buddyzm_tybetański.pdf

(2084 KB) Pobierz
(anonymous)
Buddyzm tybetański
1
Buddyzm tybetański
Buddyzm tybetański (określany też jako lamaizm , choć
nazwa ta bywa odbierana jako pejoratywna i jest
merytorycznie niesłuszna) odmiana buddyzmu , która
jest główną religią Tybetu i jego regionów sąsiadujących
(np. Bhutan , Nepal, Sikkim i Ladakh ) od czasu
ustanowienia jej jako religii państwowej przez króla
Trisong Detsena , który panował w Tybecie w okresie od
755 do 797 r.n.e. oraz główną religią Mongolii i jej
regionów sąsiadujących (np. Buriacja i Kałmucja) .
Buddyzm tybetański jest odmianą buddyzmu pochodzącą
z Indii i zawierającą trzy jego główne nurty, tj. hinajanę ,
mahajanę , wadżrajanę. Cechą charakterystyczną jest
kultywowanie tantr wadżrajany. Przekazy hinajany
istnieją obok przekazów mahajany w trzech zbiorach
kanonu ( Sutr, Vinaji, Abhidharmy) zawartych w
Kangjurz e i Tengjurz e, a przekazy wadżrajany są
szczególnymi metodami w ramach mahajany zebranymi
w unikalnych systemach praktyk , które prowadzą do
uzyskania bezpośredniego doświadczenia tego, co jest opisywane w ogólnych teoriach buddyzmu ( z madhjamaką
włącznie), np. jedną z tych szczególnych metod jest faza spełniająca "dzogrim" tantr jogi najwyższej dzięki której
uzyskuje się zrealizowanie trzech ciał buddy p rzez praktykującego [1] [2] . Wadżrajana nie jest wyłącznie związana z
buddyzmem tybetańskim, ale również z japońską tradycją Singon , a w średniowieczu istniała również na terenach
Sri Lanki, Azji Centralnej, Indochin oraz Indonezji. Liczba praktykujących buddyzm tybetański jest trudna do
ustalenia ze względu na obecną sytuację tybetańczyków w i poza ChRL o raz dotychczasowy rozwój buddyzmu
tybetańskiego w krajach Zachodu i Dalekiego Wschodu.
Przykładowe malowidło przedstawiające lamę ( w tym przypadku
Khedrub Dzie, 1385 1438 r.n.e.). Od słowa lama pochodzi
określenie buddyzmu tybetańskiego jako lamaizmu
Cztery główne tradycje buddyzmu tybetańskiego
W ramach buddyzmu tybetańskiego wyróżnia się cztery główne tradycje:
Ningma ( ningmapa, "starożytna tradycja")
Kagju ( kagyupa) na czele stoi karmapa
Sakja ( sakjapa) na jej czele stoi Sakja Trizin
Gelug ( gelugpa) na jej czele stoi Ganden Tri rinpocze, a przynależy do niej dalajlama
Wyróżnia się też obok czterech głównych tradycji buddyzmu tybetańskiego dodatkowo piątą główną duchową
tradycję Tybetu [3] :
Bon to religia o korzeniach przedbuddyjskich, nie zaliczana do tradycji wywodzących się od Buddy
Siakjamuniego, ale uznawana wraz z czterema tradycjami buddyzmu tybetańskiego za jedną z pięciu głównych
duchowych tradycji Tybetu [4]
Buddyzm tybetański ma swoistą specyfikę wśród innych odłamów buddyzmu, m.in. ze względu na wzajemne
historyczne współoddziaływania jego tradycji z religią bon. Jako jedyny np. używa młynków modlitewnych.
283139885.007.png 283139885.008.png 283139885.009.png
 
Buddyzm tybetański
2
Historia
Powstanie buddyzmu w wyniku "starożytnych przekazów" (ningma)
Powstanie i rozwój buddyzmu w Tybecie ściśle zbiega się
z ostatnim etapem rozwoju buddyzmu na terenach, gdzie
obecnie znajdują się Nepal , Indie, Pakistan i Afganistan , a
ówcześnie znajdowały się królestwa indyjskie oraz
Oddijana. Zainicjowany został za czasów panowania
imperatora Lha Thothori Nyantsen około roku 173 n.e.
Dokumenty historyczne opisują istnienie buddyzmu za
czasów imperatora Songtsän Gampo, który umarł w 650
r.n.e. Imperator ten wybudował dwie główne świątynie w
Lhasie Rasa Trulnang Tsuglag Kbang i Ramoche Tsuglag
Khang. Wysłał ministra i tłumacza Thönmi Sambhota
( wylie . thon mi sam bho Ta, ur. ok. 619 r.n.e.) do Indii w
celu utworzenia alfabet u tybetańskiego oraz zaprosił
Acharya Kumara, Shankara i nepalskiego Acharya
Shilmanju w celu tłumaczenia i popularyzowania
buddyjskich pism [5] . Zawarł małżeństwo z chińską księżniczką o imieniu Wencheng, sprowadził posąg buddy
Siakjamuniego zwany Dzioło Dzie oraz poślubił nepalską buddyjską księżniczką o imieniu Bhirkuti i założył
pierwsza tybetańską świątynię buddyjską ku czci Awalokiteśwary. Sukcesorem Songtsän Gampo był buddyjski król
Trisong Detsen (755-797 r.n.e.), który już oficjalnie ustanowił buddyzm jako religię państwową Tybetu. W tym celu
zaprosił wielu uczonych buddyjskich oraz mnichów, którzy zapoczątkowali rozwój ordynacji mnisiej wg tradycji
sarvastivada o raz przekaz sutr (patrz artykuł hinajana w buddyzmie tybetańskim ), założył pierwszy klasztor Samje
niedaleko od Lhasy oraz zapoczątkował rozwój wadżrajany i aktywność wielu tłumaczy buddyjskich i adeptów tantr
wśród których był tybetański tłumacz Wajroczana [6] . Głównym z zaproszonych był indyjski pandita Śāntarakṣita,
opat indyjskiego centrum monastycznego Nalanda, który odpowiadał za pełną edukację tybetańczyków z pism
buddyjskich, oraz wielki mahasiddha Padmasambhawa , który odpowiadał za pełen przekaz wadżrajany do Tybetu.
Zgodnie z przekazem tybetańskim król Langdharma (838-841 r.n.e.), który sympatyzował z szamańską religią bon ,
doprowadził buddyzm w Tybecie niemal do zaniku. Przekaz z okresów Trisong Detsena przetrwał głównie poprzez
odnajdywanie "ukrytych skarbów" zwanych termami, którym "starożytne przekazy" ningma zawdzięczają swoje
późniejsze odrodzenie za sprawą takich uczonych jak Longczenpa (1308-1363 r.n.e.), oraz nieliczne unikalne
przekazy świeckich adeptów i nielicznych mnichów, np. w "starożytnych" przekazach szkoły sakja.
Główny budynek pierwszego klasztoru buddyjskiego w Tybecie
Samje powstałego za czasów króla Trisong Detsena , który
panował w okresie od 755 do 797 r.n.e.
283139885.001.png
 
Buddyzm tybetański
3
Odrodzenie buddyzmu poprzez "nowożytne przekazy" (sarma)
W XI wiek u nastąpiło drugie przeniesienie i rozwój nauk
i przekazów buddyjskich do Tybetu i Bhutan u (tzw.
"nowożytne przekazy" sarma) przez wielu tłumaczy,
zrealizowanych mistrzów i dzierżawców wadżrajany
ówczesnych mahasiddhów indyjskich, kładąc podwaliny
pod trzy nowe główne tradycje sakja, kagju i gelug.
Prekursorem kadam był zaproszony do Tybetu Dżoło
Dzie Atiśa ( bengali . অতীশ দীপঙ্কর শ্রীজ্ঞান Ôtish
Dipôngkor Srigên) (980-1054 r.n.e.) pandita z
bengals kiego centrum monastycznego Vikramashila,
drugiego obok Nalandy najbardziej znaczącego centrum
edukacji buddyjskiej w Indiach oraz jego dzierżawca i
tybetański tłumacz Dromtönpa ( wylie . Drom-tön Gyal-we
Jungne, 1005-1064 r.n.e.). Na bazie nauk kadam Dzie
Tsongkhapa ( 1357-1419 r.n.e.) trzy wieki później
zapoczątkował tradycję gelug. Prekursorem nauk sakja
"nowożytnego przekazu" był Drokmi Lotsała Shakya
Yeshe (993-1077 r.n.e.). Prekursorami kagju b yli tłumacz
kształcony m.in. przez Drogmi Lotsałę jogin Marpa
Lotsała Chökyi Lodro (1012-1097 r.n.e.) i Khyngpo
Naljor (około 1050-1140 lub 990-1139 r.n.e.) inicjator
przekazu szangpa. Tybetański tłumacz Ngok Lotsała
Loden Sherab (rngog lo tsA ba blo ldan shes rab) (1059-1109) na podstawie wielu spotkań z indyjskimi panditami
przełożył wiele dzieł filozoficznych m.in. o prawomocnym poznaniu ( sanskryt . pramana, ang . logic/valid cognition).
Tybet odwiedzał mahasiddha P a Dampa Sangye ( wylie . Dam pa sangs rgyas, (ur. ok. roku 1117 n.e.)
zapoczątkowując przekaz linii Shije oraz Chöd. Za sprawą takich tybetańskich mistrzów jak Ra Chörab (1016-1098
r.n.e.) zainicjowany został przekaz Jordruk najbardziej rozbudowanej w buddyzmie tantry Kalaczakra. Najbardziej
znaczącym tybetańskim uczonym tego okresu był Sakja Pandita Kunga Gyeltsen (1182 1251 r.n.e.) z sakja, który
władał wówczas Tybetem. Kiedy Kubilaj-chan (1215-1294 r.n.e.) przyjął w 1253 r.n.e Drogön Chögyal Phagpa
(1235 1280 r.n.e.), bratanka Sakja Pandity, jako swojego najwyższego mistrza duchowego i doradcę w sprawach
politycznych [7] , Sakja Pandita zainicjował początek długich związków między duchowymi przywódcami Tybetu, a
mongolskimi władcami, które wieki później zastąpili dalajlamowie . Od tego czasu buddyzm tybetański stawał się
główną religią Mongolii i związanej z nią Buriacji . "Nowożytne przekazy" ugruntował wielki scholastyk Buton
Rinczen Drup (1290-1364 r.n.e.) ze szkoły sakja, który zebrał wszystkie nauki zweryfikowane wtedy jako
pochodzenia od Buddy Siakjamuniego w kolekcji Kangjur o raz buddyjskie traktaty i tantry w kolekcji Tengjur .
Ponieważ wiele niezweryfikowanych nauk i tantr czasów Trisong Detsena oraz term nie znalazło się w tych
kolekcjach terton i scholastyk Ratna Lingpa (1403-1478 r.n.e.) zebrał je w alternatywnej kolekcji "Zebranych Tantr
Ningma" ( transliteracja Wyliego: sNying ma rgyud 'bum).
Malowidło naskalne Buddy
283139885.002.png
 
Buddyzm tybetański
4
Rewitalizowanie buddyzmu wg syntezy gelug oraz ruchu rime
Następnym etapem rozwoju buddyzmu tybetańskiego była synteza sutr i tantr wykonana przez Dzie Tsongkhapę
(1357-1419 r.n.e.), który zjednoczył wszystkie istotne "nowożytne przekazy" w ramach jednej kombinacji
monastycznych studiów i praktyk tradycji gelug. W owym czasie ugruntował się podział buddyzmu w Tybecie na
cztery główne tradycje ningma, sakja, kagju i gelug , a za sprawą mistrza i odnowiciela buddyzmu na pograniczu
XVI i XVII w. Tāranātha (1575-1635 r.n.e.) nabrała znaczenia pomniejsza tradycja dzionang wywodząca się od
Dolpopa Sherab Gyaltsen (1292-1361 r n.e.). Ostatnim znaczącym etapem rozwoju było rewitalizowanie nauk sutr i
tantr w ramach wielu kolekcji scholastyka Dziamgon Kongtrul Lodro Thaje (1813-1899) związanych z ruchem rime ,
który w odróżnieniu od syntezy Tsongkhapy zebrał przekazy tantr, term i nauk uwzględniając ich różnorodność,
odrębność i oryginalność. Z tego względu do czasów obecnych stosuje się podział buddyzmu Tybetu na osiem
wielkich systemów praktyk oraz syntezę praktyk w ramach tradycji gelug [8] . W tym okresie Tybetem zaczeli władać
Współczesny rozwój buddyzmu tybetańskiego (po roku 1959)
Od roku 1959 na skutek inwazji Tybetu i aneksji tego
wówczas niepodległego państwa przez komunistyczne
Chiny Dalajlama XIV i wielu wybitnych uczonych i
mistrzów buddyzmu tybetańskiego zmuszonych zostało
do opuszczenia Tybetu i udania się na emigrację.
Buddyzm tybetański wkroczył wówczas w nową erę
rozwoju we wcześniej niedostępnych dla buddyzmu
krajach Zachodu oraz w pozostałych buddyjskich i
niebuddyjskich krajach świata. Pierwszymi z mistrzów
początkujących tą erę, którzy zdobyli popularność na
Zachodzie byli mówiący w j. angielskim Chögyam
Trungpa Rinpoche (1939 1987 r.n.e.) z kagju, który przeprowadził sie do Stanów Zjednoczonych w 1970 r [10] i
lama Thubten Yeshe (1935 1984 r.n.e.) z gelug. Położyli oni grunt pod trwającą do dziś popularność tej religii na
Zachodzie i wizyty najwyższych rangą tybetańskich mistrzów tantrycznych takich jak Karmapa Rangdziung Rigpe
Dordże ( 1924-1981 r.n.e.), Kalu Rinpocze (1905-1989 r.n.e.) z kagju, Kjabdzie Ling Rinpoche (1903-1983 r.n.e.),
Kjabdzie Trijang Rinpoche (1900-1981 r.n.e.) z gelug, Dudziom Rinpocze ( 1904-1987 r.n.e.), Dilgo Khyentse
Rinpocze ( 1910-1991 r.n.e), Chögjal Namkhai Norbu (ur. w 1938 r.) z ningma, oraz mistrzowie z sakja Sakja Trizin
(ur. w 1945 r.) i Dezhung Rinpocze (1906-1987 r.n.e.), który mieszkał w Seattle o d 1960 r [11] . Obecnie ze względu
na wkład w rozwój buddyzm u w Tybecie rozróżnia się trzech najbardziej historycznie znaczących reformatorów
buddyzmu tybetańskiego: Sakja Panditę ( 1182-1251), Longczenpę ( 1308-1364) i Tsongkhapę (1357-1419).
Mistrzów tych uznaje się tradycyjnie jako wielkich uczonych i czci niczym emanacje Mandziuśriego. Jak wynika z
historii regionu tybetańskiego buddyzm miał znaczący wpływ na kształt samego państwa tybetańskiego i jego
politykę, które z wielkiego imperium jakie istniało przed wprowadzeniem buddyzmem do Tybetu, stawało się coraz
bardziej rozbrojoną teokracją pod wpływami mongolskich i chińskich mocarstw (patrz artykuł władcy Tybetu) , aż do
obecnej sytuacji w i poza granicami ChRL , gdzie utworzono tybetański rząd na uchodźstwie z siedzibą w
Dharamsali w Indiach [12] . Podobną zależność można wykazać w stosunku do Mongolii, które przed
wprowadzeniem buddyzmu tybetańskiego było Imperium Mongolskim, które pod względem obszaru zajmowało
największe terytorium świata w porównaniu z innymi mocarstwami w historii do dnia obecnego.
Frontowa elewacja pałacu Potala w Lhasie
283139885.003.png
 
Buddyzm tybetański
5
Osiem wielkich systemów praktyk buddyzmu tybetańskiego
Zgodnie z uczonym Dziamgonem Kongtrulem Wielkim
(1813-1899 r.n.e.) wyróżnia się osiem wielkich systemów
praktyk Tybetu, które stosuje się w zależności od
poszczególnych tradycji buddyzmu tybetańskiego [13] :
1. praktyki tantr wewnętrznych starożytnej tradycji
ningma uwzględniające dzogczen pochodzące z 5 linii
przekazu Kama i linii Term
2. unikalne praktyki nieistniejącej już oddzielnie tradycji
kadam p rzekazane od Dżoło Dzie Atiśi
3. praktyki Lamdre " Ścieżki i Jej Owocu" przekazane od
mahasiddhy Virupy
4. praktyki przekazane w tradycji kagju p rzez Marpę
Lotsała Chökyi Lodro g łównie od mahasiddhów
Naropy i Maitripy
5. praktyki szangpa k agju przekazane od mahasiddhini
Nigumy
6. praktyki linii Shije "Uspokojenia" ( ang. Pacification )
oraz linii Chöd "Odcięcia" (ang. Cutting ), jako
unikalnego odłamu linii Shije, przekazane od
mahasiddhy Pha Dampa Sangye
7. praktyki Jordruk, sześcioczęściowej Wadżra Jogi,
związanej z tantrą Kalaczakra pochodzące od
mahasiddhy Kalaczakrapady
8. praktyki "Podejścia i Zrealizowania Trzech Wadżr"
(ang. the Approach and Accomplishment of the Three Vajras ), które zawierają podejście sześciu częściowej
Wadżra Jogi w nawiązaniu do zrealizowania Trzech Wadżr ciała, mowy i umysłu, pochodzące od tybetańskiego
mahasiddhy Orgjenpa.
Thanka p rzedstawiająca jidam a Hewadżra w otoczeniu ośmiu
Dakiń związanego z przekazem Marpy Lotsała Chökyi Lodro
(1012-1097 r.n.e.). Jidam Hewadżra związany jest również z
przekazem Lamdre
Wszystkie te systemy praktyk związane są z tantrami jogi najwyższej "nowożytnych przekazów" sarma i tantrami
wewnętrznymi "starożytnych przekazów" ningma, które występują obecnie tylko w buddyzmie tybetańskim.
Ponadto istnieją pomniejsze tybetańskie systemy praktyk tantr jogi najwyższej oraz tybetańskie systemy praktyk
związane z tantrami krija, czarja i joga o pochodzeniu indyjskim . We wszystkich tych systemach niezbędnym jest
otrzymanie odpowiedniej inicjacji (po tybetańsku: wang), bezpośredniego ustnego przekazu (po tybetańsku: lung),
wyjaśnień (po tybetańsku: tri) dla osobistej indywidualnej praktyki od autentycznego duchowego nauczyciela (po
tybetańsku: lama ) oraz oddanie i otwartość do jego linii przekazu tantr. Indywidualna praktyka wyróżnia się od
innych odmian buddyzmu niezwiązanych z wadżrajaną bogatą różnorodnością stosowanych technik, ćwiczeń
jogicznych i rytuałów w harmonii z ciałem, mową i umysłem, spośród których można przytoczyć wizualizacje na
jidame m na podstawie wielobarwnych malowideł (tzw. thank) i dwuwymiarowych schematów (tzw. mandal ), przy
wykonywaniu dłońmi gestów (tzw. mudr), trzymając rytualne przedmioty takie jak wadżra, dzwonek i damaru oraz
recytując stosowne rytualne formuły (tzw. mantry ). Więcej czytaj w artykułach wadżrajana, tantry Jogi Najwyższej ,
283139885.004.png 283139885.005.png 283139885.006.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin