pd7_b_zabinska_20080512.pdf

(51 KB) Pobierz
AKTYWNOŚĆ MUZYCZNA I RUCHOWA DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM
Muzykowanie jest rodzajem kontaktu z muzyką i formą wychowania mającą
najdawniejsze i zarazem najpiękniejsze tradycje. Muzyka oddziałuje na dziecko
wszechstronnie i przynosi wiele wychowawczych korzyści. Z punktu widzenia rozwoju
intelektualnego przyczynia się ona do rozwoju procesów poznawczych, ucząc dzieci słyszenia
i słuchania. Kontakt z muzyką wpływa na rozwój jego uczuć i wrażliwość, daje mu
możliwość uzewnętrzniania swoich nastrojów i wewnętrznych odczuć, może być przyczyną
wielu estetycznych przeżyć i wzruszeń. Zaś z punktu widzenia wychowania zdrowotnego
muzyka i ruch przy niej są źródłem radości i odprężenia, dają możliwość wyładowania
nadmiaru energii lub odreagowania stresu. 3
„Upodobanie do muzyki – według R. Glotona i C. Clero – jest u dzieci czymś naturalnym.
Lubią one śpiewać, słuchać muzyki, podobnie jak lubią słuchać szmeru wody płynącej ze
źródła czy też śpiewu ptaków”. 4 Zresztą dzieci nie tylko lubią słuchać muzyki, ale również
żywo na nią reagują. Dlatego też zajęcia muzyczne, które im to umożliwiają są bardzo lubiane
przez dzieci. Dzięki tym zajęciom rozwijają one swoją twórczą inwencję muzyczną oraz
kształcą takie dyspozycje muzyczne jak: wrażliwość muzyczną, słuch wewnętrzny, poczucie
rytmu, tempa, dynamiki itp.
Praca nad rozwijaniem twórczej aktywności muzycznej dzieci wymaga niesłychanej
delikatności osoby prowadzącej, wymaga akceptacji osiągnięć dzieci niezależnie od ich
wartości. Konieczne jest również umiejętne kierowanie procesem twórczym bez
autokratywnego narzucania swoich poglądów. Bowiem jak zauważa E. Skowrońska –
Lebecka „ obserwujący wnikliwie swoich wychowanków nauczyciel widzi, że każda
propozycja ćwiczenia muzyczno-ruchowego, w którym dzieci mogą wykazać się własną
pomysłowością, przyjmowana jest przez nie z dużo większym zapałem niż inne
stereotypowe, naśladowcze formy zabaw”. 5
Obcowanie z muzyką może mieć różny charakter. Po pierwsze muzykę można tworzyć, a
to jest czynnością dość trudną i wymaga wszechstronnego wykształcenia muzycznego. Po
drugie muzykę można odtwarzać – śpiewać lub grać na instrumentach indywidualnie lub w
zespole. Muzykę mogą odtwarzać nie tylko zawodowi artyści, ale również amatorzy. Po
trzecie muzyki można słuchać. I chociaż słuchając nie uprawiamy jej aktywnie, to jednak
możemy rozumieć jej wartość, przeżywać i oceniać jej piękno. 6
3
A. Dasiewicz – Tobiasz: Umuzykalnienie w przedszkolu. ...op. cit. s. 5-6
4 R. Gloton, C. Clero: Rozwój aktywności twórczej. ... op. cit. s. 211
5 E. Skowrońska – Lebecka: Twórcza aktywność muzyczna dzieci. „Wychowanie w Przedszkolu.” 1983 nr 10, s. 570
6 M. Przychodzińska – Kaciczak: Dziecko i muzyka. Warszawa 1974, Nasza Księgarnia, s. 97-98
W procesie rozwijania muzykalności dzieci wyróżniamy kilka podstawowych form
wychowania muzycznego. D. Malko wymienia następujące formy:
- śpiew i ćwiczenia mowy,
- ruch przy muzyce,
- gra na instrumentach,
- aktywne słuchanie muzyki. 7
A. Dasiewicz – Tobiasz wymienia również tzw. „malowanie muzyki”, czyli aktywność
plastyczną związaną z przeżyciem muzycznym, natomiast B. Podolska mówi jeszcze o
tworzeniu muzyki.
Swobodna improwizacja wokalna czyli śpiew, jest spontaniczną wypowiedzią dziecka nie
ograniczoną żadnymi nakazami i zakazami. Jest również środkiem, dzięki któremu, można
wyrażać swoje myśli, nastroje, obserwacje, zaangażowanie. Tworząc utwór muzyczny dzieci
nieświadomie pokonują nieśmiałość, a wymyślając tematy piosenek czy też opowiadając
akcję utworu muzycznego rozwijają one swoją wyobraźnię. Intuicyjnie wyczuwają także, czy
wymyślona przez nie piosenka, powinna być zaśpiewana wolno i spokojnie, gdy jest smutna
albo skocznie i żartobliwie, gdy jest wesoła.
Dzieci najchętniej improwizują wtedy, gdy jakiś temat żywo je w danej chwili interesuje,
gdy jest on szczególnie atrakcyjny i bliski ich myślom, obserwacjom i nastrojom. Śpiewając
opowiadają o sobie i swoich przeżyciach, o tym, co w danej chwili jest dla nich ważne –
śpiewają z własnej wewnętrznej potrzeby wyrażania siebie. Mimo tego, że dzieci często nie
przestrzegają ustalonych prawideł i form muzycznych, to jednak w ich twórczości uderza
śmiałość i pełna fantazji swoboda.
Drugim przejawem dziecięcej ekspresji muzycznej jest improwizacja instrumentalna.
Każde zetknięcie się dzieci z instrumentami wywołuje ich radość, entuzjazm, i wzmożoną
aktywność. Dzięki instrumentom można rozwijać wrażliwość dziecka na barwę, kształtować
poczucie rytmu. Dają one także możliwość dostrzegania w praktycznym działaniu różnicy w
wysokości dźwięków, kierunku melodii, natężenia i dynamiki. Gra na instrumentach rozwija
wyobraźnię muzyczną i inwencję twórczą, wpływa na koncentrację uwagi i
zdyscyplinowanie. Jest także doskonałym sposobem rozwijania sprawności manualnych. Ta
forma ekspresji umożliwia dziecku przyjęcie postawy twórcy, daje mu możliwość wyboru
instrumentu odpowiedniego do wykonywanego przez nie tematu rytmicznego, zmusza go do
przemyślenia sposobu jego wykorzystania, rozszerzając w ten sposób zasób jego umiejętności
i doświadczeń. 8
7 D. Malko: Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu. Warszawa 1988, WSiP, s. 27
8
Tamże: s. 56-58
Równocześnie z rozwojem ekspresji muzycznej idzie w parze rozwój ekspresji ruchowej.
Ruch przy muzyce pozwala nie tylko kształtować dyspozycje muzyczne dziecka, ale w
zasadniczy sposób przyczynia się do jego ogólnego rozwoju. Improwizacje ruchowe
dostarczają dzieciom wiele radości, pobudzają ich wyobraźnię, dają im możliwość ruchowego
wyżycia się i dlatego są one bardzo lubiane przez dzieci.
Ekspresja ruchowa u dzieci może wyrażać się w różnorodny sposób: swobodnych ruchów
przy muzyce, zabaw ilustracyjnych i inscenizowanych, zabaw rytmicznych i zabaw
tanecznych, a to która z nich będzie w danym momencie eksponowana zależy głównie od
wieku dziecka, jego ogólnego rozwoju oraz od jego wyobraźni. 9
Często można zaobserwować, że małe dzieci słysząc śpiew czy utwór instrumentalny,
zaczynają się wesoło poruszać, wymachiwać rękoma, klaskać czy podskakiwać. Wynika to z
tego, że w każdym utworze muzycznym występuje wiele elementów sprzężonych z ruchem;
takich jak np. rytm, tempo, i dynamika.
W miarę jak dziecko rośnie i rozwija się, kształtuje się u niego wyobraźnia, która
pobudzana ruchem umożliwia mu przeżywanie i wyrażanie gestem treści słuchanej muzyki.
Jest więc widoczny gniew, smutek, przygnębienie, a z drugiej strony radość, szczęście i
zadowolenie. Dzieci w rewelacyjny sposób potrafią mimiką, gestem oddać zabarwienie
emocjonalne utworu, znakomicie przedstawiają strach, zdumienie izaskoczenie. Tak
realizowana ekspresja ruchowa rozwija u dziecka umiejętność rozluźniania skrępowania i
wszelkich zahamowań aktywności psychicznej. Nic bowiem nie wpływa tak negatywnie na
bierność umysłu, jak bierność fizyczna. 10 W swoich improwizacjach ruchowych dzieci
spontanicznie reagują na wszelkie zmiany metryczne, rytmiczne i dynamiczne zawarte w
słuchanych utworach wokalnych czy instrumentalnych, ponieważ „intensywnie rozwijające
się poczucie rytmu pozwala z kolei na szybszy rozwój innych zdolności muzycznych,
ponieważ trudności rytmiczne, często istotne, nie stoją już na przeszkodzie”. 11
Kolejnym sposobem wyrażania ekspresji ruchowej jest taniec, który jest niczym innym
jak naturalnymi ruchami ciała, oddającymi charakter tanecznej muzyki. Wymaga on
świadomego wykonywania w tym samym czasie dwóch lub trzech rodzajów czynności z
idealną rytmiczną dokładnością i precyzją ruchu. Taniec więc wyrabia u dziecka umiejętność
podejmowania szybkiej decyzji, kształci uwagę oraz pewne zautomatyzowanie i
uniezależnienie ruchów. Dziecko tańczy to co czuje, a odczuwa to co niesie mu wraz
z muzyką jego wyobraźnia.
Ważną rolę w rozwoju muzycznym dzieci pełni słuchanie muzyki, którego celem jest
przysporzenie małym słuchaczom nowych doświadczeń słuchowych, stanowiących sposób
9 B. Podolska: Z muzyką w przedszkolu. Warszawa 1980, WSiP, s. 26-27
10 Tamże: s. 29
11 M. Przychodzińska - Kaciczak: Dziecko i muzyka. Warszawa 1974, Nasza Księgarnia, s. 111
kształcenia pamięci i wyobraźni muzycznej. Słuchanie muzyki służy również przekazywaniu
wiadomości o muzyce i kulturze muzycznej, bo jak zauważa J. Uchyła – Zroski: „im dziecko
ma więcej doświadczeń słuchowych, im więcej czynności muzycznych wykonuje, bądź z
różnorodniejszym materiałem się styka, tym jego wyobraźnia muzyczna staje się bogatsza i
sprawniejsza”. 12
Szczególnie widoczne to jest podczas tzw. „malowania muzyki”, kiedy dzieci za pomocą
rysunku plastycznego próbują wyrazić swoje przeżycia i wzruszenia odczuwane podczas
słuchania wybranego utworu muzycznego. Ta forma ekspresji uczy aktywnego stosunku do
odbieranej sztuki, pobudza wyobraźnię, wdraża do skupienia się i emocjonalnego wczucia się
w słuchaną muzykę.
Według A. Dasiewicz - Tobiasz rodzice i nauczyciele powinni pamiętać, że „wiek
przedszkolny jest okresem, w którym kształtują się późniejsze nawyki i przyzwyczajenia
człowieka. Jeśli więc w tym wieku muzyka stanie się czymś atrakcyjnym, bliskim i
interesującym, prawdopodobnie pozostanie taką w dalszym życiu. Aby była jednak
atrakcyjna, musi być świetną zabawą – a stanie się nią zarówno poprzez śpiewanie piosenek,
swobodne improwizowanie, przez słuchanie interesującej muzyki jak i ruch przy niej”. 13
Bogusława Żabińska
Przedszkole Publiczne nr 3 Wieprz
12 J. Uchyła – Zroski: Muzyka i muzykowanie. [w] Dziecko w świecie sztuki... op. cit. s. 122
13 A. Dasiewicz-Tobiasz: Umuzykalnienie w przedszkolu.... op. cit., s. 80
Zgłoś jeśli naruszono regulamin