Uczeń:
· wie, jak wyglada liczba 7,
· potrafi utworzyć zbiór siedmioelementowy.
· potrafi napisać liczbę 7,
· potrafi dodawać i odejmować w zakresie 7,
· potrafi rozwiązywać zadania tekstowe na dodawani i odejmowanie w zakresie 7.
Pokaz, zbiorowa, indywidualna.
Podręcznik, papierowe koła symbolizujące korale, liczby w kolorach, liczmany, patyczki.
Nauczyciel wita się z uczniami, sprawdza pracę domową i omawia ewentualne trudności. Rozdaje dzieciom patyczki, liczmany i liczby w kolorach.
§ Ile patyczków jest teraz?
§ Jak to się stało, że mamy teraz 7 patyczków?
§ Ile korali ma królowa Karolina? (załącznik 1).
§ Który z kolei jest koralik zielony? (załącznik 2).
§ Ile patyczków użyliście do ułożenia pociągu?
§ Ile białych kolcków użyliście do ułożenia pociągu?
§ Czy pociagi mają taką samą długość?
§ Czy długość pociągów zależy od ilości użytych elementów?
§ Dlaczego tak jest?
o Rozwiązywanie zadań na dodawanie i odejmowanie w zakresie 7:
§ Karolina zgubiła korale. Giermek Adam znalazł 2. Ile jeszcze korali muszą znaleźć giermkowie?
§ Giermek Jan znalazł 4 korale, a giermek Witek 1. Ile powinien znaleźć giermek Tomek?
§ Giermek Wojtek znalazł 4 korale. Czy Giermek Krzyś może znaleźć tyle samo?
3. Nauczyciel z uczniami rozmawia na temat liczby 7 w życiu codziennym? (np. 7 dni tygodnia).
Nauczyciel bawi się z uczniami w milczka matematycznego. Dzieci za pomocą liczmanów pokazują wyniki podanych przez nauczyciela działań na dodawanie i odejmowanie w zakresie 7.
J. Bonar, E. Burakowska, M. Dąbrowski, A. Dereń, Ł. Dydyńska, S. Dylak, D. Pąchalska, A. Pregler, K. Szmidt, E. Tąpała, E. Torbicka, Przygoda z klasą. Klasa 1, WSiP, Warszawa 2006.
załącznik 1
załącznik 2
Opracowania własne na podstawie bibliografii.
45 minut
Uczniowie, którzy szybciej zakończą pisanie cyfry 7 w zeszycie do matematyki, mogą narysować pod spodem korale Królowej Karoliny zaznaczając na zielono koral siódmy. Można polecić uczniom ponumerowanie kolejnych koralików. Scenariusz można połączyć ze scenariuszem na temat: Wprowadzenie
elka745