher,
Globalne problemy współczesności (interpretacje i przykłady),
Lublin 1992; K. Krzy-
sztofek,
Cywilizacja. Dwie optyki,
Warszawa 1991; A. Schaff,
Dokąd prowadzi droga? Skutki społeczne
drugiej rewolucji przemysłowej,
Szczecin 1988; A. King, B. Schneider,
Pierwsza rewolucja globalna. Jak
przetrwać? Raport Rady Klubu Rzymskiego,
Warszawa 1992.
15 Problematyka postępu ukazana jest m.in. w książce
Humanizm ekologiczny
(vol. 2).
Kryzys idei postępu.
Wymiar ekologiczny,
pod red. S. Krycia, Lublin 1993. W książce zamieszczono sporo interesujących
artykułów, m.in.: W. Chudy,
Realistyczna koncepcja dziejów a kategoria postępu
; L.W. Zacher,
O postępie
i regresie ekologicznym',
H. Skolimowski,
W matni postępu, czyli jak dokonać odrodzenia duchowego',
A. Bieln,
Psychologia a interpretacje rozwoju i postępu',
T. Przeciszewski,
Katolicka myśl społeczna
wobec dyskusji nad koncepcjami postępu i rozwoju
; M. Krąpiec,
Idea „postępu" w krzywym zwierciadle
Plik z chomika:
szerman103
Inne pliki z tego folderu:
Mazowieckie Studia Humanistyczne. 1 nr 1, 1995. Łowicz MWSHP. ISSN 1234-5075.pdf
(10608 KB)
Mazowieckie Studia Humanistyczne. 2 nr 1, 1996. Łowicz MWSHP. ISSN 1234-5075.pdf
(10327 KB)
Mazowieckie Studia Humanistyczne. 2 nr 2, 1996. Łowicz MWSHP. ISSN 1234-5075.pdf
(9517 KB)
Mazowieckie Studia Humanistyczne. 3 nr 1, 1997. Łowicz MWSHP. ISSN 1234-5075.pdf
(11800 KB)
Mazowieckie Studia Humanistyczne. 3 nr 2, 1997. Łowicz MWSHP. ISSN 1234-5075.pdf
(9901 KB)
Inne foldery tego chomika:
►Czasopismo Filozoficzne
►Estetyka i krytyka- półrocznik filozoficzno-estetyczny
Archiwum Emigracji 1-13
AS ILUSTROWANY MAGAZYN TYGODNIOWY ROCZNIKI 1935 - 1939
Biuletyn IPN
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin