cwiczenia_oddechowe.pdf

(173 KB) Pobierz
Microsoft Word - cwiczenia_oddechowe.doc
ĆWICZENIA ODDECHOWE
Celem ćwiczeń oddechowych jest pogłębienie oddechu, rozruszanie przepony, wydłużenie
fazy wydechowej oraz zapobieganie mówieniu na wdechu .
Nieprawidłowe oddychanie wpływa niekorzystnie na wymowę.
Oddychanie przez usta powoduje, że przepływające ponad językiem powietrze utrudnia
właściwą pionizację języka i w związku z tym, dziecko ma problemy z artykulacją głosek
wymagających tejże pionizacji takich jak np. sz, ż, cz, dż, l, r.
Wszelkie zaburzenia oddechowe wyrażające się, m.in.: płytkim powierzchownym oddechem,
utratą pewnej dawki powietrza przed rozpoczęciem mowy (na starcie mowy), brakiem koordynacji
między ruchami oddechowymi klatki piersiowej i powłok brzusznych, lub paradoksalnymi ruchami
przepony, mową na bardzo krótkim wydechu, itd., mogą powodować rozpad koordynacji wszystkich
ruchów, które biorą udział w mówieniu, tj.: oddechowych, fonacyjnych, artykulacyjnych, mimicznych
i gestykulacyjnych, a w konsekwencji przyczynić się do powstania zaburzeń mowy, takich jak: jąkanie
(zaburzenie płynności mowy), mowę bezładną („trzepotanie mowy”, przyspieszony napęd mowy),
nadmierne lub spowolniałe tempo mówienia.
Prawidłowe funkcjonowanie jam nosowych rzutuje na prawidłowe funkcje fonacyjno-
artykulacyjne (mówienie). Jamy nosa pełnią też funkcję rezonacyjną. Rezonans nosowy jest konieczny
w wypowiadaniu samogłosek nosowych: ą, ę oraz spółgłosek: m, n, ń, także tylnojęzykowych, jak
np. w wyrazie „bank”. W czasie artykulacji głosek nosowych przejście między jamami nosowymi i jamą
ustną pozostaje otwarte. Kiedy podczas procesu fonacyjno-artykulacyjnego całkowicie wyłączony jest
rezonator nosowy, powstają głoski ustne.
Nieprawidłowe kierowanie strumienia powietrza przy wdechu i wydechu może prowadzić do
różnego rodzaju seplenienia.
Warto poświęcić czas na treningi oddechowe z uwagi na ten jakże istotny fakt integracyjnego
związku oddychania z możliwością płynnego, komunikatywnego, ale i ekonomicznego wypowiadania
się dziecka.
Przykładowe ćwiczenia oddechowe:
¾ Unoszenie rąk w górę podczas wdechu i wolne, spokojne ich opuszczanie przy wydechu.
To ćwiczenie można wykonywać z dzieckiem w pozycji leżącej, siedzącej lub stojącej;
¾ Zdmuchiwanie skrawka papieru (przed siebie albowstronę lustra, np.do celu)
umieszczonego na czubku języka;
¾ Przenoszenie skrawków papieru, preparowanego ryżu (tzw. dmuchanego), albo kawałków
waty za pomocą słomki (rurki) z jednego do drugiego pojemnika. Dziecko chwyta wargami
słomkę lub rurkę i za pomocą wdechu powietrza łapie wybrany przedmiot, by przemieścić go
w inne miejsce (uczy się wstrzymania wdechu i podparcia oddechowego), pozostawia dany
przedmiot robiąc wydech;
¾ Dmuchanie na „zaczarowane drzewo” (stojak imitujący pień i konar drzewa, wykonanego
z tektury, szeleszczących materiałów, różnobarwnych folii, cekinów, gałęzie drzewa wykonać
można z cienkich drucików lub sztywnej żyłki) - naśladowanie odgłosów natury z użyciem
głosek: „s”, „f”, „p” i innych albo onomatopei (wyrazów dźwiękonaśladowczych);
¾ Wykonanie wdechu i dość długi wydech, tj dmuchanie na podwieszony przedmiot (z kawałków
lekkiej folii, waty, karbowanej bibuły albo gąbki) tak, aby jak najdłużej utrzymać ów przedmiot
w oddaleniu;
¾ Huśtamy zabawkę-dziecko leży na podłodze, ma zabawkę ułożoną na brzuchu, huśta ją przy
pomocy oddechu; aby zabawka nei spadła oddech musi być wolny i równy;
¾ W pozycji leżącej na materacu: wykonanie wdechu z przyciśnięciem rąk do materaca
(rozstawione palce naciskają na podłoże) i wydechu wraz z rozluźnieniem całego ciała;
¾ Dziecko trzyma w ręku trawkę (z zielonej bibuły) – wąchając trawkę wdycha powietrze nosem
i równomiernie wypuszcza ustami. Dmuchanie w trawkę podczas wypuszczania powietrza
ustami, następuje z różną siłą (mocno – słabo).
¾ "Karmimy kurki" - przenoszenie słomką ziarenek (papierowych) na kartkę z rysunkiem kury;
¾ Mojalalkaśpi, uciszmy otoczenie: ciiiiii....
¾ Chuchamy na zmarznięte ręce: chuuuuu, chuuuuu....
¾ Z balonika ucieka powietrze: ssssssssssss...
¾ Szumi wiatr: szszszsz...-raz ciszej, raz głośniej
¾ Kosimytrawę: wdech i ......ciach!, wdech i ......ciach!
¾ Rąbiemy drewno: wdech i .....trrrach!, wdech i...trrrach!
Materiał udostępniony dla Przedszkola w Krakowie www.przedszkola.malopolska.pl przez
Prywatny Gabinet Logopedyczny Maja – Anna Majewska ul. Mogilska 58/7 Kraków
tel. 012 29 414 52 tel. kom. 507 111 341 e-mail: logogabinet@op.pl
 
¾ Lokomotywa: wypuszcza pare: pssss, szszszsz,ffff; jedzie: czczczc, szszszs; pędzi: tuf, tuf,
tuf, to-tak, to-to-tak; hamuje:psssss;
¾ abawy ze słomką i woda w szklance: słomkę wkładamy do szklanki z woda lub sokiem i nie
dotykając powierzchni płynu wydmuchujemy w wodzie dołek; zanurzamy słomkę w wodzie i
dmuchamy, wywołując bąbelki-tak aby woda „zagotowała się”,
¾ Dmuchamy na wiatraczki;
¾ Bawimy się płomieniem świecy: dmuchamy delikatnie i długo, tak aby płomień „zatańczył”;
staramy sie zdmuchnać płomień z dużej odległości; zdmuchujemy kilka świeczek
jednocześnie;
¾ Dmuchamy na piórko – czyje piórko poleci wyżej;
¾ Puszczamybańki mydlane;
¾ Nadmuchujemybaloniki;
¾ Gramynaróżnych instrumentach takich jak flet, harmonijka, trąbka itp;
¾ Spiewamy piosenki, recytujemy.
Materiał udostępniony dla Przedszkola w Krakowie www.przedszkola.malopolska.pl przez
Prywatny Gabinet Logopedyczny Maja – Anna Majewska ul. Mogilska 58/7 Kraków
tel. 012 29 414 52 tel. kom. 507 111 341 e-mail: logogabinet@op.pl
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin