Wady słuchu.pdf
(
59843 KB
)
Pobierz
12591646 UNPDF
Nosisz walkmana na uszach? Coraz cz´Êciej domownicy
zwracajà Ci uwag´, byÊ przyciszy
¸
radio bàdê telewizor, a
znajomi strofujà, ˝e ju˝ nie mówisz, ale krzyczysz? A
mo˝e masz problemy z rozumieniem wypowiedzi osób
Ci´ otaczajàcych? Byç mo˝e to sygna
¸
, ˝e czas udaç si´ do
lekarza...
W niniejszym dodatku znajdà Paƒstwo informacje na
temat najwi´kszego wroga naszych uszu, a mianowicie
ha
¸
asu. Z rozmowy z ekspertem w dziedzinie audiologii –
profesorem Henrykiem Skar˝yƒskim, którà zamieszczamy
na ostatniej stronie dodatku, dowiedzà si´ Paƒstwo,
kiedy ha
¸
as osiàga niebezpieczny poziom i jakie sà jego
dopuszczalne normy. Zwracamy tak˝e uwag´ na to, jak
wa˝ne dla wczesnego wykrywania wad s
¸
uchu sà dziÊ
badania przesiewowe u noworodków.
Zapraszamy zatem do lektury!
Toniemy
w
ha¸asie
Zupe
¸
nie nieznany jeszcze kilkaset lat temu, dziÊ ha
¸
as obecny jest niemal wsz´dzie. JesteÊmy nim
bombardowani w domu, w szkole, w pracy, na ulicy... Cz´sto nawet relaksujemy si´ pod znakiem ha
¸
asu,
np. uczestniczàc w meczach pi
¸
ki no˝nej na stadionach czy bawiàc si´ w dyskotekach przy g
¸
oÊnej muzyce.
SpecjaliÊci z Instytutu Fizjologii
i Patologii S
¸
uchu precyzyjnie okre-
Êlajà, kiedy ha
¸
as osiàga niebez-
pieczny poziom. Oto najcz´stsze
sytuacje:
* koniecznoÊç porozumiewania si´
podniesionym g
¸
osem z odleg
¸
oÊci
dwóch metrów;
* s
¸
uchanie walkmana lub odtwa-
rzacza z takà g
¸
oÊnoÊcià, ˝e muzyk´
s
¸
yszy osoba stojàca obok;
* uczucie dyskomfortu lub nawet
ból w wyniku mocnego nat´˝enia
dêwi´ków;
* dzwonienie w uszach, uczucie
ich pe
¸
noÊci i os
¸
abienia s
¸
uchu jako
reakcja na nadmierny ha
¸
as.
Wed
¸
ug Âwiatowej Organizacji
Zdrowia, d
¸
ugotrwa
¸
e nara˝anie si´
na ha
¸
as przekraczajàcy 85 dB mo˝e
prowadziç do zupe
¸
nej utraty s
¸
uchu.
Pierwszym objawem jest niedos
¸
y-
szenie dêwi´ków wysokich, z cza-
sem coraz s
¸
abiej s
¸
yszy si´ równie˝
dêwi´ki niskie. Niestety, jedynym
skutecznym dzia
¸
aniem zapobiegajà-
cym dalszemu pogarszaniu s
¸
uchu
jest eliminacja ha
¸
asu... W przeciw-
nym razie proces b´dzie nadal prze-
biega
¸
bezboleÊnie, ale na ogó
¸
jest
nieodwracalny.
Polski naukowiec ˝yjàcy na prze
¸
o-
mie XIX i XX wieku – Aleksander
Brückner, mówi
¸
, ˝e ha
¸
as to s
¸
owo
„dawniej nieznane, mo˝e do ha
¸
a-
dorobione”. Jak widaç, kiedyÊ s
¸
owo
nieznane dziÊ nabra
¸
o wyjàtkowo
pejoratywnego znaczenia. W Ency-
klopedii Popularnej PWN mo˝emy
przeczytaç, ˝e ha
¸
as to ka˝dy dêwi´k
niepo˝àdany lub szkodliwy dla zdro-
wia ludzkiego. Z kolei w S
¸
owniku
J´zyka Polskiego PWN – ˝e to nie-
skoordynowane, zak
¸
ócajàce spokój,
g
¸
oÊne dêwi´ki.
Nikogo dziÊ chyba nie trzeba
przekonywaç, ˝e ha
¸
as jest szkodli-
wy. Nie tylko uszkadza s
¸
uch, ale
tak˝e mo˝e doprowadziç do jego
utraty. Stwierdzono równie˝, ˝e
przyczynia si´ do zm´czenia, de-
koncentracji, dra˝liwoÊci, odczucia
niepokoju, bólów i zawrotów g
¸
o-
wy. Mo˝e podwy˝szaç ciÊnienie
i zaburzaç orientacj´.
Ha
¸
as jest dziÊ problemem wi´k-
szoÊci krajów rozwini´tych. Dlatego
wiosnà 2005 roku rozpocz´
¸
a si´ ak-
cja informacyjna Unii Europejskiej
„Stop ha
¸
asowi”. Kolejnym krokiem
w walce z tym problemem jest dy-
rektywa wprowadzajàca norm´
dziennego ha
¸
asu na poziomie 87
decybeli, która obowiàzuje od 15
lutego br.
Wed
¸
ug profesora Henryka Skar-
˝yƒskiego, dyrektora Mi´dzynaro-
dowego Centrum S
¸
uchu i Mowy In-
stytutu Fizjologii i Patologii S
¸
uchu
w Kajetanach ko
¸
o Warszawy, za-
gro˝enie ha
¸
asem w Polsce jest po-
wszechne, wi´ksze ni˝ w innych
krajach Unii i stale wzrasta. Obec-
nie dotyczy ju˝ oko
¸
o 33 procent
ludnoÊci. Jest to bardzo niepokojà-
ce, poniewa˝ ha
¸
as wp
¸
ywa nega-
tywnie bezpoÊrednio na uszy, a tak-
˝e na uk
¸
ad nerwowy i psychik´
oraz na zasadzie odruchu na inne
narzàdy.
YBELI?
– G
¸
oÊna rozmowa: 75-85 dB
– Wiertarka: 90-95 dB
– Wybuchy petardy: ponad 130 dB
– Wn´trze samochodu: 60-80 dB
– Zabawka tràbka: 70-90 dB
– Gwizdek, b´benek: 50-85 dB
ILE TO DEC
YBELI?
ILE TO DEC
10 Nasz Dziennik
Âroda, 31 maja 2006
SZLACHETNE ZDROWIE
Otoskleroza uleczalna
Otoskleroza jest przewlek
¸
ym, post´pujàcym schorzeniem ucha Êrodkowego, którego struktury ulegajà ana-
tomicznej i czynnoÊciowej degeneracji. W stawach kosteczek s
¸
uchowych tworzà si´ nieprawid
¸
owe ogniska
kostnienia. Ta nietypowa tkanka kostna odk
¸
ada si´ w uchu Êrodkowym. Objawami choroby sà narastajàcy
niedos
¸
uch jednostronny lub obustronny, a tak˝e szumy uszne i zawroty g
¸
owy.
protezkà. Zabieg wykonywany jest
zwykle poprzez przewód s
¸
uchowy ze-
wn´trzny, podobnie jak czyszczenie
ucha. Dzi´ki temu na zewnàtrz
pozostajà niewidoczne Êlady czy blizny.
Protezki sà bardzo ma
¸
e i lekkie,
dzi´ki czemu pacjent nie odczuwa ich
w Êrodku ucha. Wykonuje si´ je z two-
rzyw sztucznych, g
¸
ównie teflonu lub
metali szlachetnych, takich jak z
¸
oto
czy platyna. Protezki sà ca
¸
kowicie
oboj´tne i bezpieczne dla organizmu
ludzkiego, co wynika z rygorystycz-
nych testów dopuszczajàcych. – Nie-
stety, wielu pacjentów zg
¸
asza si´
na leczenie operacyjne za póêno. Do-
piero sta
¸
y, natr´tny szum w uchu
zmusza ich do podj´cia decyzji o lecze-
niu operacyjnym. W efekcie wyniki s
¸
u-
chowe sà gorsze i mniej stabilne.
W oparciu o ogromny materia
¸
, obej-
mujàcy ponad 30 tysi´cy operacji po-
prawiajàcych s
¸
uch w ostatnich dzie-
si´ciu latach, mog´ powiedzieç, ˝e
otoskleroza nie powinna byç dla nas
problemem klinicznym – stwierdzi
¸
profesor Skar˝yƒski.
Kamila Pietrzak
REKLAMA
Domniemanych przyczyn otosklerozy
istnieje wiele, choç o ˝adnej nie mo˝na
powiedzieç, ˝e jest to absolutnie pew-
na. Lekarze rozumiejà zjawisko rozwoju
tej choroby. Je˝eli zostanie rozpoznana
wczeÊnie, wyniki leczenia operacyjnego
b´dà pomyÊlne w 99 procentach.
Obecnie najwi´cej takich operacji
w Êwiecie wykonywanych jest w Insty-
tucie Fizjologii i Patologii S
¸
uchu w War-
szawie. – Najm
¸
odsi moi pacjenci ope-
rowani z powodu obustronnej dziedzi-
czonej od matki otosklerozy mieli cztery
lata. Najstarsi wi´cej ni˝ siedemdziesiàt
lat. Szanse na leczenia operacyjne majà
wszyscy, u których zachowana jest tak
zwana rezerwa s
¸
uchowa wykorzysta-
na po usuni´ciu ruchomych cz´Êci
¸
aƒ-
cucha kosteczek s
¸
uchowych – powie-
dzia
¸
„Naszemu Dziennikowi” profesor
Henryk Skar˝yƒski, dyrektor Instytutu
Fizjologii i Patologii S
¸
uchu w Warsza-
wie. – Epidemiologia nie jest dok
¸
adnie
poznana. Ja sam wykonuj´ ponad ty-
siàc takich operacji rocznie. Musz´ przy-
znaç, ˝e wdro˝enie powszechnych ba-
daƒ przesiewowych s
¸
uchu u dzieci
w wieku szkolnym przyczyni
¸
o si´
do wczesnego rozpoznania tej choroby.
Drugi wa˝ny kierunek nap
¸
ywu naszych
pacjentów to rozpocz´cie na szerokà
skal´ terapii szumów usznych. Sà to ob-
jawy znacznego zaawansowania cho-
roby – doda
¸
profesor.
Przyczyny otosklerozy nie sà do koƒ-
ca znane, wi´c nie ma te˝ gotowej re-
cepty, jak zapobiegaç samej chorobie.
Natomiast mo˝na, dzi´ki wczesnemu
rozpoznaniu, z wielkim powodzeniem
leczyç jej skutki. W praktyce oznacza to
pe
¸
ny powrót s
¸
uchu do normy. Podsta-
wà jest operacja zwana stapedotomià.
Nieruchomà kosteczk´ zast´puje si´
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
˚eƒ-szeƒ w
¸
aÊciwy (Panax ginseg) i inne gatunki ˝eƒ-szenia nale˝à do rodziny araliowatych. ˚eƒ-szeƒ roÊnie
w Chinach, Korei, Japonii i na Dalekim Wschodzie i Syberii.
Pierwsze wzmianki o ˝eƒ-szeniu znajdujà si´ w chiƒskich dzie
¸
ach o Êrodkach leczniczych sprzed ponad 2 tysi´cy lat. W Rosji
˝eƒ-szeƒ zosta
¸
opisany w XVII wieku i jest od dawna wykorzystywany. W ostatnich latach stosowali go równie˝ sportowcy
i astronauci w celu podniesienia wytrzyma
¸
oÊci i uzyskania lepszych osiàgni´ç.
˚eƒ-szeƒ jest roÊlinà, która zyska
¸
a najwi´kszà s
¸
aw´ w zwiàzku ze swoim szerokim oddzia
¸
ywaniem na organizm.
Dlatego te˝ cz´sto nazywana jest „korzeniem ˝ycia”. Korzeƒ ˝eƒ-szenia zwi´ksza ogólnà wydolnoÊç organizmu (zdolnoÊç
do pracy, wytrzyma
¸
oÊç), odpornoÊç. Wp
¸
ywa pobudzajàco na czynnoÊci gruczo
¸
ów p
¸
ciowych. U diabetyków obni˝a poziom
cukru we krwi. Zalecany jest równie˝ w leczeniu chorób nerwowych, sercowo-naczyniowych i ˝o
¸
àdkowo-jelitowych. Poprawia refleks i koncentracj´.
Stosowanie tabletek z ˝eƒ-szenia zaleca si´ w:
– stanach umys
¸
owego i fizycznego przem´czenia i wyczerpania;
– obni˝onej odpornoÊci organizmu;
– stanach depresji, ospa
¸
oÊci w sytuacjach stresowych;
– niedokrwistoÊci;
Siberian Ginseng (˝eƒ-szeƒ syberyjski) 600 mg – 50 tabletek.
Producent: LIFEPLAN PRODUCTS LTD Anglia
oraz dla:
– obni˝enia poziomu cukru we krwi;
– uregulowania czynnoÊci uk
¸
adu sercowo-naczyniowego;
– odnowienia si
¸
˝yciowych.
www.eas-sterniccy.com.pl
SZLACHETNE ZDROWIE
Âroda, 31 maja 2006
Nasz Dziennik 11
By wykryç wad´ s¸uchu
jak najwczeÊniej
REKLAMA
jak najwczeÊniej
Jednym z najwi´kszych wyzwaƒ wspó
¸
czesnej audiologii jest wczesne
wykrywanie i rehabilitacja zaburzeƒ s
¸
uchu u ma
¸
ych dzieci. Wed
¸
ug
Êwiatowych statystyk i wyników programów badaƒ przesiewowych s
¸
u-
chu trwa
¸
e zaburzenia s
¸
uchu stwierdza si´ w okresie noworodkowym
u mniej wi´cej 3-5 dzieci na 1000 urodzeƒ. Lekarze podkreÊlajà, ˝e opty-
malnym okresem rozpocz´cia rehabilitacji jest wiek poni˝ej 6. miesiàca
˝ycia. Zaleca si´, by badania przesiewowe realizowane na oddzia
¸
ach
noworodkowych by
¸
y powszechnie stosowane, co pozwoli objàç nimi
niemal wszystkie dzieci.
Dopiero w drugim pó
¸
roczu ˝ycia
dziecka, kiedy prawid
¸
owo s
¸
yszàcy
maluch zaczyna Êwiadomie naÊlado-
waç dêwi´ki otoczenia (gaworzyç), po-
jawiajà si´ istotne ró˝nice z rówieÊni-
kami, mogàce budziç niepokój. Dziec-
ko z g
¸
´bokim uszkodzeniem s
¸
uchu
milknie lub wprost przeciwnie – za-
chowuje si´ nienaturalnie ha
¸
aÊliwie.
Tyle ˝e wtedy na pomoc najcz´Êciej
jest ju˝ za póêno.
Pami´tajmy, ˝e mowa i s
¸
uch sà
podstawà porozumiewania si´ z inny-
mi. Zw
¸
aszcza dzisiaj, gdy era pisania
zanika, gdy powstajà inne ni˝ pismo
formy przekazywania mowy i myÊli.
W niespotykanym tempie rozwija si´
telekomunikacja, a wraz z nià zupe
¸
nie
nowego znaczenia nabiera zmys
¸
s
¸
u-
chu. Dajmy wi´c naszym dzieciom
szans´ uczestniczenia w tym Êwiecie.
Badanie przesiewowe s
¸
uchu u no-
worodków ma na celu wykrycie wro-
dzonego uszkodzenia tego zmys
¸
u.
Uszkodzenie s
¸
uchu ma bardzo po-
wa˝ne konsekwencje dla rozwoju
mowy. Wed
¸
ug najnowszych badaƒ
krytyczny dla rozwoju mowy jest
okres pierwszych szeÊciu miesi´cy ˝y-
cia dziecka. Dlatego tak wa˝ne sà ba-
dania przesiewowe, które pozwolà
odpowiednio wczeÊnie wykryç choro-
b´. JeÊli maluch otrzyma na czas od-
powiednià pomoc, ma szans´ na har-
monijny rozwój, podobny do rozwoju
prawid
¸
owo s
¸
yszàcych dzieci.
W pierwszym pó
¸
roczu ˝ycia woka-
lizacja (cz´sto okreÊlana mianem g
¸
u-
˝enia lub gruchania) jest czynnoÊcià
odruchowà, niezale˝nà od s
¸
uchu. Dla-
tego zwykle (je˝eli dziecko nie nale˝y
do grupy ryzyka) rodzice nie podejrze-
wajà, ˝e ich maluch mo˝e nie s
¸
yszeç.
Czy szumy uszne
sà chorobà?
Szumy uszne, czyli piski, dzwonki, pukanie, dudnienie, gwizdy, szele-
sty... powstajà w drodze s
¸
uchowej bez zewn´trznego pobudzenia aku-
stycznego. Szumy o charakterze subiektywnym sà s
¸
yszalne tylko przez
osob´, której dotyczà, i nikt inny nie jest w stanie us
¸
yszeç tych dêwi´-
ków. Mogà one byç odczuwane w g
¸
owie, w jednym uchu lub w obu
uszach. Mogà istnieç okresowo lub stale. Prawie ka˝dy doÊwiadcza
okresowego „dzwonienia” w uszach. Takie chwilowe, przemijajàce
dêwi´ki zazwyczaj nam nie dokuczajà. Dopiero gdy zaczynajà utrzymy-
waç si´ d
¸
u˝ej i stajà si´ intensywne, mogà budziç niepokój.
tzw. habituacji, czyli przyzwyczajenia,
jakiemu podlega szereg dêwi´ków
obecnych stale w naszym otoczeniu,
których nie odbieramy w sposób Êwia-
domy. Czy bowiem Êwiadomie s
¸
yszy-
my np. prac´ naszej lodówki albo ty-
kanie zegara Êciennego? Podobnie
dzieje si´ z szumami usznymi – istnie-
jà, ale nie zwracamy na nie uwagi.
Jednak jest gros osób, dla których
szumy uszne sà udr´kà, przeszkadza-
jà im w prowadzeniu normalnego
trybu ˝ycia, uniemo˝liwiajà zaÊni´cie
czy pe
¸
ne odpr´˝enie. Takim osobom
potrzebna jest natychmiastowa po-
moc medyczna.
Istnieje wiele metod leczenia szu-
mów usznych, jednak ˝adna z nich nie
jest stuprocentowo skuteczna. Najlep-
sze efekty przynosi metoda habituacji,
zwana Tinnitus Retraining Therapy
(TRT), polegajàca na nauczeniu mózgu
nieodbierania szumu w sposób Êwia-
domy. Jest to mo˝liwe dzi´ki specjali-
stycznym konsultacjom i codzienne-
mu, systematycznemu treningowi
dróg s
¸
uchowych za pomocà specjal-
nego dêwi´ku. Taka terapia trwa
od 18 do 24 miesi´cy.
Powiedzenie „cisza a˝ w uszach dzwo-
ni” znane jest chyba wszystkim Pola-
kom, podobnie jak chwilowe, przemi-
jajàce dêwi´ki, pojawiajàce si´
w uszach bàdê w g
¸
owie. Te chwilowe
i przemijajàce sà zjawiskiem zupe
¸
nie
normalnym i nie wymagajà porady
specjalisty. Niepokój powinny wywo
¸
aç
dopiero wtedy, gdy jednorazowo trwa-
jà d
¸
u˝ej ni˝ 5 minut. Badania przepro-
wadzone przez Instytut Fizjologii i Pa-
tologii S
¸
uchu udowodni
¸
y, ˝e subiek-
tywnych szumów usznych trwajàcych
d
¸
u˝ej ni˝ 5 minut doÊwiadcza ju˝ po-
nad 20 proc. doros
¸
ych Polaków. Sta
¸
e
szumy uszne zg
¸
asza oko
¸
o 5 procent.
Najcz´Êciej powstajà w uchu we-
wn´trznym, a dok
¸
adnie w Êlimaku,
czyli cz´Êci odpowiedzialnej za s
¸
uch.
W Êlimaku znajdujà si´ komórki s
¸
u-
chowe, które odbierajà drgania wy-
wo
¸
ane dêwi´kami wpadajàcymi
do naszych uszu i zamieniajà je
na impulsy nerwowe, które dalej
w
¸
óknami nerwu s
¸
uchowego przeka-
zywane sà do kory mózgowej. Naj-
cz´Êciej szumy uszne powstajà w wy-
niku uszkodzenia w obr´bie dwóch
uk
¸
adów komórek s
¸
uchowych, które
zaburza prawid
¸
owy stan równowagi
mi´dzy nimi. Uk
¸
ad s
¸
uchowy natych-
miast stara si´ to uszkodzenie napra-
wiç, a efektem ubocznym tego proce-
su sà w
¸
aÊnie szumy uszne. Warto
wiedzieç, ˝e tego rodzaju szumy nie
stanowià objawu ˝adnej choroby, ale
Êwiadczà o prawid
¸
owym funkcjono-
waniu uk
¸
adu nerwowego.
Ale niekiedy szumy uszne mogà byç
objawem choroby w sàsiedztwie ucha
lub w pobli˝u nerwu s
¸
uchowego.
Cz´sto sà one wynikiem np. zalegajà-
cej woskowiny lub obrz´kni´tej tràbki
s
¸
uchowej. Znaczna cz´Êç osób –
po wykluczeniu chorób, które mog
¸
y je
spowodowaç – stopniowo przestaje
zwracaç na nie uwag´. W uk
¸
adzie s
¸
u-
chowym zachodzi wówczas proces
REKLAMA
REKLAMA
O
r
t
o
–
t
e
c
h
www.orto-tech.com.pl
ul. Broniewskiego 21, Warszawa
tel./fax 022 663 08 73, 0500 049 710
czynne: pn.-pt. 10.00-19.00, sob. 10.00-13.00
* obuwie specjalistyczne, ortopedyczne
* wk
¸
adki, pasy, ko
¸
nierze, ortezy
* wyroby medyczno-ortopedyczne
* wózki inwalidzkie, elektryczne,
¸
ó˝ka
* sprz´t rehabilitacyjny
PRODUKCJA – US¸UGI
SPRZEDA˚ – HURT – DETAL
WYPO˚YCZALNIA
Realizacja zleceƒ NFZ
By wykryç wad´ s¸uchu
12 Nasz Dziennik
Âroda, 31 maja 2006
SZLACHETNE ZDROWIE
Co trzeci Polak ma problemy ze s
¸
uchem
Z
prof. Henrykiem Skar˝yƒskim
, twórcà i dyrektorem warszawskiego Instytutu Fizjologii i Patologii S
¸
uchu,
o problemach zwiàzanych ze s
¸
uchem rozmawiajà Magdalena M. Stawarska i Aneta Jezierska
Ha
¸
as to zjawisko powszech-
ne w skali Êwiata i w skali
naszego kraju...
– Rozwój cywilizacji wià˝e si´
z coraz powszechniejszym stosowa-
niem zaawansowanych technologii,
instalowaniem wielu urzàdzeƒ.
Ka˝dy komputer osobisty jest êró-
d
¸
em ha
¸
asu, a jest ich setki milio-
nów, nasilony ruch komunikacyjny
i koniecznoÊç sta
¸
ego komunikowa-
nia si´ – to kolejne przyk
¸
ady, ˝e
ha
¸
asu wokó
¸
nas jest coraz wi´cej.
Nie jest on zatem polskà specjalno-
waniu. WÊród dzieci i m
¸
odzie˝y
szkolnej podobne problemy dotyczà
co szóstego ucznia.
w skupieniu uwagi, zaburzeniami
orientacji, dra˝liwoÊcià, podwy˝szo-
nym ciÊnieniem krwi, bólem i zawro-
tami g
¸
owy, czasowym lub trwa
¸
ym
uszkodzeniem s
¸
uchu, szumami
usznymi. U ma
¸
ych dzieci ha
¸
as budzi
du˝y niepokój, niepewnoÊç, zagu-
bienie, powoduje p
¸
acz.
Ze wzgl´du na ró˝ne oddzia
¸
ywa-
nie ha
¸
asu na organizm, a tym sa-
mym ró˝nà szkodliwoÊç dla zdrowia,
ha
¸
asy s
¸
yszalne mo˝na podzieliç
w zale˝noÊci od ich poziomu na pi´ç
nast´pujàcych grup:
– Dochodzi do stopniowego
uszkodzenia komórek zmys
¸
owych
w obr´bie ucha wewn´trznego.
Na ten proces, który dotyczy ka˝de-
go z nas, ma wp
¸
yw ha
¸
as oraz zabu-
rzenia naczyniowe w pierwszej ko-
lejnoÊci. W efekcie s
¸
yszymy coraz
gorzej poczàtkowo tylko wysokie
dêwi´ki, a potem Êrednie i z czasem
równie˝ niskie.
Kiedy ha
¸
as osiàga niebez-
pieczny poziom?
– Niebezpieczny poziom ha
¸
asu to
taki, który mo˝e spowodowaç przej-
Êciowe lub trwa
¸
e zaburzenia s
¸
u-
chu. Z uwagi na zró˝nicowanie mi´-
dzyosobnicze wra˝liwoÊci na ha
¸
as
nie u wszystkich osób te same pozio-
my oznaczajà takie samo ryzyko
uszkodzenia s
¸
uchu. Ogólnie przyj-
A skàd u dzieci biorà si´ pro-
blemy ze s
¸
uchem?
– Wady wrodzone ujawniajà si´
zarówno w pierwszych tygodniach,
jak i latach ˝ycia. Wady nabyte to
g
¸
ównie nast´pstwa infekcji górnych
dróg oddechowych. Ka˝de dziecko
dotyka to wiele razy. Podczas zapa-
lenia nosa czy zatok dochodzi
do gromadzenia wysi´ku w prze-
strzeniach ucha Êrodkowego, a na-
st´pnie zrostów. Wszystko to zabu-
rza funkcjonowanie b
¸
ony i koste-
czek s
¸
uchowych, a tym samym po-
garsza stopniowo s
¸
uch dziecka.
– Zawsze pierwszy sygna
¸
jest
wa˝ny, ale aby byç pewnym, ˝e na-
sze dziecko ma wad´ s
¸
uchu, musi-
my dostaç potwierdzenie. Niekiedy
badania weryfikujàce powtarzamy,
aby byç absolutnie pewnym, ˝e tak
jest. Istniejà bowiem choroby, pod-
czas których s
¸
uch jest raz lepszy, raz
gorszy. Po upewnieniu si´ o istnieniu
wady s
¸
uchu doÊwiadczony zespó
¸
specjalistów b´dzie kierowa
¸
dziecko
na dalsze etapy terapii i rehabilitacji.
Mogà si´ one odbywaç przy wspo-
maganiu uszkodzonego s
¸
uchu apa-
ratem s
¸
uchowym lub implantem Êli-
makowym.
Czy wady s
¸
uchu sà dzie-
dziczne, czy nabyte?
– Mogà byç jedne i drugie. Zdecy-
dowanie wi´cej jest wad nabytych,
a to oznacza, ˝e
¸
atwiej powinniÊmy
im zapobiegaç.
Jak powinno przebiegaç dal-
sze leczenie? Które sposoby
leczenia s
¸
uchu sà najsku-
teczniejsze?
– Post´powanie zale˝y od wady
s
¸
uchu, lokalizacji uszkodzenia
w uchu Êrodkowym lub wewn´trz-
nym. Przy naszych dzisiejszych mo˝-
liwoÊciach, gdy wczeÊnie rozpozna-
my wad´ s
¸
uchu, mo˝emy pomóc
praktycznie ka˝demu. To dowód
na to, jak wielki post´p nauki doko-
na
¸
si´ w ostatnich latach.
Jak wykryç wady s
¸
uchu
u doros
¸
ych?
– Podstawà diagnostyki zaburzeƒ
s
¸
uchu u doros
¸
ych jest wykonanie
kompletu badaƒ audiometrycznych.
Pozwala to okreÊliç rodzaj i stopieƒ
uszkodzenia s
¸
uchu.
A czy wykrycie wady s
¸
uchu
u dziecka jest
¸
atwiejsze ni˝
u doros
¸
ego cz
¸
owieka?
– Wykrycie wady s
¸
uchu u dzieci,
zw
¸
aszcza noworodków i niemowlàt,
musi odbywaç si´ z zastosowaniem
metod obiektywnych, podczas któ-
rych dziecko nie musi wspó
¸
pracowaç
z lekarzem lub technikiem. Opiera si´
to na bardzo czu
¸
ych, nieinwazyjnych
Êcià. To obecnie problem Êwiatowy.
Ha
¸
as wp
¸
ywa na szybszy rozwój
wielu schorzeƒ, a przede wszyst-
kim, wyst´pujàce u m
¸
odych ludzi
szumy uszne i szybsze starzenie si´
narzàdu s
¸
uchu.
muje si´ jednak, ˝e ryzyko uszkodze-
nia narzàdu s
¸
uchu na skutek dzia
¸
a-
nia ha
¸
asu wyst´puje przy pozio-
mach wi´kszych ni˝ 85 dB, ale
pod warunkiem ˝e czas przebywania
w ha
¸
asie wynosi 8 godzin. Przy sil-
nych ekspozycjach ryzyko uszkodze-
nia s
¸
uchu znacznie si´ zwi´ksza.
– poni˝ej 35 dB – nieszkodliwe
dla zdrowia, mogà byç denerwujàce
lub przeszkadzaç w pracy wymaga-
jàcej skupienia,
– 35-70 dB – wp
¸
ywajà na zm´-
czenie uk
¸
adu nerwowego cz
¸
owie-
ka, powa˝nie utrudniajà zrozumienie
mowy, zasypianie i wypoczynek,
70-85 dB – wp
¸
ywajà na znaczne
zmniejszenie wydajnoÊci pracy, mo-
gà byç szkodliwe dla zdrowia i po-
wodowaç uszkodzenie s
¸
uchu,
– 85-130 dB – powodujà liczne
schorzenia organizmu ludzkiego,
uniemo˝liwiajà zrozumienie mowy
nawet z odleg
¸
oÊci pó
¸
metra,
– powy˝ej 130 dB – wywo
¸
ujà
trwa
¸
e uszkodzenie s
¸
uchu, pobu-
dzajàc do drgaƒ organy wewn´trz-
ne cz
¸
owieka i powodujàc ich
schorzenia.
W jaki sposób mo˝emy dbaç
o s
¸
uch?
– To trudne pytanie. Na pewno
unikaç ha
¸
asu wsz´dzie tam, gdzie
jest to mo˝liwe. Nie s
¸
uchaç przez
s
¸
uchawki muzyki przez wiele go-
Jak na tle innych krajów
przedstawia si´ sytuacja Pol-
ski pod wzgl´dem poziomu
ha
¸
asu? Czy ten wskaênik
wzrasta?
– Na pewno odnotowaliÊmy po-
st´p w zakresie zmniejszenia ha
¸
asu
przemys
¸
owego. Paradoksalnie jest
on wynikiem zlikwidowania wielu za-
k
¸
adów pracy, gdzie praca by
¸
a bar-
dzo ucià˝liwa. JednoczeÊnie coraz
wi´cej ha
¸
asu jest w naszych domach
i na ulicy. Bardzo g
¸
oÊna jest polska
szko
¸
a. KtoÊ, kto dawno w niej nie
by
¸
, z trudem zniós
¸
by dziÊ swojà
obecnoÊç podczas przerwy mi´dzy-
lekcyjnej. Ha
¸
as dziÊ stanowi wielkie
zagro˝enie dla m
¸
odzie˝y szkolnej.
Jakie sà dopuszczalne nor-
my ha
¸
asu?
Przy 8-godzinnym czasie pracy do-
puszczalny maksymalny poziom wy-
nosi 85 dB. Je˝eli poziomy sà wy˝-
sze, to dopuszczalny czas przebywa-
nia w ha
¸
asie jest mniejszy. Przy po-
ziomie 90 dB maksymalny czas prze-
bywania w ha
¸
asie wynosi 4 godzi-
ny, a przy ha
¸
asie o poziomie 105 dB
skutki oddzia
¸
ywania ha
¸
asu na na-
rzàd s
¸
uchu pojawiajà si´ ju˝ po kil-
ku minutach.
Poziomy
ha
¸
asu:
– nieszkodliwe dla zdrowia, mogà byç denerwujà-
ce lub przeszkadzaç w pracy wymagajàcej skupienia,
– wp
¸
ywajà na zm´czenie uk
¸
adu nerwowego cz
¸
owieka,
powa˝nie utrudniajà zrozumienie mowy, zasypianie i wypoczynek,
– wp
¸
ywajà na znaczne zmniejszenie wydajnoÊci pracy,
mogà byç szkodliwe dla zdrowia i powodowaç uszkodzenie s
¸
uchu,
– powodujà liczne schorzenia organizmu ludzkiego,
uniemo˝liwiajà zrozumiene mowy nawet z odleg
¸
oÊci pó
¸
metra,
Najbardziej szkodliwe czyn-
niki dla naszego s
¸
uchu to...
– Niewàtpliwie ha
¸
as. DziÊ dzia
¸
a
on zarówno bezpoÊrednio na komór-
ki zmys
¸
owe ucha wewn´trznego, jak
i poÊrednio na inne narzàdy i uk
¸
ady,
jak krwionoÊny czy nerwowy.
Na co mo˝e mieç wp
¸
yw
zbyt du˝e jego nat´˝enie?
– Dzia
¸
anie ha
¸
asu mo˝na rozpa-
trywaç na trzech p
¸
aszczyznach: bez-
poÊredniej – na ucho Êrodkowe i we-
wn´trzne, poÊredniej – na uk
¸
ad ner-
wowy i psychik´, na zasadzie odru-
chu – na inne narzàdy. Szkodliwe
dzia
¸
anie ha
¸
asu na organizm cz
¸
o-
wieka objawia si´ zm´czeniem, gor-
szà wydajnoÊcià nauki, trudnoÊciami
– wywo
¸
ujà trwa
¸
e uszkodzenie s
¸
uchu, pobu-
dzajàc do drgaƒ organy wewn´trzne cz
¸
owieka i powodujàc ich schorzenia.
Ile osób w Polsce ma uszko-
dzony s
¸
uch?
– Na podstawie badaƒ epidemio-
logicznych przeprowadzonych przez
Instytut Fizjologii i Patologii S
¸
uchu
w latach 1999-2002 co trzeci Polak
zg
¸
asza problemy ze s
¸
uchem, które
odczuwa w codziennym funkcjono-
badaniach. Dzi´ki nim mo˝emy zare-
jestrowaç reakcje ucha wewn´trzne-
go na podany dziecku dêwi´k lub za-
rejestrowaç potencja
¸
y z pnia mózgu,
które powstajà, gdy ucho wewn´trz-
ne us
¸
yszy jakiÊ dêwi´k i przeka˝e go
dalej do oÊrodków centralnych w po-
staci mikroimpulsu elektrycznego.
Mo˝na te˝ zarejestrowaç reakcje z ko-
ry mózgu, obszaru, gdzie znajdujà si´
centralne oÊrodki s
¸
uchowe.
dzin. Dbaç o pe
¸
ne wyleczenie infek-
cji górnych dróg oddechowych. Sto-
sowaç si´ do zaleceƒ lekarzy, np.
unikaç zawilgocenia ucha. Wa˝nym
problemem, zw
¸
aszcza u dzieci, jest
w
¸
aÊciwa ocena stanu migda
¸
ka gar-
d
¸
owego, który nie tylko upoÊledza
dro˝noÊç nosa, ma wp
¸
yw na wady
wymowy, wady zgryzu, ale równie˝
mo˝e prowadziç do zaburzenia funk-
cji ucha Êrodkowego, czego konse-
kwencjà sà infekcje i post´pujàcy
niedos
¸
uch.
Jakie sà przyczyny utraty
s
¸
uchu?
– S
¸
uch u doros
¸
ych pogarsza si´
wraz z wiekiem, na skutek urazów,
zapaleƒ, rzadko z powodu nowo-
tworów. U dzieci najcz´Êciej sà to
nast´pstwa nawracajàcych infekcji
górnych dróg oddechowych – zmia-
ny wysi´kowe i zarostowe. Na dru-
gim miejscu sà wady s
¸
uchu wrodzo-
ne, uwarunkowane genetycznie.
REKLAMA
REKLAMA
Aparaty s
¸
uchowe,
ciÊnieniomierze,
glukometry, sprz´t medyczny.
OTEMED
OTEMED
PrzemyÊl
, ul. Boh. Getta 17a
(16) 678 66 89,
Jaros
¸
aw
, ul. Grunwaldzka 8/1b
(16) 623 08 41
Co nale˝y zrobiç w momen-
cie, kiedy dowiadujemy si´,
˝e mamy uszkodzony s
¸
uch?
Dzi´kujemy za rozmow´.
Dlaczego osoby starsze cz´-
Êciej majà problemy ze s
¸
u-
chem?
Dodatek opracowa
¸
a Aneta Jezierska.
poni˝ej 35 dB
35-70 dB
70-85 dB
85-130 dB
powy˝ej 130 dB
Plik z chomika:
slawek69z
Inne pliki z tego folderu:
dieta dla pacjentów onkologicznych.DOC
(247 KB)
Zdrowie dziecka.rar
(4824 KB)
Ziololecznictwo amazonskie i andyjskie.pdf
(627 KB)
Górnicka_Jadwiga_Apteka_natury_Poradnik_zdrowia.pdf
(3924 KB)
Chore zatoki.pdf
(8712 KB)
Inne foldery tego chomika:
!►► WZORY UMÓW-DOKUMENTÓW
!-PANIE Z TWOJEJ OKOLICY
◄Prace magisterskie i dyplomowe
◄Prace magisterskie i dyplomowe(1)
Alkohole - receptury i poradniki
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin