Prawo rzymskie cz. III prawo osobowe z czynnościami prawnymi.pdf

(257 KB) Pobierz
PRAWO OSOBOWE Z CZYNNOŚCIAMI PRAWNYMI
1
PRAWO OSOBOWE Z CZYNNOŚCIAMI PRAWNYMI.
93.Zdolność prawna
Możliwość zajęcia w stosunkach prawnych stanowiska podmiotu prawa lub
obowiązku nazywamy zdolnością prawną. Zdolności prawnej wymagała możliwość
‘’bycia’ ’np. właścicielem lub wierzycielem (czynna zdolność majątkowa), ale też
dłużnikiem (bierna zdolność majątkowa).
94.Nasciturus
Mianem tym określano płód w okresie ciąży matki . Osobowość człowieka
rozpoczyna się z chwilą jego urodzenia, ale dla pełnej zdolności prawnej prawo
rzymskie wymagało spełnienia trzech status . Jednakże pewne prawa – np. do spadku –
dostrzegano już dla nasciturus . Przyjmowano w związku z tym fikcję, że dziecko
poczęte przyszło już na świat.
95.Początek i koniec zdolności prawnej
Osobowość człowieka rozpoczyna się z chwilą jego urodzenia , a kończy się z
chwilą śmierci .
Specyfika konstrukcji zdolności prawnej ( status ) zakładała zmiany w tej dziedzinie
jeszcze za życia.
Utrata , bądź zmiana w obrębie któregoś ze status powodowała ‘’umniejszenie’’
osobowości ( deminutio caput )
Pewne prawa – np. do spadku – dostrzegano już dla nasciturus . Przyjmowano w
związku z tym fikcję, że dziecko poczęte przyszło już na świat. Miało to duże
znaczenie , zwłaszcza w prawie spadkowym.
96.Zdolność prawna – zdolność do czynności prawnych
Jakkolwiek pozornie podobne, nie miały oba terminy nic ze sobą wspólnego.
Zdolność prawna to możliwość zajęcia w stosunkach prawnych stanowiska podmiotu
prawa lub obowiązku, a zdolność do czynności prawnych , polega na możliwości
składania i przyjmowania takich oświadczeń woli, które wywołują skutek prawny.
Można było posiadać jeden przymiot , a drugiego nie i vice versa .
97.Zdolność prawna – status
Zdolność prawna to możliwość zajęcia w stosunkach prawnych stanowiska podmiotu
prawa lub obowiązku. Jednak pełną zdolność warunkowały aż trzy czynniki – status .
Wolność ( status libertatis ), obywatelstwo ( status civitatis ), stanowisko w rodzinie
( status familiae ) . Tylko ten był w pełni zdolny prawnie (miał caput ) , kto był: wolny,
miał obywatelstwo rzymskie, a w rodzinie nie podlegał niczyjej władzy.
98.Status osoby fizycznej
99.Status libertatis
2
100.Kategorie osób ze względu na status
a) Ze względu na status libertatis istniał podział na osoby wolne - liberi i
niewolników servi .
Ludzi wolnych dzielono jeszcze na wolne od urodzenia ingenui i wyzwoleńców
liberti.
b) Ze względu na status civitatis występował podział na obywateli rzymskich civis
Romanus , zwanych też Kwirytami , Latynów Latini , oraz cudzoziemców
peregrini.
c) Ze względu na status familiae (czyli stanowisko zajmowane w rodzinie), osoby
dzielono na nie pdlegające niczyjej władzy sui iuris oraz podlegające władzy
męskiego zwierzchnika alieni iuris.
101.Infamia i turpitudo
Infamia było to umniejszenie czci obywatelskiej, przewidywane albo z mocy ustawy,
albo edyktu pretorskiego.
Infamią dotknięte były niektóre zawody ( aktor, gladiator), jak i zachowania (
wstąpienie w nowy związek małżeński bez oficjalnego starego). Mogła też być
rezultatem wyroku sądowego (poddanie egzekucji osobistej łączyło się z infamią)
Osoby dotknięte infamią nie mogły sprawować opieki, składać zeznań przed sądem,
wnosić pewnych skarg i inne.
102.Capitis deminutio
Capitis deminutio – czyli ograniczenia zdolności prawnej. Istniały trzy takie
deminutio caput :
- capitis deminutio maxima w przypadku utraty wolności , powodująca utratę
zdolności prawnej w ogóle;
- capitis deminutio media w przypadku utraty obywatelstwa rzymskiego,
prowadziła do utraty zdolności ale tylko na gruncie ius civile ;
- capitis deminutio minima – gdy zmienił swe stanowisko w rodzinie,
powodowała najłagodniejsze ograniczenia, a w prawie justyniańskim
konsekwencje prawne praktycznie wygasły.
103.Postliminium ; fictio legis Corneliae
W przypadku, kiedy obywatel rzymski tracił wolność na skutek niewoli w trakcie
działań wojennych, powrót z niej przywracał mu , na zasadzie ius postliminii
wszystkie, wcześniej posiadane prawa. Fictio legis Corneliae było zaś przyjmowaną
fikcją , że zmarł w momencie dostania się do niewoli a więc jako osoba wolna. Było to
niezbędne , aby np. zachować ważność jego testamentu.
104.Powstanie niewoli
Głównymi zdarzeniami powodującymi powstanie niewoli były:
- wzięcie w niewolę nieprzyjacielską
- urodzeniesię z matki niewolnicy
3
- sprzedaż w niewolę trans Tiberim -czyli poza graniczną rzekę Tyber -
niewypłacalnego dłużnika.
-
105.Senatus consultum Claudianum
106.Sytuacja prawna niewolników
Niewolnik ( servus ) w prawie rzymskim nie był traktowany jako podmiot , lecz jako
przedmiot prawa . Nawet w przypadku śmierci właściciela nie odzyskiwał wolności.
Był wówczas rzeczą niczyją – res nullus – i mógł być przedmiotem zawłaszczenia-
occupatio . Właściciel miał nad niewolnikiem prawo życia i śmierci ( ius vitae ac
necis ) Nie mógł więc być niewolnik ani właścicielem, ani wierzycielem, nie mógł
pozywać ani być pozwanym.
Pożycie niewolnika z niewolnicą, a nawet z osobą wolną nie było traktowane jako
małżeństwo, lecz jako stan faktyczny,zwany contuberium. Dziecko z takiego związku
( partus ancillae ) też było niewolnikiem.
Właściciel , mógł przekazać swojemu niewolnikowi część swego majątku w zarząd
tzw. peculium .
Wszystkie rzeczy nabyte przez niewolnika od osób trzecich należały do właściciela.
107.Peculium
Właściciel , mógł przekazać niewolnikowi część swego majątku w zarząd tzw.
peculium . Była to sprytna forma zachęty do wydajnej pracy na rzecz pana. Często
zawierana była umowa, że niewolnik odzyska wolność , jeśli pomnoży peculium do
pewnej wysokości (od Marka Aureliusza była to umowa zaskarżalna ).
Peculium mogło być też przekazane przez ojca swojemu synowi ( filius familias ).
Przedmiotem periculum mogły być pieniądze, przedsiębiorstwo handlowe,
gospodarstwo rolne. Wyodrębnienie było tylko ekonomiczne, a nie prawne. Pater
familias nadal był jego właścicielem.
108.Peculium castrense i quasi castrense
Za cesarza Augusta filius familias otrzymał czynną zdolność majątkową . Mógł on od
tej chwili zatrzymać dla siebie wszystko to co otrzymał w związku ze służbą
wojskową, w ramach peculium castrense . Syn mógł tym majątkiem dowolnie
rozporządzać nie wyłączając z tego darowizn i rozporządzeń na wypadek śmierci. Jeśli
jednak zmarł nie pozostawiwszy spadkobierców peculium , z racji iure peculii stawało
się własnością ojca.
Peculium quasi castrense było tworem okresu poklasycznego. Stanowił go majątek
zdobyty przez syna w okresie pełnienia służby cywilnej . Jego reżim prawny był taki
sam jak peculium castrense . Nieco później filius familias mógł też zatrzymać majątek
pozostawiony mu przez matkę jako bona adventicia .
109.Sposoby wyzwolenia niewolników
Wyzwolenie niewolnika to manumissio . Odbywać się mogło na różne sposoby.
Głównymi, były:
- manumissio vindicta – dokonywana w obecności pretora, właściciela i osoby
trzeciej, która za zgodą właściciela oświadczała, że niewolnik jest osobą wolną;
4
- manumissio censu - przez wpisanie niewolnika, za zgodą właściciela na
sporządzaną co 5 lat przez cenzora listę obywateli;
- manumissio testamento – przez nadanie wolności w testamencie;
- manumissio in ecclesia – w czasach dominatu dokonywana przez
oświadczenie właściciela złożone przed biskupem.
Oprócz powyższych, opartych na ius civile , wyzwolenia odbywać się mogły na
prawie pretorskim.
Wystarczało tu oświadczenie o wyzwoleniu w obecności świadków , bądź za pomocą
listu.
110.Sytuacja prawna wyzwoleńców
Wyzwoleni na prawie cywilnym otrzymywali wolność i obywatelstwo rzymskie, ale
jako wyzwoleńcy ( libertini ) mieli węższe prawa publiczne niż wolno
urodzeni (np. nie mieli dostępu do urzędów), a wyzwoleni na prawie pretorskim
również i prawa prywatne.
111.Latini Iuniani
Kategoria ludzi zamieszkująca Imperium . Po nadaniu im obywatelstwa rzymskiego
( lex Iulia et Plautia Papira z 89 r. ) latinias - lako obywatelskie pośrednie między
rzymskim, a peregrinitas nada była jako przywilej ( Latini Iuniani ) w stosunku do
peregrynów.
112.Ustawowe ograniczenia wyzwoleń niewolników
Pod koniec okresu republiki liczba wyzwoleń – manumissio – gwałtownie wzrosła, co
zagrażało czystości etnicznej Rzymian. Skłoniło to cesarza Augusta do wydania ustaw
ograniczających wyzwolenia.
Lex Fufia Caninia z 2r. p.n.e., Lex Aelia Sentia z 4r. p.n.e. i Lex Junia Norbana z
19r. p.n.e.
Dwie pierwsze odnosiły się do ograniczeń w nadawaniu wyzwoleń testamentowych,
trzecia dotyczyła osób wyzwolonych w sposób nieformalny – na prawie pretorskim.
113.Lex Fufia Caninia – Lex Aelia Sentia – Lex Junia Norbana
Lex Fufia Caninia z 2r. p.n.e - zastrzegała wyzwalanie testamentowe tylko
określonej liczby niewolników. Właściciel, w zależności od posiadanej liczby
niewolników mógł ich wyzwalać w proporcjach:
2-10 – połowę; 10-30 – jedną trzecią; 30-100 – jedną czwartą; 100-500 – jedną piątą.
Większej liczby niż stu niewolników nie wolno było wyzwolić.
Lex Aelia Sentia z 4r. p.n.e. – dotyczyła wszystkich wyzwoleń, określając , że
wyzwalający musiał ukończyć 20 rok życia , a wyzwalany – 30 lat.
Lex Junia Norbana z 19r. p.n.e. regulowała sytuację prawną wyzwolonych
nieformalnie. Ustawa ta dawała im wolność , ale nie nadawała obywatelstwa
rzymskiego. Latyn juniański – latini Juniani – bo tak ich nazywano, był upośledzony
pod względem majątkowym. Żył on jak wolny człowiek, ale w przypadku śmierci jego
majątek, tak jak niewolnicze peculium wracał do dawnego właściciela.
114.Prawo patronatu
5
Dotyczyło wyzwoleńców w sferze prywatnoprawnej . Określało wzajemny stosunek
między wyzwalającym, a wyzwalanym. Wyzwolony był zobowiązany do szacunku i
posłuszeństwa, z tego też powodu nie mógł pozwać patrona przed sąd bez zgody
pretora. W ogóle niedopuszczalne było wniesienie skargi infamującej jak i
podnoszenie niektórych zarzutów(zarzutu podstępu). Patron mógł być zasądzony tylko
do wysokości własnego majątku. Wg Ustawy XII Tablic patron dziedziczył majątek
wyzwolonego w przypadku gdy nie pozostawił on testamentu lub najbliższych
krewnych – heredes sui.
115.Osoby półwolne
Wszystkie te osoby, które z przyczyn innych niż wyzwoleńcy mieli ograniczony
zakres wolności nazywane były osobami półwolnymi . Byli to: dłużnik , który uległ
egzekucji osobistej i dostał się do prywatnego więzienia wierzyciela, osoba
wykupiona z niewoli do czasu odpracowania sumy wykupu. Częściej występowały
jednak dalsze kategorie osób półwolnych, a mianowicie : oddani w mancipium , oraz
koloni (dziś uważani za poprzedników chłopów pańszczyźnianych).
116.Personae in mancipio
W mancipium mogło być oddane dziecko przez swego ojca. Było ono praktykowane w
okresie republiki , stanowiło formę okresowego wynajmu usług syna czy córki obcej
osobie celem np. przyuczenia do zawodu.
W okresie klasycznym zachowało się jako skutek wydania dziecka pokrzywdzonemu
celem odpracowania szkody. Osoba pozostająca w mancipium pod względem
majątkowym podobna była do niewolnika, zachowywała jednak swe prawa publiczne.
117.Koloni
Koloni byli to dzierżawcy gruntów rolnych, ludzie osobiście wolni. Wraz z
postępującym kryzysem systemu niewolniczego byli oni coraz bardziej przywiązywani
do ziemi. W IV wieku przybrało to charakter prawny , a koloni wytworzyli odrębną
kategorię społeczną. Pozbawieni zostali prawa opuszczania gruntu pod groźbą utraty
wolności i jakkolwiek wolni, zostali de facto przytwierdzeni do ziemi ( servi terrae
ipsius- niewolnicy samej
ziemi).
118.Status civitas
119.Nabycie obywatelstwa rzymskiego
Odbywało się na podstawie: wyzwolenia na prawie cywilnym , pod warunkiem ,że
wyzwalający był obywatelem rzymskim; urodzenia się w legalnym związku, jeżeli
ociec w chwili poczęcia był obywatelem rzymskim; aktu nadania obywatelstwa .
Zgłoś jeśli naruszono regulamin