foliePedagogika międzykulturowa.rtf
(
171 KB
)
Pobierz
Pedagogika międzykulturowa
Pedagogika międzykulturowa
Terminy
Multicultural education (USA, Wlk. Brytania, Kanada, Australia)
Intercultural education (Europa, w tym Polska)
Interethnic/multiethnic education (USA, rzadko w Europie)
International education, global education, education for world citizenship (wych. do światowego obywatelstwa)
Geneza pedagogiki międzykulturowej
początki w latach 60. XX w.
Ø
w USA (l. 50.-60.) rasowe i etniczne problemy na tle nierówności dostępu
do
oświaty Afroamerykanów, hiszp. Amerykanów, Indian itp. w porównaniu z bi
a
łymi Amerykanami. USA krajem kulturowego pluralizmu. Wych. międzykult. – częścią oficjalnej polityki oświatowej, w tym programów kształcenia (culturally sensitive curriculum).
Ø
Problemy krajów Europy Zach. z masową imigracją innych narodowości (Nie
m
cy – z Turkami, Francuzi – z Afrykanami, Wlk. Brytania – z Hindusami i Azjatami itp.).
D
efinicje
Wychowanie wielokulturowe
– przygotowanie do społ., polit. i ekon. rzeczyw
i
stości, której uczniowie doświadczają w kulturowo odmiennych relacjach mi
ę
dzyludzkich
Wych. międzykulturowe
– podejmuje zadania wynikające ze współżycia okr
e
ślonego narodu z obcokrajowcami.
Podtrzymuje tolerancję i umiejętność wzajemnego porozumienia, a odrzuca myślenie etnocentryczne.
Akcentuje znaczenie języka ojczystego w psychospoł. i kognitywnym ro
z
woju dzieci imigrantów oraz wspiera dwujęzyczne kształcenie.
Edukacja międzykulturowa
Jeśli wielokulturowość jest faktem społecznym, to międzykulturowość jest z
a
daniem i wyzwaniem edukacyjnym. Międzykulturowość wymaga wzajemnego uczenia się;
Edukacja międzykulturowa
– proces oświatowo-wychowawczy, którego celem jest kształtowanie rozumienia odmienności kulturowych – od subkultur we wł
a
snej społeczności począwszy, aż po kultury odległych przestrzennie społ
e
czeństw – oraz przygotowanie do dialogowych interakcji z przedstawicielami innych kultur. Dzięki krytycznej refleksji ma wzmocnić własną tożsamość kult
u
rową.
GLOBALIZACJA
Nigdy dawniej nie istniało jedno tak potężne centrum wpływające na losy całej planety i nie było narzędzi komunikacji, które pozwalałyby człowiekowi, znajduj
ą
cemu się w jakimś punkcie globu, połączyć się w sekundę z innym człowiekiem, przebywającym na drugim końcu naszej planety. Wkraczamy więc w now
ą
jakość świata, którą ledwie próbujemy przeniknąć i zrozumieć.
[R. Kapuściński]
M
odele globalizacji
G. finansów
- deregulacja rynków finansowych, międzynarodowa mobilność kapitału, wzrost fuzji i akwizycji;
G. rynków i strategii
, w szczególności konkurencji - integracja działalności g
o
spodarczej na skalę światową, ustanowienie zintegrowanych działań poza sw
o
imi granicami, globalne poszukiwanie komponentów, alianse strategiczne;
G. technologii
(szczególnie technologii informacji i telekomunikacji) - rozwój badań, rozwoju oraz wiedzy, umożliwiający rozwój globalnych sieci,
G. stylów życia i modeli konsumpcji oraz globalizacja kultury
, będące efektem roli mediów, a prowadzące do zrównania modeli konsumpcji, transformacji „produktów i wzorców kulturowych”;
G. rządzenia i regulacji prawnych
, redukująca rolę rządów i parlamentów nar
o
dowych, prowadząca do stworzenia nowej generacji przepisów i instytucji gl
o
balnych rządów;
Polityczne ujednolicenie świata
w globalny polityczny i ekonomiczny system, któremu będzie przewodzić dominująca siła;
G. postrzegania i świadomości
wyrażającej się w społeczno-kulturowych pr
o
cesach skoncentrowanych na „Jednej Ziemi”, to aktywizacja ruchów global
i
stycznych i obywateli świata.
G.etyczna, glokalna etyka
- nie ma żadnych granic wewnętrznych czy z
e
wnętrznych, nie zna wrogów i obcych, gdyż moralne współobcowanie ludzi ze sobą odwołuje się do całej ludzkości.
Może być tylko
etyka glokalna
, czyli przekaz wartości partykularnych i uniwe
r
salnych zarazem, indywidualnych i ogólnych. To dialektyczny proces etycznej refleksji nad równowagą pomiędzy lokalnością a globalizmem.
W
ymiary globalizacji
Glokalizacja - pęd ku globalności
i partykularności,
Fragtegracja - jednoczesne integrowanie
i rozpadanie się świata,
Chaorder - chaos i porządek
„w jednym”.
Nieodwracalność procesu globalizacji?
W
szyscy mieszkańcy kuli ziemskiej podlegają globalizacji, a więc także dzieci są „globalizowane”.
Co z tego końca geografii wynika dla ludzi, co szczególnie niesie z sobą ten
p
roces dla dzieci?
Wyzwania dla pedagogiki
·
W jakim stopniu proces ten uruchamia w odniesieniu do dzieci dodatkowe czy
n
niki ich marginalizacji, a w jakim zakresie sprzyja ich rozwojowi?
·
W jakim stopniu globalizacja rzutuje na sytuację dzieci w świecie?
·
Czy można w niej dostrzec tak negatywne, jak i pozytywne strony?
Sytuacja dzieci
W wielkich miastach - ok. 40 mln. dzieci, które nie mają własnego domu.
Wśród pozbawionych dzieciństwa - ok. 1 mln dzieci osieroconych w momencie narodzin;
1 mln zatrudnionych w azjatyckim seks-biznesie,
1 mln - nosicieli wirusa HIV
12 mln dzieci rocznie
umiera przed ukończeniem 5 r.ż.
ok. 200 milionów dzieci w krajach Trzeciego Świata utrzymuje się przy życiu
dzięki niewolniczej pracy.
W krajach europejskich zaś dzieci są rozwinięte ponad swój wiek, nie zapadają już na prawie żadne choroby fizyczne, są bardzo dobrze rozwinięte intelektua
l
nie, ale przy tym są mniej ruchliwe i beztroskie.
Restratyfikacja społeczna
następstwo globalizacji, wynikające z nowego podziału władzy, suwerenności i wolności działania
stan nowej hierarchii społ.-kult., pociągający za sobą nowe przywileje, ujawni
a
jący nowe podziały na dobrobyt i nędzę, dostęp do bogactw i władzy albo ni
e
moc czy ograniczenie swobody.
Globalizacja
Odsłania złożone aspekty nędzy, przeraźliwe warunki mieszkaniowe, choroby, analfabetyzm, agresję, rozpad rodzin, osłabienie więzów rodzinnych
i społecznych, brak przyszłości
bezproduktywność.
N
ierówność digitalna
dotyczy osób będących analfabetami informacyjnymi.
Bogaci są „globalni”, nędza – lokalna; między nimi nie istnieje jednak związek, przynajmniej nie w spektaklu o karmieniu głodnych.
Globalizacja
sprzyja jednak także obniżaniu poziomu ubóstwa w wielu krajach rozwijających się, stwarzając ich mieszkańcom szansę na dołączenie do krajów wysoko ro
z
winiętych.
Globalne bogactwo nie wyklucza lokalnego ubóstwa, ale też samo w sobie nie powoduje biedy.
Edukacja globalna
O
rientuje cele kształcenia i wychowania na wyposażenie młodego pokolenia w „globalną świadomość” przez:
przekonywanie, że ludzi na całym świecie łączy wspólny „status biologic
z
ny, historia, potrzeby psychologiczne oraz problemy egzystencjalne
”;
rozpoznawanie uniwersalnych elementów kultury;
kształtowanie postrzegania siebie samego i całej ludzkości jako części ekosy
s
temu ziemskiego;
rozwijanie umiejętności rozpatrywania siebie samego oraz własnej grupy sp
o
łecznej jako uczestników życia międzynarodowego;
wykształcenie zdolności ujmowania cywilizacji w perspektywie „globalnego banku kultury” – jako wytworu całego gatunku ludzkiego;
uświadomienie, iż ludzie żyjący w różnych kulturach odbierają i wartościują problemy światowe opierając się na różnych założeniach.
Dwie koncepcje wych.
m
iędzykulturowego
W.m. – proces, za pośrednictwem którego jednostki mają pozytywnie postrz
e
gać i oceniać odmienne kulturowo systemy od ich własnej kultury i na tej po
d
stawie mają regulować swoje postępowanie wobec przedstawicieli innych ku
l
tur;
W.m. - konkretny program kształcenia, zabezpieczający uczniom z etnicznych, rasowych, religijnych i in. mniejszości takie środowisko edukacyjne i takie tr
e
ści kształcenia, które będą przystosowane do specyficznych potrzeb język
o
wych, psych. I kulturowych tych uczniów.
M
ędzykulturowe kompetencje
...
Plik z chomika:
Marta_Martinka
Inne pliki z tego folderu:
Współczesne kierunki.doc
(115 KB)
folieWYCHOWANIE Z PUNKTU WIDZENIA RELIGII.doc
(45 KB)
foliePedagogika międzykulturowa.rtf
(171 KB)
folieJUDAIZM.doc
(51 KB)
folieJames Dobson.doc
(62 KB)
Inne foldery tego chomika:
diagnostyka pedagogiczna
pedagogika specjalna
pedagogika społeczna
socjologia edukacji
techniki pracy umysłowej
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin