konsp wf korektywa kl.doc

(42 KB) Pobierz
KONSPEKT ZAJĘĆ GIMNASTYKI KOREKCYJNEJ DLA UCZNIÓW

TEMAT: Ćwiczenia korekcyjne w schemacie uczeń – przedmiot. Doskonalenie współdziałania  

                 analizatora wzrokowego, słuchowego i kinestetycznego.

 

PRZYBORY: gąbki lub kawałki styropianu, obręcze gimnastyczne, tyczki (chorągiewki).

 

METODY: naśladowcza, zabawowa, zadaniowa (zastosowanie toru przeszkód), zadań

                    dodatkowych (intensyfikujące zadanie ruchowe).

 

CEL: * Pobudzanie procesów odróżniania i zapamiętywania poleceń, dźwięków, umownych

             gestów.

* Utrwalanie poczucia utrzymywania prawidłowej postawy.

 

ZADANIA: * reagowanie ruchem na zmianę wartości muzycznych

* koordynacja ruchów z przyborem nietypowym

* utrzymywanie skoordynowanej postawy w ćwiczeniach

 

Część lekcji

TREŚĆ LEKCJI – OPIS ĆWICZENIA.

UWAGI

WSTĘPNA

1.       Zbiórka. Powitanie. Sprawdzenie obecności.

2.       Zabawa ożywiająca, reagowanie na zmianę rytmu uderzeń w bębenek – „Marmurki”.

1/8 – bieg, ¼ - marsz, 1/3 – marsz na czworakach, 4/4 – zatrzymanie w pozycji nieruchomej.

3.       Zabawa orientacyjno – porządkowa. Po otrzymaniu gąbki każde dziecko wykonuje dowolne rzuty i chwyty, na sygnał (jedno mocne uderzenie w bębenek) zatrzymuje się i przyjmuje wysoką pozycję skorygowaną (stopy złączone, ręce opuszczone, głowa prosto, gąbka na głowie).

4.       Dowolne ćwiczenia z gąbką:

a)       w marszu i w biegu przekładanie gąbki z ręki do ręki z tyłu, z przodu, wokół siebie, pod kolanem itp.)

b)       rzut gąbki w górę i przed chwytem klasnąć w dłonie, wykonać przysiad a dotknięciem do podłogi, zakręcić się itp. (próbować, może coś się uda).

c)       podskoki – w rozsypce, gąbki na podłodze; podskoki jednonóż za przesuwaną gąbką lewą i prawą nogą.

5.       Siad skrzyżny. Zabawa ze śpiewem i naśladowaniem „Exstra Maja”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

w ćwiczeniu 4 wprowadzamy niespodziewane jednokrotne uderzenie w bębenek – dzieci przyjmują skorygowaną pozycję zasadniczą

GŁÓWNA

6.       Zadania (ćwiczenia) kierowane kształtujące prawidłową postawę ciała:

a)       w siadzie skrzyżnym z gąbką na głowie – zrzucić gąbkę głową skłaniając się  w lewo, w prawo, w przód, w tył,

b)       pw. – jw. skręty tułowia w lewo i w prawo, opady tułowia w przód z przesunięciem gąbki po podłodze, wznos RR w górę z gąbką,

c)       siad ugięty, gąbka między kolanami, RR oparte z tyłu, łopatki ściągnięte – skręty kolan w prawą, w lewą stronę,

d)       pw. – jw. – dotknięcie czołem do kolan, powrót do pw.,

e)       leżenie przodem – okrężne podawanie gąbki z ręki do ręki (z przodu i za plecami) o ramionach prostych w obu kierunkach,

f)        pw. – jw. przesuwanie gąbki na podłodze od siebie, do siebie („otwieranie i zasuwanie szufladki”),

g)       leżenie tyłem, nogi zgięte w kolanach, stopy wzniesione w górę i częścią podeszwową skierowane do sufitu, a na nich gąbka – powolne prostowanie i zginanie nóg w kolanach tak, aby gąbka nie spadła,

h)       leżenie tyłem, gąbka na klatce piersiowej – wdech nosem, wydech ustami (gąbka unosi się i opada).

7.       Ćwiczenia w rzędach – dzieci siedzą w siadzie skrzyżnym:

a)       przejście do ściany w pozycji wysokiej z gąbką na głowie do słupka, powrót na czworakach z popychaniem gąbki ręką

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

b)       marsz (lub podskoki jednonóż) z prowadzeniem gąbki po podłodze do słupka, dalej do ściany na czworakach z gąbką na karku, z powrotem na czworakach do tyłu, od słupka na nodze przeciwnej – podskoki.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

c)       marsz w klęku podpartym i popychanie gąbki głową do słupka, dalej ruchem gąsienicowym w siadzie podpartym z tyłu, gąbka między kolanami, powrót podskokami obunóż z gąbką między kolanami.

 

 

 

 

 

 

 

 

d)       siad prosty, gąbka między stopami, poślizg tyłem do słupka, leżenie przewrotne z przełożeniem gąbki do obręczy, powrót na start w podporze tyłem (gąbki zostają w obręczach)

 

 

 

 

 

 

 

 

e)       marsz w klęku podpartym na przedramionach do obręczy, rzut oburącz zza głowy z siadu klęcznego, powrót biegiem z gąbką trzymaną z tyłu oburącz.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

reagowanie na znaki utrudnieniem przy skrętach może być ułożenie rąk, np. świecznik, skrzydełka

 

 

w czasie odpoczynku oprzeć brodę na gąbce, a ręce zgięte w łokciach na podłodze

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ustawienie w rzędach w zależności od ilości ćwiczących

 

 

 

 

 

 

 

 

jeżeli gąbka upadnie, dziecko zatrzymuje się, ponownie układa gąbkę, dalej ćwiczy

 

jeżeli w rzędach jest więcej niż 2 dzieci można zmniej-szyć liczbę zadań z ćw. 7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

po zakończeniu ćwiczeń każdy rząd sprząta swoje pomoce (na bok)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KOŃCOWA

8.       Ćwiczenia przeciw płaskostopiu.

a)       w siadzie ugiętym, palce stóp oparte na gąbce –

* przewracanie gąbki od siebie, do siebie

* przesuwanie gąbki ruchem robaczkowym stóp

* odrywanie pięt od podłogi

* chwyt gąbki stroną podeszwową stóp, pięty złączone – „okienko”.

9.       Ćwiczenie rozluźniające połączone z piosenką „Deszczyk”.

10.    Zakończenie zajęć marszem przy dźwiękach bębenka, tamburyna.

 

 

 

 

 

 

 

 

Dzieci w marszu odkładają gąbki w wyznaczonym miejscu.

 

 

Zespół Szkół Specjalnych w Wałbrzychu

Barbara Wlaźlak

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin