Metodyka-plan zajęć.doc

(47 KB) Pobierz
Metodyka wychowania fizycznego- podstawy teoretyczne

PROGRAM PRZEDMIOTU „METODYKA WYCHOWANIA FIZYCZNEGO”

Kierunek studiów: Wychowanie Fizyczne

Rodzaj studiów stacjonarne i niestacjonarne(wieczorowe) i niestacjonarne zaoczne

 

Wykładowcy prowadzący kurs: prof. dr hab. Halina Guła-Kubiszewska, dr Magdalena Kübler, dr Regina Kumala, dr Wojciech Starościak, dr Aleksandra Skarul, dr Urszula Supińska, dr Agnieszka Wójcik-Grzyb

Przedmiot realizowany jest przez 3 semestry (III, IV, V) w wymiarze 90 godzin i kończy się egzaminem.

Średnia ocen z trzech semestrów  na poziomie 4,5-4,79 = uczestnictwo w przedterminie; średnia 4, 8- 5,0 = zwolnienie z egzaminu.

 

Rok studiów (III), Semestr (5)

Metodyka wychowania fizycznego- gimnazjum

Liczba godzin kursu 30 godz. Ćwiczenia

 

Cel(e) przedmiotu:

-        zdobyć wiedzę i umiejętności potrzebne nam do samodzielnego projektowania, programowania i planowania pracy dydaktyczno – wychowawczej na poziomie ogólnym (planowanie kierunkowe) w szkole podstawowej i gimnazjum;

-        zdobyć wiedzę i umiejętności potrzebne do samodzielnego przeprowadzania kontroli i oceny w procesie wychowania fizycznego (planowanie wynikowe) w szkole podstawowej i gimnazjum;

-        rozwijac samorefleksję profesjonalną nauczyciela wychowania fizycznego- jakie metody pracy i jaki system oceniania będą motywować ucznia do uczestnictwa w lekcjach WF?

 

Zakładane efekty po zakończeniu kursu w zakresie:

 

Wiedzy teoretycznej i praktycznej (wpisać):

Student zna i rozumie:

         ogólne zasady planowania i programowania pracy dydaktyczno-wychowawczej przez nauczyciela wychowania fizycznego w kontekście celów prospektywnych do kultury zdrowia, rekreacji, sportu i estetyki działań ruchowych;

         sposoby dokumentowania pracy (rożne rodzaje planów szkolnych i nauczycielskich)

         cele i zadania nieoperacyjne z wychowania fizycznego zawarte w Podstawie Programowej i programach alternatywnych dla szkoły podstawowej i gimnazjalnej;

         zasady opracowywania budżetu godzin,

         zasady sporządzania zadań kontrolno oceniających,

         przedmiot, cel, zadania i funkcje kontroli i oceny w wychowaniu fizycznym i edukacji szkolnej,

         przedmiot, cel, zadania i funkcje samokontroli i samooceny w wychowaniu fizycznym i edukacji szkolnej,

         podstawowe różnice między celami szkolnego wychowania fizycznego, a celami sportu w szkole.

Umiejętności praktycznych:

Student umie:

         sporządzić budżet godzin oraz opracować ogólny oraz szczegółowy plan pracy dydaktyczno-wychowawczej na semestr dla wybranej klasy szkoły podstawowej lub gimnazjalnej;

         zinterpretować Rozporządzenie MEN w sprawie warunków i sposobów oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów…;

         przedstawić i wyjaśnić cel zadań kontrolno-oceniających,

         opracować model systemu oceny z wychowania fizycznego 

         opracować wymagania Przedmiotowego Systemu Oceniania z wychowania fizycznego

         stworzyć logiczne kryteria oceny wybranych zadań lekcji (w zakresie wiedzy, umiejętności, postaw wobec kultury fizycznej),

         sporządzić ocenę opisową ucznia i klasy  zmian rozwojowych w zakresie sprawności motorycznej;,

         wybrać i opracować narzędzia do samokontroli i samooceny dla ucznia ,

         wyjaśnić takie pojęcia jak kontrola, ocena, samokontrola, samoocena, plan, program, projekt, zadanie, cel itp.

         Opracować plan samodzielnej pracy ucznia;

         opracować zadania i narzędzia umożliwiające uczniowi samokontrolę i samoocenę.

 

Tematy ćwiczeń:

1.       Ustalamy znaczenie pojęć: Kompetencje ucznia i nauczyciela (aksjologiczne, komunikacyjne, technologiczne, realizacyjne). Cele ogólne długo i krótkoterminowe jako prospekcja wychowania do kultury wartości ciała (zdrowotnej, rekreacyjnej, sportowej, estetycznej).

2.       Dyskutujemy o ogólnych zasadach planowania i programowania pracy dydaktyczno – wychowawczej przez nauczyciela wychowania fizycznego na etapie szkoły podstawowej i gimnazjalnej.

3.       Omawiamy etapy działań planistycznych. Ustalamy znaczenie pojęć: budżet godzin, ogólny plan pracy dydaktyczno wychowawczej dla klasy.

4.       Opracowujemy budżet godzin w oparciu o zainteresowania uczniów oraz  szczegółowy plan pracy dydaktyczno – wychowawczej dla wybranej klasy.

5.       Dyskutujemy na temat miejsca i roli kontroli i oceny w wychowaniu fizycznym oraz aktach prawa oświatowego w tym zakresie..

6.       Ustalamy znaczenie pojęć: WSO, PSO; Ocenianie kryterialne, różnicujące, sumująca wspierająca, diagnostyczne, kształtujące, sumujące, ipsatywne; ocena formalna, nieformalna, ocenianie wg kryteriów i wg rozkładu, itd.. Test szkolny, rodzaje testów

7.       Uczymy się opracowywać standardy wymagań i osiągnięć. Planujemy zadania kontrolno oceniające dla przygotowanego wcześniej planu pracy dydaktyczno – wychowawczej dla wybranej klasy.

8.       Opracowujemy projekt przedmiotowego systemu oceniania.

9.       Uczymy się planowania samodzielnej pracy dla uczniów.

10.   Dyskutujemy na temat możliwości rozwijania samowiedzy uczestnika kultury fizycznej: samokontroli i samooceny w wychowaniu fizycznym.

11.   Uczymy się dokumentowania samodzielnej pracy uczniów w procesie wychowania fizycznego.

12.   Omawiamy narzędzia służące do wspomagania samokontroli i samooceny ucznia: Karta sprawności fizycznej ucznia, Dzienniczek samokontroli i samooceny ucznia, Portfolio, Karta Osiągnięć Ucznia (KOU) Przygotowujemy projekt karty lub dzienniczka samokontroli i samooceny dla ucznia wybranej klasy szkoły podstawowej, gimnazjum lub liceum.

13.   Weryfikujemy umiejętności oceniania bieżącego uczniów – prowadzenie lekcji kontrolnej w szkole podstawowej.

14.   Weryfikujemy umiejętności oceniania bieżącego uczniów – prowadzenie lekcji kontrolnej w szkole gimnazjalnej.

15.   Rozwijamy samorefleksję profesjonalną nauczyciela wychowania fizycznego- oceniamy własne umiejętności planowania wynikowego- jaki system oceniania motywuje a jaki zniechęca uczniów do lekcji WF?

 

Wymagania wstępne - Konieczne zaliczenie z sem. 3 z metodyki wf

 

Metody oceny

kontrola i ocena bieżąca, sprawdzian wiadomości, projekt studencki – plan pracy dydaktyczno-wychowawczej z wychowania fizycznego dla wybranej klasy na semestr, projekt strategii oceniania z wychowania fizycznego, plan samodzielnej pracy ucznia, projekt narzędzia d samokontroli – samooceny (dzienniczek, karta, kalendarz …)

Zalecane lektury:

1.       Cohen L., Manion L., Morrison K. (1999) Wprowadzenie do nauczania, Zysk i S-ka, Poznań.

2.       Frołowicz T. (red.) (2005) Ocena w wychowaniu fizycznym w nowym systemie edukacji w aspekcie mierzenia jakości pracy szkoły, Wydawnictwo BK

3.       Guła-Kubiszewska H., Lewandowski M. (2003]) Podstawy projektowania, programowania i planowania pracy nauczyciela. Wychowanie fizyczne w gimnazjum. WSiP Warszawa

4.       Guła- Kubiszewska H., Lewandowski M. ((2007) Jak rozwijać samowiedzę uczestnika kultury fizycznej?, Wydawnictwo AWF we Wrocławiu

5.       Madejski E., Węglarz J. (2008) Wybrane zagadnienia współczesnej metodyki wychowania fizycznego, oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków

6.       Muszkieta R. (1997) Kontrola i ocena z wychowania fizycznego. KF nr 5-6, s. 7-9;

7.       Niemierko B. (2007) Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa

8.       Osiński W.  (W): Bartoszewicz R., Koszczyc T., Nowak A. (red) Kontrola i ocena w wychowaniu fizycznym. Wydawnictwo WTN. Wrocław 2003

9.       Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 kwietnia 1999r. W sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych

10.   Tyszka T. (1999) Psychologiczne pułapki oceniania i podejmowania decyzji, GWP Gdańsk

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin