Monografia liczby 7.doc

(32 KB) Pobierz
Monografia liczby 7

Monografia liczby 7

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

·         wie, jak wyglada liczba 7,

·         potrafi utworzyć zbiór siedmioelementowy.

b) Umiejętności

Uczeń:

·         potrafi napisać liczbę 7,

·         potrafi dodawać i odejmować w zakresie 7,

·         potrafi rozwiązywać zadania tekstowe na dodawani i odejmowanie w zakresie 7.

2. Metoda i forma pracy

Pokaz, zbiorowa, indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, papierowe koła symbolizujące korale, liczby w kolorach, liczmany, patyczki.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel wita się z uczniami, sprawdza pracę domową i omawia ewentualne trudności. Rozdaje dzieciom patyczki, liczmany i liczby w kolorach.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel przedstawia sposób powstania liczby 7:
    1. Dzieci odliczają 6 patyczków.
    2. Nauczyciel prosi o dolożenie 1 patyczka i ponowne przeliczenie.
    3. Nauczyciel pyta:

§         Ile patyczków jest teraz?

§         Jak to się stało, że mamy teraz 7 patyczków?

  1. Nauczyciel wprowadza aspekt kardynalny liczby 7:
    1. Przypina do tablicy papierowe koła sybolizujące korale.
    2. Nauczyciel zadaje pytanie:

§         Ile korali ma królowa Karolina? (załącznik 1).

  1. Nauczyciel wprowadza aspekt porządkowy liczby 7:
    1. Nauczyciel zadaje pytanie:

§         Który z kolei jest koralik zielony? (załącznik 2).

  1. Nauczyciel wprowadza aspekt miarowy liczby 7:
    1. Nauczyciel poleca uczniom ułożenie „pociągu" z siedmiu patyczków, a pod nim „pociągu" z siedmiu białych klocków z liczb w kolorach.
    2. Nauczyciel zadaje pytania:

§         Ile patyczków użyliście do ułożenia pociągu?

§         Ile białych kolcków użyliście do ułożenia pociągu?

§         Czy pociagi mają taką samą długość?

§         Czy długość pociągów zależy od ilości użytych elementów?

§         Dlaczego tak jest?

  1. Uczniowie ćwiczą zapis liczby 7:
    1. W ćwiczeniach str. 78.
    2. W zeszycie ( linijka cyfry 7).

o        Rozwiązywanie zadań na dodawanie i odejmowanie w zakresie 7:

    1. Królewna miała 3 kolorowe korale i od króla Karola dostała jeszcze 4. Ile ma teraz korali?

§         Karolina zgubiła korale. Giermek Adam znalazł 2. Ile jeszcze korali muszą znaleźć giermkowie?

§         Giermek Jan znalazł 4 korale, a giermek Witek 1. Ile powinien znaleźć giermek Tomek?

§         Giermek Wojtek znalazł 4 korale. Czy Giermek Krzyś może znaleźć tyle samo?

    1. Rycerz herbu Czarny Niedźwiedź miał 2 giermków. Rycerz herbu Zielone Pióro też miał 2 giermków. A rycerz herbu Stalowa Tarcza również miał 2 giermków. 1 giermek nie miał jeszcze swojego rycerza. Ilu giermków mieszkało na zamku?
    2. Karolina miała 2 korale czerwone, 3 żółte, 1 niebieski a ostatni był zielony. Ile wszystkich korali ma Królowa Karolina?

3.      Nauczyciel z uczniami rozmawia na temat liczby 7 w życiu codziennym? (np. 7 dni tygodnia).

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel bawi się z uczniami w milczka matematycznego. Dzieci za pomocą liczmanów pokazują wyniki podanych przez nauczyciela działań na dodawanie i odejmowanie w zakresie 7.

5. Bibliografia

J. Bonar, E. Burakowska, M. Dąbrowski, A. Dereń, Ł. Dydyńska, S. Dylak, D. Pąchalska, A. Pregler, K. Szmidt, E. Tąpała, E. Torbicka, Przygoda z klasą. Klasa 1, WSiP, Warszawa 2006.

6. Załączniki

załącznik 1

Monografia liczby 7 - zał 1

załącznik 2

Monografia liczby 7 - zał 2

Opracowania własne na podstawie bibliografii.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Uczniowie, którzy szybciej zakończą pisanie cyfry 7 w zeszycie do matematyki, mogą narysować pod spodem korale Królowej Karoliny zaznaczając na zielono koral siódmy. Można polecić uczniom ponumerowanie kolejnych koralików. Scenariusz można połączyć ze scenariuszem na temat: Wprowadzenie

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin