Organiczna technika studjowania - Krzysztof Galos.pdf

(1114 KB) Pobierz
Organiczna Technika Studiowania
O RGANICZNA
T ECHNIKA
S TUDIOWANIA
Krzysztof Galos
RGANICZNA
ECHNIKA
TUDIOWANIA
388167062.001.png
Treść udostępniona jest na warunkach Creative Commons License 3.0
Wolno kopiować i rozpowszechniać treść oraz tworzyć utwory zależne
na następujących warunkach:
1. Należy oznaczyć autora tekstu oraz link do jego strony
internetowej: Krzysztof Galos.
2. Jeśli zmienia się lub przekształca niniejszą treść lub tworzy
inną na jej podstawie, można rozpowszechniać powstały w ten
sposób nowy utwór tylko na podstawie takiej samej licencji.
Niektóre obrazy pochodzące z Wikimedia Commons, mogą być
dostępne na innych zasadach.
Pierwotna wersja Organicznej Techniki Studiowania dostępna jest
w serwisie pl.wikibooks.org.
388167062.002.png
Spis treści
Wprowadzenie. ......................................................................4
Twój sprawny umysł. ............................................................9
I Podstawy szybkiego czytania . .............................................15
Trochę o czytaniu. ...............................................................16
Nowa definicja czytania. .....................................................19
Przyspieszamy czytanie .......................................................21
Prowadzenie wzroku ...........................................................23
Przegląd treści .....................................................................28
Przeszukiwanie. ...................................................................31
Przemykanie. .......................................................................35
Struktura akapitów. .............................................................38
Trening czytania. .................................................................41
II Pamięć . ................................................................................45
Podstawy. ............................................................................46
Rytmy pamięci. ...................................................................48
Mnemotechniki. ...................................................................53
Podstawy teoretyczne GSP. .................................................58
Praktyczne zastosowanie GSP. ...........................................68
Przygotowywanie do egzaminu. .........................................77
Jak trenować pamięć. ..........................................................79
III Jak kreślić Mapy Myśli . ...................................................81
Podstawy. ............................................................................82
Zasady kreślenia Map ..........................................................86
Zalecenia. ............................................................................91
Zagrożenia ...........................................................................95
IV Organiczna Technika Studiowania . ................................97
Podstawy. ............................................................................98
Sprzyjające otoczenie ........................................................103
Przygotowanie. ..................................................................107
Zastosowanie. ....................................................................111
Podsumowanie MMOST. ..................................................116
Literatura. ..........................................................................119
Wprowadzenie
Wprowadzenie
HAMLET: Czymże jest człowiek, jeżeli najwyższym
Jego zadaniem i dobrem na ziemi Jest tylko spanie i
jadło? Bydlęciem, Szczerym bydlęciem. Ten, co nas
obdarzył Tak dzielną władzą myślenia, że może I
wstecz i naprzód spoglądać, nie na to Dał nam tę
zdolność, ten udział boskości Rozumem zwany, aby w
nas jałowo Leżał i butwiał. Hamlet , akt IV, scena IV
(przeł.: Józef Paszkowski)
Celem tego podręcznika jest wyłożenie informacji na temat sposobu, w
jaki funkcjonuje mózg ludzki po to, aby czytelnik mógł posługiwać się nim
z większym pożytkiem dla siebie. Zwiększenie szybkości czytania, lepsze
notowanie i znaczna poprawa pamięci - to wszystko leży w zasięgu
czytelnika.
Treść podręcznika została podzielona na części, z których każda
opisuje inny aspekt umiejętności umysłowych: czytanie, pamięć oraz
technikę Mindmappingu, a na koniec kompleksową technikę studiowania.
Własny wysiłek oraz ćwiczenia są niezbędne by w pełni posługiwać się
przedstawionymi metodami. Dodatkowo przedstawię na początku
podstawowe informacje z zakresu prawidłowego odżywiania się oraz
zdrowego trybu życia - co ma znaczną wartość, jeżeli chcemy w pełni
wykorzystać potencjał własnego umysłu.
4
Wprowadzenie
Książka z założenia ma być swoistą instrukcją obsługi tego
skomplikowanego organu, jakim jest mózg, ma być czymś, czego nie dano
nam w trakcie edukacji szkolnej - odpowiedzią na pytanie: W jaki sposób
mam się skutecznie uczyć? Przedstawię tu informacje w formie
skodyfikowanej w postaci kompendium, dotykając głównie
najistotniejszych kwestii. Zainteresowanych tematem odsyłam do literatury,
wymienionej na końcu podręcznika.
Tryb życia
O tym, jak ważne jest odkrycie odpowiedniej dla nas pory do nauki,
będzie jeszcze mowa w dalszych rozdziałach. Tutaj chciałbym skupić się na
znaczeniu snu w procesach uczenia się i pracy oraz regeneracji mózgu.
Badania pokazują, że regularny sen ma niebagatelne znaczenie dla
funkcjonowania naszego umysłu, jest wręcz niezbędny. Zbyt krótki
uszczupla możliwości mózgu i zmniejsza koncentrację, ale i zbyt długi
wpływa na nas negatywnie. Ośmielę się tu stwierdzić, że optymalna długość
snu dla osób powyżej 25. roku życia to około 7 godzin w ciągu doby, pod
warunkiem, że kładziemy się spać o tej samej porze. Jest to potwierdzone
badaniami naukowymi. Dla młodszych osób ta ilość snu może być
niewystarczająca, zwłaszcza jeżeli prowadzą one aktywny tryb życia, u nich
sen powinien trwać około 8 godzin. Oczywiście nie jest to jakaś sztywna
granica, dlatego dla konkretnej osoby najlepsza długość snu może być
różna, ważne jest aby sypiać regularnie, kładąc się spać o tej samej porze.
Jeżeli zdarzyłoby się nam nie dospać którejś nocy, rozwiązaniem
będzie krótka drzemka w godzinach popołudniowych, około godziny 13-15,
gdy nasz dobowy biorytm ma najniższą wartość. Drzemka taka nie powinna
jednak trwać dłużej niż około 20-30 minut , gdyż jeżeli mózg zacznie
zapadać w głęboki sen i wtedy się przebudzimy, oznaczać to będzie dla nas
jeszcze większe zmęczenie.
Badania naukowe coraz wyraźniej pokazują jak ważny jest sen dla
pracy i wydajności mózgu. Trudne problemy mogą znaleźć rozwiązanie gdy
się z nimi "prześpimy". Również lepszym rozwiązaniem byłoby dla nas
położyć się spać i wstać wcześniej, zamiast zarwać noc na naukę - rano
umysł będzie prawdopodobniej świeższy i bardziej skoncentrowany, choć i
tu nie można mówić o sztywnej regule.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin