Autorouter_Specctra_cz4.pdf
(
93 KB
)
Pobierz
Autorouter Specctra, część 4
P R O G R A M Y
część 4
Inn¹ funkcj¹ Specctry, o†ktÛrej
warto wspomnieÊ przy okazji oma-
wiania trybu
Place Mode
, jest gru-
powanie elementÛw w†tzw. klastry.
Jest to zdefiniowana przez uøytkow-
nika (na podstawie okreúlonych kry-
teriÛw np. powi¹zaÒ elektrycznych)
grupa komponentÛw, ktÛra w†pew-
nych sytuacjach moøe byÊ traktowa-
na jako pojedynczy element. Wi¹za-
nie elementÛw w†grupÍ moøe byÊ
pomocne np. gdy pewne elementy
musz¹ pozostawaÊ w†okreúlonym po-
³oøeniu wzglÍdem siebie lub nacho-
dziÊ na siebie, co moøe zdarzyÊ siÍ
w†przypadku gÍsto upakowanych ob-
wodÛw drukowanych. Definiowanie
grupy odbywa siÍ poprzez wskaza-
nie indywidualnych elementÛw oraz
okreúlenie typu tworzonego klastra.
Do wyboru mamy nastÍpuj¹ce typy:
-
Floor Plan
- grupa komponentÛw,
ktÛra ma byÊ umieszczona we-
wn¹trz lub na zewn¹trz zdefinio-
wanego obszaru (
room
).
-
Super
- grupa komponentÛw, ktÛ-
rych wzajemne po³oøenie oraz ro-
tacja ma pozostaÊ sta³a w†toku
dalszego projektowania (chyba øe
klaster zostanie rozwi¹zany). Ele-
menty sk³adowe traktowane s¹
w†tym wypadku jako jeden super-
komponent.
-
Piggyback
- grupa komponentÛw,
ktÛre mog¹ ìnachodziÊî na siebie
bez naruszania regu³ projektowych.
-
Super Piggyback
- grupa kompo-
nentÛw, ktÛrych wzajemne po³oøe-
nie oraz rotacja ma pozostaÊ sta³a
w†toku prac projektowych. Dodat-
kowo w†Super Piggyback elementy
mog¹ ìnachodziÊî na siebie bez
naruszania regu³ projektowych.
W†celu utworzenia grupy naleøy
skorzystaÊ z†polecenia
Menu>Defi-
ne>Cluster
, a†nastÍpnie wybraÊ me-
todÍ grupowania. Moøemy bowiem
grupowaÊ elementy, wybieraj¹c je
spoúrÛd listy dostÍpnych (
Define by
List
-
rys. 5
), zgrupowaÊ elementy
wczeúniej zaznaczone (
Selected
),
utworzyÊ grupÍ zawieraj¹c¹ wszyst-
kie elementy zwi¹zane z†wybranymi
úcieøkami sygna³owymi lub zasilaj¹-
cymi (
By Net
), albo zgrupowaÊ te
elementy, ktÛre s¹ sygna³owo zwi¹-
zane z†dowolnie wybranym (
Seed
).
Specctra pozwala na dostosowanie
ustawieÒ dotycz¹cych obszaru robo-
czego i†zestawu informacji, jakie s¹
w†nim prezentowane w†zaleønoúci
od aktualnych potrzeb projektanta.
Modyfikacji tych parametrÛw (zarÛ-
wno w†trybie
Place Mode
, jak
i†w†
Route Mode
) oraz w³aúciwoúci
aplikacji pod k¹tem wizualizacji
projektu w†obszarze roboczym moøe-
my dokonaÊ w†oknie
Layers
(
rys. 6
).
Wykorzystuj¹c okno, moøemy
w†prosty sposÛb zmieniaÊ takie
w³aúciwoúci jak: ìwidzialnoúÊî po-
szczegÛlnych warstw (ich w³¹czanie
lub wy³¹czanie), okreúlaÊ warunek
edycji danych grup obiektÛw wcho-
dz¹cych w†sk³ad projektu, okreúlaÊ
priorytet oraz kierunek wytyczania
úcieøek na poszczegÛlnych wars-
twach, ustawiaÊ dowolnie kolorysty-
kÍ poszczegÛlnych grup obiektÛw
itd. MoøliwoúÊ dowolnego okreúlania
tych i†innych w³aúciwoúci poprawia
komfort pracy z†aplikacj¹ i†u³atwia
proces projektowania szczegÛlnie
Zapraszamy do lektury
kolejnego artyku³u z†cyklu,
w†ktÛrym prezentujemy
moøliwoúci autoroutera
Specctra.
W†tej czÍúci kontynuujemy
opis opcji zwi¹zanych
z†dzia³aniem programu
w†trybie Place Mode.
w†przypadku z³oøonych, gÍsto upa-
kowanych p³ytek. MoøliwoúÊ w³¹cza-
nia lub wy³¹czania indywidualnych
warstw i†grup obiektÛw pozwala po-
nadto na lepsz¹ kontrolÍ opracowy-
wanego obwodu PCB (moøemy np.
wizualizowaÊ w†obszarze roboczym
dowoln¹ grupÍ lub grupy obiektÛw,
takich jak úcieøki, piny, przelotki
lub w³¹czaÊ wszystkie elementy na
wybranej warstwie, warstwach). Wy-
wo³anie okna
Layers
realizowane jest za
pomoc¹ ikony o†tej
samej nazwie, ktÛra
znajduje siÍ na pas-
ku narzÍdzi lub za
pomoc¹ polecenia
Layers
dostÍpnego
z†poziomu
Me-
nu>View
. Kaødy
wiersz okna repre-
zentuje inn¹ wars-
twÍ fizyczn¹ lub
warstwÍ systemow¹.
PoszczegÛlne wars-
twy fizyczne odpo-
wiadaj¹ poszczegÛl-
nym warstwom pro-
jektu, natomiast
warstwy systemowe
s¹ czysto wirtualne
i†grupuj¹ po prostu
obiekty tego samego
typu (úcieøki, prze-
lotki, etykiety ele-
mentÛw itp.), co po-
zwala na dowolne
Rys. 5.
Rys. 6.
Elektronika Praktyczna 5/2003
73
P R O G R A M Y
okreúlanie zestawu informacji, jakie
wyúwietlane s¹ w†obszarze robo-
czym. Kaøda warstwa sygna³owa ma
5†przyciskÛw:
Layer ID
,
Routing Di-
rection
,
Layer Priority
,
Object Selec-
tion
oraz
Layer View
, steruj¹cych
poszczegÛlnymi ìw³aúciwoúciamiî
warstwy. Warstwy niesygna³owe ma-
j¹ trzy przyciski:
Layer ID
,
Object
Selection
,
Layer View
.
W†przypadku z³oøonych projektÛw
bardzo pomocna moøe okazaÊ siÍ
funkcja umoøliwiaj¹ca wy³¹czanie
grupy obiektÛw danego typu tak, aby
nie moøna by³o wybraÊ ich do edy-
cji ìpodúwietlaÊî. Obiekt ìwy³¹czo-
nyî jest w†tym trybie widoczny dla
projektanta, niemoøliwe jest jedynie
poddanie go jakiejkolwiek edycji. Ma
to znaczenie w†sytuacji, jeúli elemen-
ty rozmieszczone s¹ gÍsto tak, øe
obiekty zwi¹zane z†nimi (np. etykie-
ty) zachodz¹ na siebie lub gdy ele-
menty nak³adaj¹ siÍ wizualnie (s¹ po
przeciwnych stronach p³ytki).
Okno
Layers
pozwala ponadto na
ustawianie priorytetu poszczegÛl-
nych warstw na etapie wytyczania
úcieøek. Opcja ta dotyczy jedynie
tych warstw, na ktÛrych mog¹ byÊ
prowadzone úcieøki. Zmiana priory-
tetu realizowana jest tutaj za pomo-
c¹ przycisku
Layer Priority
. Aktual-
ny status danej warstwy odzwier-
ciedla symbol o³Ûwka znajduj¹cy siÍ
na przycisku. Gruby o³Ûwek symbo-
lizuje warstwÍ podstawow¹ nato-
miast cienki drugorzÍdn¹. W†obsza-
rze
Layers
moøemy takøe ustaliÊ kie-
runek wytyczania úcieøek w†odnie-
sieniu do kaødej z†warstw. W†tym
przypadku powinniúmy pos³uøyÊ siÍ
przyciskiem
Routing Direction
, co
umoøliwi nam wybÛr jednego z†sied-
miu wariantÛw prowadzenia úcieøek
na danej warstwie sygna³owej:
-
Off
- prowadzenie úcieøek zabro-
nione,
-
Vertical
- pionowo,
-
Horizontal
- poziomo,
-
Orthogonal
- pionowo i†poziomo,
-
Diagonal
- po przek¹tnych,
-
Positive diagonal
- preferowany
kierunek z†dolnej lewej czÍúci
p³ytki do gÛrnej prawej,
-
Negative diagonal
- preferowany
kierunek z†gÛrnej lewej czÍúci
p³ytki do dolnej prawej.
RK
Dodatkowe informacje
Wiêcej informacji mo¿na uzyskaæ w firmie RK-
System, www.rk-system.com.pl.
74
Elektronika Praktyczna 5/2003
Plik z chomika:
phill2k
Inne pliki z tego folderu:
Autorouter_Specctra_cz5.pdf
(82 KB)
Autorouter_Specctra_cz4.pdf
(93 KB)
Autorouter_Specctra_cz3.pdf
(90 KB)
Autorouter_Specctra_cz2.pdf
(176 KB)
Autorouter_Specctra_cz1.pdf
(185 KB)
Inne foldery tego chomika:
Architektura mikrokontrolerów PIC 16F8x
ARM7TDMI
ATAPI
AVR Assembler
AVR-GCC - kompilator C mikrokontrolerów AVR
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin