wielkanoc_po_polsku_twoje_lekcje[1].pdf

(1200 KB) Pobierz
394421089 UNPDF
C.1.5 12/23/08 3:16 PM Page 1 (Black plate)
Pomys∏y na zaj´cia wynikajàce z planu pracy
Zaj´cia humanistyczne
C 1.5
Wielkanoc po polsku
Katarzyna LeÊniewska
Pomys∏ na ciekawe zaj´cia
Rodzaj zaj´ç
Zaj´cia humanistyczne
Przedzia∏ wiekowy klasy 4–6
Liczba uczestników 15–20 osób
Czas trwania zaj´ç ∏àcznie ok. 4–6 godzin (zaj´cia mo˝na równie˝ podzieliç
na mniejsze jednostki):
od Niedzieli Palmowej do Wielkiej Nocy: ok. 2–3 godzin
obrz´dy znane i te zapomniane: ok. 2–3 godzin
Cele zaj´ç
zapoznanie z polskimi tradycjami zwiàzanymi
z Wielkanocà
poszerzanie ÊwiadomoÊci dotyczàcej znaczenia obyczajów
w ˝yciu cz∏owieka
ustalenie zasad zabawy, którymi warto kierowaç si´
podczas Êmigusa-dyngusa
rozwijanie pozytywnych, ˝yczliwych relacji w grupie
rozwijanie kreatywnoÊci u uczniów
Materia∏y pomocnicze
kalendarz z zaznaczonymi fazami Ksi´˝yca (nie musi byç
z bie˝àcego roku!)
∏y˝ki sto∏owe (po jednej dla ka˝dego dziecka),
jaja ugotowane na twardo lub drewniane pisanki
flipchart
flamastry, d∏ugopisy
ilustracje przedstawiajàce Êwiàteczne symbole (za∏àcznik 1)
koperty
do wykonania palemek: d∏ugie listewki, ga∏àzki wierzbowe
lub inne patyczki, ró˝norodne materia∏y plastyczne
(krepiny, kolorowe papiery, wata, wstà˝ki, sznurki i nitki,
no˝yczki, kleje, kasza gryczana lub p´czak, grube maka-
rony itp.), rolki papieru toaletowego
ma∏e karteczki
plastikowe butelki przyniesione przez dzieci, groch lub
gruba kasza, kolorowe papiery, folia aluminiowa
Atrakcyjne zaj´cia Êwietlicowe i kó∏ka zainteresowaƒ
s. 1
394421089.002.png
C.1.5 12/23/08 3:16 PM Page 2 (Black plate)
C 1.5
Pomys∏y na zaj´cia wynikajàce z planu pracy
Zaj´cia humanistyczne
du˝y talerz
nó˝
plastikowa lub gumowa rybka (ewentualnie pi∏ka
tenisowa)
po 2 jajka (dla ka˝dego ucznia), serwetki papierowe
z niewielkimi wzorami wielkanocnymi, matowy lakier
bezbarwny
foldery reklamowe z artyku∏ami spo˝ywczymi
plastikowe wiaderko (mo˝na je zastàpiç wiaderkiem
wyci´tym z papieru)
p∏yta CD Podk∏ady muzyczne do gier i zabaw (do∏àczona
do wydania podstawowego publikacji)
Uwagi
W ramach dope∏nienia niniejszych zaj´ç mo˝na wykorzystaç
niektóre zadania z artyku∏u o sygnaturze B 5.3
Przebieg zaj´ç
Zaj´cia 1: Od Niedzieli Palmowej do Wielkiej Nocy
Krok I: Powitanie i wprowadzenie
1. ZaproÊ dzieci do kr´gu. Przedstaw im temat i cel zaj´ç. Powiedz, ˝e chcesz poroz-
mawiaç z nimi o Êwi´cie, które jest najwa˝niejszym Êwi´tem chrzeÊcijaƒskim.
Wiàza∏o si´ ono niegdyÊ z rozbudowanymi obrz´dami ludowymi, które stop-
niowo zanikajà. W naszych czasach Bo˝e Narodzenie zyskuje rang´ wa˝niejszego
Êwi´ta, a Wielkanoc schodzi na dalszy plan. Aby ocaliç od zapomnienia tradycje
wielkanocne, spróbujecie wspólnie przyjrzeç si´, jak obchodzili Wielkanoc wasi
dziadkowie.
2. Zapytaj uczniów, czy znajà jakieÊ tradycje zwiàzane z Wielkanocà.
3. Sprawdê, czy dzieci wiedzà, co znaczà poj´cia obyczaj i tradycja . WyjaÊnij, ˝e kiedy
okreÊlona grupa ludzi (np. wi´kszoÊç ludzi mieszkajàcych w Polsce) w okreÊlonej
sytuacji (np. kiedy zbli˝ajà si´ Êwi´ta wielkanocne) wykonuje podobne czynnoÊci
(np. Êwi´cà pokarmy), bo przyj´li, ˝e tak b´dà czciç i Êwi´towaç dany okres, to
mówimy, ˝e jest to obyczaj. JeÊli ci ludzie uczà swoje dzieci i wnuki, ˝e tak w∏aÊ-
nie nale˝y post´powaç, to tworzà tradycj´.
4. Porozmawiajcie o tym, po co ludziom sà potrzebne obyczaje. Zwróç uwag´ dzieci,
˝e wiele obyczajów zwiàzanych ze Êwi´tami mia∏o zapewniç ludziom dobre,
d∏ugie, dostatnie ˝ycie – zwyczaje mia∏y w sobie coÊ z myÊlenia magicznego.
s. 2
Atrakcyjne zaj´cia Êwietlicowe i kó∏ka zainteresowaƒ
394421089.003.png
C.1.5 12/23/08 3:16 PM Page 3 (Black plate)
Pomys∏y na zaj´cia wynikajàce z planu pracy
Zaj´cia humanistyczne
C 1.5
Definicje
Tradycja – zasady post´powania, obyczaje, poglàdy, wiadomoÊci przechodzàce
z pokolenia na pokolenie; przekazywanie tych zasad, obyczajów nast´pnym
pokoleniom.
Obyczaj – powszechnie przyj´ty, umowny, najcz´Êciej utwierdzony tradycjà
sposób post´powania w danych okolicznoÊciach, w∏aÊciwy pewnej grupie ludzi,
charakterystyczny dla danego terenu, okresu itp.; zwyczaj 1 .
Krok II: Kiedy jest Wielkanoc?
1. Zapytaj dzieci, czy wiedzà, na pamiàtk´ jakiego wydarzenia i kiedy obchodzona
jest Wielkanoc. PoproÊ uczniów o wyjaÊnienie, czy ka˝dego roku Wielkanoc przy-
pada w tym samym terminie.
2. Powiedz, ˝e Wielkanoc jest Êwi´tem zwiàzanym z obchodami
Êmierci i zmartwychwstania Chrystusa. Tradycja chrzeÊcijaƒ-
ska mówi, ˝e dzieƒ zmartwychwstania Jezusa przypada
w pierwszà niedziel´ po pierwszej wiosennej pe∏ni Ksi´˝yca.
Co to oznacza? Dat´ Wielkanocy mo˝na odgadnàç w nast´-
pujàcy sposób:
Obserwacj´ zaczynamy od pierwszego dnia wiosny – trudno
go przeoczyç, bo to Dzieƒ Wagarowicza (czyli 21 marca).
Ka˝dego wieczora patrzymy na ksi´˝yc – sprawdzamy, czy
jest jak rogalik, czy okràg∏y jak pi∏ka.
Czekamy a˝ ksi´˝yc zaokràgli si´ ca∏kiem – to b´dzie ozna-
czaç, ˝e jest pe∏nia.
Teraz ju˝ tylko do najbli˝szej niedzieli – to w∏aÊnie Niedziela
Wielkanocna!
3. Poka˝ dzieciom kalendarz, w którym zaznaczone sà fazy Ksi´˝yca, aby mog∏y
sprawdziç opisanà procedur´ wyznaczania terminu Wielkiej Nocy.
1
S∏ownik j´zyka polskiego , pod red. M. Szymczaka, PWN, Warszawa 1979.
Atrakcyjne zaj´cia Êwietlicowe i kó∏ka zainteresowaƒ
s. 3
394421089.004.png
C.1.5 12/23/08 3:16 PM Page 4 (Black plate)
C 1.5
Pomys∏y na zaj´cia wynikajàce z planu pracy
Zaj´cia humanistyczne
Krok III: Sztafeta jajek
1. Podziel uczniów na 3–4 liczàce tyle samo osób zespo∏y, które – dla wyrównania
szans – powinny byç mieszane wiekowo.
2. Na jednym koƒcu sali narysuj kredà lini´ startu, na drugim – ustaw po jednym
krzeÊle przed ka˝dà dru˝ynà.
3. Dru˝yny dostajà po jednym jajku ugotowanym na twardo (ewentualnie mogà byç
drewniane pisanki), a ka˝de dziecko dostaje jednà ∏y˝k´ sto∏owà.
4. Zaproponuj uczniom bieg sztafetowy. PoproÊ, by ustalili kolejnoÊç, w jakiej b´dà
biegli, a nast´pnie stan´li wed∏ug uzgodnionej kolejnoÊci.
5. Pierwszy uczeƒ z ka˝dej dru˝yny k∏adzie na ∏y˝ce jajko, a drugi jej koniec bierze
do buzi. Na sygna∏ „Start!” zawodnicy ruszajà do przodu, okrà˝ajà krzes∏o i wra-
cajà do dru˝yny. JeÊli po drodze jajo spadnie z ∏y˝ki, nale˝y je podnieÊç, po∏o˝yç
z powrotem na ∏y˝ce i kontynuowaç bieg. Starajà si´ jak najszybciej przekazaç jajo
kolejnemu uczestnikowi, który pokonuje t´ samà drog´. Zabawa koƒczy si´,
kiedy wszyscy zawodnicy wezmà udzia∏ w sztafecie.
Krok IV: Co si´ wià˝e z Wielkanocà?
1. Zaproponuj uczniom burz´ mózgów – poproÊ o podawanie skojarzeƒ z Wielka-
nocà i czasem bezpoÊrednio poprzedzajàcym to Êwi´to. Uczniowie mogà mówiç
zarówno o symbolach, jak i o wykonywanych czynnoÊciach, znanych im zwycza-
jach, zabawach itp.
2. WyjaÊnij uczniom, ˝e obyczaje wielkanocne to nie tylko to, co dzieje si´ w Êwià-
tecznà niedziel´ i poniedzia∏ek, ale tak˝e to, co tradycja ka˝e robiç przez ca∏y Wielki
Tydzieƒ – poczàwszy od Niedzieli Palmowej.
3. PoproÊ uczestników o dobranie si´ w 3–4-osobowe zespo∏y.
4. Ka˝dej grupie rozdaj koperty z ilustracjami (za∏àcznik 1). PoproÊ o podzielenie
obrazków na te, które dotyczà Êwiàt Wielkiej Nocy, oraz na te, które nie sà zwià-
zane z tymi Êwi´tami. Uczniowie przyklejajà obrazki na arkuszu papieru, pod
ka˝dym piszà, w jaki sposób obrazek wià˝e si´ z omawianymi Êwi´tami.
s. 4
Atrakcyjne zaj´cia Êwietlicowe i kó∏ka zainteresowaƒ
394421089.005.png
C.1.5 12/23/08 3:16 PM Page 5 (Black plate)
Pomys∏y na zaj´cia wynikajàce z planu pracy
Zaj´cia humanistyczne
C 1.5
5. PoproÊ uczestników o zaprezentowanie wyników pracy. Zapytaj uczniów, czy
mieli problemy z przyporzàdkowaniem obrazków. Sprawdê, czy zadanie zosta∏o
wykonane poprawnie. Wspólnie wyjaÊnijcie znaczenie symboli.
Bazie – symbol wiosny i rodzàcego si´ ˝ycia; wykorzystywane cz´sto do robienia
palemek wielkanocnych.
Kuk∏a ze s∏omy – symboliczne przedstawienie Judasza; zwiàzana z wielkopiàt-
kowym obyczajem topienia Judaszka.
Pierniczek – zwiàzany ze Êwi´tami Bo˝ego Narodzenia.
Baba i mazurek – tradycyjne ciasta wielkanocne.
Jajko – podstawowy symbol Êwiàt Wielkiej Nocy, oznaczajàcy nowe ˝ycie, poczà-
tek, zmartwychwstanie; jajka nie tylko malowano i Êwi´cono – by∏y one u˝ywane do
zabaw wielkanocnych.
Âledê – symbol postu, wieszany na drzewach w Wielki Piàtek (na znak koƒca postu).
Wiadro – u˝ywane do polewania wodà w lany poniedzia∏ek.
Bombka – symbol Bo˝ego Narodzenia.
Znicz – wià˝e si´ ze Âwi´tem Zmar∏ych.
Miot∏a do zamiatania – porzàdki przed Êwi´tami Wielkiej Nocy mia∏y znaczenie
symboliczne.
Grzechotka lub ko∏atka – wykorzystywane w Wielki Piàtek do straszenia prze-
chodniów.
Koszyk wiklinowy – s∏u˝y∏ do przygotowania Êwi´conki.
Zajàczek – wielkanocny symbol ˝ycia i p∏odnoÊci.
Osio∏ek – zwiàzany z Bo˝ym Narodzeniem.
Kurczaczek – symbol odradzajàcego si´ ˝ycia.
Baranek – symbol Chrystusa zmartwychwsta∏ego.
Choinka – zwiàzana z Bo˝ym Narodzeniem.
6. Powiedz uczniom, ˝e na kolejnych zaj´ciach bli˝ej poznajà zwyczaje przedsta-
wione na obrazkach.
Krok V: Niedziela Palmowa
1. Przypomnij uczniom, ˝e czas bezpoÊrednich przygotowaƒ do Wielkanocy rozpo-
czyna si´, zgodnie z tradycjà, w Niedziel´ Palmowà.
2. Zapytaj uczniów, czy wiedzà, do jakiego wydarzenia nawiàzuje Niedziela Palmowa
i z jakimi obyczajami i wierzeniami si´ wià˝e. Staraj si´ pytaniami zach´caç dzieci
do dzielenia si´ swojà wiedzà. Uzupe∏nij wypowiedzi dzieci o informacje, których
nie poda∏y.
Atrakcyjne zaj´cia Êwietlicowe i kó∏ka zainteresowaƒ
s. 5
394421089.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin