Konstrukcje rusztowań dla budowy wiaduktów dojazdowych dla przeprawy mostowej przez rze.pdf
(
338 KB
)
Pobierz
QPrint
Janusz HOýOWATY
1
KONSTRUKCJE RUSZTOWAİ DLA BUDOWY WIADUKTìW
DOJAZDOWYCH DLA PRZEPRAWY MOSTOWEJ PRZEZ RZEKĦ
REGALICĦ W SZCZECINIE
Rusztowania mostowe byþy i sĢ zaliczane do powaŇnych konstrukcji inŇynierskich wymagajĢcych
szczegþowego opracowania projektowego. W referacie przedstawiono konstrukcje rusztowaı mostowych
zastosowanych do budowy wiaduktw dojazdowych o þĢcznej dþugoĻci ponad 900 m. Przedstawiono rozwiĢzania
projektowe konstrukcji rusztowaı uwzglħdniajĢcych wystħpowanie w podþoŇu gruntowym warstw sþabych
i spowodowanych tym osiadaı fundamentw rusztowaı. W gþwnej czħĻci rusztowaı zastosowano skþadane wieŇe
podporowe. Dla wykonania przejazdw w rusztowaniach i przekraczaniu przeszkd terenowych zastosowano
takŇe rusztowania starszych typw, jakie stosowano w Polsce przez ostatnie kilkadziesiĢt lat.
1.
Wprowadzenie
W ostatniej dekadzie pojawiþy siħ w Polsce nowe systemy deskowaı i rusztowaı do budowy
mostw betonowych. CechujĢ siħ one na wyŇszĢ jakoĻciĢ, technologiĢ i þatwoĻciĢ montaŇu, wypierajĢc
i zastħpujĢc tradycyjne rusztowania stosowane przez ostatnie kilkadziesiĢt lat. Nowoczesne typy
rusztowaı rozszerzajĢ zakres ich zastosowania w budowie mostw, jak i umoŇliwiajĢ osiĢgniħcie
lepszych efektw ekonomicznych. Stosuje siħ takŇe ástareÑ typy rusztowaı mostowych, ktre znajdujĢ siħ
w posiadaniu przedsiħbiorstw budowlanych, a ich stan techniczny umoŇliwia ich prawidþowe zastosowanie.
W referacie omwiono konstrukcje deskowaı i rusztowaı mostowych zastosowanych do budowy
ustrojw noĻnych wiaduktw dojazdowych dla przeprawy mostowej przez rzekħ Regalicħ
w Szczecinie. Omwiono rozwaŇane koncepcje projektowe konstrukcji deskowaı czħĻci
krawħdziowych obiektw oraz przedstawiono przyjħte rozwiĢzania rusztowaı noĻnych umoŇliwiajĢce
posadowienie fundamentw rusztowaı w zþych warunkach geotechnicznych spowodowanych
wystħpowaniem gruntw sþabonoĻnych w podþoŇu. Jako podstawowy typ rusztowaı mostowych
zastosowano skþadane rusztowania wieŇowe. W miejscach przekraczania ulic i przeszkd terenowych
zastosowano tradycyjne rusztowania o pomostach w postaci rusztu stalowego opartych na
inwentaryzowanych podporach z elementw ástaregoÑ typu: klatek PRK lub ram KM [1].
2.
Krtka charakterystyka budowanych wiaduktw
Budowħ wiaduktw dojazdowych dla przeprawy przez rzekħ Regalicħ zrealizowano w latach
2000-2002. Wiadukty usytuowane sĢ w ciĢgu trzech estakad dojazdowych do mostw przeprawy od strony
zachodniej (centrum miasta). Przeprawa obejmowaþa budowħ obiektw mostowych oddzielnych pod nitkħ
wyjazdowĢ, nitkħ wjazdowĢ i trasħ szybkiego tramwaju.
1
Dr inŇ., Wydziaþ Budownictwa i Architektury Politechniki Szczeciıskiej
63
KaŇda z trzech estakad dojazdowych skþada siħ z czterech wiaduktw, wykonywanych jako oddzielne
czħĻci. Pierwsze wiadukty (WD-1, WT-1 i WD-2), nad torami kolejowymi do portu, wykonane zostaþy
jako zespolone. Nastħpne wiadukty, dla ktrych zastosowano rusztowania bħdĢce przedmiotem referatu,
oznaczono jako WD-3, WT-2 i WD-4 i kaŇdy z nich skþada siħ z trzech czħĻci oznaczonych literami A,
B i C. Dodatkowo wiadukt WD-4A posiada dwuprzħsþowy þĢcznik ze ástarymÑ przebiegiem trasy
drogowej przez Most Cþowy. Schemat konstrukcji wiaduktw przedstawiono na rys. 1. W pierwszej
kolejnoĻci, w latach 2000/2001, realizowano konstrukcje pod nitkħ wylotowĢ przeprawy (WD-3). W latach
2001/2002 rwnolegle budowano konstrukcje pod nitkħ wjazdowĢ i trasħ szybkiego tramwaju.
13.75 m
13.75 m
WD-4
WT-2
WD-3
Rys. 1. Schemat przekroju poprzecznego wiaduktw
Ustroje noĻne wiaduktw zaprojektowano o konstrukcji pþytowej drĢŇonej, o gruboĻci 1,3Ô1,4 m.
SzerokoĻę przħseþ wynosi 11,82 m dla wiaduktw tramwajowych i 13,72Ô20,69 m dla wiaduktw
drogowych. Przħsþa oparte sĢ na podporach Ļcianowych posadowionych na fundamentach palowych.
Oglna dþugoĻę budowanych wiaduktw wynosiþa:
- 320 m dla wiaduktw drogowych WD-3,
- 280 m dla wiaduktw tramwajowych WT-2,
- 328 m dla wiaduktw drogowych WD-4.
WiħkszoĻę konstrukcji wiaduktw usytuowana byþa na odcinkach prostych o staþym pochyleniu
podþuŇnym wynoszĢcym 0,5% lub w niewielkim zakrzywieniu, z wyjĢtkiem wiaduktu WD-4A. Byþ on
wykonstruowany jako nieregularny w planie i zakrzywiony zarwno w þuku poziomym, jak
i pionowym. Wybr przez wykonawcħ robt systemu rusztowaı w postaci skþadanych podpr
wieŇowych umoŇliwiaþ þatwe ich dostosowanie do geometrii i ksztaþtu budowanych wiaduktw.
W rejonie budowy wiaduktw wystħpujĢ zþoŇone warunki gruntowo-wodne, spowodowane
obecnoĻciĢ w podþoŇu warstw sþabych i sþabonoĻnych. Grunty noĻne, w postaci zagħszczonych piaskw
drobnych, wystħpujĢ dopiero od gþħbokoĻci 6,2Ô11,3 m. Na warstwie piaskw wystħpujĢ torfy i namuþy
o Ļredniej gruboĻci 0,8Ô9,2 m, przy czym warstwa torfw osiĢga gruboĻę do 4,0 m. Na warstwie
gruntw sþabych opierajĢ siħ nasypy niekontrolowane o gruboĻci 1,9Ô4,8 m. Tereny po budowħ
wiaduktw byþy wykorzystywane na place skþadowe, magazyny i lokalne drogi. CzħĻę terenw byþa
nieuŇytkowana i wymagaþa wczeĻniejszego przygotowania dla posadowienia rusztowaı.
ObecnoĻę w podþoŇu gruntowym warstw torfw i namuþw wymagaþa uwzglħdnieniu w projektach
rusztowaı efektw osiadaı podþoŇa. Obliczone wartoĻci osiadaı gruntu pod obciĢŇeniem konstrukcjĢ
rusztowaı i betonowaniem przħseþ przekraczaþy 2Ô3-krotnie projektowane podniesienia wykonawcze
konstrukcji.
3.
Elementy systemowe stosowane w konstrukcji rusztowaı
Budowħ rozpoczħto od konstrukcji wiaduktw WD-3, dla ktrych wybrano systemowe rusztowanie
skþadajĢce siħ ze stalowych wieŇ skþadanych (Rys. 2a) i pomostu wykonywanego z inwentaryzowanych
dŅwigarkw drewnianych (Rys. 3a). Wykonawca dysponowaþ wieŇami skþadanymi w iloĻci
umoŇliwiajĢcej wykonanie rusztowania szeĻcioprzħsþowego wiaduktu WD-3C o dþugoĻci 142 m.
W nastħpnych obiektach, dla wykonstruowania przejĻę nad ulicami i przeszkodami terenowymi
zastosowano rwnieŇ elementy starszych typw rusztowaı - podpory skþadane PRK-15 i podpory skþadane
KPRM [1]. Elementy skþadowe tych podpr przedstawiono na rys. 2b i 2c. Stojaki KM podpr skþadanych
64
KPRM þĢczono w klatki przestrzenne dla podparcia przħseþ rusztowaı ze stalowych dŅwigarw spawanych
nad ulicĢ o dwch pasach ruchu.
Podstawowym elementem deskowaı byþy drewniane dŅwigarki kratowe o wysokoĻci 240 mm
(Rys. 3a). Na pomosty rusztowaı nad przejazdami i przejĻciami stosowano stalowe belki walcowane I500
o dþugoĻci 12,0 m (Rys. 3b) i stalowe dŅwigary spawane ze wstħpnĢ strzaþkĢ odwrotnĢ o dþugoĻci 19,4 m
i 21,8 m (Rys. 3c).
a)
b)
c)
1000
1500
2000
Rys. 2. Elementy stosowane w konstrukcji podpr rusztowaı:
a) skþadana wieŇa ramowa
b) klatka typu PRK
c) skþadak typu KM-2
Na podwaliny podpr zastosowano stalowe elementy walcowane, belki IPE 300 pod wieŇe skþadane
i belki INP 500 pod podpory skþadane z klatek PRK i skþadakw KM. W podporach skþadanych PRK
i KPRM stosowano takŇe oczepy stalowe. Na fundamenty rusztowaı zastosowano prefabrykowane pþyty
drogowe oparte na nasypach lub poduszkach z piasku. Rusztowania stħŇano z zastosowaniem stalowych
stħŇeı rurowych þĢczonych za pomocĢ zþĢczek normalnych i obrotowych.
a)
b)
c)
240
500
1025
Rys. 3. Elementy stosowane w konstrukcji pomostw rusztowaı:
a) drewniany dŅwigarek kratowy
b) stalowa belka walcowana
c) stalowy dŅwigar spawany
4.
Konstrukcje rusztowaı
Konstrukcje rusztowaı wykonywano wedþug dokumentacji projektowej obejmujĢcej posadowienie
rusztowaı, rusztowania wþaĻciwe i deskowania, z peþnym zakresem obliczeı statyczno-
wytrzymaþoĻciowych [4]. ObciĢŇenie betonowaniem wynosiþo w granicach 23,9Ô35,1 kN/m2
konstrukcji rusztowaı dla wiaduktw drogowych i 24,2Ô37,7 kN/m2 konstrukcji rusztowaı dla
wiaduktw tramwajowych. NoĻnoĻę podþoŇa zweryfikowano badaniami sondami CPT i prbnymi
obciĢŇeniami gruntw. Fundamenty rusztowaı zaprojektowano dla rwnomiernego rozþoŇenia obciĢŇeı
z rusztowaı na podþoŇe i unikniħcia nadmiernych osiadaı. Ze wzglħdu na bardzo zrŇnicowane
i uwarstwione podþoŇe z obecnoĻciĢ warstw sþabych, wielkoĻci osiadaı pod obciĢŇeniem rusztowaniem
i betonowaniem okreĻlano dla kaŇdego przħsþa indywidualnie.
W budowie wszystkich wiaduktw WD-3, w ciĢgu nitki wylotowej trasy, na rusztowania
zastosowano skþadane wieŇe podporowe (Rys. 2a). WielkoĻę i ciħŇar elementw wieŇ umoŇliwiaþ ich
rħczny montaŇ. Obiekty byþy budowane jako pierwsze i przy etapowaniu ich budowy byþo moŇliwe
poprowadzenie objazdw w ciĢgu drg lokalnych.
65
W konstrukcji rusztowaı wiaduktw WD-3 zastosowano skþadane wieŇe o wysokoĻci 3,5Ô7 piħter.
Uzupeþnieniem podpr wieŇowych byþy skþadane podpory rurowe stosowane przy podporach
wiaduktw. Pomosty wykonywano z drewnianych dŅwigarkw kratowych, a konstrukcje deskowaı
czħĻci wspornikowych przħseþ wiaduktw wykonano z ram deskowych.
Na rys. 4a przedstawiono przekrj poprzeczny konstrukcji rusztowaı zastosowany do budowy
pierwszego z wiaduktw oznaczonego jako WD-3B. W rzħdzie jarzm przyjħto 8 szt. skþadanych wieŇ
podporowych opartych na fundamentach z prefabrykowanych pþyt drogowych za poĻrednictwem
podwaliny z belek stalowych. Wykonane w czasie budowy rusztowaı i betonowania przħseþ pomiary
osiadaı podþoŇa umoŇliwiþy skorygowania iloĻci wieŇ w rzħdach jarzm. Przekrj poprzeczny
o skorygowanej iloĻci wieŇ stosowany w nastħpnych konstrukcjach rusztowaı wiaduktw drogowych
przedstawiono na rys. 4b. Schemat ukþadu jarzm ze stalowych wieŇ skþadanych przedstawiono na
rys. 6a na przykþadzie przħsþa wiaduktu o rozpiħtoĻci 22,0 m. Widok oglny rusztowania w trakcie
montaŇu przedstawiono na rys. 8.
a)
b)
Rys. 4. Przekroje poprzeczne rusztowaı wiaduktw WD-3
Na rys. 5a przedstawiono jeden z rozwaŇanych wariantw deskowania, czħĻci wspornikowych
wiaduktw WD-3, o konstrukcji drewnianej z krawħdziakw. Ze wzglħdw ekonomicznych
zastosowano jednak w deskowaniu czħĻci wspornikowych wiaduktw ramy deskowe. Schemat
zastosowanych ram deskowych dla wiaduktw WD-3 przedstawiono na rys. 5b. Podobny ukþad
stosowano dla deskowania wiaduktw tramwajowych. Widok na deskowanie czħĻci wspornikowych
przedstawiono na rys. 9.
66
a)
b)
Rys. 5. Deskowanie czħĻci wspornikowych wiaduktw drogowych:
a) ramy z krawħdziakw
b) ramy deskowe
a)
22.00 m
b)
25.00 m
c)
27.00 m
Rys. 6. Przekroje podþuŇne stosowanych typw rusztowaı:
a) z wieŇ skþadanych
b) z klatek typu PRK
c) z klatek ze skþadakw KM
67
Plik z chomika:
MsTwigy
Inne pliki z tego folderu:
mosty kratownicowe-referat.doc
(379 KB)
Odwodnienie ustroju nosnego- rozwiazania materialowe przewodow zbiorczych.ppt
(15620 KB)
DYLATACJE.pdf
(4064 KB)
Odwodnienie mostow.ppt
(6988 KB)
ZABEZPIECZENIA ANTYKOROZYJNE MOSTÓW STALOWYCH.ppt
(13910 KB)
Inne foldery tego chomika:
Inżynier budowy - poradniki na budowe
książki poradniki
Praca Inżynierska
praktyki
projekt MÓJ BO
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin