Scenariusz zajęć zintegrowanych – klasa III
Prowadząca:
Przedmiot: nauczanie zintegrowane
Klasa:
Data:
Cykl tematyczny: Witaj, wiosno!
Temat dnia: Przyszła wiosna.
Temat: Nadejście wiosny.
Głośne czytanie wiersza pt. „Przyszła Wiosna.” Wyróżnianie postaci i zdarzeń w utworze. Nadawanie tytułu ilustracjom. Wyszukiwanie fragmentów tekstu na określony temat. Uzupełnianie zdań.
Czas trwania zajęć: ok. 45 min.
Zajęcia poprzedzające: Edukacja matematyczna: Rozwiązywanie zadań rozmaitych.
Zajęcia kolejne: Edukacja plastyczno – techniczna: „Bocian” – wydzieranka z gazet i papieru kolorowego.
Cel ogólny: kształcenie umiejętności czytania ze zrozumieniem.
Cele operacyjne:
Uczeń potrafi:
Ø zamknąć myśl w obrębie zdania;
Ø wymienić pory roku;
Ø udzielić odpowiedzi na pytania;
Ø poprawnie zapisać datę rozpoczęcia wiosny;
Ø zaśpiewać piosenkę i zilustrować ją ruchem;
Ø wymienić bohaterów występujących w tekście;
Ø dopasować ilustrację do tekstu;
Ø wyszukać fragment tekstu na podany temat;
Ø dopasować symbol do nazwy pory roku;
Ø ułożyć obrazek z pociętych części;
Ø odróżnić słowa bohatera od tekstu wprowadzającego;
Ø nadać tytuł ilustracji;
Ø uzupełnić zdania;
Ø przeczytać i wykonać poprawnie polecenie;
Ø dokonać samooceny.
Metody: praca z tekstem, rozmowa kierowana, metoda ćwiczeń.
Formy: zbiorowa, indywidualna jednolita i zróżnicowana.
Środki dydaktyczne: wiersz pt. „Przyszła wiosna”, pocięte ilustracje do wiersza, płyta CD z nagraniem śpiewu skowronka i piosenki pt. „Witaj, wiosno!”, rysunki symboli pór roku, podpisy z nazwami pór roku, karty pracy ucznia, karty samooceny ucznia, znaczki dla uczniów aktywnych.
Przebieg zajęć:
1.Określenie celów lekcji wobec uczniów:
Ø Na poprzednich zajęciach rozwiązywaliśmy zadania związane z jaką porą roku?
Ø Wysłuchacie teraz pewnego nagrania i podczas słuchania pomyślcie, dlaczego puściłam Wam właśnie ten fragment.
Wysłuchanie przez uczniów odgłosu śpiewu skowronka. Udzielenie odpowiedzi na pytania:
Ø Dlaczego wybrałam śpiew skowronka?
2.Przypomnienie pozostałych pór roku:
Ø Jakie znacie jeszcze pory roku?
Układanie na tablicy ilustracji przedstawiających symbole pór roku wg kolejności ich następowania po sobie oraz dopasowywanie podpisów (zima – bałwan, wiosna – skowronek, lato – słońce, jesień – liść).
3.Przypomnienie daty rozpoczęcia wiosny. Różne sposoby zapisywania dat – dzieci podchodzą do tablicy i demonstrują różne zapisy dat: 21.03.2004, 21 III 2004, 21 marca 2004 roku.
4.Słuchanie wzorcowego czytania przez nauczyciela wiersza pt. „Przyszła Wiosna.”
„Przyszła wiosna.”
Przyszła Wiosna do borsuka,
do drzwi norki cicho puka.
-Wyjdź na łąkę, wyjdź na pole!
Borsuk na to: Ja spać wolę!
Przyszła Wiosna też do jeża
lecz jeż wstawać nie zamierza
Groźnym wzrokiem Wiosnę mierzy:
-Chcę się wyspać jak należy!
Przyszła Wiosna do jaszczurki
i łaskocze ją w pazurki.
Ona łapki swe zaciska,
by nie wstawać z legowiska.
Budzi Wiosna też ropuchę.
Wstań już!- szepce jej nad uchem.
Lecz ropucha ani drgnie.
Za nic w świecie! Jeszcze nie !
To się Wiosna rozgniewała! Do słoneczka list wysłała,
by przygrzało z całej siły....W mig się śpiochy pobudziły.
5.Ciche czytanie wiersza przez uczniów.
6.Rozmowa dotycząca treści utworu:
Ø Jakie postacie występują w wierszu?
Ø W jakiej postaci występuje Wiosna?
Ø Dlaczego w wierszu Wiosna napisana jest wielką literą?
Ø Jaki problem miała Wiosna?
Ø W jaki sposób go rozwiązała?
7.Czytanie wiersza z podziałem na role. Przypomnienie, po czym rozpoznajemy w tekście dialog. Podział ról.
8.Ilustracja ruchowa i śpiewanie piosenki pt. „Witaj, wiosno!”
9.Samodzielna praca uczniów na poziomach – Karta pracy. Wyjaśnienie, że zadania dotyczą treści wiersza. Po wykonaniu zadania nauczyciel zbiera karty pracy do sprawdzenia poprawności wykonania oraz omawia wraz z dziećmi poszczególne zadania.
10.Układanie na tablicy 3 pociętych ilustracji przedstawiających fragmenty wiersza. Wyszukiwanie fragmentu w tekście na temat związany z ilustracją. Nadawanie tytułów ilustracjom.
11.Zapisanie tytułów do zeszytu (Najpierw uczniowie zapisują w zeszytach temat: Nadejście wiosny. Następnie przepisują tytuły ułożone do ilustracji, wklejają tekst wiersza).
12. Podsumowanie zajęć.
13.Zadanie domowe: Pięknie nauczyć się czytać wiersz oraz w 3-4 zdaniach napisać, po czym można poznać, że przyszła do nas wiosna.
Karta pracy
Poziom I
Dokończ zdania:
Wiosną ze snu zimowego budzą się następujące zwierzęta:
..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Wiosna napisała list do ................................................................................................................
Podkreśl prawidłową odpowiedź:
Wiosna łaskotała w pazurki borsuka. TAK NIE
Dokończ zdanie:
Zwierzęta czują, że mają się obudzić, ponieważ .............................................................
.......................................................................................................................................................
Poziom II
Wiosna zapukała do norki jaszczurki. TAK NIE
Poziom III
Dokończ zdania wybierając odpowiednie wyrazy z ramki:
lis, borsuk, jeż, słońce, kot, jaszczurka, ropucha
Borsuk spał w norce. TAK NIE
Karta samooceny ucznia
WIEM I UMIEM
TAK
MUSZĘ POĆWICZYĆ
Rozumiem czytany tekst.
Potrafię uzupełnić zdania.
Potrafię ułożyć tytuł do obrazka.
Znam tabliczkę mnożenia i dzielenia.
Potrafię dzielić sposobem pisemnym.
Potrafię rozwiązać zadanie tekstowe.
Starannie wykonuję pracę plastyczną.
Byłem aktywny.
1
listopadowy-chomik