INDYWIDUALNY PROGRAM EDUKACYJNO- TERAPEUTYCZNY NA ROK SZKOLNY 2010/2011 DLA KRZYSZTOFA Rz.
Etap edukacji: II
Nr orzeczenia PPP:
Diagnoza wydana przez Poradnię Psychologiczno- Pedagogiczną w Wyszkowie:
Chłopiec nie opanował podstawowych technik szkolnych. Grafomotoryka jest istotnie obniżona. Chłopiec często odmawia odpowiedzi i współpracy. Wymaga intensywnej zachęty i namowy do działania. W zachowaniu wykazuje infantylność i liczne trudne zachowania ( bunt, krzyk, wymuszanie).Krzyś jest zainteresowany książkami i tekstem literackim. Szybko opanowuje czytanie całowyrazowe. Rozpoznaje podstawowe figury geometryczne. Przelicza zbiór złożony z 10 elementów. Dobrze orientuje się w najbliższym otoczeniu społeczno- przyrodniczym.
Rodzaj niepełnosprawności:
Niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym.
Zalecenia Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej:
1. Nauka wg programu szkoły specjalnej dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualna w stopniu umiarkowanym.
2. Rozwijanie mocnych stron chłopca ( czytanie globalne), zachęcanie do opowiadania wysłuchanych krótkich tekstów literackich.
3. Pracować nad trudnymi społecznie zachowaniami. Każda pożądane zachowanie powinno być nagradzane – nagroda konkretna lub społeczna.
Diagnoza szkoły ( charakterystyka ucznia, obserwacje własne, wywiad z rodzicami lub opiekunem prawnym, wywiad środowiskowy):
Chłopiec pochodzi z licznej i słabo wydolnej wychowawczo rodziny ( opieka kuratora). Krzyś jest aktywnym i śmiałym uczniem. Łatwo nawiązuje kontakt z otoczeniem. Ulubionym zajęciem jest oglądanie telewizji, cytuje fragmenty usłyszanych programów.
Mocne strony rozwoju ucznia:
Łatwość komunikacji. Czytanie globalne, duża wiedza społeczno- przyrodnicza.
Słabe strony rozwoju ucznia:
Znacznie obniżony poziom grafomotoryki, koordynacji wzrokowo- ruchowej.
Sfera najbliższego rozwoju:
Doskonalenie technik szkolnych, grafomotoryki, czytania globalnego.
Zalecanie formy pracy:
Indywidualne i grupowe.
Dodatkowa pomoc i wsparcie ucznia:
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Modyfikacji programu
Data modyfikacji
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Indywidualne programy terapii:
1. Logopedia
2. Gimnastyka korekcyjna
3. Zajęcia korekcyjno- kompensacyjne
4. Integracja sensoryczna
FUNKCJONOWANIE W ŚRODOWISKU
Cele główne
Cele szczegółowe
Uwagi o realizacji
1. Doskonalenie umiejętności
w zakresie samoobsługi.
1. Doskonalenie umiejętności rozbierania i ubierania.
2. Doskonalenie umiejętności
w zakresie jedzenia.
3. Wdrażanie do utrzymania higieny
osobistej.
4. Nabywanie umiejętności
porządkowania swoich przyborów
w szufladzie indywidualnej.
1. Zakładanie kurtki, zapinanie guzików,
zasuwanie zamka itp.
· Ćwiczenia w rozpoznawaniu swoich części garderoby.
· Ćwiczenia w dobieraniu odzieży do odpowiednich części ciała.
· Nazywanie odzieży przy ubieraniu się.
· Ustawianie butów.
2. Estetyczne spożywanie pokarmów.
· Ćwiczenia w nalewaniu płynu do kubka.
· Wycieranie ust serwetką.
· Nauka mycia naczyń po śniadaniu.
3. Przyzwyczajanie do mycia rąk przed i po
posiłku oraz po korzystaniu z toalety.
4. Nabywanie nawyku wycierania nosa
chusteczką higieniczną.
5. Doskonalenie umiejętności mycia zębów.
6. Ćwiczenia w porządkowaniu, układaniu
swoich przyborów.
7. Przecieranie szuflady ściereczką.
Cały rok szkolny.
2. Kształtowanie umiejętności
porozumiewania się.
2. Usprawnianie narządów
artykulacyjnych.
3. Doskonalenie umiejętności
grafomotorycznych.
1. Uważne słuchanie poleceń i wypowiedzi,
odgłosów z otoczenia, instrumentów, tekstu
czytanego.
2. Wzbogacanie słownictwa czynnego
i biernego poprzez sygnalizowanie
informacji o potrzebach, stanach
emocjonalnych za pomocą komunikatorów
werbalnych: nazywanie rzeczy,
desygnatów, określanie cech przedmiotów
i obrazów, omawianie treści obrazów,
nazywanie podstawowych zjawisk
atmosferycznych oraz naukę wierszy
i piosenek.
1. Odbieranie bodźców smakowych.
2. Ćwiczenia oddechowe. ( oddychanie nosem,
dmuchanie papierowych przedmiotów,
zabawy z balonikiem) itp.
3. Usprawnianie języka. ( oblizywanie warg,
cmokanie) itp.
4. Podział, wyrazów na sylaby.
1. Ćwiczenia przygotowujące do nauki
pisania: ( dowolne bazgranie, rysowanie
kresek, kropek, laseczek, kółeczek i łączenie
tych elementów w szlaczki itp.
2. Pisanie liter i cyfr po śladzie.
3. Nabywanie elementarnych
umiejętności
matematycznych.
1. Rozwijanie prostych operacji
2. Rozwijanie świadomości własnej
tożsamości oraz orientacji
w schemacie ciała.
1. Znajomość stosunków wielkościowych, jakościowych, ilościowych, figur geometrycznych, zliczanie liczb ze wskazaniem do 10. Tworzenie zbiorów wg. określonego kryterium.
2. Sytuowanie przedmiotów w przestrzeni.
1. Znajomość własnego imienia i nazwiska
oraz adresu.
2. Nazywanie członków rodziny oraz
wykonywanych przez nich czynności.
3. Identyfikowanie części ciała z jej wyglądem
i nazwą.
4. Doskonalenie wiedzy
społeczno-przyrodniczej
i kulturowej.
1.Doskonalenie wiedzy na temat
przyrody w różnych porach roku.
2. Kształtowanie zachowań prospołecznych.
3. Przygotowanie do pełnienia ról
społecznych.
1.Zmiany zachodzące w przyrodzie, warunki
życia zwierząt i roślin.
1. Używanie zwrotów grzecznościowych.
2. Nauka właściwego zachowania się
w miejscach publicznych.
3. Rozwijanie nawyku utrzymania ładu
i porządku w klasie – wrzucanie papierków
do kosza itp.
1. Towarzyszenie w prostych pracach:
· Porządkowych, np. układanie przyborów na półkach, udział w dekorowaniu klasy, założenie hodowli cebuli, rzeżuchy.
2. Rozbudzanie poczucia przynależności do społeczności swojej szkoły, środowiska lokalnego i przyrodniczego.
3. Kształcenie poczucia przynależności do
narodu, dumy narodowej np. poprzez
udział w uroczystościach.
4. Udział w uroczystościach i imprezach
szkolnych.
MUZYKA Z RYTMIKĄ
Kształcenie słuchu i umiejętności słuchania muzyki
...
grazia12