TEMAT: Ćwiczenia korekcyjne w schemacie uczeń – przedmiot. Doskonalenie współdziałania
analizatora wzrokowego, słuchowego i kinestetycznego.
PRZYBORY: gąbki lub kawałki styropianu, obręcze gimnastyczne, tyczki (chorągiewki).
METODY: naśladowcza, zabawowa, zadaniowa (zastosowanie toru przeszkód), zadań
dodatkowych (intensyfikujące zadanie ruchowe).
CEL: * Pobudzanie procesów odróżniania i zapamiętywania poleceń, dźwięków, umownych
gestów.
* Utrwalanie poczucia utrzymywania prawidłowej postawy.
ZADANIA: * reagowanie ruchem na zmianę wartości muzycznych
* koordynacja ruchów z przyborem nietypowym
* utrzymywanie skoordynowanej postawy w ćwiczeniach
Część lekcji
TREŚĆ LEKCJI – OPIS ĆWICZENIA.
UWAGI
WSTĘPNA
1. Zbiórka. Powitanie. Sprawdzenie obecności.
2. Zabawa ożywiająca, reagowanie na zmianę rytmu uderzeń w bębenek – „Marmurki”.
1/8 – bieg, ¼ - marsz, 1/3 – marsz na czworakach, 4/4 – zatrzymanie w pozycji nieruchomej.
3. Zabawa orientacyjno – porządkowa. Po otrzymaniu gąbki każde dziecko wykonuje dowolne rzuty i chwyty, na sygnał (jedno mocne uderzenie w bębenek) zatrzymuje się i przyjmuje wysoką pozycję skorygowaną (stopy złączone, ręce opuszczone, głowa prosto, gąbka na głowie).
4. Dowolne ćwiczenia z gąbką:
a) w marszu i w biegu przekładanie gąbki z ręki do ręki z tyłu, z przodu, wokół siebie, pod kolanem itp.)
b) rzut gąbki w górę i przed chwytem klasnąć w dłonie, wykonać przysiad a dotknięciem do podłogi, zakręcić się itp. (próbować, może coś się uda).
c) podskoki – w rozsypce, gąbki na podłodze; podskoki jednonóż za przesuwaną gąbką lewą i prawą nogą.
5. Siad skrzyżny. Zabawa ze śpiewem i naśladowaniem „Exstra Maja”.
w ćwiczeniu 4 wprowadzamy niespodziewane jednokrotne uderzenie w bębenek – dzieci przyjmują skorygowaną pozycję zasadniczą
GŁÓWNA
6. Zadania (ćwiczenia) kierowane kształtujące prawidłową postawę ciała:
a) w siadzie skrzyżnym z gąbką na głowie – zrzucić gąbkę głową skłaniając się w lewo, w prawo, w przód, w tył,
b) pw. – jw. skręty tułowia w lewo i w prawo, opady tułowia w przód z przesunięciem gąbki po podłodze, wznos RR w górę z gąbką,
c) siad ugięty, gąbka między kolanami, RR oparte z tyłu, łopatki ściągnięte – skręty kolan w prawą, w lewą stronę,
d) pw. – jw. – dotknięcie czołem do kolan, powrót do pw.,
e) leżenie przodem – okrężne podawanie gąbki z ręki do ręki (z przodu i za plecami) o ramionach prostych w obu kierunkach,
f) pw. – jw. przesuwanie gąbki na podłodze od siebie, do siebie („otwieranie i zasuwanie szufladki”),
g) leżenie tyłem, nogi zgięte w kolanach, stopy wzniesione w górę i częścią podeszwową skierowane do sufitu, a na nich gąbka – powolne prostowanie i zginanie nóg w kolanach tak, aby gąbka nie spadła,
h) leżenie tyłem, gąbka na klatce piersiowej – wdech nosem, wydech ustami (gąbka unosi się i opada).
7. Ćwiczenia w rzędach – dzieci siedzą w siadzie skrzyżnym:
a) przejście do ściany w pozycji wysokiej z gąbką na głowie do słupka, powrót na czworakach z popychaniem gąbki ręką
b) marsz (lub podskoki jednonóż) z prowadzeniem gąbki po podłodze do słupka, dalej do ściany na czworakach z gąbką na karku, z powrotem na czworakach do tyłu, od słupka na nodze przeciwnej – podskoki.
c) marsz w klęku podpartym i popychanie gąbki głową do słupka, dalej ruchem gąsienicowym w siadzie podpartym z tyłu, gąbka między kolanami, powrót podskokami obunóż z gąbką między kolanami.
d) siad prosty, gąbka między stopami, poślizg tyłem do słupka, leżenie przewrotne z przełożeniem gąbki do obręczy, powrót na start w podporze tyłem (gąbki zostają w obręczach)
e) marsz w klęku podpartym na przedramionach do obręczy, rzut oburącz zza głowy z siadu klęcznego, powrót biegiem z gąbką trzymaną z tyłu oburącz.
reagowanie na znaki utrudnieniem przy skrętach może być ułożenie rąk, np. świecznik, skrzydełka
w czasie odpoczynku oprzeć brodę na gąbce, a ręce zgięte w łokciach na podłodze
ustawienie w rzędach w zależności od ilości ćwiczących
jeżeli gąbka upadnie, dziecko zatrzymuje się, ponownie układa gąbkę, dalej ćwiczy
jeżeli w rzędach jest więcej niż 2 dzieci można zmniej-szyć liczbę zadań z ćw. 7
po zakończeniu ćwiczeń każdy rząd sprząta swoje pomoce (na bok)
KOŃCOWA
8. Ćwiczenia przeciw płaskostopiu.
a) w siadzie ugiętym, palce stóp oparte na gąbce –
* przewracanie gąbki od siebie, do siebie
* przesuwanie gąbki ruchem robaczkowym stóp
* odrywanie pięt od podłogi
* chwyt gąbki stroną podeszwową stóp, pięty złączone – „okienko”.
9. Ćwiczenie rozluźniające połączone z piosenką „Deszczyk”.
10. Zakończenie zajęć marszem przy dźwiękach bębenka, tamburyna.
Dzieci w marszu odkładają gąbki w wyznaczonym miejscu.
Zespół Szkół Specjalnych w Wałbrzychu
blusik21