akumulatory.txt

(5 KB) Pobierz
4. Co najbardziej szkodzi akumulatorowi ?
Prze�adowanie 
Obci��anie akumulatora zbyt du�ymi pr�dami 
Eksploatowanie akumulatora przy niskim poziomie na�adowania 
Prze�adowanie
Prze�adowanie akumulatora nast�puje zazwyczaj podczas eksploatacji z napi�ciem �adowania w samochodzie wy�szym ni� 14,4V (wysterowuje ono pr�d �adowania znacznie przekraczaj�cy dopuszczalne warto�ci). Uszkodzone regulatory napi�cia mog� wysterowywa� napi�cie 15V....16V...i wi�cej. Zdarzaj� si� przypadki prze�adowania akumulatora poprzez wysterowanie przez regulator pr�d�w du�o wy�szych ni� dopuszczalne, pomimo prawid�owego napi�cia mierzonego na zaciskach akumulatora (przyczyn� mo�e by� uszkodzony lub �le dobrany regulator). 

Prze�adowany akumulator zazwyczaj charakteryzuje si� podwy�szeniem SEM (napi�cia spoczynkowego) mierzonym po 24 godzinach "odpoczywania" tego urz�dzenia. Skutkiem prze�adowania jest sp�yni�cie mas czynnych.

Prze�adowa� akumulator mo�na r�wnie� poprzez �adowanie akumulatora g��boko roz�adowaniego w poje�dzie (mimo sprawnej instalacji �adowania). Przyk�adowo: kierowca zostawi� samoch�d z w��czonymi �wiat�ami i rano okaza�o si�, �e akumulator jest tak mocno roz�adowany, �e nie za�wieci�y si� nawet kontrolki. Poniewa� koniecznie musia� wyjecha� "w tras�", uruchomi� silnik z drugiego akumulatora i pojecha�... Po powrocie okaza�o si�, �e co prawda akumulator na�adowa� si�, ale instalacja �adowania zrobi�a to tak szybko, �e spowodowa�o to sp�yni�cie mas czynnych. Dobra rada: akumulator g��boko roz�adowany �aduj z obcego �r�d�a pr�du (prostownika), z mo�liwo�ci� kontrolowania pr�du �adowania.

Obci��enie akumulatora zbyt du�ymi pr�dami ma miejsce
podczas uruchamiania silnika niesprawnym rozrusznikiem (np zu�yte tulejki) 
podczas uruchamiania niesprawnego silnika (np 5 rozruch�w zanim silnik "zaskoczy") 
podczas uruchamiania silnika z niesprawn� instalacj� elektryczn� (np zanieczyszczone tlenkami ko�c�wki biegunowe i zaciski przewod�w pr�dowych, brak po��czenia silnika z akumulatorem odpowiednim przewodem "masowym", lu�ne po��czenia przewod�w pr�dowych) 
Osobnym tematem jest nieprawi d�owy dob�r akumulatora do pojazdu. Cz�sto zdarza si�, �e kierowca nie kupuje akumulatora takiego, jaki zaleca producent, tylko mniejszy, bo ta�szy. W rezultacie akumulator eksploatyowany niezgodnie z przeznaczeniem (za ma�y) w szybkim tempie ulega zniszczeniu, co powoduje konieczno�� zakupu nast�pnego akumulatora - oszcz�dno�� pozorna.

Eksploatowanie akumulatora przy niskim stopniu na�adowania.
Jest to najcz�ciej spotykana przyczyna niesprawno�ci tego urz�dzenia.Powodem niskiego stopnia na�adowania jest wiele. Przede wszystkim jest to niewydolno�� instalacji �adowania w samochodzie, czyli brak dostatecznego �adowania akumulatora przez pr�dnic� lub alternator. Parametrem najlepiej obrazuj�cym wydolno�� instalacji �adowania jest napi�cie �adowania mierzone na zaciskach g��wnych akumulatora. Zazwyczaj winno ono wynosi� 14,0-14,4V. Niekt�rzy producenci dopuszczaj� tolerancj� 13,8-14,6V. Aby pomiar by� miarodajny - nale�y go dokona� woltomierzem o zakresie pomiarowym 0-20V i klasie dok�adno�ci 1,5.

Drugim parametrem maj�cym znaczenie dla oceny skuteczno�ci �adowania jest pr�d �adowania. Zdarza si�, przy s�abej wydolno�ci instalacji �adowania, w por�wnaniu z ilo�ci� odbiornik�w, �e mimo prawid�owego napi�cia �adowania - akumulator jest roz�adowywany w czasie jazdy a pr�d �adowania ma warto�� ujemn�. Efekt jest taki jak przy braku �adowania.

Warto przynajmniej dwa razy w roku ( na pocz�tku sezonu zimowego i sezonu letniego) dokonywa� pomiaru parametr�w �adowania. Zalecamy, �eby dokonane pomiary zapisywa�, gdy� b�dzie to podstaw� do por�wna� przy nast�pnych pomiarach.B�dziemy mogli zauwa�y� ewentualn� tendencj� do pogarszania parametr�w �adowania w trakcie eksploatacji i wczesne dokonanie ewentualnych napraw.

Na jako�� �adowania w samochodzie wp�yw ma czysto�� i dobry styk wszystkich po��cze� elektrycznych -pokryty tlenkami i siarczanami styk czop - zacisk, mo�e spowodowa� spadek napi�cia �adowania nawet o 1V. Samoch�d mo�e mie� sprawn� instalacj� �adowania, a przez brak dba�o�ci o stan po��cze� - akumulator ulegnie zniszczeniu.

Rada: Mo�na sprawdzi� wyst�powanie tej usterki poprzez por�wnanie napi�cia �adowania na czopach akumulatora i na zaciskach. Wyst�puj�ca nawet niewielka r�nica, �wiadczy o z�ym po��czeniu czopa i zacisku. R�wnie� nawet nieznaczne grzanie si� tego po��czenia, stwierdzone po je�dzie, �wiadczy o nieprawid�owym po��czeniu.

Przyczyn� niskiego stopnia na�adowania akumulatora mo�e by� r�wnie� up�ywno�� pr�du w poje�dzie. Cz�sto zdarza si�, �e pomimo wy��czonych wszystkich odbiornik�w, stwierdza si� przep�yw pr�du w obwodzie akumulatora. Nale�y zlokalizowa� i usun�� tak� usterk�, gdy� taki drobny up�yw pr�du potrafi, w czasie dwudniowego postoju, wyczerpa� po�ow� energii zgromadzonej w akumulatorze. Je�eli kierowca, nie�wiadom tego, b�dzie dalej eksploatowa� pojazd z tak� usterk�, mo�e spowodowa� sp�yni�cie mas czynnych w akumulatorze, czyli jego zniszczenie.

Ostatni� przyczyn� niskiego stanu na�adowania akumulatora jest eksploatowanie samochodu na kr�tkich trasach, szczeg�lnie w je�dzie miejskiej.Przeci�tnie z akumulatora pobiera si�na rozruch silnika tyle energii, ile sprawnie dzia�aj�ca instalacja �adowania mo�e uzupe�ni� po 15-20 minutach jazdy. Nie dotyczy to jednak jazdy miejskiej, kt�r� charakteryzuje cz�ste stawanie na skrzy�owaniach i generalnie mniejsze pr�dko�ci obrotowe silnika - czyli mniejsza wydajno�� pr�dnicy. Efekt jest taki, �e mimo sprawnej instalacji �adowania, przy kr�tkich trasach, akumulator jest ci�gle niedo�adowany. Skutek - przedwczesne zu�ycie akumulatora.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin