Konstrukcje rusztowań dla budowy wiaduktów dojazdowych dla przeprawy mostowej przez rze.pdf

(338 KB) Pobierz
QPrint
Janusz HOýOWATY 1
KONSTRUKCJE RUSZTOWAİ DLA BUDOWY WIADUKTìW
DOJAZDOWYCH DLA PRZEPRAWY MOSTOWEJ PRZEZ RZEKĦ
REGALICĦ W SZCZECINIE
Rusztowania mostowe byþy i sĢ zaliczane do powaŇnych konstrukcji inŇynierskich wymagajĢcych
szczegþowego opracowania projektowego. W referacie przedstawiono konstrukcje rusztowaı mostowych
zastosowanych do budowy wiaduktw dojazdowych o þĢcznej dþugoĻci ponad 900 m. Przedstawiono rozwiĢzania
projektowe konstrukcji rusztowaı uwzglħdniajĢcych wystħpowanie w podþoŇu gruntowym warstw sþabych
i spowodowanych tym osiadaı fundamentw rusztowaı. W gþwnej czħĻci rusztowaı zastosowano skþadane wieŇe
podporowe. Dla wykonania przejazdw w rusztowaniach i przekraczaniu przeszkd terenowych zastosowano
takŇe rusztowania starszych typw, jakie stosowano w Polsce przez ostatnie kilkadziesiĢt lat.
1.
Wprowadzenie
W ostatniej dekadzie pojawiþy siħ w Polsce nowe systemy deskowaı i rusztowaı do budowy
mostw betonowych. CechujĢ siħ one na wyŇszĢ jakoĻciĢ, technologiĢ i þatwoĻciĢ montaŇu, wypierajĢc
i zastħpujĢc tradycyjne rusztowania stosowane przez ostatnie kilkadziesiĢt lat. Nowoczesne typy
rusztowaı rozszerzajĢ zakres ich zastosowania w budowie mostw, jak i umoŇliwiajĢ osiĢgniħcie
lepszych efektw ekonomicznych. Stosuje siħ takŇe ástareÑ typy rusztowaı mostowych, ktre znajdujĢ siħ
w posiadaniu przedsiħbiorstw budowlanych, a ich stan techniczny umoŇliwia ich prawidþowe zastosowanie.
W referacie omwiono konstrukcje deskowaı i rusztowaı mostowych zastosowanych do budowy
ustrojw noĻnych wiaduktw dojazdowych dla przeprawy mostowej przez rzekħ Regalicħ
w Szczecinie. Omwiono rozwaŇane koncepcje projektowe konstrukcji deskowaı czħĻci
krawħdziowych obiektw oraz przedstawiono przyjħte rozwiĢzania rusztowaı noĻnych umoŇliwiajĢce
posadowienie fundamentw rusztowaı w zþych warunkach geotechnicznych spowodowanych
wystħpowaniem gruntw sþabonoĻnych w podþoŇu. Jako podstawowy typ rusztowaı mostowych
zastosowano skþadane rusztowania wieŇowe. W miejscach przekraczania ulic i przeszkd terenowych
zastosowano tradycyjne rusztowania o pomostach w postaci rusztu stalowego opartych na
inwentaryzowanych podporach z elementw ástaregoÑ typu: klatek PRK lub ram KM [1].
2.
Krtka charakterystyka budowanych wiaduktw
Budowħ wiaduktw dojazdowych dla przeprawy przez rzekħ Regalicħ zrealizowano w latach
2000-2002. Wiadukty usytuowane sĢ w ciĢgu trzech estakad dojazdowych do mostw przeprawy od strony
zachodniej (centrum miasta). Przeprawa obejmowaþa budowħ obiektw mostowych oddzielnych pod nitkħ
wyjazdowĢ, nitkħ wjazdowĢ i trasħ szybkiego tramwaju.
1 Dr inŇ., Wydziaþ Budownictwa i Architektury Politechniki Szczeciıskiej
63
83078940.060.png
KaŇda z trzech estakad dojazdowych skþada siħ z czterech wiaduktw, wykonywanych jako oddzielne
czħĻci. Pierwsze wiadukty (WD-1, WT-1 i WD-2), nad torami kolejowymi do portu, wykonane zostaþy
jako zespolone. Nastħpne wiadukty, dla ktrych zastosowano rusztowania bħdĢce przedmiotem referatu,
oznaczono jako WD-3, WT-2 i WD-4 i kaŇdy z nich skþada siħ z trzech czħĻci oznaczonych literami A,
B i C. Dodatkowo wiadukt WD-4A posiada dwuprzħsþowy þĢcznik ze ástarymÑ przebiegiem trasy
drogowej przez Most Cþowy. Schemat konstrukcji wiaduktw przedstawiono na rys. 1. W pierwszej
kolejnoĻci, w latach 2000/2001, realizowano konstrukcje pod nitkħ wylotowĢ przeprawy (WD-3). W latach
2001/2002 rwnolegle budowano konstrukcje pod nitkħ wjazdowĢ i trasħ szybkiego tramwaju.
13.75 m
13.75 m
WD-4
WT-2
WD-3
Rys. 1. Schemat przekroju poprzecznego wiaduktw
Ustroje noĻne wiaduktw zaprojektowano o konstrukcji pþytowej drĢŇonej, o gruboĻci 1,3Ô1,4 m.
SzerokoĻę przħseþ wynosi 11,82 m dla wiaduktw tramwajowych i 13,72Ô20,69 m dla wiaduktw
drogowych. Przħsþa oparte sĢ na podporach Ļcianowych posadowionych na fundamentach palowych.
Oglna dþugoĻę budowanych wiaduktw wynosiþa:
- 320 m dla wiaduktw drogowych WD-3,
- 280 m dla wiaduktw tramwajowych WT-2,
- 328 m dla wiaduktw drogowych WD-4.
WiħkszoĻę konstrukcji wiaduktw usytuowana byþa na odcinkach prostych o staþym pochyleniu
podþuŇnym wynoszĢcym 0,5% lub w niewielkim zakrzywieniu, z wyjĢtkiem wiaduktu WD-4A. Byþ on
wykonstruowany jako nieregularny w planie i zakrzywiony zarwno w þuku poziomym, jak
i pionowym. Wybr przez wykonawcħ robt systemu rusztowaı w postaci skþadanych podpr
wieŇowych umoŇliwiaþ þatwe ich dostosowanie do geometrii i ksztaþtu budowanych wiaduktw.
W rejonie budowy wiaduktw wystħpujĢ zþoŇone warunki gruntowo-wodne, spowodowane
obecnoĻciĢ w podþoŇu warstw sþabych i sþabonoĻnych. Grunty noĻne, w postaci zagħszczonych piaskw
drobnych, wystħpujĢ dopiero od gþħbokoĻci 6,2Ô11,3 m. Na warstwie piaskw wystħpujĢ torfy i namuþy
o Ļredniej gruboĻci 0,8Ô9,2 m, przy czym warstwa torfw osiĢga gruboĻę do 4,0 m. Na warstwie
gruntw sþabych opierajĢ siħ nasypy niekontrolowane o gruboĻci 1,9Ô4,8 m. Tereny po budowħ
wiaduktw byþy wykorzystywane na place skþadowe, magazyny i lokalne drogi. CzħĻę terenw byþa
nieuŇytkowana i wymagaþa wczeĻniejszego przygotowania dla posadowienia rusztowaı.
ObecnoĻę w podþoŇu gruntowym warstw torfw i namuþw wymagaþa uwzglħdnieniu w projektach
rusztowaı efektw osiadaı podþoŇa. Obliczone wartoĻci osiadaı gruntu pod obciĢŇeniem konstrukcjĢ
rusztowaı i betonowaniem przħseþ przekraczaþy 2Ô3-krotnie projektowane podniesienia wykonawcze
konstrukcji.
3.
Elementy systemowe stosowane w konstrukcji rusztowaı
Budowħ rozpoczħto od konstrukcji wiaduktw WD-3, dla ktrych wybrano systemowe rusztowanie
skþadajĢce siħ ze stalowych wieŇ skþadanych (Rys. 2a) i pomostu wykonywanego z inwentaryzowanych
dŅwigarkw drewnianych (Rys. 3a). Wykonawca dysponowaþ wieŇami skþadanymi w iloĻci
umoŇliwiajĢcej wykonanie rusztowania szeĻcioprzħsþowego wiaduktu WD-3C o dþugoĻci 142 m.
W nastħpnych obiektach, dla wykonstruowania przejĻę nad ulicami i przeszkodami terenowymi
zastosowano rwnieŇ elementy starszych typw rusztowaı - podpory skþadane PRK-15 i podpory skþadane
KPRM [1]. Elementy skþadowe tych podpr przedstawiono na rys. 2b i 2c. Stojaki KM podpr skþadanych
64
83078940.071.png 83078940.082.png 83078940.093.png
KPRM þĢczono w klatki przestrzenne dla podparcia przħseþ rusztowaı ze stalowych dŅwigarw spawanych
nad ulicĢ o dwch pasach ruchu.
Podstawowym elementem deskowaı byþy drewniane dŅwigarki kratowe o wysokoĻci 240 mm
(Rys. 3a). Na pomosty rusztowaı nad przejazdami i przejĻciami stosowano stalowe belki walcowane I500
o dþugoĻci 12,0 m (Rys. 3b) i stalowe dŅwigary spawane ze wstħpnĢ strzaþkĢ odwrotnĢ o dþugoĻci 19,4 m
i 21,8 m (Rys. 3c).
a)
b)
c)
1000
1500
2000
Rys. 2. Elementy stosowane w konstrukcji podpr rusztowaı:
a) skþadana wieŇa ramowa
b) klatka typu PRK
c) skþadak typu KM-2
Na podwaliny podpr zastosowano stalowe elementy walcowane, belki IPE 300 pod wieŇe skþadane
i belki INP 500 pod podpory skþadane z klatek PRK i skþadakw KM. W podporach skþadanych PRK
i KPRM stosowano takŇe oczepy stalowe. Na fundamenty rusztowaı zastosowano prefabrykowane pþyty
drogowe oparte na nasypach lub poduszkach z piasku. Rusztowania stħŇano z zastosowaniem stalowych
stħŇeı rurowych þĢczonych za pomocĢ zþĢczek normalnych i obrotowych.
a)
b)
c)
240
500
1025
Rys. 3. Elementy stosowane w konstrukcji pomostw rusztowaı:
a) drewniany dŅwigarek kratowy
b) stalowa belka walcowana
c) stalowy dŅwigar spawany
4.
Konstrukcje rusztowaı
Konstrukcje rusztowaı wykonywano wedþug dokumentacji projektowej obejmujĢcej posadowienie
rusztowaı, rusztowania wþaĻciwe i deskowania, z peþnym zakresem obliczeı statyczno-
wytrzymaþoĻciowych [4]. ObciĢŇenie betonowaniem wynosiþo w granicach 23,9Ô35,1 kN/m2
konstrukcji rusztowaı dla wiaduktw drogowych i 24,2Ô37,7 kN/m2 konstrukcji rusztowaı dla
wiaduktw tramwajowych. NoĻnoĻę podþoŇa zweryfikowano badaniami sondami CPT i prbnymi
obciĢŇeniami gruntw. Fundamenty rusztowaı zaprojektowano dla rwnomiernego rozþoŇenia obciĢŇeı
z rusztowaı na podþoŇe i unikniħcia nadmiernych osiadaı. Ze wzglħdu na bardzo zrŇnicowane
i uwarstwione podþoŇe z obecnoĻciĢ warstw sþabych, wielkoĻci osiadaı pod obciĢŇeniem rusztowaniem
i betonowaniem okreĻlano dla kaŇdego przħsþa indywidualnie.
W budowie wszystkich wiaduktw WD-3, w ciĢgu nitki wylotowej trasy, na rusztowania
zastosowano skþadane wieŇe podporowe (Rys. 2a). WielkoĻę i ciħŇar elementw wieŇ umoŇliwiaþ ich
rħczny montaŇ. Obiekty byþy budowane jako pierwsze i przy etapowaniu ich budowy byþo moŇliwe
poprowadzenie objazdw w ciĢgu drg lokalnych.
65
83078940.001.png 83078940.011.png 83078940.012.png 83078940.013.png 83078940.014.png 83078940.015.png 83078940.016.png 83078940.017.png 83078940.018.png 83078940.019.png 83078940.020.png 83078940.021.png 83078940.022.png 83078940.023.png 83078940.024.png 83078940.025.png 83078940.026.png 83078940.027.png 83078940.028.png 83078940.029.png 83078940.030.png 83078940.031.png
W konstrukcji rusztowaı wiaduktw WD-3 zastosowano skþadane wieŇe o wysokoĻci 3,5Ô7 piħter.
Uzupeþnieniem podpr wieŇowych byþy skþadane podpory rurowe stosowane przy podporach
wiaduktw. Pomosty wykonywano z drewnianych dŅwigarkw kratowych, a konstrukcje deskowaı
czħĻci wspornikowych przħseþ wiaduktw wykonano z ram deskowych.
Na rys. 4a przedstawiono przekrj poprzeczny konstrukcji rusztowaı zastosowany do budowy
pierwszego z wiaduktw oznaczonego jako WD-3B. W rzħdzie jarzm przyjħto 8 szt. skþadanych wieŇ
podporowych opartych na fundamentach z prefabrykowanych pþyt drogowych za poĻrednictwem
podwaliny z belek stalowych. Wykonane w czasie budowy rusztowaı i betonowania przħseþ pomiary
osiadaı podþoŇa umoŇliwiþy skorygowania iloĻci wieŇ w rzħdach jarzm. Przekrj poprzeczny
o skorygowanej iloĻci wieŇ stosowany w nastħpnych konstrukcjach rusztowaı wiaduktw drogowych
przedstawiono na rys. 4b. Schemat ukþadu jarzm ze stalowych wieŇ skþadanych przedstawiono na
rys. 6a na przykþadzie przħsþa wiaduktu o rozpiħtoĻci 22,0 m. Widok oglny rusztowania w trakcie
montaŇu przedstawiono na rys. 8.
a)
b)
Rys. 4. Przekroje poprzeczne rusztowaı wiaduktw WD-3
Na rys. 5a przedstawiono jeden z rozwaŇanych wariantw deskowania, czħĻci wspornikowych
wiaduktw WD-3, o konstrukcji drewnianej z krawħdziakw. Ze wzglħdw ekonomicznych
zastosowano jednak w deskowaniu czħĻci wspornikowych wiaduktw ramy deskowe. Schemat
zastosowanych ram deskowych dla wiaduktw WD-3 przedstawiono na rys. 5b. Podobny ukþad
stosowano dla deskowania wiaduktw tramwajowych. Widok na deskowanie czħĻci wspornikowych
przedstawiono na rys. 9.
66
83078940.032.png 83078940.033.png 83078940.034.png 83078940.035.png 83078940.036.png 83078940.037.png 83078940.038.png 83078940.039.png 83078940.040.png 83078940.041.png 83078940.042.png 83078940.043.png 83078940.044.png 83078940.045.png 83078940.046.png 83078940.047.png
a)
b)
Rys. 5. Deskowanie czħĻci wspornikowych wiaduktw drogowych:
a) ramy z krawħdziakw
b) ramy deskowe
a)
22.00 m
b)
25.00 m
c)
27.00 m
Rys. 6. Przekroje podþuŇne stosowanych typw rusztowaı:
a) z wieŇ skþadanych
b) z klatek typu PRK
c) z klatek ze skþadakw KM
67
83078940.048.png 83078940.049.png 83078940.050.png 83078940.051.png 83078940.052.png 83078940.053.png 83078940.054.png 83078940.055.png 83078940.056.png 83078940.057.png 83078940.058.png 83078940.059.png 83078940.061.png 83078940.062.png 83078940.063.png 83078940.064.png 83078940.065.png 83078940.066.png 83078940.067.png 83078940.068.png 83078940.069.png 83078940.070.png 83078940.072.png 83078940.073.png 83078940.074.png 83078940.075.png 83078940.076.png 83078940.077.png 83078940.078.png 83078940.079.png 83078940.080.png 83078940.081.png 83078940.083.png 83078940.084.png 83078940.085.png 83078940.086.png 83078940.087.png 83078940.088.png 83078940.089.png 83078940.090.png 83078940.091.png 83078940.092.png 83078940.094.png 83078940.095.png 83078940.096.png 83078940.097.png 83078940.098.png 83078940.099.png 83078940.100.png 83078940.101.png 83078940.102.png 83078940.103.png 83078940.002.png 83078940.003.png 83078940.004.png 83078940.005.png 83078940.006.png 83078940.007.png 83078940.008.png 83078940.009.png 83078940.010.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin