W01_wstep_typy_operatory.doc

(181 KB) Pobierz
przykłady prostych programów

Język programowania C++

( wykł. dr Marek Piasecki )

 

 

 

Literatura:

·           dowolny podręcznik do języka C++  (na laboratoriach ® Borland C++ 3.1)

·           Robert Lafore              “Programowanie w języku C przy użyciu Turbo C++”

·           Jerzy Grębosz              “Symfonia C++”

·           Andrzej Zalewski              “Programowanie w językach C i C++ z wykorzystaniem
                pakietu Borland C++”

----------------------------------------------

·          Bjarne Stroustrup              “Język C++ “              ¬ książka napisana przez twórcę C++

·           Robert Sedgewick              “Algorytmy w C ++ “

----------------------------------------------

·           Brian Kernigham, Dennis Ritchie    “Język ANSI C“              ¬ trochę historii


 

PROGRAM  WYKŁADU

1.                                                                                                                                                                                                                                                                                                            Wstęp, schematy blokowe, struktura programu w języku C++
Typy, operatory i wyrażenia.
 

2.    Operacje wejścia i wyjścia (podejście proceduralne i obiektowe)
Instrukcje if, if-else, switch. Zagnieżdżanie. Operator ? : .
 

3.    Instrukcje iteracyjne: while, do-while, for.
Pętle zagnieżdżone. Instrukcje break i continue.
 

4.    Tablice – deklaracja, inicjacja, operator indeksu.
Tablice w połączeniu z pętlą for. Tablice wielowymiarowe.
 

5.    Wskaźniki zmiennych, adresy pamięci, arytmetyka wskaźników.
Związek pomiędzy wskaźnikami a tablicami.
 

6.    Funkcje – deklaracja, definicja, parametry.
 

7.    Funkcje operujące na pamięci: biblioteka <mem.h>
Łańcuchy znaków. Funkcje łańcuchowe <string.h>
 

8.    Typ strukturalny – definicja, deklaracja i inicjacja zmiennych.
Zagnieżdżanie struktur. Rozszerzenie struktury o metody składowe.
 

9.    Obsługa plików zewnętrznych. Pliki binarne i tekstowe.
podejście proceduralne – biblioteka <stdio.h>
podejście obiektowe - klasa fstream
 

10.                        Tablice wskaźników, wskaźniki na tablice.
Rzutowanie wskaźników. Dostęp do dowolnego obszaru pamięci. Wskaźniki na funkcje.
 

11.                        Przykłady różnych kombinacji wskaźników
Dynamiczne przydzielanie pamięci.

M.Piasecki: INFORMATYKA 1               - 1 -              (W1)   Wstęp, podstawy języka C++



PODSTAWOWE  POJĘCIA

              Program              -              notacja opisująca proces przekształcania danych wejścio­wych w dane wyjściowe według pewnego algorytmu.

              Dane wejściowe              -              informacje dostarczone do programu przez użytkownika, w celu umożliwienia wykonania algorytmu

              Dane wyjściowe              -              są generowane przez program i stanowią wyniki działania programu.

              Algorytm              -              określa sposób przekształcania danych wejściowych w dane wyjściowe zgodnie z celem. Algorytm składa się z opisu:

·            obiektów na których wykonywane są działania,

·            działań realizujących cel algorytmu,

·            kolejności działań.

              Programowanie              -              polega na zapisywaniu algorytmów w formie programów zrozumiałych dla  komputera.

              Kod źródłowy              -              program napisany w języku takim jak Pascal lub C++,
czyli w języku algorytmicznym - czytelny dla programisty,

              Kod wynikowy              -              program zapisany jako ciąg rozkazów i danych w kodzie maszynowym procesora (w postaci czytelnej dla komputera), najczęściej w postaci liczb kodu dwójkowego.

 

 

Proces tworzenia ( kodowania? ) programu:

 

¯   edytor                            ®              ( *.cpp )              kod źródłowy

¯   kompilator              ®              ( *.obj )              kod wynikowy

¯   linker                            ®              ( *.exe )              kod wynikowy połączony z bibliotekami

¯       debugger              ®    (step/watch)              śledzenie działania, usuwanie błędów

 

 

Język C++  jest rozszerzeniem  języka C :

· typy i zmienne referencyjne, unie anonimowe,

· operatory new i delete,

· funkcje przeciążone, funkcje z atrybutem inline,

· domyślne wartości parametrów funkcji,

· przekazywanie parametrów funkcji przez referencję,

· klasy i obiekty (programowanie obiektowe)

· wzorce

· obsługa wyjątków

M.Piasecki: INFORMATYKA 1               - 2 -              (W1)   Wstęp, podstawowe pojęcia


ZAPIS  PROGRAMU  ZA  POMOCĄ  SCHEMATÓW  BLOKOWYCH

 

 


void main( )                            // najprostszy program w języku C / C++

{  }

 

 

#include < iostream.h >                             // wypisanie tekstu na ekranie  (C++)

void main( void )

{

  cout << ”Czesc !  To ja, twój komputer ;

}

 

 

#include < iostream.h >                            // proste obliczenia - iloczyn liczb (C++)

void main( )

{

   int              liczba_1, liczba_2 ;

   float              wynik ;

   cout << endl << To jest program obliczajacy iloczyn dwóch liczb << endl ;

   cout << Podaj pierwsza liczbe X = ;

   cin >> liczba_1 ;

   cout << Podaj druga liczbe        Y = ;

   cin >> liczba_2 ;

   wynik = liczba_1 * liczba_2 ;

   cout << endl << Wynik obliczenia  X * Y =<<  wynik  << endl ;

}

 

 

#include < iostream.h >                            // cykliczne wykonywanie programu

void main( )





{

   char znak;



   do





      {   ×  ×  ×  ×  ×  ×  ×  ×  ×  ×  ×  ×  ×  ×  ×  ×  ×  ×  ×  ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin