ANDRZEJKOWE WRÓŻBY
/scenariusz zajęcia otwartego-spotkania andrzejkowego w grupie II/
Autor scenariusza:
· Ewa Kręcioch
· Dorota Sikorska
1. CELE OGÓLNE:
· wspomaganie rozwoju dzieci z udziałem najbliższych członków rodziny w różnorodnych sytuacjach edukacyjnych;
· pogłębianie wartości społecznych i pielęgnowanie uczuć intelektualnych, estetycznych, społecznych w kontaktach z rodzicami;
· kreowanie otwartych osobowości dzieci, rodziców, nauczycieli we wzajemnych interakcjach;
· zapoznanie dzieci ze zwyczajami i tradycjami andrzejkowymi.
2. CELE OPERACYJNE:(dziecko)
· zna zwyczaje i tradycje andrzejkowe;
· umie wyrażać uczucia i przeżywać radość zabawy z rodzicami;
· potrafi współpracować w grupie;
· umie odczuwać radość z własnej twórczości.
3. DATA: 26 listopad 2003 rok.
4. ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
· duża kostka do gry, papier kolorowy, pisaki, klej, nożyczki, kartoniki na których przedstawione są różne przedmioty (korona, książka, serce, moneta, gwiazda, statek, różaniec, jabłko), kolorowa bibułka, arkusze szarego papieru, kartoniki z cyframi, wosk, klucz do lania wosku, lampiony i świeczniki.
5. PRZEBIEG:
Wstęp-sala przygotowana na przyjście gości: w różnych bezpiecznych niedostępnych dla dzieci miejscach ustawione świeczniki z zapalonymi świecami. Półmrok na Sali. Na drzwiach sali wisi ozdobny napis:
ZANIM WEJDZIESZ NA SPOTKANIEPOWIEDZ COŚ NA POWITANIE
1. "Nasze imiona"-na kwitkach rodzice wraz z dziećmi wypisują swoje imiona i przyklejają do ubrania.
2. "Nasza grupa"- na dużych arkuszach papieru rysujemy duży dom z tyloma oknami, ile dzieci jest w grupie. W każdym z nich poszczególni rodzice rysują swój portret (podpisują portret swoim imieniem i jakiego dziecka są rodzicem).
3. Zabawa integracyjna:
piosenka "Powitanie"Wszystkich pięknie witam was,Na zabawę nadszedł czas,W prawo skok, w lewo skokTeraz obrót, uścisk dłońJuż rączkami klap, klap, klapJuż nóżkami trap, trap, trapW prawo skok, w lewo skokTeraz obrót, uścisk dłoń
4. "Przedstawiamy się"- kładziemy nasz narysowany domek na środek. Stajemy dookoła "domu". Pierwsza osoba przedstawia się, mówi, którego dziecka jest rodzicem, obiega wszystkich wykrzykując imiona mijanych osób. Następnie rzuca kostką w wybrane okienko, a osoba, której portret jest tam narysowany wykonuje takie same czynności co poprzednik.
5. Zabawa "Ludzie do ludzi" - bawią się wszyscy rodzice w parach ze swoimi pociechami przy muzyce, dotykając się nosem, barkiem, biodrami itp.
6. "Rozweselanie smutnego" - dzieci są smutne - rodzice starają się je rozweselić mimiką, gestami. Zmiana ról.
7. "Podajmy sobie rączki"- zabawa z elementem pedagogiki zabawy. Dobieramy się w pary i stajemy w rozsypce w miejscu zabawy. Śpiewając słowa wykonujemy jednocześnie określone ruchy w parach.
Podajmy sobie rączki,I zróbmy kółka dwa, kółka dwa,I brzuszek do brzuszka,I buźka do buźki,I tak do białego dniaWięc bawmy się,Więc bawmy się,Zabawa nas nic nie kosztuje,Masz ręce dwie,Więc klaśnij w nie,Zabawa niechaj trwa.
8. "Relaks"- siadamy na dywanie, dzieci na kolanach rodziców (rodziców- fotelikach). Koncert piosenki przedszkolnej zaproponowanej przez dzieci, a jednej przez rodziców.
9. "Rozpoznawanie przedmiotów- pudełko ze skarbami"- zabawa z elementem pedagogiki zabawy.
Każda osoba wkłada ręce przez boczne otwory do tekturowego pudełka i za pomocą zmysłu dotyku wyczuwa, jakie przedmioty znajdują się wewnątrz. Stara się je zapamiętać, policzyć lub opisać słowami. Jeśli jest to możliwe można zapisać zapamiętane przedmioty na kartce, a listę zweryfikować po otworzeniu pudełka z ukrytymi tam przedmiotami
10. "Czary mary - zaczynamy wróżenie"- zabawa z elementem pedagogiki zabawy. I WRÓŻBA
Na środku Sali leży kostka, a wokół niej kartki, na których są narysowane różne przedmioty. Każdy uczestnik rzuca kostką. Odczytuje obraz, na którym zatrzymała się kostka.
(korona) - W przyszłości będziesz ważną osobą. Obejmiesz ważne stanowisko.(książka) - Przed tobą kariera naukowa, zaszczyty.(serce) - Czeka cię wielka miłość i szczęście rodzinne.(moneta) - Będziesz bardzo bogatym biznesmenem. Sukces w interesach.(gwiazda) - Przed tobą kariera aktorska lub piosenkarska. Będziesz gwiazdą.(statek) - Czekają cię wspaniałe przygody. Zostaniesz podróżnikiem.(różaniec) - Będziesz księdzem lub zakonnicą. Spędzisz życie na modłach.(jabłko) - Nowe życie, odrodzenie, ożywienie interesów.
11. Pląs: "Pingwinek"
Zabawa ruchowa. Uczestnicy wykonując siad podparty z ugiętymi nogami w kolanach siadają na podłodze w kręgu. Śpiewając prostą, krótką piosenkę, wykonują określone ruchy. Słowa piosenki brzmią:
O, jak przyjemnie i jak wesoło,W pingwina bawić się, się, się.Raz nóżka prawa, raz nóżka lewa,Do przodu, do tyłu i raz, dwa, trzy!Pingwinek mama, pingwinem tata,Pingwinek synek, córki trzy.Raz nóżka prawa, raz nóżka lewa,Do przodu, do tyłu i raz, dwa, trzy!Kiedy pingwina tańczy rodzina,To aż podłoga cała drży,Raz nóżka prawa, raz nóżka prawa,Do przodu, do tyłu i raz, dwa, trzy!
Śpiewając dwie pierwsze linijki każdej zwrotki, uczestnicy rytmicznie maszerują nogami. Na słowa "się, się, się"(" córki trzy"; "cała drży") tupią obiema stopami o podłoże. Na słowa " Raz nóżka prawa"- wysuwają w bok prawą nogę i przywodzą ją z powrotem do pozycji wyjściowej. I na odwrót wykonują podobne ruchy lewą nogą przy słowach "Raz nóżka lewa". Następnie mając złączone obie nogi robią jeden krok do przodu i jeden krok do siebie, a na koniec na słowa " i raz, dwa, trzy!"- trzy kroki w przód aż do całkowitego położenia nóg na płasko na podłożu.
II WRÓŻBA
"Losowanie kolorów" - dzieci wraz z rodzicami wybierają paski bibułki kolorowej, rozłożone w różnych miejscach sali i tańczą z nimi przy muzyce. Gdy muzyka milknie, dmuchają w nie i łapią najbliższą. Następujące kolory mają znaczenie:
czerwony - jesz za dużo słodyczy, uważaj na zęby;czarny - za dużo się kłócisz, możesz stracić przyjaciół;zielony - bądź ostrożny w drodze do przedszkola;niebieski - pilnuj swoich rzeczy, możesz coś zgubić, jesteś zbyt roztargniony;biały - pijesz za mało mleka, bez niego twoje zęby są słabe;żółty - słabo dbasz o swoje zdrowie, nie zapominaj o czapce, szaliku i rękawiczkach.III WRÓŻBA "Magiczne liczby"- jaki prezent dostanę1-kto ma liczbę 1, dostanie prezentów 72-kto ma liczbę 2, dostanie pluszowego lwa3-kto ma liczbę 3, dostanie 2 planszowe gry4-kto ma liczbę 4, dostanie 2 mini komputery5-kto ma liczbę 5, dostanie album do zdjęć6-kto ma liczbę 6, dostanie coś, co można zjeśćIV WRÓŻBA"Lanie wosku" - wspólne odczytywanie znaczenia powstałej formy.
12. " Mój nastrój"
Na zakończenie dzieci i rodzice dzielą się z innymi swoimi wrażeniami. Rysują flamastrem swój nastrój, nastrój w jakim się obecnie znajdują (po zakończeniu zabaw):
rozpromienione słoneczko, słoneczko za chmurką, chmurka z deszczykiem.
13. Pląs: Pożegnanie
Zabawa skończonaI chce nam się jeść. Do domu idziemy,Adieu, bye-bye, cześć!
14. Wypełnienie ankiety przez rodziców.
Podobne strony
1
soswstarach.republika.pl
2
sp5czerwionka.republik...
3
fifi15.republika.pl
4
sp9gkm.republika.pl
5
erce.republika.pl
jamagda