Temat: Zaczarowany świat Afryki.
Parametry grupy:
Wiek: 6 lat
Płeć: grupa mieszana
Liczba: 18 osób (uzależniona od frekwencji w danym dniu)
Poziom rozwoju: dzieci w normie rozwojowej.
Cele ogólne:
- przybliżenie dzieciom kultury i zwyczajów panujących w Afryce
- przybliżenie sposobów spędzania czasu wolnego przez dzieci afrykańskie
- uwrażliwienie na różnorodność kulturową
- kształcenie wrażliwości na muzykę
Cele operacyjne:
Przedszkolak :
- wie, że Afryka jest kontynentem
- umie wymienić afrykańskie gry i zabawy
- rozróżnia muzykę afrykańską
- potrafi wymienić zwierzęta i instrumenty z Afryki
Metody: pogadanka, zadań stawianych dziecku, gry i zabawy ruchowe
Formy: grupowa, indywidualna
Pomoce dydaktyczne: kartki z konturem mapy Afryki, kredki, rysunki domów afrykańskich, woreczek z karteczkami z nazwami zwierząt, instrumenty muzyczne (djembe, grzechotki, patyczki), radio i płyta z muzyką afrykańską,
Miejsce: sala dydaktyczna
Czas trwania zajęć: 45 minut
Tok metodyczny:
Wprowadzenie:
Przywitanie z dziećmi i przedstawienie się. Zapoznanie przedszkolaków z tematem:
„Witajcie drogie dzieci. Cieszę się bardzo, że mogę się z Wami dzisiaj spotkać. Chciałabym zaprosić Was w niezwykłą podróż wgłąb pięknej słonecznej Afryki”.
Przebieg zajęć:
1. Przywitanie się wszystkich uczestników zajęć. Dzieci stoją wraz z prowadzącą w kręgu. Prowadząca „puszcza iskierkę”. Następnie siadają razem w kole na dywanie.
2. Prowadząca rozdaje dzieciom kartki z konturem mapy Afryki oraz kolorowe kredki. Wyjaśnia im, że jest ona kontynentem składającym się z wielu państw. Prosi dzieci, żeby spróbowały wyobrazić sobie domek, w jakim mieszkają afrykańskie dzieci i narysowanie go na mapce. Prezentują swoje rysunki reszcie grupy rozmawiając w okręgu o tym, dlaczego według nich tak wygląda dom. Następnie prowadząca pokazuje im kilka rodzajów domów, jakie można zobaczyć w Afryce. Pyta uczestników z czym kojarzy się im Afryka- jacy ludzie tam mieszkają, jakie są zwyczaje, zwierzęta.
3. „Zabawa w taniec afrykańskich zwierząt”- dzieci wybierają zwierzęta, które można spotkać w Afryce (słoń, żyrafa, małpka, antylopa, inne). Prowadząca włącza płytę z muzyką afrykańską i prosi dzieci o wylosowanie po jednym zwierzątku z woreczka. Dzieci tańczą w rytm muzyki udając poszczególne, wylosowane przez siebie, zwierzątko.
4. Gra na instrumentach afrykańskich- dzieci otrzymują instrumenty (grzechotki, patyki), prowadząca wybija rytm na bębnie djembe. Wszyscy siedząc w okręgu próbują wymyślić melodią, która odzwierciedla charakter muzyki afrykańskiej (np. podobny do utworów wysłuchanych we wcześniejszej części zajęć).
5. Krótka pogadanka- prowadząca pyta dzieci: Jak myślicie, jak bawią się dzieci w Afryce, Wasi rówieśnicy?
6. Prowadząca mówi dzieciom, że w Afryce dzieci mają wiele podobnych zabaw, jak dzieci mieszkające w Polsce, chociaż zabawy te w pewnym stopniu się różnią. Także bawią się w chowanego i berka, skaczą na skakance. Lubią spędzać czas z innymi dziećmi.
7. „Słoniowy berek”- wszystkie dzieci przybierają postawę słonia (jedną rękę trzyma za głową- udaje ucho, drugą z przodu- udaje trąbę). Osoba, którą dotknął berek (mama słoń) musi iść za nim, dotykając trąbą pleców berka.
8. Prowadzące opowiadają dzieciom, że świat jest różnorodny (mieszkańcy Polski, Afryki, Chin, Rumunii), ale dzieci są do siebie podobne, mimo widocznych różnic. Także lubią się bawić, mają swoich przyjaciół i zainteresowania. Dzięki temu świat jest ciekawy, bowiem możemy się od nich nauczyć czegoś nowego, co nam samym da dużo radości. Dlatego powinniśmy szanować inność.
Podsumowanie zajęć:
Prowadzące pozostawia w tle cichą muzykę afrykańską. Dziękuje dzieciom za współpracę, wspólną zabawę i za zaangażowanie. Na pożegnanie w kręgu poprzez dotknięcie ramionkami dzieci żegnają się z sobą oraz z prowadzącą.
Załączniki:
KONTUR MAPY AFRYKI
DOMKI AFRYKAŃSKIE:
MIESZKAŃCY AFRYKI:
Masajowie
Nigeria
Etiopia
NAZWY ZWIERZĄT Z AFRYKI:
SŁOŃ
PAPUGA
LEW
MAŁPA
KROKODYL
GORYL
WIELBŁĄD
NOSOROŻEC
HIENA
...
IMAMAE