PLAN PRACY DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZEJ
DLA DZIECI 3 i 4 LETNICH
CZERWIEC 2009
TEMAT KOMPLEKSOWY: „Nasi mali przyjaciele z różnych stron świata”
L.P.
CELE/OSIĄGNIĘCIA DZIECI
TEMAT SZCZEGÓŁOWY/ SPOSÓB REALIZACJI
ŚRODKI DYDAKTYCZNE
UWAGI
1.
Zainteresowanie życiem dzieci żyjących w innych częściach świata.
Budzenie szacunku do innych, niezależnie od koloru skóry czy miejsca, w którym mieszkają.
„Murzynek Bambo w Afryce mieszka”.
Wysłuchanie wiersza J. Tuwima „Murzynek Bambo”- zauważenie elementów humoru w wierszu, zwrócenie uwagi dzieci na to, że mimo różnicy w kolorze skóry dzieci wszędzie są takie same (lubią się bawić, psocić, mama i tata bardzo ich kochają.)
Zabawa ruchowa do muzyki z Klanzy. Dzieci zgodnie ze słyszaną muzyką naśladują ruchem wojownika lub egzotycznego motyla.
Zabawa dydaktyczna „Czego jest więcej?”- ocenianie „na oko” ilości owoców egzotycznych w koszykach, używanie określeń mało, dużo, tyle samo. Przeliczanie owoców w zakresie 3.
Wystukiwanie na kołatkach prostych rytmów zadawanych przez N.
Wydzieranka z papieru kolorowego n/t „Owoce egzotyczne”- wypełnianie kawałkami kolorowego papieru konturu banana lub pomarańczy. Dbanie o estetyczne wykonanie pracy.
Tekst wiersza (załącznik)
Płyta CD
Owoce egzotyczne.
- Pomaganie dziecku w poznawaniu różnych postaw bohaterów literackich, filmowych, próby ich oceny i uzasadnienia stanowiska.
- Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości: społeczno - kulturowej poprzez poznawanie zasad organizacji życia społecznego, tradycji rodzinnej, regionalnej, narodowej oraz poznanie dzieł kultury…
2.
Zapoznanie z ich zwyczajami, tradycjami, wyglądem ...
„Z wizytą u małego Eskimosa”.
Oglądanie krótkiego filmu edukacyjnego o życiu ludzi na dalekiej Północy - zapoznanie się z domem (igloo), ubiorem (futra zwierząt), zdobywaniem pożywienia (polowanie). Rozmowa n/t obejrzanego filmu kierowana pytaniami nauczyciela.
Zabawa ruchowa „Zaprzęgi”- współdziałanie w parach: jedno dziecko jest psem pociągowym, drugie pełni rolę sań. Zmiana ról w zabawie.
Zabawa „droga Eskimosa do igloo”: labirynt- dzieci odszukują drogę do igloo wodząc palcem po śladzie, następnie kolorują drogę.
Lepienie z masy solnej n/t dowolny zainspirowane tematyką zajęć.
Film.
Karta pracy – labirynt – droga do igloo.
Masa solna
3.
„W indiańskiej wiosce”.
„ Indiański pióropusz”- malowanie farbami rysunku pióropusza, zwrócenie uwagi na używanie różnorodnych barw.
Dokładne płukanie pędzelka przy zmianie koloru.
Nauka indiańskiego tańca.
Szablon pióropusza.
Farby, pędzle, kubeczki z wodą.
4.
Przyjazne odnoszenie się do innych.
Uważne słuchanie poleceń nauczycielki.
Rozwijanie umiejętności wycinania.
„Szukam przyjaciela”- bajka o wesołej Ludwiczce.
Wysłuchanie opowiadania A. Świrszczyńskiej „O wesołej Ludwiczce” - zapoznanie z bohaterką bajki, która jest patronką naszego przedszkola. Poznanie przyjaciół Ludwiczki - zwierząt, utrwalenie ich nazw. Rozmowa n/t znaczenia przyjaźni, dzieci opowiadają o swoim ulubionym koledze.
Zabawa w formie opowieści ruchowej „Wesoła Ludwiczka i jej przyjaciele”- odzwierciedlanie ruchem treści mówionych przez nauczyciela.
Jakie to zwierzę?”- zagadki obrazkowe - odgadywanie jakie zwierzę kryje się na obrazku na podstawie odkrytego niewielkiego fragmentu.
„Domek z płotkiem i drzewem dla przyjaciela”- cięcie wzdłuż linii oraz dowolne, naklejanie wycinanek na kartkę papieru - stworzenie obrazka dla przyjaciela. Dbanie o odpowiednie dozowanie kleju.
Tekst opowiadania o Wesołej Ludwiczce.
Obrazkowe zagadki.
Karty pracy – „domki z płotkiem i drzewkiem”.
5.
Rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej dziecka.
„W ogrodzie przedszkolnym” – zestaw zabaw ruchowych.
Zestaw zabaw ruchowych na podstawie I. Salach „Plany miesięczne pracy wychowawczo – dydaktycznej w przedszkolu z dziećmi 3 - letnimi”, zestaw nr 17, strona 90.
Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka. Umożliwianie udziału w grach, zabawach ruchowych i gimnastyce.
Murzynek Bambo J. Tuwim
Murzynek Bambo w Afryce mieszka ,
czarną ma skórę ten nasz koleżka.
Uczy się pilnie przez całe ranki
Ze swej murzyńskiej pierwszej czytanki.
A gdy do domu ze szkoły wraca ,
Psoci, figluje - to jego praca.
Aż mama krzyczy: "Bambo, łobuzie!'
A Bambo czarną nadyma buzię.
Mama powiada: "Napij się mleka"
A on na drzewo mamie ucieka.
Mama powiada :"Chodź do kąpieli",
A on się boi że się wybieli.
Lecz mama kocha swojego synka.
Bo dobry chłopak z tego murzynka.
Szkoda że Bambo czarny , wesoły
nie chodzi razem z nami do szkoły.
TEMAT KOMPLEKSOWY: „Poznajemy mieszkańców ZOO”
Rozwijanie aktywności twórczej.
Rozbudzanie zainteresowania światem przyrody (fauny).
„Wycieczka do ZOO”- oglądanie filmu video, zapoznanie z nazwami niektórych zwierząt egzotycznych.
Wysłuchanie wiersza J. Brzechwy „ZOO”.
Opowieść słowno – muzyczno - ruchowa z elementami teatralnymi „Spacer po ZOO”.
Oglądanie albumów, ilustracji przedstawiających wybrane zwierzęta egzotyczne, kilkakrotne powtarzanie ich nazw.
Oglądanie krótkiego filmu ukazującego zwierzęta mieszkające w ZOO. Rozmowa n/t obejrzanego filmu przyrodniczego.
Kolorowanie rysunku wybranego zwierzęcia egzotycznego.
Muzyka.
Albumy i ilustracje.
Film dydaktyczny na kasecie lub DVD.
Rysunek do kolorowania.
- Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości: przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, odkrywanie.
Wdrażanie do poprawnego posługiwania się pojęciami: długi, krótki.
Doskonalenie umiejętności posługiwania się nożyczkami.
„Żyrafa”- określanie długości
Rozwiązywanie zagadek o zwierzętach egzotycznych.
„Szyja żyrafy”- zabawa dydaktyczna: Nauczyciel prezentuje sylwety żyraf o różnych długościach szyi, zadaniem dzieci jest ułożyć żyrafy od najmniejszej do największej, potem odwrotnie. Dzieci powinny poprawnie stosować określenia: długa, krótka.
Zabawa ruchowa rozwijająca wyobraźnię „W ZOO”.
„Żyrafa” - próby cięcia nożyczkami po linii prostej. Zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo podczas posługiwania się nożyczkami.
Sylwety kilku żyraf o różnych długościach szyi.
Nożyczki.
- Dostrzegania i opisywania różnic, podobieństw i relacji między przedmiotami i zjawiskami. Stwarzanie okazji do porządkowania, klasyfikowania i liczenia.
Prawidłowe posługiwanie się przyimkami.
Rozbudzanie inwencji twórczej.
„Spotkanie ze słoniem” – prawidłowe posługiwanie się przyimkami.
Wysłuchanie wiersza J. Tuwima „Słoń Trąbalski”, zwrócenie uwagi na humor w wierszu.
Zabawa dydaktyczna „Gdzie jest słonik?”- dzieci umieszczają pluszowego słonika względem siebie wg poleceń nauczycielki.
Zabawa ruchowa „Słoń”- naśladowanie ruchów i głosu słonia.
Lepienie z masy solnej, zainspirowane tematyką zajęć.
Pluszowe słoniki - po 1 dla każdego dziecka.
Masa solna.
- Tworzenie warunków do doświadczeń językowych w zakresie reprezentatywnej i komunikatywnej funkcji języka…
Utrwalenie zdobytych wiadomości.
Rozpoznawanie i nazywanie ukrytych zwierząt.
„Kto spamięta te zwierzęta” -podsumowanie wiedzy o zwierzętach egzotycznych.
Rozmowa n/t wybranych zwierząt egzotycznych, utrwalenie zdobytych wiadomości.
Rozwiązywanie zagadek obrazkowych.
Zabawa ruchowa – „W zoo”
Zabawa dydaktyczna – tworzenie zbiorów zwierząt egzotycznych i domowych.
Zabawa ruchowa rozwijająca wyobraźnię „Zaczarowani w zwierzęta”.
Praca plastyczna – tworzymy przedszkolny ogród zoologiczny.
Ilustracje ze zwierzętami egzotycznymi, tekst zagadek, krążki/obręcze, szablony zwierząt, farby, pędzle.
- Tworzenie sytuacji doskonalących pamięć, zdolność kojarzenia, umiejętność skupienia uwagi na rzeczach i osobach.
- Umożliwianie dziecku ekspresji spostrzeżeń, przeżyć, uczuć w różnych formach działalności z zastosowaniem werbalnych i niewerbalnych środków wyrazu.
...
karolka3d