www.stiudent.pl
PIAGET- teoria poznawczo rozwojowa- stadialny charakter
0-2
Intel.sensomotoryczna- ma char. Praktyczny i uzewnętrzniony
-niezmiennik o charakterze praktycznym
• stałość przedmiotu
• uniwersalna przestrzeń
• następstwo czasu
-praktyczna grupa przemieszczeńà schematy senso-motoryczne
↓ Interioryzacja (uwewnętrznienie)- Przekształcenie czynności zew. W wew. w procesie używającym symbole i znaki (Wygotski)
2-6
Intel.przedoperacyjna- symboliczno-wyobrażeniowe- ma char. uwew. ale nie logiczny
• naiwny charakter uzasadnień
(korzenie w autorytecie
i własnym doświadczeniu)
-schematy naśladownictwa wewnętrznego
-czynności symboliczne, mowa, rozumowanie transdukcyjne
↓ Operacjonalizacja- wiązanie pojęć teoret. z terminami obserwacyjnymi; zdolność zasad. przekształceń uwewnętrz.
6-11/12
Operacje konkretne: uwew. i odwracalne. Dodaw. i mnożenie logiczne, szeregow., klasyfikacja
• pojęcie liczby
• stałość ciężaru, masy i objętości
-operacje konkretne
8 struktur organizacyjnych
-rozumowanie sylogistyczne
- Jeżeli u dziecka występują niezmienniki i zanikła dwoistość, występuje kwantyfikacja inkluzji i decentracja przechodzimy na poziom operacyjny i myślenie staje się odwracalne.
-Zdolność do przekształceń z uzasadnieniem logicznym
PRZEŁAMYWANIE EGOCENTRYZMU-
DECENTRACJA- zdolność do spojrzenia i wyobrażenia sobie układu przedmiotów z punktu widzenia osoby siedzącej naprzeciwko o 180 stopni; umożliwia uwzględnienie w rozważaniach wielu własności przedmiotu w tym samym czasie.
CENTRACJA- to skoncentrowanie się na własnym punkcie widzenia, ujmowanie wszystkiego z własnego punktu widzenia.
↓ Formalizacja-
12-15
Operacje formalne- myślenie abstrakcyjne- systematyzacja postępow. w sytuac. poznaw., uniezależ. czynności umysłowych od treści, wykraczanie poza info dane, krytycyzm
• konwencjonalny i względny
charakter niezmiennika
-megastruktury – operacje formalne (odwracalne)
-myślenie abstrakcyjne i hipotetyczno – dedukcyjne, rozumowanie log., logika zdań.
Środowisko nie ma automatycznego wpływu na rozwój wszystkich dzieci jednakowo.
Mechanizm rozwoju to dążenie systemu poznawczego do zrównoważenia, ich istotą jest przyswajanie i przystosowywanie à2 procesy:
ASYMILACJA- wyłączanie struktur zew. do już ukształtowanych struktur poznawczych.
AKOMODACJA- dostosow. struktur wew. do struk. asymilowanych=> ich przekształcenia
ZASADNICZE CZYNNIKI ROZWOJU: -Uwarunkowania biologiczne i procesy dojrzewania. -Socjalizujący wpływ otoczenia zew. -Indywidualne zdolności do niwelowania braków oraz typ aktywności własnej.
Zasadnicze etapy- od urodz. do adolescencji
Logiczne- o char, odwracal.
ZASADA KONSTRUKCJI- istniejące sprawności poznawcze nie są wrodzone a powstają na bazie zasadniczych czynników rozwoju.
ERICKSONà STADIA ROZW. PSYCHOSPOŁ. JAŹNI- kształtowanie się tożsamości- uzupełnienie psychoanalizy
wiek
Konflikt
Charakterystyka
1.Niemowlęctwo 0-1
Ufność /nieufność
Zaufanie do matki lub opiekuna, poczucie bezpieczeństwa
2.Wczes.dziecińst. 2-3
Autonomia /wstyd, zwątpienie
Samokontrola i poczucie własnej odrębności
3.Wiek zabaw 4-5
Inicjatywa /poczucie winy
Ukształtowanie orientacji na cele i inicjatywność w działaniu, ciekawość seksualna
4.Wiek szkolny 6-12
Pracowitość /poczucie niższości
Poczucie własnych kompetencji; pomyślnie rozwiązanie konfliktu to wiara we własne siły, zdobycie celu; negatywnie to powstawanie uczucia niższości, brak wiary
5.Adolescencja 13-18
Tożsamość /jej rozproszenie
Odp. Na pytanie kim jestem, kim mogę być, wierność sobie; podstawowa tożsamość
6.Wczes.dorosł. 19-25
Intymność /izolacja
Zdolność do miłości bez poczucia utraty własnej tożsamości; poszukuje bliskich i trwałych związków z innymi, szczególnie z innej płci
7.Dorosłość 26-40
Generatywność /stagnacja
Potrzeba opiekowania się młodymi i troska o los młodszej generacji; poszukuje adekwatnych dla siebie form twórczości, działania, chce zostawić ślad po sobie
8.Dojrzałość 40+
Integralność ego /rozpacz
Mądrość życiowa w wyniku pozytywnego bilansu życia. Z integracji rodzi się akceptacja śmierci.
-Odwołuje się do zasady epigenezy- wszystko co wzrasta, wzrasta zgodnie z podstawowym planem powstawania części, z których każdy wykształca się w specyficznym dla siebie czasie i dominuje tak długo , dopóki nie powstaną pozostałe części, aby utworzyć funkcjonalną całość.
-Plan epigenetyczny determinuje rozwój indywidualny człowieka. Kieruje rozwojem funkcji ego i wykształceniem się sekwencji rozwojowej.
-Rozwój pozbawiony wewnętrznych źródeł napędowych, kluczowy związek procesów osobniczych z procesami społecznymi sprowadza do realizacji apriorycznego planu epigenezy.
DOJRZEWANIE- okres w rozwoju człowieka, mechanizm rozwoju, osiąganie gotowości do wypełniania funkcji; całokształt zmian ilościowych i jakościowych, które są ukierunkowane na osiągnięcie coraz wyższych form regulacji stosunku jednostki ze światem zewnętrznym.
ROZWÓJ ILOŚCIOWY- wzrostoweProcesy psychiczne wzrastają ilościowo i doskonalą się jako sprawności; przejawem zmian ilość wzrost słownika, pamięci, poszerzenie zakresu pamięci, wydłużanie koncentracji uwagi.ROZWOJ JAKOŚCIOWY- strukturalneZmiana funkcjonowania i działania czynności psychicznych; od zdań prostych do złożonych, pamięć od mechanicznej do logicznej.Inne zmiany: zmiany proporcji w formach aktywności: zabawa, praca, nauka,Zanik starych właściwości wiąże się z nabywaniem nowych – raczki – 2 nogi, odruch ssania.UCZENIE- nabywanie sprawności, trwała zmiana na bazie doświadczenia, jeden z mechanizmów rozwoju.
KOHLBERG- stadia rozwoju moralnego
Poziom moralności przedkonwencjonalnej
Moralność unikania kary- uzasadnia sądy z punktu widzenia irracjonalnego strachu przed karą
madziq80