Intencja wypowiedzi - Sprawdzian wiadomości dla kl. VI (wersja A i B)
Wersja A1.Na podstawie poniższego fragmentu tekstu E. Stachury „Jasny pobyt nadrzeczny” oraz posiadanych wiadomości wskaż 4 cechy charakterystyczne dla języka mówionego. 2p.„Posprzątałem w środku czysto i pochowałem zapasy, które pokupiłem w miasteczku. Przyniosłem też zapas snopów na ogień. Postawiłem je dookoła szałasu na razie. Przypuszczam, że za długo było pogodnie. Potem pływałem długo, a potem oglądałem zachód długo, ten kulisty znak ognisty niepokojący. Potem rozpaliłem ogień, usmażyłem cebuli na słoninie i zjadłem to z chlebem. Teraz siedzę przy ogniu. Od trzech dni jest księżyc, ćwierć księżyca. Jeszcze go nie ma, ale powinien być niedługo.”. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2.Odpowiedz, z jaką intencją zostały wygłoszone podane wypowiedzi.3p.Ten film jest naprawdę świetny. Musisz go zobaczyć – jutro w szkole na pewno wszyscy będą o nim mówić. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .Obiecuję ci, że jutro urosnę dwadzieścia centymetrów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .Mam mały problem z tym zadaniem. Nie masz przypadkiem trochę wolnego czasu?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3.Sformułuj temat dyskusji na podstawie podanego argumentu.1p.Nie zgodzę się z kolegą, gdyż kryminalna zagadka w tej książce nie przykuła całkowicie mojej uwagi. Zdecydowanie wolę książki przygodowe, na przykład „W pustyni i w puszczy”.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4.Podaj przykłady trzech argumentów, które można by wykorzystać w dyskusji na temat: Gdy myślisz, że potrafisz, lub gdy myślisz, że nie potrafisz – masz rację.3p.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5.Jaka jest różnica pomiędzy żartem a obietnicą?2p.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6.Zostałeś wytypowany jako reprezentant społeczności uczniowskiej do wygłoszenia przemówienia z okazji Dnia Nauczyciela. Napisz plan przemówienia, które zaprezentujesz na uroczystej akademii.3p.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7.Przemówienie to (zaznacz poprawną odpowiedź):1p.a)wymiana opinii na dany tematb)wypowiedź okolicznościowa w formie dialoguc)obietnica w formie dialogud)wypowiedź okolicznościowa w formie monologu8.Aby dyskusja była kulturalna, należy przede wszystkim (wymień 6 cech):3p. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9.Wymień 4 cechy charakterystyczne dla języka pisanego: 2p.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10.Dokonaj wyboru jednego z poniższych tematów i: 7p.a)Napisz list do organizacji Jurka Owsiaka z prośbą o pomoc Twojemu niepełnosprawnemu koledze.b)Napisz list w imieniu społeczności uczniowskiej Twojej szkoły skierowany do przewodniczącej Rady Rodziców z podziękowaniami za przeprowadzenie remontu korytarzy szkolnych.c)Napisz list do poznanego w czasie wakacji przyjaciela, w którym opiszesz mu, co zmieniło się w Twoim życiu od Waszego ostatniego spotkania.d)Napisz list do Swojego rodzica, który obecnie przebywa za granicą.Pisząc list pamiętaj o wyznacznikach tej formy!!!. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Wersja B1.Na podstawie poniższego fragmentu tekstu E. Stachury „Jasny pobyt nadrzeczny” oraz posiadanych wiadomości wskaż 4 cechy charakterystyczne dla języka mówionego. 2p.„Więc jest ranek piątego dnia, mówię. Zarobiłem dużo pieniędzy. Idę właśnie do tego miasteczka, mówię. Zjadłem wczoraj ostatnią kolację u gospodarza. Była uroczysta. Było wiele dobrych rzeczy za dobrą robotę. Gospodarz był zadowolony i ja byłem. I jestem. Uradowany jestem cały. Uszczęśliwiony jestem bardzo. (...) Rano nie chciałem jeść śniadania. Napiłem się tylko dużo zimnego mleka i poszedłem dziękując i żegnając się, i dziękując. Więc jest ranek piątego dnia, mówię. Idę przez las, w jego chłodzie po igliwiu. Idę do miasteczka.”. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2.Odpowiedz, z jaką intencją zostały wygłoszone podane wypowiedzi. 3p.Jest taki piękny dzień, zróbmy sobie wycieczkę za miasto.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .Mamo, z następnego sprawdzianu dostanę lepszą ocenę.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Nie dziękuję, nie będę przymierzać tych spodni. Chciałem się tylko rozejrzeć.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3.Sformułuj temat dyskusji na podstawie podanego argumentu.1p.Sądzę, że nie zawsze trzeba wyrażać na wszystko zgodę. Całkowicie uważam, że każdy powinien mieć własne zdanie i umieć odmawiać w razie konieczności.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4.Podaj przykłady trzech argumentów, które można by wykorzystać w dyskusji na temat: Szczęście jest jedyną rzeczą, która się mnoży, jeżeli ją dzielić.3p.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5.Jaka jest różnica pomiędzy namową a komentarzem?2p.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6.Chcesz zostać przewodniczącym samorządu szkolnego. Napisz plan przemówienia, które wygłosisz do swoich wyborców na szkolnym zebraniu.3p.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7.Dyskusja to (zaznacz poprawną odpowiedź):1p.a.wymiana opinii na dany tematb.wypowiedź okolicznościowa w formie dialoguc.obietnica w formie dialogud.wypowiedź okolicznościowa w formie monologu8.W trakcie przemawiania należy zwracać uwagę przede wszystkim na (wymień 6 cech): 3p.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9.Wymień 4 cechy charakterystyczne dla języka pisanego: 2p.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10.Dokonaj wyboru jednego z poniższych tematów i: 7p.a)Napisz list do organizacji Jurka Owsiaka z prośbą o pomoc Twojemu niepełnosprawnemu koledze.b)Napisz list w imieniu społeczności uczniowskiej Twojej szkoły skierowany do przewodniczącej Rady Rodziców z podziękowaniami za przeprowadzenie remontu korytarzy szkolnych.c)Napisz list do poznanego w czasie wakacji przyjaciela, w którym opiszesz mu, co zmieniło się w Twoim życiu od Waszego ostatniego spotkania.d)Napisz list do Swojego rodzica, który obecnie przebywa za granicą.Pisząc list pamiętaj o wyznacznikach tej formy!!!. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
zielna29