wesele.pdf

(574 KB) Pobierz
748858297 UNPDF
Ta lektura , podobnie jak tysiące innych, jest dostępna on-line na
stronie wolnelektury.pl .
Utwór opracowany został w ramach projektu Wolne Lektury przez
STANISŁAW WYSPIAŃSKI
Wesele
   
: :
• GOSPODARZ
• GOSPODYNI
• PAN MŁODY
• PANNA MŁODA
• MARYSIA
• WOJTEK
• OJCIEC
• DZIAD
• JASIEK
• KASPER
• POETA
• DZIENNIKARZ
• NOS
• KSIĄDZ
• MARYNA
• ZOSIA
• RADCZYNI
• HANECZKA
• CZEPIEC
• CZEPCOWA
• KLIMINA
• KASIA
748858297.001.png
• STASZEK
• KUBA
• ŻYD
• RACHEL
• MUZYKANT
• ISIA
• CHOCHOŁ
• WIDMO
• STAŃCZYK
• HETMAN
• RYCERZ CZARNY
• UPIÓR
• WERNYHORA
:
Noc listopadowa; w chacie, w świetlicy¹. Izba wybielona siwo, prawie błękitna, jed-
nym szarawym tonem półbłękitu obejmująca i sprzęty, i ludzi, którzy się przez nią
przesuną.
Przez drzwi otwarte z boku, ku sieni, słychać huczne weselisko, buczące basy,
piskanie skrzypiec, niesforny klarnet, hukania chłopów i bab i przygłuszający wszystką
nutę jeden melodyjny szum i rumot tupotających tancerzy, co się tam kręcą w zbitej
masie w takt jakiejś ginącej we wrzawie piosenki….
I cała uwaga osób, które przez tę izbę–scenę przejdą, zwrócona jest tam, ciągle
tam; zasłuchani, zapatrzeni ustawicznie w ten tan, na polską nutę… wirujący dooko-
ła, w półświetle kuchennej lampy, taniec kolorów, krasych² wstążek, pawich piór,
kierezyj³, barwnych kaanów⁴ i kabatów⁵, nasza dzisiejsza wiejska Polska.
A na ścianie głębnej: drzwi do alkierzyka⁶, gdzie łóżko gospodarstwa i koły-
ska, i pośpione na łóżkach dzieci, a górą zszeregowani Święci obrazkowi. Na drugiej
bocznej ścianie izby: okienko przysłonione⁷ białą muślinową firaneczką; nad oknem
¹ el — izba jasna, reprezentacyjna, gdzie m.in. przyjmuje się gości; także salę królewską
w „dworcu Bolesławowym” nazwie Wyspiański w dramacie les „świetlicą”.
² s — barwny.
³ ee albo — sukmana granatowa z czerwonymi wyłogami i szerokim kołnierzem, ozdo-
bionym haami i błyszczącymi blaszkami, opadającym nisko na plecy; kierezja i rogatywka czerwona,
„krakuska”, należały do szczególnie charakterystycznych składników chłopskiego stroju spod Krakowa.
— noszony pod sukmaną (kierezja) żupanik z rękawami, granatowy na czerwonej podszew-
ce, naszywany ędzlami i metalowymi guziczkami.
— wcięta w pasie kurtka czerwona albo jasnobłękitna, z dwiema fałdami z tyłu, niekiedy
naszywana.
le — izdebka przylegająca do większej izby, zwykle bez okien.
se — dziś popr.: przysłonięte.
  Wesele
wieniec dożynkowy z kłosów; — za oknem ciemno mrok — za oknem sad, a na
deszczu i słocie krzew otulony w słomę⁸, w zimową ochronę okryty.
Na środku izby stół okrągły, pod białym, sutym obrusem, gdzie przy jarzących
brązowych świecznikach żydowskich⁹ suta zastawa, talerze poniechane tak, jak do-
piero co od nich cała weselna drużba wstała, w nieładzie, gdzie nikt o sprzątaniu nie
myśli. Około stołu proste drewniane stołki kuchenne z białego drzewa; przy tym
na izbie biurko, zarzucone mnóstwem papierów; ponad biurkiem fotografia Matej-
kowskiego „Wernyhory”¹⁰ i litograficzne odbicie Matejkowskich „Racławic”¹¹. Przy
ścianie w głębi sofa wyszarzana; ponad nią złożone w krzyż szable, flinty, pasy po-
dróżne, torba skórzana. W innym kącie piec bielony, do maści¹² z izbą; obok pieca
stolik empire¹³, zdobny świecącymi resztami brązów, na którym zegar stary, ala-
bastrowymi kolumienkami¹⁴ dźwigający złocony krąg godzin; nad zegarem portret
pięknej damy w stroju z lat  w lekkim muślinowym zawoju przy twarzy młodej
w lokach i na ciemnej sukni.
U boku drzwi weselnych skrzynia ogromna wyprawna wiejska, malowana¹⁵ w kwiat-
ki pstre i pstre desenie; wytarta już i wyblakła. Pod oknem stary grat, fotel z wysokim
oparciem.
Nad drzwiami weselnymi ogromny obraz Matki Boskiej Ostrobramskiej¹⁶ z jej
sukienką srebrną i złotym otokiem promieni na tle głębokiego szafiru; a nad drzwia-
e l s — tzw. chochoł albo chachoł; motyw u Wyspiańskiego powtarzający się;
występuje np. w obrazie (pastelu) już w  r., także w lse () mowa jest
o „krzewach w słomianej uwięzi”. lse , tzw. warszawski, z  r. objaśniał, podając
formy oboczne: , etc.: „a) wierzch spiczasto okrągły, wierzchołek spiczasto wypukły […];
b) najwyższy snop w mendlu […] (snop rozczapierzony i opuszczony w okap, niby daszek); c) snopek
przykrywający ul […]; c) okrycie słomiane, używane przez pasterzy w polu” i inne. Znaczenie, w jakim
wyrazu używa Wyspiański, było, jak się okazuje, opracowującym (przed Wesele ) nieznane.
e se — siedmioramienne o charakterystycznym kształcie; świece w nich zapalali
Żydzi w świąteczny wieczór piątkowy (przed szabatem); z uwagi na piękny kształt przyjęły się również
poza środowiskiem żydowskim.
¹⁰ es We — obraz Jana Matejki z  r.; według relacji świadków jego reprodukcja
wisiała w domu Włodzimierza Tetmajera w Bronowicach Małych. Wernyhora to legendarna (lub na pół
legendarna) postać Kozaka–wróżbity, którego przepowiednie miały się spełnić w drugiej połowie XVIII
i w początkach XIX wieku. Wróżby Wernyhory łączono z dalszymi losami Polski i Ukrainy, widząc
w nim w szczególności proroka „zmartwychwstania” Polski i rzecznika pojednania między narodami obu
krajów. Postać Wernyhory zyskała dużą popularność w literaturze romantycznej — u S. Goszczyńskiego,
L. Siemieńskiego, M. Czajkowskiego, J. Słowackiego. e se le z występującą w nim postacią
Wernyhory grano właśnie w teatrze krakowskim w  roku (premiera  marca). Sam Wyspiański
pisał (nieukończony) rapsod We począwszy od kwietnia  r. i rysował jego postać (projekty
witraża).
¹¹ ese e — obraz J. Matejki s (dziś w Muzeum Naro-
dowym w Krakowie), przedstawiający znany moment powitania „naczelnika w sukmanie” przez pod-
krakowskich kosynierów z Bartoszem Głowackim po zdobyciu przez nich rosyjskich armat. Motyw
ten, popularny i nasycony treścią ideową w XIX w., był przedmiotem poematu T. Lenartowicza
() i później sztuki W. L. Anczyca s .
¹² — do koloru, w tym samym kolorze.
¹³ ee (.) — styl cesarstwa; styl architektury, mebli itp., rozwinięty najpierw we Francji na po-
czątku XIX w., właśnie za cesarstwa Napoleona I, nawiązywał do form sztuki Rzymu cezarów. W me-
blarstwie charakterystyczne były formy proste, przejrzyste, ozdoby z brązu.
¹⁴ lse le — „klasyczne” kolumienki należały do znamiennych elementów konstrukcji
zegarów w stylu cesarstwa; lse — biały marmur, prześwietlony, jakby przejrzysty.
¹⁵ s l — takie skrzynie były sprzętami znajdującymi się w niemal każdym pod-
krakowskim domu, należąc do wyprawy ślubnej; były barwne, malowane głównie w stylizowane kwiaty.
¹⁶ se sse — kopia obrazu z Ostrej Bramy w Wilnie.
  Wesele
mi alkierza takiż ogromny obraz Matki Boskiej Częstochowskiej¹⁷, w utkanej wzo-
rzystej szacie, w koralach i koronie polskiej Królowej, z Dzieciątkiem, które rączkę
ku błogosławieniu wzniosło.
Strop drewniany w długie belki proste z wypisanym na nich Słowem Bożym
i rokiem pobudowania.
W W
¹⁷ se sse — kopia obrazu z Jasnej Góry w Częstochowie. Wyspiański
sam namalował sobie szkic tego obrazu dla potrzeb scenografii Wesel (lecz na scenie zawieszono jego
specjalnie przygotowaną kopię).
  Wesele
AKT I
 
ee e
 ¹⁸
Chłop, Literat,
Mieszczanin
Cóz tam, panie, w polityce?
Chińcyki trzymają się mocno⁉¹⁹

A, mój miły gospodarzu,
mam przez cały dzień dosyć Chińczyków.

Pan polityk!

Otóż właśnie polityków
mam dość, po uszy, dzień cały.

Kiedy to ciekawe sprawy.

A to czytaj, kto ciekawy;
wiecie choć, gdzie Chiny leżą?

No, daleko, kajsi²⁰ gdzieś daleko;
a panowie to nijak nie wiedzą,
że chłop chłopskim rozumem trafi,
choćby było i daleko.
A i my tu cytomy gazety
i syćko wiemy.

A po co — ?

Sami się do światu garniemy.
¹⁸Czepiec — jedna z postaci, mających — wraz z nazwiskiem — prawzór w rzeczywistości. Błażej
Czepiec, wówczas pisarz gminny w Bronowicach, był starostą weselnym na weselu L. Rydla. Oczywiście,
jak i w innych wypadkach, postać w dramacie Wyspiańskiego nie jest odtworzeniem osoby rzeczywistej,
lecz konstrukcją o określonej funkcji w kompozycji utworu.
¹⁹ s — jesienią  r. wybuchło w Chinach tzw. powstanie bokserów, skie-
rowane przeciw cudzoziemcom, właściwie przeciw imperialistycznej dominacji mocarstw europejskich
na obszarach „Cesarstwa Nieba”. Interwencja wojskowa w  r. tych państw (między nimi również
monarchii Austro–Węgier) doprowadziła do stłumienia ruchu rewolucyjno–niepodległościowego i do
zwiększenia zależności Chin od mocarstw. Z końcem  roku — a w Wesel „rzecz dzieje się w roku
tysiąc dziewięćsetnym” — rząd chiński jeszcze opierał się ich naciskowi, kiedy spotkał się z żądaniem
krwawych represji na powstańcach. Pytanie Czepca ma zatem treść najzupełniej aktualną.
²⁰ s (gw.) — gdzieś.
  Wesele
Zgłoś jeśli naruszono regulamin