buddyzm_tybetański.pdf
(
2084 KB
)
Pobierz
(anonymous)
Buddyzm tybetański
1
Buddyzm tybetański
Buddyzm tybetański
(określany też jako
lamaizm
, choć
nazwa ta bywa odbierana jako pejoratywna i jest
merytorycznie niesłuszna)
–
odmiana
buddyzmu
, która
jest główną religią
Tybetu i
jego regionów sąsiadujących
(np.
Bhutan
,
Nepal,
Sikkim i
Ladakh
) od czasu
ustanowienia jej jako religii państwowej przez króla
Trisong Detsena
, który panował w Tybecie w okresie od
755 do 797 r.n.e. oraz główną religią
Mongolii
i jej
regionów sąsiadujących (np.
Buriacja
i
Kałmucja)
.
Buddyzm tybetański jest odmianą buddyzmu pochodzącą
z
Indii
i zawierającą trzy jego główne nurty, tj.
hinajanę
,
mahajanę
,
wadżrajanę.
Cechą charakterystyczną jest
kultywowanie
tantr
wadżrajany. Przekazy hinajany
istnieją obok przekazów mahajany w
trzech zbiorach
kanonu (
Sutr, Vinaji, Abhidharmy) zawartych w
Kangjurz
e i
Tengjurz
e, a przekazy wadżrajany są
szczególnymi metodami w ramach mahajany zebranymi
w
unikalnych systemach praktyk
, które prowadzą do
uzyskania bezpośredniego doświadczenia tego, co jest opisywane w
ogólnych teoriach buddyzmu (
z
madhjamaką
włącznie), np. jedną z tych szczególnych metod jest
faza spełniająca "dzogrim" tantr jogi najwyższej
dzięki której
uzyskuje się zrealizowanie
trzech ciał buddy p
rzez praktykującego
[1]
[2]
. Wadżrajana nie jest wyłącznie związana z
buddyzmem tybetańskim, ale również z
japońską
tradycją
Singon
, a w średniowieczu istniała również na terenach
Sri Lanki,
Azji Centralnej,
Indochin
oraz
Indonezji.
Liczba praktykujących buddyzm tybetański jest trudna do
ustalenia ze względu na obecną sytuację tybetańczyków w i poza
ChRL o
raz dotychczasowy rozwój buddyzmu
tybetańskiego w krajach Zachodu i Dalekiego Wschodu.
Przykładowe malowidło przedstawiające
lamę (
w tym przypadku
Khedrub Dzie, 1385
–
1438 r.n.e.). Od słowa lama pochodzi
określenie buddyzmu tybetańskiego jako lamaizmu
Cztery główne tradycje buddyzmu tybetańskiego
W ramach buddyzmu tybetańskiego wyróżnia się cztery główne tradycje:
•
Ningma (
ningmapa, "starożytna tradycja")
•
Kagju (
kagyupa)
–
na czele stoi
karmapa
•
Sakja (
sakjapa)
–
na jej czele stoi Sakja Trizin
•
Gelug (
gelugpa)
–
na jej czele stoi Ganden Tri rinpocze, a przynależy do niej
dalajlama
Wyróżnia się też obok czterech głównych tradycji buddyzmu tybetańskiego dodatkowo piątą główną duchową
tradycję Tybetu
[3]
:
•
Bon
–
to religia o korzeniach przedbuddyjskich, nie zaliczana do tradycji wywodzących się od
Buddy
Siakjamuniego,
ale uznawana wraz z czterema tradycjami buddyzmu tybetańskiego za jedną z pięciu głównych
duchowych tradycji Tybetu
[4]
Buddyzm tybetański ma swoistą specyfikę wśród innych odłamów buddyzmu, m.in. ze względu na wzajemne
historyczne współoddziaływania jego tradycji z religią bon. Jako jedyny np. używa
młynków modlitewnych.
Buddyzm tybetański
2
Historia
Powstanie buddyzmu w wyniku "starożytnych przekazów" (ningma)
Powstanie i rozwój buddyzmu w Tybecie ściśle zbiega się
z ostatnim etapem rozwoju buddyzmu na terenach, gdzie
obecnie znajdują się
Nepal
,
Indie,
Pakistan
i
Afganistan
, a
ówcześnie znajdowały się królestwa indyjskie oraz
Oddijana.
Zainicjowany został za czasów panowania
imperatora Lha Thothori Nyantsen około roku 173 n.e.
Dokumenty historyczne opisują istnienie buddyzmu za
czasów imperatora Songtsän Gampo, który umarł w 650
r.n.e. Imperator ten wybudował dwie główne świątynie w
Lhasie
Rasa Trulnang Tsuglag Kbang i Ramoche Tsuglag
Khang. Wysłał ministra i tłumacza Thönmi Sambhota
(
wylie
. thon mi sam bho Ta, ur. ok. 619 r.n.e.) do
Indii
w
celu utworzenia
alfabet
u tybetańskiego oraz zaprosił
Acharya Kumara, Shankara i nepalskiego Acharya
Shilmanju w celu tłumaczenia i popularyzowania
buddyjskich pism
[5]
. Zawarł małżeństwo z chińską księżniczką o imieniu Wencheng, sprowadził posąg buddy
Siakjamuniego zwany Dzioło Dzie oraz poślubił nepalską buddyjską księżniczką o imieniu Bhirkuti i założył
pierwsza tybetańską świątynię buddyjską ku czci
Awalokiteśwary.
Sukcesorem Songtsän Gampo był buddyjski król
Trisong Detsen (755-797 r.n.e.), który już oficjalnie ustanowił buddyzm jako religię państwową Tybetu. W tym celu
zaprosił wielu uczonych buddyjskich oraz mnichów, którzy zapoczątkowali rozwój ordynacji mnisiej wg tradycji
sarvastivada o
raz przekaz sutr (patrz artykuł
hinajana w buddyzmie tybetańskim
), założył pierwszy klasztor Samje
niedaleko od
Lhasy
oraz zapoczątkował rozwój wadżrajany i aktywność wielu tłumaczy buddyjskich i adeptów
tantr
wśród których był tybetański tłumacz Wajroczana
[6]
. Głównym z zaproszonych był indyjski pandita Śāntarakṣita,
opat indyjskiego centrum monastycznego
Nalanda,
który odpowiadał za pełną edukację tybetańczyków z pism
buddyjskich, oraz wielki
mahasiddha
Padmasambhawa
, który odpowiadał za pełen przekaz wadżrajany do Tybetu.
Zgodnie z przekazem tybetańskim król Langdharma (838-841 r.n.e.), który sympatyzował z szamańską religią
bon
,
doprowadził buddyzm w Tybecie niemal do zaniku. Przekaz z okresów Trisong Detsena przetrwał głównie poprzez
odnajdywanie "ukrytych skarbów" zwanych
termami,
którym "starożytne przekazy"
ningma
zawdzięczają swoje
późniejsze odrodzenie za sprawą takich uczonych jak
Longczenpa
(1308-1363 r.n.e.), oraz nieliczne unikalne
przekazy świeckich adeptów i nielicznych mnichów, np. w "starożytnych" przekazach szkoły
sakja.
Główny budynek pierwszego klasztoru buddyjskiego w Tybecie
Samje powstałego za czasów króla
Trisong Detsena
, który
panował w okresie od 755 do 797 r.n.e.
Buddyzm tybetański
3
Odrodzenie buddyzmu poprzez "nowożytne przekazy" (sarma)
W
XI wiek
u nastąpiło drugie przeniesienie i rozwój nauk
i przekazów buddyjskich do
Tybetu
i
Bhutan
u (tzw.
"nowożytne przekazy"
sarma)
przez wielu tłumaczy,
zrealizowanych mistrzów i dzierżawców wadżrajany
ówczesnych mahasiddhów indyjskich, kładąc podwaliny
pod trzy nowe główne tradycje sakja, kagju i gelug.
Prekursorem
kadam
był zaproszony do Tybetu Dżoło
Dzie Atiśa (
bengali
.
অতীশ দীপঙ্কর শ্রীজ্ঞান
Ôtish
Dipôngkor Srigên) (980-1054 r.n.e.)
pandita z
bengals
kiego centrum monastycznego Vikramashila,
drugiego obok Nalandy najbardziej znaczącego centrum
edukacji buddyjskiej w Indiach oraz jego dzierżawca i
tybetański tłumacz Dromtönpa (
wylie
. Drom-tön Gyal-we
Jungne, 1005-1064 r.n.e.). Na bazie nauk kadam Dzie
Tsongkhapa (
1357-1419 r.n.e.) trzy wieki później
zapoczątkował tradycję
gelug.
Prekursorem nauk
sakja
"nowożytnego przekazu" był Drokmi Lotsała Shakya
Yeshe (993-1077 r.n.e.). Prekursorami
kagju b
yli tłumacz
kształcony m.in. przez Drogmi Lotsałę jogin
Marpa
Lotsała Chökyi Lodro (1012-1097 r.n.e.) i Khyngpo
Naljor (około 1050-1140 lub 990-1139 r.n.e.) inicjator
przekazu
szangpa.
Tybetański tłumacz Ngok Lotsała
Loden Sherab (rngog lo tsA ba blo ldan shes rab) (1059-1109) na podstawie wielu spotkań z indyjskimi panditami
przełożył wiele dzieł filozoficznych m.in. o prawomocnym poznaniu (
sanskryt
. pramana,
ang
. logic/valid cognition).
Tybet odwiedzał
mahasiddha P
a Dampa Sangye (
wylie
. Dam pa sangs rgyas, (ur. ok. roku 1117 n.e.)
zapoczątkowując przekaz linii Shije oraz
Chöd.
Za sprawą takich tybetańskich mistrzów jak Ra Chörab (1016-1098
r.n.e.) zainicjowany został przekaz Jordruk najbardziej rozbudowanej w buddyzmie tantry
Kalaczakra.
Najbardziej
znaczącym tybetańskim uczonym tego okresu był
Sakja Pandita
Kunga Gyeltsen (1182
–
1251 r.n.e.) z sakja, który
władał wówczas Tybetem. Kiedy
Kubilaj-chan
(1215-1294 r.n.e.) przyjął w 1253 r.n.e Drogön Chögyal Phagpa
(1235
–
1280 r.n.e.), bratanka Sakja Pandity, jako swojego najwyższego mistrza duchowego i doradcę w sprawach
politycznych
[7]
, Sakja Pandita zainicjował początek długich związków między duchowymi przywódcami Tybetu, a
mongolskimi władcami, które wieki później zastąpili
dalajlamowie
. Od tego czasu buddyzm tybetański stawał się
główną religią
Mongolii i
związanej z nią
Buriacji
. "Nowożytne przekazy" ugruntował wielki scholastyk Buton
Rinczen Drup (1290-1364 r.n.e.) ze szkoły sakja, który zebrał wszystkie nauki zweryfikowane wtedy jako
pochodzenia od Buddy
Siakjamuniego
w kolekcji
Kangjur o
raz buddyjskie traktaty i tantry w kolekcji
Tengjur
.
Ponieważ wiele niezweryfikowanych nauk i tantr czasów Trisong Detsena oraz term nie znalazło się w tych
kolekcjach
terton
i
scholastyk
Ratna Lingpa (1403-1478 r.n.e.) zebrał je w alternatywnej kolekcji "Zebranych Tantr
Ningma" (
transliteracja Wyliego:
sNying ma rgyud 'bum).
Malowidło naskalne Buddy
Buddyzm tybetański
4
Rewitalizowanie buddyzmu wg syntezy gelug oraz ruchu rime
Następnym etapem rozwoju buddyzmu tybetańskiego była synteza sutr i tantr wykonana przez Dzie
Tsongkhapę
(1357-1419 r.n.e.), który zjednoczył wszystkie istotne "nowożytne przekazy" w ramach jednej kombinacji
monastycznych studiów i praktyk tradycji
gelug.
W owym czasie ugruntował się podział buddyzmu w Tybecie na
cztery główne tradycje
ningma,
sakja,
kagju i
gelug
, a za sprawą mistrza i odnowiciela buddyzmu na pograniczu
XVI i XVII w. Tāranātha (1575-1635 r.n.e.) nabrała znaczenia pomniejsza tradycja
dzionang
wywodząca się od
Dolpopa Sherab Gyaltsen (1292-1361 r n.e.). Ostatnim znaczącym etapem rozwoju było rewitalizowanie nauk sutr i
tantr w ramach wielu kolekcji scholastyka
Dziamgon Kongtrul Lodro Thaje
(1813-1899) związanych z ruchem
rime
,
który w odróżnieniu od syntezy Tsongkhapy zebrał przekazy tantr, term i nauk uwzględniając ich różnorodność,
odrębność i oryginalność. Z tego względu do czasów obecnych stosuje się podział buddyzmu Tybetu na osiem
wielkich systemów praktyk oraz syntezę praktyk w ramach tradycji gelug
[8]
. W tym okresie Tybetem zaczeli władać
dalajlamowie
[
9]
.
Współczesny rozwój buddyzmu tybetańskiego (po roku 1959)
Od roku 1959 na skutek inwazji Tybetu i aneksji tego
wówczas niepodległego państwa przez
komunistyczne
Chiny
Dalajlama XIV i
wielu wybitnych uczonych i
mistrzów buddyzmu tybetańskiego zmuszonych zostało
do opuszczenia Tybetu i udania się na emigrację.
Buddyzm tybetański wkroczył wówczas w nową erę
rozwoju we wcześniej niedostępnych dla buddyzmu
krajach Zachodu oraz w pozostałych buddyjskich i
niebuddyjskich krajach świata. Pierwszymi z mistrzów
początkujących tą erę, którzy zdobyli popularność na
Zachodzie byli mówiący w j. angielskim Chögyam
Trungpa Rinpoche (1939
–
1987 r.n.e.) z kagju, który przeprowadził sie do
Stanów Zjednoczonych
w 1970 r
[10]
i
lama Thubten Yeshe (1935
–
1984 r.n.e.) z gelug. Położyli oni grunt pod trwającą do dziś popularność tej religii na
Zachodzie i wizyty najwyższych rangą tybetańskich mistrzów tantrycznych takich jak Karmapa
Rangdziung Rigpe
Dordże (
1924-1981 r.n.e.),
Kalu Rinpocze
(1905-1989 r.n.e.) z kagju, Kjabdzie Ling Rinpoche (1903-1983 r.n.e.),
Kjabdzie Trijang Rinpoche (1900-1981 r.n.e.) z gelug,
Dudziom Rinpocze (
1904-1987 r.n.e.),
Dilgo Khyentse
Rinpocze (
1910-1991 r.n.e), Chögjal Namkhai Norbu (ur. w 1938 r.) z ningma, oraz mistrzowie z sakja Sakja Trizin
(ur. w 1945 r.) i Dezhung Rinpocze (1906-1987 r.n.e.), który mieszkał w
Seattle o
d 1960 r
[11]
. Obecnie ze względu
na wkład w rozwój
buddyzm
u w
Tybecie
rozróżnia się trzech najbardziej historycznie znaczących reformatorów
buddyzmu tybetańskiego:
Sakja Panditę (
1182-1251),
Longczenpę (
1308-1364) i
Tsongkhapę
(1357-1419).
Mistrzów tych uznaje się tradycyjnie jako wielkich uczonych i czci niczym emanacje
Mandziuśriego.
Jak wynika z
historii regionu tybetańskiego buddyzm miał znaczący wpływ na kształt samego państwa tybetańskiego i jego
politykę, które z wielkiego imperium jakie istniało przed wprowadzeniem buddyzmem do Tybetu, stawało się coraz
bardziej rozbrojoną
teokracją
pod wpływami mongolskich i chińskich mocarstw (patrz artykuł
władcy Tybetu)
, aż do
obecnej sytuacji w i poza granicami
ChRL
, gdzie utworzono
tybetański rząd na uchodźstwie
z siedzibą w
Dharamsali
w
Indiach
[12]
. Podobną zależność można wykazać w stosunku do Mongolii, które przed
wprowadzeniem buddyzmu tybetańskiego było
Imperium Mongolskim,
które pod względem obszaru zajmowało
największe terytorium świata w porównaniu z innymi mocarstwami w historii do dnia obecnego.
Frontowa elewacja pałacu
Potala
w
Lhasie
Buddyzm tybetański
5
Osiem wielkich systemów praktyk buddyzmu tybetańskiego
Zgodnie z uczonym
Dziamgonem Kongtrulem Wielkim
(1813-1899 r.n.e.) wyróżnia się osiem wielkich systemów
praktyk Tybetu, które stosuje się w zależności od
poszczególnych tradycji buddyzmu tybetańskiego
[13]
:
1. praktyki tantr wewnętrznych starożytnej tradycji
ningma
uwzględniające
dzogczen
pochodzące z 5 linii
przekazu Kama i linii Term
2. unikalne praktyki nieistniejącej już oddzielnie tradycji
kadam p
rzekazane od Dżoło Dzie Atiśi
3. praktyki
Lamdre "
Ścieżki i Jej Owocu" przekazane od
mahasiddhy Virupy
4. praktyki przekazane w tradycji
kagju p
rzez
Marpę
Lotsała Chökyi Lodro g
łównie od mahasiddhów
Naropy i Maitripy
5. praktyki
szangpa k
agju przekazane od mahasiddhini
Nigumy
6. praktyki linii Shije "Uspokojenia" (
ang.
Pacification
)
oraz linii
Chöd
"Odcięcia" (ang.
Cutting
), jako
unikalnego odłamu linii Shije, przekazane od
mahasiddhy Pha Dampa Sangye
7. praktyki Jordruk, sześcioczęściowej Wadżra Jogi,
związanej z tantrą
Kalaczakra
pochodzące od
mahasiddhy Kalaczakrapady
8. praktyki "Podejścia i Zrealizowania Trzech Wadżr"
(ang.
the Approach and Accomplishment of the Three Vajras
), które zawierają podejście sześciu częściowej
Wadżra Jogi w nawiązaniu do zrealizowania Trzech Wadżr ciała, mowy i umysłu, pochodzące od tybetańskiego
mahasiddhy
Orgjenpa.
Thanka p
rzedstawiająca
jidam
a Hewadżra w otoczeniu ośmiu
Dakiń związanego z przekazem Marpy Lotsała Chökyi Lodro
(1012-1097 r.n.e.). Jidam Hewadżra związany jest również z
przekazem
Lamdre
Wszystkie te systemy praktyk związane są z
tantrami jogi najwyższej
"nowożytnych przekazów"
sarma i
tantrami
wewnętrznymi "starożytnych przekazów"
ningma,
które występują obecnie tylko w buddyzmie tybetańskim.
Ponadto istnieją pomniejsze tybetańskie systemy praktyk tantr jogi najwyższej oraz tybetańskie systemy praktyk
związane z tantrami krija, czarja i joga o pochodzeniu
indyjskim
. We wszystkich tych systemach niezbędnym jest
otrzymanie odpowiedniej inicjacji (po tybetańsku: wang), bezpośredniego ustnego przekazu (po tybetańsku: lung),
wyjaśnień (po tybetańsku: tri) dla osobistej indywidualnej praktyki od autentycznego duchowego nauczyciela (po
tybetańsku:
lama
) oraz oddanie i otwartość do jego linii przekazu tantr. Indywidualna praktyka wyróżnia się od
innych odmian buddyzmu niezwiązanych z wadżrajaną bogatą różnorodnością stosowanych technik, ćwiczeń
jogicznych
i rytuałów w harmonii z ciałem, mową i umysłem, spośród których można przytoczyć wizualizacje na
jidame
m na podstawie wielobarwnych malowideł (tzw. thank) i dwuwymiarowych schematów (tzw.
mandal
), przy
wykonywaniu dłońmi gestów (tzw. mudr), trzymając rytualne przedmioty takie jak
wadżra,
dzwonek i
damaru
oraz
recytując stosowne rytualne formuły (tzw.
mantry
). Więcej czytaj w artykułach
wadżrajana,
tantry Jogi Najwyższej
,
mahamudra,
dzogczen.
Plik z chomika:
Torens79
Inne pliki z tego folderu:
A.Berzin,_Wprowadzenie_do_buddyzmu_tybetańskiego.rtf
(193 KB)
Awolakiteswara_-_Sutra_Serca.pdf
(69 KB)
Budddyzm - prezentacja.pdf
(1278 KB)
buddyzm_tybetański.pdf
(2084 KB)
Czy_widzisz_tego_Buddę_-_Dzogczen_Panlop_Rinpocze.pdf
(274 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 21.01.2024
Antoni Kępiński
audiobooki
Biblioteka Komputer Świat
BUDDYZM-FILOZOFIA
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin