Założenia, cele i zakresy.doc

(103 KB) Pobierz

Założenia, główne cele oraz zakresy wychowania i edukacji uczniów w klasach „0”

              Nasz program został opracowany zgodnie z aktualnymi tendencjami pedagogiki przedszkolnej i psychologii rozwojowej oraz zaleceniami podstawy programowej wychowania przedszkolnego dla przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych. Konsekwencją tego jest łączenie procesu wychowania i kształcenia ze wspomaganiem dzieci w ich rozwoju i zapewnianiem im lepszych szans edukacyjnych. Głównymi celami programu są:

l        Stwarzanie dzieciom warunków do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju osobowości

l        Wspieranie dzieci w rozwoju uzdolnień oraz intensywne wspomaganie tych, które rozwijają się wolniej lub nieharmonijnie, gdyż pomoże to im lepiej określić własne miejsce w świecie

l        Kształtowanie w dzieciach przyjaznego nastawienia do uczenia się, w tym także zdolności do podejmowania wysiłku intelektualnego, bez którego trudno cokolwiek osiągnąć

l        Wychowanie dzieci tak, aby sprawiały radość dorosłym i żeby dobrze im się wiodło wśród innych

l        Zachęcanie i wdrażanie dzieci do poznawania świata, aby potrafiły zrozumieć to, co się wokół nich dzieje i w czym uczestniczą

l        Przygotowanie dzieci do szkoły w taki sposób, aby mogły odnosić sukcesy w nauce szkolnej

              Cele te zostały w programie rozpisane na szczegółowe treści kształcenia, a także uporządkowane w obszary działalności wychowawczej i kształcącej, z uwzględnieniem realnych możliwości wspomagania dzieci w ich rozwoju w warunkach przedszkola i szkoły.

              W ten sposób przedstawiamy kolejno następujące zakresy wychowania, kształcenia i wspomagania rozwoju składające się na nasz program:

l        Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności ruchowej

l        Wychowanie do dbałości o bezpieczeństwo własne i innych

l        Wychowanie do radzenia sobie z samoobsługą oraz utrzymywaniem ładu i porządku

l        Wychowanie do zgodnego współdziałania z rówieśnikami i dorosłymi

l        Wychowanie rodzinne i obywatelskie: przynależność do rodziny, miejsca zamieszkania i kraju

l        Wychowanie do rozumienia i poszanowania świata roślin i zwierząt

l        Wspomaganie rozwoju umysłowego: troska o rozwój mowy i kształtowanie kultury językowej

l        Wspomaganie rozwoju umysłowego: przygotowanie do nauki czytania i pisania

l        Wspomaganie rozwoju umysłowego: edukacja matematyczna

l        Wychowanie przez sztukę:

- wyrażanie własnych myśli i uczuć w różnorodnych formach plastycznych. Poznawanie tego, co inni przekazują w malarstwie, rzeźbie i architekturze

- słuchanie, rozumienie i tworzenie muzyki

- małe formy teatralne, dziecko widzem i aktorem

l        wychowanie do korzystania z techniki: poznawanie urządzeń, ich obsługa i szanowanie oraz działalność konstrukcyjna dzieci

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin