Założenia, główne cele oraz zakresy wychowania i edukacji uczniów w klasach „0”
Nasz program został opracowany zgodnie z aktualnymi tendencjami pedagogiki przedszkolnej i psychologii rozwojowej oraz zaleceniami podstawy programowej wychowania przedszkolnego dla przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych. Konsekwencją tego jest łączenie procesu wychowania i kształcenia ze wspomaganiem dzieci w ich rozwoju i zapewnianiem im lepszych szans edukacyjnych. Głównymi celami programu są:
l Stwarzanie dzieciom warunków do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju osobowości
l Wspieranie dzieci w rozwoju uzdolnień oraz intensywne wspomaganie tych, które rozwijają się wolniej lub nieharmonijnie, gdyż pomoże to im lepiej określić własne miejsce w świecie
l Kształtowanie w dzieciach przyjaznego nastawienia do uczenia się, w tym także zdolności do podejmowania wysiłku intelektualnego, bez którego trudno cokolwiek osiągnąć
l Wychowanie dzieci tak, aby sprawiały radość dorosłym i żeby dobrze im się wiodło wśród innych
l Zachęcanie i wdrażanie dzieci do poznawania świata, aby potrafiły zrozumieć to, co się wokół nich dzieje i w czym uczestniczą
l Przygotowanie dzieci do szkoły w taki sposób, aby mogły odnosić sukcesy w nauce szkolnej
Cele te zostały w programie rozpisane na szczegółowe treści kształcenia, a także uporządkowane w obszary działalności wychowawczej i kształcącej, z uwzględnieniem realnych możliwości wspomagania dzieci w ich rozwoju w warunkach przedszkola i szkoły.
W ten sposób przedstawiamy kolejno następujące zakresy wychowania, kształcenia i wspomagania rozwoju składające się na nasz program:
l Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności ruchowej
l Wychowanie do dbałości o bezpieczeństwo własne i innych
l Wychowanie do radzenia sobie z samoobsługą oraz utrzymywaniem ładu i porządku
l Wychowanie do zgodnego współdziałania z rówieśnikami i dorosłymi
l Wychowanie rodzinne i obywatelskie: przynależność do rodziny, miejsca zamieszkania i kraju
l Wychowanie do rozumienia i poszanowania świata roślin i zwierząt
l Wspomaganie rozwoju umysłowego: troska o rozwój mowy i kształtowanie kultury językowej
l Wspomaganie rozwoju umysłowego: przygotowanie do nauki czytania i pisania
l Wspomaganie rozwoju umysłowego: edukacja matematyczna
l Wychowanie przez sztukę:
- wyrażanie własnych myśli i uczuć w różnorodnych formach plastycznych. Poznawanie tego, co inni przekazują w malarstwie, rzeźbie i architekturze
- słuchanie, rozumienie i tworzenie muzyki
- małe formy teatralne, dziecko widzem i aktorem
l wychowanie do korzystania z techniki: poznawanie urządzeń, ich obsługa i szanowanie oraz działalność konstrukcyjna dzieci
wiktorynka3