Awans zawodowy - program koła teatralnego.doc

(53 KB) Pobierz

 

Szkoła Podstawowa

Z ………….

Ul. …………….

……………………..

 

 

 

 

 

 

Program własny koła teatralnego

 

 

 

 

 

 

 

 

Opracowała………….

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SPIS TREŚCI

 

 

 

 

 

 

I.      Wstęp.....................................................................................................................................................................3

II.   Cele edukacyjne.....................................................................................................................................................4

III.                        Zadania szkoły ......................................................................................................................................................5

IV.                        Treści nauczania.....................................................................................................................................................6

V.   Struktura programu i przewidywane osiągnięcia uczniów po zakończeniu zajęć koła teatralnego.......................8

VI.                        Opis procedur osiągania celów – środki i sposoby realizacji – metody..................................................................................................................................................................13

VII.                    Ocenianie osiągnięć uczniów...............................................................................................................................15

VIII.                 Oferta dydaktyczna...............................................................................................................................................16

IX.                        Opinia programu własnego...................................................................................................................................17

X.   Kwestionariusz ewaluacji programu własnego.....................................................................................................18

XI.                        Przykładowe scenariusze zajęć.............................................................................................................................19

 

 

 

 

I.      WSTĘP

 

Głównym założeniem programu własnego kółka teatralnego jest kształtowanie osobowości uczniów poprzez wspólne działania i możliwość wykazania się swoimi możliwościami.

Ważnym elementem działalności koła jest zapoznanie młodzieży z kulisami pracy w teatrze, kontakt ze sztuką, żywym słowem oraz ludźmi bezpośrednio (zawodowo) związanymi z teatrem.

Uczestnictwo w zajęciach koła teatralnego może być dla części uczniów przyczynkiem do poznania swoich ukrytych zdolności i początkiem przyszłej prawdziwej kariery. W pozostałych przypadkach przygotowaniem do odgrywania różnych ról w życiu rodzinnym i społecznym.

Program przeznaczony jest dla klas IV – VI szkoły podstawowej. Należy go realizować w wymiarze 2 godzin tygodniowo.

Dzieci kochają bawić się w teatr, mogą do woli przebierać się i stawać kimś innym. Praca nad spektaklem to wyjątkowa okazja do rozwoju intelektualnego i emocjonalnego dziecka. To przygoda dla ucznia i nauczyciela, to okazja do dyskusji nad pewnymi postawami i zachowaniami uczniów. To również moment, kiedy uczniowie bardziej bezpośrednio nawiązują kontakt z nauczycielem, stają się otwarci, chętni do rozmów i wyciągnięcia wniosków.

Teatr to praca nad tekstem literackim, nad jego interpretacją, a to pozwala na wiele odniesień moralnych, wychowawczych i społecznych.

Tworzenie przedstawienia rozwija wyobraźnię dzieci. To one podsuwają wspaniałe rozwiązania scenograficzne, projektują ciekawe kostiumy, dobierają rekwizyty, charakteryzację, ruch sceniczny.

Dzięki pracy nad spektaklem buduje się więź między uczniami, uczy się odpowiedzialności za siebie i kolegę, bo przecież udane przedstawienie to wysiłek całego zespołu, to poczucie ogromnej satysfakcji z osiągniętego sukcesu.

Chciałabym, aby na zajęciach koła teatralnego uczęszczały nie tylko dzieci zdolne, ale również te mniej zdolne, dyslektyczne i sprawiające kłopot, bowiem w zajęciach tego koła chodzi przede wszystkim o walory wychowawcze, a nie o kreowanie szkolnych gwiazd. Bardzo ważne jest wspólna praca, poszukiwanie rozwiązań, kreowanie scenicznej rzeczywistości, bo to rozwija dzieci. I to jest ważniejsze nawet od efektu końcowego, który zawsze jest jednorazowy.

 

 

II. CELE EDUKACYJNE

 

1. Ujawnienie zainteresowań, możliwości, potrzeb oraz teatralnych umiejętności uczniów.

 

2. Rozbudzanie motywacji uczestniczenia w zajęciach kółka teatralnego.

 

3. Uwrażliwienie na sztukę, pobudzenie uczniów do działań artystycznych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

III. ZADANIA SZKOŁY

 

l. Stworzenie sytuacji i możliwości przeżyć teatralnych.

 

2. Umożliwienie kontaktu z dziełem scenicznym.

 

3. Umożliwienie twórczej realizacji ucznia.

 

4. Rozwijanie gustów teatralnych.

 

5. Umożliwienie kontaktu z dziełami teatralnymi.

 

6. Zapewnienie każdemu dziecku wszechstronnego rozwoju intelektualnego i estetycznego.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IV. TREŚCI NAUCZANIA

 

Klasa IV

1. Krótka historia teatru lalek.

2. Typy lalek, sposoby ich animacji.

3. Budowa teatru - ludzie zaplecza.

4. Najprostsze formy teatralne.

5. Słowniczek teatralny.

6. Kultura żywego słowa, dykcja, likwidacja błędów wymowy.

7. Ciekawe wydarzenia kulturalne w mieście, regionie, kraju (wystawy, koncerty, premiery filmów).

 

Działania twórcze uczniów:

- formy dramy

- inscenizacja baśni oraz tekstów związanych z regionem

- prace plastyczne po obejrzeniu spektaklu w teatrze

- tworzenie projektów kostiumów i ich wykonanie

 

Działania wspomagające realizację programu:

- wizyta w Teatrze im. A.Mickiewicza (3 razy w roku)

- wizyty w teatrach znajdujących się poza Częstochową

- stały kontakt z logopedą

- nawiązanie współpracy z kołem teatralnym winnej szkole

 

Klasa V

1. Historia teatru aktorskiego.

2. Przedstawienie specyfiki teatru aktorskiego.

3. Teatr lalkowy a teatr aktorski - podobieństwa i różnice.

4. Budowa teatru - scena, zaplecze.

5. Ludzie teatru - znani aktorzy.

6. Reżyser - twórca spektaklu.

7. Kultura żywego słowa - dykcja, modulacja głosu, intonacja głosu, różne intencje wypowiedzi, mimika, gest, itp.

8. Słowniczek teatralny.

Działania twórcze uczniów:

- formy dramy

- inscenizacje

- spektakle teatralne na bazie legend, podań regionalnych,

mitów, tekstów literackich.

 

Działania wspomagające realizację programu:

- wyjazdy na spektakle Teatru Lalek Banialuka w Bielsku

- wyjazdy do teatrów w Krakowie, Łodzi, Warszawie

- współpraca z Młodzieżowym Domem Kultury

- udział w ciekawych wydarzeniach kulturalnych w mieście

- stały kontakt z Teatrem im. A.Mickiewicza

 

Klasa VI

1. Scenariusz teatralny - początek pracy nad spektaklem.

2. Praca nad tekstem.

3. Przygotowanie przedstawienia.

4. Wizyta za kulisami w profesjonalnym teatrze.

5. Zebranie wiedzy o teatrze z klasy IV i V (słownik teatralny).

6. Środki ekspresji aktora.

7. Turniej wiedzy o teatrze.

Działania twórcze uczniów:

- spektakle na bazie wyszukanych i zaproponowanych przez uczniów tekstów - np. fragmenty powieści, bajki.

- Projekt scenografii, kostiumów, elementy dekoracji (papier, tektura)

- Oprawa muzyczna spektaklu

Działania wspomagające realizacje programu:

- udział w przedstawieniu Teatru Pantomimy we Wrocławiu

- uczestnictwo w profesjonalnych warsztatach w teatrze

- wyjazdy do innych teatrów

- wizyty na ciekawych wystawach, w kinie (imprezy kulturalne w mieście i regionie)

 

V. STRUKTURA PROGRAMU I PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW PO ZAKOŃCZENIU ZAJĘĆ KOŁA TEATRALNEGO

 

1.

2.

3.

4.

Zadania edukacyjne

Treści edukacyjne i działania w ich zakresie

Cele szczegółowe

Oczekiwane osiągnięcia uczniów – uczeń:

I. Rozpoznanie zespołu dzieci.

1.              Integracja grupy (stosunki interpersonalne)

 

 

 

 

 

2.              Podział grupy według sfery działań

1.              Integracja grupy.

 

2.              Rozpoznanie zainteresowań dzieci.

 

 

 

3.              Wyłonienie grupy teatralnej, plastyczno – technicznej, muzycznej.

1.              Dba o sympatyczną atmosferę w grupie.

2.              Ma zaufanie do członków grupy.

3.              Potrafi współdziałać4.              w grupie, skutecznie się w niej komunikować5.              .

6.              Potrafi twórczo pracować7.              w wybranej grupie.

8.              Potrafi wytworzyć9.              atmosferę zaufania i szacunku do pracy innych.

II. Wychwytywanie wad wymowy, zajęcia logopedyczne.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin