Wady słuchu.pdf

(59843 KB) Pobierz
12591646 UNPDF
Nosisz walkmana na uszach? Coraz cz´Êciej domownicy
zwracajà Ci uwag´, byÊ przyciszy ¸ radio bàdê telewizor, a
znajomi strofujà, ˝e ju˝ nie mówisz, ale krzyczysz? A
mo˝e masz problemy z rozumieniem wypowiedzi osób
Ci´ otaczajàcych? Byç mo˝e to sygna ¸ , ˝e czas udaç si´ do
lekarza...
W niniejszym dodatku znajdà Paƒstwo informacje na
temat najwi´kszego wroga naszych uszu, a mianowicie
ha ¸ asu. Z rozmowy z ekspertem w dziedzinie audiologii –
profesorem Henrykiem Skar˝yƒskim, którà zamieszczamy
na ostatniej stronie dodatku, dowiedzà si´ Paƒstwo,
kiedy ha ¸ as osiàga niebezpieczny poziom i jakie sà jego
dopuszczalne normy. Zwracamy tak˝e uwag´ na to, jak
wa˝ne dla wczesnego wykrywania wad s ¸ uchu sà dziÊ
badania przesiewowe u noworodków.
Zapraszamy zatem do lektury!
Toniemy w ha¸asie
Zupe ¸ nie nieznany jeszcze kilkaset lat temu, dziÊ ha ¸ as obecny jest niemal wsz´dzie. JesteÊmy nim
bombardowani w domu, w szkole, w pracy, na ulicy... Cz´sto nawet relaksujemy si´ pod znakiem ha ¸ asu,
np. uczestniczàc w meczach pi ¸ ki no˝nej na stadionach czy bawiàc si´ w dyskotekach przy g ¸ oÊnej muzyce.
SpecjaliÊci z Instytutu Fizjologii
i Patologii S ¸ uchu precyzyjnie okre-
Êlajà, kiedy ha ¸ as osiàga niebez-
pieczny poziom. Oto najcz´stsze
sytuacje:
* koniecznoÊç porozumiewania si´
podniesionym g ¸ osem z odleg ¸ oÊci
dwóch metrów;
* s ¸ uchanie walkmana lub odtwa-
rzacza z takà g ¸ oÊnoÊcià, ˝e muzyk´
s ¸ yszy osoba stojàca obok;
* uczucie dyskomfortu lub nawet
ból w wyniku mocnego nat´˝enia
dêwi´ków;
* dzwonienie w uszach, uczucie
ich pe ¸ noÊci i os ¸ abienia s ¸ uchu jako
reakcja na nadmierny ha ¸ as.
Wed ¸ ug Âwiatowej Organizacji
Zdrowia, d ¸ ugotrwa ¸ e nara˝anie si´
na ha ¸ as przekraczajàcy 85 dB mo˝e
prowadziç do zupe ¸ nej utraty s ¸ uchu.
Pierwszym objawem jest niedos ¸ y-
szenie dêwi´ków wysokich, z cza-
sem coraz s ¸ abiej s ¸ yszy si´ równie˝
dêwi´ki niskie. Niestety, jedynym
skutecznym dzia ¸ aniem zapobiegajà-
cym dalszemu pogarszaniu s ¸ uchu
jest eliminacja ha ¸ asu... W przeciw-
nym razie proces b´dzie nadal prze-
biega ¸ bezboleÊnie, ale na ogó ¸ jest
nieodwracalny.
Polski naukowiec ˝yjàcy na prze ¸ o-
mie XIX i XX wieku – Aleksander
Brückner, mówi ¸ , ˝e ha ¸ as to s ¸ owo
„dawniej nieznane, mo˝e do ha ¸ a-
dorobione”. Jak widaç, kiedyÊ s ¸ owo
nieznane dziÊ nabra ¸ o wyjàtkowo
pejoratywnego znaczenia. W Ency-
klopedii Popularnej PWN mo˝emy
przeczytaç, ˝e ha ¸ as to ka˝dy dêwi´k
niepo˝àdany lub szkodliwy dla zdro-
wia ludzkiego. Z kolei w S ¸ owniku
J´zyka Polskiego PWN – ˝e to nie-
skoordynowane, zak ¸ ócajàce spokój,
g ¸ oÊne dêwi´ki.
Nikogo dziÊ chyba nie trzeba
przekonywaç, ˝e ha ¸ as jest szkodli-
wy. Nie tylko uszkadza s ¸ uch, ale
tak˝e mo˝e doprowadziç do jego
utraty. Stwierdzono równie˝, ˝e
przyczynia si´ do zm´czenia, de-
koncentracji, dra˝liwoÊci, odczucia
niepokoju, bólów i zawrotów g ¸ o-
wy. Mo˝e podwy˝szaç ciÊnienie
i zaburzaç orientacj´.
Ha ¸ as jest dziÊ problemem wi´k-
szoÊci krajów rozwini´tych. Dlatego
wiosnà 2005 roku rozpocz´ ¸ a si´ ak-
cja informacyjna Unii Europejskiej
„Stop ha ¸ asowi”. Kolejnym krokiem
w walce z tym problemem jest dy-
rektywa wprowadzajàca norm´
dziennego ha ¸ asu na poziomie 87
decybeli, która obowiàzuje od 15
lutego br.
Wed ¸ ug profesora Henryka Skar-
˝yƒskiego, dyrektora Mi´dzynaro-
dowego Centrum S ¸ uchu i Mowy In-
stytutu Fizjologii i Patologii S ¸ uchu
w Kajetanach ko ¸ o Warszawy, za-
gro˝enie ha ¸ asem w Polsce jest po-
wszechne, wi´ksze ni˝ w innych
krajach Unii i stale wzrasta. Obec-
nie dotyczy ju˝ oko ¸ o 33 procent
ludnoÊci. Jest to bardzo niepokojà-
ce, poniewa˝ ha ¸ as wp ¸ ywa nega-
tywnie bezpoÊrednio na uszy, a tak-
˝e na uk ¸ ad nerwowy i psychik´
oraz na zasadzie odruchu na inne
narzàdy.
YBELI?
– G ¸ oÊna rozmowa: 75-85 dB
– Wiertarka: 90-95 dB
– Wybuchy petardy: ponad 130 dB
– Wn´trze samochodu: 60-80 dB
– Zabawka tràbka: 70-90 dB
– Gwizdek, b´benek: 50-85 dB
ILE TO DEC YBELI?
ILE TO DEC
12591646.030.png
10 Nasz Dziennik Âroda, 31 maja 2006
SZLACHETNE ZDROWIE
Otoskleroza uleczalna
Otoskleroza jest przewlek ¸ ym, post´pujàcym schorzeniem ucha Êrodkowego, którego struktury ulegajà ana-
tomicznej i czynnoÊciowej degeneracji. W stawach kosteczek s ¸ uchowych tworzà si´ nieprawid ¸ owe ogniska
kostnienia. Ta nietypowa tkanka kostna odk ¸ ada si´ w uchu Êrodkowym. Objawami choroby sà narastajàcy
niedos ¸ uch jednostronny lub obustronny, a tak˝e szumy uszne i zawroty g ¸ owy.
protezkà. Zabieg wykonywany jest
zwykle poprzez przewód s ¸ uchowy ze-
wn´trzny, podobnie jak czyszczenie
ucha. Dzi´ki temu na zewnàtrz
pozostajà niewidoczne Êlady czy blizny.
Protezki sà bardzo ma ¸ e i lekkie,
dzi´ki czemu pacjent nie odczuwa ich
w Êrodku ucha. Wykonuje si´ je z two-
rzyw sztucznych, g ¸ ównie teflonu lub
metali szlachetnych, takich jak z ¸ oto
czy platyna. Protezki sà ca ¸ kowicie
oboj´tne i bezpieczne dla organizmu
ludzkiego, co wynika z rygorystycz-
nych testów dopuszczajàcych. – Nie-
stety, wielu pacjentów zg ¸ asza si´
na leczenie operacyjne za póêno. Do-
piero sta ¸ y, natr´tny szum w uchu
zmusza ich do podj´cia decyzji o lecze-
niu operacyjnym. W efekcie wyniki s ¸ u-
chowe sà gorsze i mniej stabilne.
W oparciu o ogromny materia ¸ , obej-
mujàcy ponad 30 tysi´cy operacji po-
prawiajàcych s ¸ uch w ostatnich dzie-
si´ciu latach, mog´ powiedzieç, ˝e
otoskleroza nie powinna byç dla nas
problemem klinicznym – stwierdzi ¸
profesor Skar˝yƒski.
Kamila Pietrzak
REKLAMA
Domniemanych przyczyn otosklerozy
istnieje wiele, choç o ˝adnej nie mo˝na
powiedzieç, ˝e jest to absolutnie pew-
na. Lekarze rozumiejà zjawisko rozwoju
tej choroby. Je˝eli zostanie rozpoznana
wczeÊnie, wyniki leczenia operacyjnego
b´dà pomyÊlne w 99 procentach.
Obecnie najwi´cej takich operacji
w Êwiecie wykonywanych jest w Insty-
tucie Fizjologii i Patologii S ¸ uchu w War-
szawie. – Najm ¸ odsi moi pacjenci ope-
rowani z powodu obustronnej dziedzi-
czonej od matki otosklerozy mieli cztery
lata. Najstarsi wi´cej ni˝ siedemdziesiàt
lat. Szanse na leczenia operacyjne majà
wszyscy, u których zachowana jest tak
zwana rezerwa s ¸ uchowa wykorzysta-
na po usuni´ciu ruchomych cz´Êci ¸ aƒ-
cucha kosteczek s ¸ uchowych – powie-
dzia ¸ „Naszemu Dziennikowi” profesor
Henryk Skar˝yƒski, dyrektor Instytutu
Fizjologii i Patologii S ¸ uchu w Warsza-
wie. – Epidemiologia nie jest dok ¸ adnie
poznana. Ja sam wykonuj´ ponad ty-
siàc takich operacji rocznie. Musz´ przy-
znaç, ˝e wdro˝enie powszechnych ba-
daƒ przesiewowych s ¸ uchu u dzieci
w wieku szkolnym przyczyni ¸ o si´
do wczesnego rozpoznania tej choroby.
Drugi wa˝ny kierunek nap ¸ ywu naszych
pacjentów to rozpocz´cie na szerokà
skal´ terapii szumów usznych. Sà to ob-
jawy znacznego zaawansowania cho-
roby – doda ¸ profesor.
Przyczyny otosklerozy nie sà do koƒ-
ca znane, wi´c nie ma te˝ gotowej re-
cepty, jak zapobiegaç samej chorobie.
Natomiast mo˝na, dzi´ki wczesnemu
rozpoznaniu, z wielkim powodzeniem
leczyç jej skutki. W praktyce oznacza to
pe ¸ ny powrót s ¸ uchu do normy. Podsta-
wà jest operacja zwana stapedotomià.
Nieruchomà kosteczk´ zast´puje si´
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
˚eƒ-szeƒ w ¸ aÊciwy (Panax ginseg) i inne gatunki ˝eƒ-szenia nale˝à do rodziny araliowatych. ˚eƒ-szeƒ roÊnie
w Chinach, Korei, Japonii i na Dalekim Wschodzie i Syberii.
Pierwsze wzmianki o ˝eƒ-szeniu znajdujà si´ w chiƒskich dzie ¸ ach o Êrodkach leczniczych sprzed ponad 2 tysi´cy lat. W Rosji
˝eƒ-szeƒ zosta ¸ opisany w XVII wieku i jest od dawna wykorzystywany. W ostatnich latach stosowali go równie˝ sportowcy
i astronauci w celu podniesienia wytrzyma ¸ oÊci i uzyskania lepszych osiàgni´ç.
˚eƒ-szeƒ jest roÊlinà, która zyska ¸ a najwi´kszà s ¸ aw´ w zwiàzku ze swoim szerokim oddzia ¸ ywaniem na organizm.
Dlatego te˝ cz´sto nazywana jest „korzeniem ˝ycia”. Korzeƒ ˝eƒ-szenia zwi´ksza ogólnà wydolnoÊç organizmu (zdolnoÊç
do pracy, wytrzyma ¸ oÊç), odpornoÊç. Wp ¸ ywa pobudzajàco na czynnoÊci gruczo ¸ ów p ¸ ciowych. U diabetyków obni˝a poziom
cukru we krwi. Zalecany jest równie˝ w leczeniu chorób nerwowych, sercowo-naczyniowych i ˝o ¸ àdkowo-jelitowych. Poprawia refleks i koncentracj´.
Stosowanie tabletek z ˝eƒ-szenia zaleca si´ w:
– stanach umys ¸ owego i fizycznego przem´czenia i wyczerpania;
– obni˝onej odpornoÊci organizmu;
– stanach depresji, ospa ¸ oÊci w sytuacjach stresowych;
– niedokrwistoÊci;
Siberian Ginseng (˝eƒ-szeƒ syberyjski) 600 mg – 50 tabletek.
Producent: LIFEPLAN PRODUCTS LTD Anglia
oraz dla:
– obni˝enia poziomu cukru we krwi;
– uregulowania czynnoÊci uk ¸ adu sercowo-naczyniowego;
– odnowienia si ¸ ˝yciowych.
www.eas-sterniccy.com.pl
12591646.031.png 12591646.032.png 12591646.033.png 12591646.001.png 12591646.002.png 12591646.003.png 12591646.004.png 12591646.005.png 12591646.006.png 12591646.007.png 12591646.008.png 12591646.009.png 12591646.010.png 12591646.011.png 12591646.012.png 12591646.013.png 12591646.014.png 12591646.015.png 12591646.016.png 12591646.017.png 12591646.018.png 12591646.019.png
 
SZLACHETNE ZDROWIE
Âroda, 31 maja 2006 Nasz Dziennik 11
By wykryç wad´ s¸uchu
jak najwczeÊniej
REKLAMA
jak najwczeÊniej
Jednym z najwi´kszych wyzwaƒ wspó ¸ czesnej audiologii jest wczesne
wykrywanie i rehabilitacja zaburzeƒ s ¸ uchu u ma ¸ ych dzieci. Wed ¸ ug
Êwiatowych statystyk i wyników programów badaƒ przesiewowych s ¸ u-
chu trwa ¸ e zaburzenia s ¸ uchu stwierdza si´ w okresie noworodkowym
u mniej wi´cej 3-5 dzieci na 1000 urodzeƒ. Lekarze podkreÊlajà, ˝e opty-
malnym okresem rozpocz´cia rehabilitacji jest wiek poni˝ej 6. miesiàca
˝ycia. Zaleca si´, by badania przesiewowe realizowane na oddzia ¸ ach
noworodkowych by ¸ y powszechnie stosowane, co pozwoli objàç nimi
niemal wszystkie dzieci.
Dopiero w drugim pó ¸ roczu ˝ycia
dziecka, kiedy prawid ¸ owo s ¸ yszàcy
maluch zaczyna Êwiadomie naÊlado-
waç dêwi´ki otoczenia (gaworzyç), po-
jawiajà si´ istotne ró˝nice z rówieÊni-
kami, mogàce budziç niepokój. Dziec-
ko z g ¸ ´bokim uszkodzeniem s ¸ uchu
milknie lub wprost przeciwnie – za-
chowuje si´ nienaturalnie ha ¸ aÊliwie.
Tyle ˝e wtedy na pomoc najcz´Êciej
jest ju˝ za póêno.
Pami´tajmy, ˝e mowa i s ¸ uch sà
podstawà porozumiewania si´ z inny-
mi. Zw ¸ aszcza dzisiaj, gdy era pisania
zanika, gdy powstajà inne ni˝ pismo
formy przekazywania mowy i myÊli.
W niespotykanym tempie rozwija si´
telekomunikacja, a wraz z nià zupe ¸ nie
nowego znaczenia nabiera zmys ¸ s ¸ u-
chu. Dajmy wi´c naszym dzieciom
szans´ uczestniczenia w tym Êwiecie.
Badanie przesiewowe s ¸ uchu u no-
worodków ma na celu wykrycie wro-
dzonego uszkodzenia tego zmys ¸ u.
Uszkodzenie s ¸ uchu ma bardzo po-
wa˝ne konsekwencje dla rozwoju
mowy. Wed ¸ ug najnowszych badaƒ
krytyczny dla rozwoju mowy jest
okres pierwszych szeÊciu miesi´cy ˝y-
cia dziecka. Dlatego tak wa˝ne sà ba-
dania przesiewowe, które pozwolà
odpowiednio wczeÊnie wykryç choro-
b´. JeÊli maluch otrzyma na czas od-
powiednià pomoc, ma szans´ na har-
monijny rozwój, podobny do rozwoju
prawid ¸ owo s ¸ yszàcych dzieci.
W pierwszym pó ¸ roczu ˝ycia woka-
lizacja (cz´sto okreÊlana mianem g ¸ u-
˝enia lub gruchania) jest czynnoÊcià
odruchowà, niezale˝nà od s ¸ uchu. Dla-
tego zwykle (je˝eli dziecko nie nale˝y
do grupy ryzyka) rodzice nie podejrze-
wajà, ˝e ich maluch mo˝e nie s ¸ yszeç.
Czy szumy uszne
sà chorobà?
Szumy uszne, czyli piski, dzwonki, pukanie, dudnienie, gwizdy, szele-
sty... powstajà w drodze s ¸ uchowej bez zewn´trznego pobudzenia aku-
stycznego. Szumy o charakterze subiektywnym sà s ¸ yszalne tylko przez
osob´, której dotyczà, i nikt inny nie jest w stanie us ¸ yszeç tych dêwi´-
ków. Mogà one byç odczuwane w g ¸ owie, w jednym uchu lub w obu
uszach. Mogà istnieç okresowo lub stale. Prawie ka˝dy doÊwiadcza
okresowego „dzwonienia” w uszach. Takie chwilowe, przemijajàce
dêwi´ki zazwyczaj nam nie dokuczajà. Dopiero gdy zaczynajà utrzymy-
waç si´ d ¸ u˝ej i stajà si´ intensywne, mogà budziç niepokój.
tzw. habituacji, czyli przyzwyczajenia,
jakiemu podlega szereg dêwi´ków
obecnych stale w naszym otoczeniu,
których nie odbieramy w sposób Êwia-
domy. Czy bowiem Êwiadomie s ¸ yszy-
my np. prac´ naszej lodówki albo ty-
kanie zegara Êciennego? Podobnie
dzieje si´ z szumami usznymi – istnie-
jà, ale nie zwracamy na nie uwagi.
Jednak jest gros osób, dla których
szumy uszne sà udr´kà, przeszkadza-
jà im w prowadzeniu normalnego
trybu ˝ycia, uniemo˝liwiajà zaÊni´cie
czy pe ¸ ne odpr´˝enie. Takim osobom
potrzebna jest natychmiastowa po-
moc medyczna.
Istnieje wiele metod leczenia szu-
mów usznych, jednak ˝adna z nich nie
jest stuprocentowo skuteczna. Najlep-
sze efekty przynosi metoda habituacji,
zwana Tinnitus Retraining Therapy
(TRT), polegajàca na nauczeniu mózgu
nieodbierania szumu w sposób Êwia-
domy. Jest to mo˝liwe dzi´ki specjali-
stycznym konsultacjom i codzienne-
mu, systematycznemu treningowi
dróg s ¸ uchowych za pomocà specjal-
nego dêwi´ku. Taka terapia trwa
od 18 do 24 miesi´cy.
Powiedzenie „cisza a˝ w uszach dzwo-
ni” znane jest chyba wszystkim Pola-
kom, podobnie jak chwilowe, przemi-
jajàce dêwi´ki, pojawiajàce si´
w uszach bàdê w g ¸ owie. Te chwilowe
i przemijajàce sà zjawiskiem zupe ¸ nie
normalnym i nie wymagajà porady
specjalisty. Niepokój powinny wywo ¸
dopiero wtedy, gdy jednorazowo trwa-
jà d ¸ u˝ej ni˝ 5 minut. Badania przepro-
wadzone przez Instytut Fizjologii i Pa-
tologii S ¸ uchu udowodni ¸ y, ˝e subiek-
tywnych szumów usznych trwajàcych
d ¸ u˝ej ni˝ 5 minut doÊwiadcza ju˝ po-
nad 20 proc. doros ¸ ych Polaków. Sta ¸ e
szumy uszne zg ¸ asza oko ¸ o 5 procent.
Najcz´Êciej powstajà w uchu we-
wn´trznym, a dok ¸ adnie w Êlimaku,
czyli cz´Êci odpowiedzialnej za s ¸ uch.
W Êlimaku znajdujà si´ komórki s ¸ u-
chowe, które odbierajà drgania wy-
wo ¸ ane dêwi´kami wpadajàcymi
do naszych uszu i zamieniajà je
na impulsy nerwowe, które dalej
w ¸ óknami nerwu s ¸ uchowego przeka-
zywane sà do kory mózgowej. Naj-
cz´Êciej szumy uszne powstajà w wy-
niku uszkodzenia w obr´bie dwóch
uk ¸ adów komórek s ¸ uchowych, które
zaburza prawid ¸ owy stan równowagi
mi´dzy nimi. Uk ¸ ad s ¸ uchowy natych-
miast stara si´ to uszkodzenie napra-
wiç, a efektem ubocznym tego proce-
su sà w ¸ aÊnie szumy uszne. Warto
wiedzieç, ˝e tego rodzaju szumy nie
stanowià objawu ˝adnej choroby, ale
Êwiadczà o prawid ¸ owym funkcjono-
waniu uk ¸ adu nerwowego.
Ale niekiedy szumy uszne mogà byç
objawem choroby w sàsiedztwie ucha
lub w pobli˝u nerwu s ¸ uchowego.
Cz´sto sà one wynikiem np. zalegajà-
cej woskowiny lub obrz´kni´tej tràbki
s ¸ uchowej. Znaczna cz´Êç osób –
po wykluczeniu chorób, które mog ¸ y je
spowodowaç – stopniowo przestaje
zwracaç na nie uwag´. W uk ¸ adzie s ¸ u-
chowym zachodzi wówczas proces
REKLAMA
REKLAMA
O r t o t e c h
www.orto-tech.com.pl
ul. Broniewskiego 21, Warszawa
tel./fax 022 663 08 73, 0500 049 710
czynne: pn.-pt. 10.00-19.00, sob. 10.00-13.00
* obuwie specjalistyczne, ortopedyczne
* wk ¸ adki, pasy, ko ¸ nierze, ortezy
* wyroby medyczno-ortopedyczne
* wózki inwalidzkie, elektryczne, ¸ ó˝ka
* sprz´t rehabilitacyjny
PRODUKCJA – US¸UGI
SPRZEDA˚ – HURT – DETAL
WYPO˚YCZALNIA
Realizacja zleceƒ NFZ
By wykryç wad´ s¸uchu
12591646.020.png 12591646.021.png 12591646.022.png 12591646.023.png 12591646.024.png 12591646.025.png 12591646.026.png 12591646.027.png 12591646.028.png
 
12 Nasz Dziennik Âroda, 31 maja 2006
SZLACHETNE ZDROWIE
Co trzeci Polak ma problemy ze s ¸ uchem
Z prof. Henrykiem Skar˝yƒskim , twórcà i dyrektorem warszawskiego Instytutu Fizjologii i Patologii S ¸ uchu,
o problemach zwiàzanych ze s ¸ uchem rozmawiajà Magdalena M. Stawarska i Aneta Jezierska
Ha ¸ as to zjawisko powszech-
ne w skali Êwiata i w skali
naszego kraju...
– Rozwój cywilizacji wià˝e si´
z coraz powszechniejszym stosowa-
niem zaawansowanych technologii,
instalowaniem wielu urzàdzeƒ.
Ka˝dy komputer osobisty jest êró-
d ¸ em ha ¸ asu, a jest ich setki milio-
nów, nasilony ruch komunikacyjny
i koniecznoÊç sta ¸ ego komunikowa-
nia si´ – to kolejne przyk ¸ ady, ˝e
ha ¸ asu wokó ¸ nas jest coraz wi´cej.
Nie jest on zatem polskà specjalno-
waniu. WÊród dzieci i m ¸ odzie˝y
szkolnej podobne problemy dotyczà
co szóstego ucznia.
w skupieniu uwagi, zaburzeniami
orientacji, dra˝liwoÊcià, podwy˝szo-
nym ciÊnieniem krwi, bólem i zawro-
tami g ¸ owy, czasowym lub trwa ¸ ym
uszkodzeniem s ¸ uchu, szumami
usznymi. U ma ¸ ych dzieci ha ¸ as budzi
du˝y niepokój, niepewnoÊç, zagu-
bienie, powoduje p ¸ acz.
Ze wzgl´du na ró˝ne oddzia ¸ ywa-
nie ha ¸ asu na organizm, a tym sa-
mym ró˝nà szkodliwoÊç dla zdrowia,
ha ¸ asy s ¸ yszalne mo˝na podzieliç
w zale˝noÊci od ich poziomu na pi´ç
nast´pujàcych grup:
– Dochodzi do stopniowego
uszkodzenia komórek zmys ¸ owych
w obr´bie ucha wewn´trznego.
Na ten proces, który dotyczy ka˝de-
go z nas, ma wp ¸ yw ha ¸ as oraz zabu-
rzenia naczyniowe w pierwszej ko-
lejnoÊci. W efekcie s ¸ yszymy coraz
gorzej poczàtkowo tylko wysokie
dêwi´ki, a potem Êrednie i z czasem
równie˝ niskie.
Kiedy ha ¸ as osiàga niebez-
pieczny poziom?
– Niebezpieczny poziom ha ¸ asu to
taki, który mo˝e spowodowaç przej-
Êciowe lub trwa ¸ e zaburzenia s ¸ u-
chu. Z uwagi na zró˝nicowanie mi´-
dzyosobnicze wra˝liwoÊci na ha ¸ as
nie u wszystkich osób te same pozio-
my oznaczajà takie samo ryzyko
uszkodzenia s ¸ uchu. Ogólnie przyj-
A skàd u dzieci biorà si´ pro-
blemy ze s ¸ uchem?
– Wady wrodzone ujawniajà si´
zarówno w pierwszych tygodniach,
jak i latach ˝ycia. Wady nabyte to
g ¸ ównie nast´pstwa infekcji górnych
dróg oddechowych. Ka˝de dziecko
dotyka to wiele razy. Podczas zapa-
lenia nosa czy zatok dochodzi
do gromadzenia wysi´ku w prze-
strzeniach ucha Êrodkowego, a na-
st´pnie zrostów. Wszystko to zabu-
rza funkcjonowanie b ¸ ony i koste-
czek s ¸ uchowych, a tym samym po-
garsza stopniowo s ¸ uch dziecka.
– Zawsze pierwszy sygna ¸ jest
wa˝ny, ale aby byç pewnym, ˝e na-
sze dziecko ma wad´ s ¸ uchu, musi-
my dostaç potwierdzenie. Niekiedy
badania weryfikujàce powtarzamy,
aby byç absolutnie pewnym, ˝e tak
jest. Istniejà bowiem choroby, pod-
czas których s ¸ uch jest raz lepszy, raz
gorszy. Po upewnieniu si´ o istnieniu
wady s ¸ uchu doÊwiadczony zespó ¸
specjalistów b´dzie kierowa ¸ dziecko
na dalsze etapy terapii i rehabilitacji.
Mogà si´ one odbywaç przy wspo-
maganiu uszkodzonego s ¸ uchu apa-
ratem s ¸ uchowym lub implantem Êli-
makowym.
Czy wady s ¸ uchu sà dzie-
dziczne, czy nabyte?
– Mogà byç jedne i drugie. Zdecy-
dowanie wi´cej jest wad nabytych,
a to oznacza, ˝e ¸ atwiej powinniÊmy
im zapobiegaç.
Jak powinno przebiegaç dal-
sze leczenie? Które sposoby
leczenia s ¸ uchu sà najsku-
teczniejsze?
– Post´powanie zale˝y od wady
s ¸ uchu, lokalizacji uszkodzenia
w uchu Êrodkowym lub wewn´trz-
nym. Przy naszych dzisiejszych mo˝-
liwoÊciach, gdy wczeÊnie rozpozna-
my wad´ s ¸ uchu, mo˝emy pomóc
praktycznie ka˝demu. To dowód
na to, jak wielki post´p nauki doko-
na ¸ si´ w ostatnich latach.
Jak wykryç wady s ¸ uchu
u doros ¸ ych?
– Podstawà diagnostyki zaburzeƒ
s ¸ uchu u doros ¸ ych jest wykonanie
kompletu badaƒ audiometrycznych.
Pozwala to okreÊliç rodzaj i stopieƒ
uszkodzenia s ¸ uchu.
A czy wykrycie wady s ¸ uchu
u dziecka jest ¸ atwiejsze ni˝
u doros ¸ ego cz ¸ owieka?
– Wykrycie wady s ¸ uchu u dzieci,
zw ¸ aszcza noworodków i niemowlàt,
musi odbywaç si´ z zastosowaniem
metod obiektywnych, podczas któ-
rych dziecko nie musi wspó ¸ pracowaç
z lekarzem lub technikiem. Opiera si´
to na bardzo czu ¸ ych, nieinwazyjnych
Êcià. To obecnie problem Êwiatowy.
Ha ¸ as wp ¸ ywa na szybszy rozwój
wielu schorzeƒ, a przede wszyst-
kim, wyst´pujàce u m ¸ odych ludzi
szumy uszne i szybsze starzenie si´
narzàdu s ¸ uchu.
muje si´ jednak, ˝e ryzyko uszkodze-
nia narzàdu s ¸ uchu na skutek dzia ¸ a-
nia ha ¸ asu wyst´puje przy pozio-
mach wi´kszych ni˝ 85 dB, ale
pod warunkiem ˝e czas przebywania
w ha ¸ asie wynosi 8 godzin. Przy sil-
nych ekspozycjach ryzyko uszkodze-
nia s ¸ uchu znacznie si´ zwi´ksza.
– poni˝ej 35 dB – nieszkodliwe
dla zdrowia, mogà byç denerwujàce
lub przeszkadzaç w pracy wymaga-
jàcej skupienia,
– 35-70 dB – wp ¸ ywajà na zm´-
czenie uk ¸ adu nerwowego cz ¸ owie-
ka, powa˝nie utrudniajà zrozumienie
mowy, zasypianie i wypoczynek,
70-85 dB – wp ¸ ywajà na znaczne
zmniejszenie wydajnoÊci pracy, mo-
gà byç szkodliwe dla zdrowia i po-
wodowaç uszkodzenie s ¸ uchu,
– 85-130 dB – powodujà liczne
schorzenia organizmu ludzkiego,
uniemo˝liwiajà zrozumienie mowy
nawet z odleg ¸ oÊci pó ¸ metra,
– powy˝ej 130 dB – wywo ¸ ujà
trwa ¸ e uszkodzenie s ¸ uchu, pobu-
dzajàc do drgaƒ organy wewn´trz-
ne cz ¸ owieka i powodujàc ich
schorzenia.
W jaki sposób mo˝emy dbaç
o s ¸ uch?
– To trudne pytanie. Na pewno
unikaç ha ¸ asu wsz´dzie tam, gdzie
jest to mo˝liwe. Nie s ¸ uchaç przez
s ¸ uchawki muzyki przez wiele go-
Jak na tle innych krajów
przedstawia si´ sytuacja Pol-
ski pod wzgl´dem poziomu
ha ¸ asu? Czy ten wskaênik
wzrasta?
– Na pewno odnotowaliÊmy po-
st´p w zakresie zmniejszenia ha ¸ asu
przemys ¸ owego. Paradoksalnie jest
on wynikiem zlikwidowania wielu za-
k ¸ adów pracy, gdzie praca by ¸ a bar-
dzo ucià˝liwa. JednoczeÊnie coraz
wi´cej ha ¸ asu jest w naszych domach
i na ulicy. Bardzo g ¸ oÊna jest polska
szko ¸ a. KtoÊ, kto dawno w niej nie
by ¸ , z trudem zniós ¸ by dziÊ swojà
obecnoÊç podczas przerwy mi´dzy-
lekcyjnej. Ha ¸ as dziÊ stanowi wielkie
zagro˝enie dla m ¸ odzie˝y szkolnej.
Jakie sà dopuszczalne nor-
my ha ¸ asu?
Przy 8-godzinnym czasie pracy do-
puszczalny maksymalny poziom wy-
nosi 85 dB. Je˝eli poziomy sà wy˝-
sze, to dopuszczalny czas przebywa-
nia w ha ¸ asie jest mniejszy. Przy po-
ziomie 90 dB maksymalny czas prze-
bywania w ha ¸ asie wynosi 4 godzi-
ny, a przy ha ¸ asie o poziomie 105 dB
skutki oddzia ¸ ywania ha ¸ asu na na-
rzàd s ¸ uchu pojawiajà si´ ju˝ po kil-
ku minutach.
Poziomy ha ¸ asu:
– nieszkodliwe dla zdrowia, mogà byç denerwujà-
ce lub przeszkadzaç w pracy wymagajàcej skupienia,
– wp ¸ ywajà na zm´czenie uk ¸ adu nerwowego cz ¸ owieka,
powa˝nie utrudniajà zrozumienie mowy, zasypianie i wypoczynek,
– wp ¸ ywajà na znaczne zmniejszenie wydajnoÊci pracy,
mogà byç szkodliwe dla zdrowia i powodowaç uszkodzenie s ¸ uchu,
– powodujà liczne schorzenia organizmu ludzkiego,
uniemo˝liwiajà zrozumiene mowy nawet z odleg ¸ oÊci pó ¸ metra,
Najbardziej szkodliwe czyn-
niki dla naszego s ¸ uchu to...
– Niewàtpliwie ha ¸ as. DziÊ dzia ¸ a
on zarówno bezpoÊrednio na komór-
ki zmys ¸ owe ucha wewn´trznego, jak
i poÊrednio na inne narzàdy i uk ¸ ady,
jak krwionoÊny czy nerwowy.
Na co mo˝e mieç wp ¸ yw
zbyt du˝e jego nat´˝enie?
– Dzia ¸ anie ha ¸ asu mo˝na rozpa-
trywaç na trzech p ¸ aszczyznach: bez-
poÊredniej – na ucho Êrodkowe i we-
wn´trzne, poÊredniej – na uk ¸ ad ner-
wowy i psychik´, na zasadzie odru-
chu – na inne narzàdy. Szkodliwe
dzia ¸ anie ha ¸ asu na organizm cz ¸ o-
wieka objawia si´ zm´czeniem, gor-
szà wydajnoÊcià nauki, trudnoÊciami
– wywo ¸ ujà trwa ¸ e uszkodzenie s ¸ uchu, pobu-
dzajàc do drgaƒ organy wewn´trzne cz ¸ owieka i powodujàc ich schorzenia.
Ile osób w Polsce ma uszko-
dzony s ¸ uch?
– Na podstawie badaƒ epidemio-
logicznych przeprowadzonych przez
Instytut Fizjologii i Patologii S ¸ uchu
w latach 1999-2002 co trzeci Polak
zg ¸ asza problemy ze s ¸ uchem, które
odczuwa w codziennym funkcjono-
badaniach. Dzi´ki nim mo˝emy zare-
jestrowaç reakcje ucha wewn´trzne-
go na podany dziecku dêwi´k lub za-
rejestrowaç potencja ¸ y z pnia mózgu,
które powstajà, gdy ucho wewn´trz-
ne us ¸ yszy jakiÊ dêwi´k i przeka˝e go
dalej do oÊrodków centralnych w po-
staci mikroimpulsu elektrycznego.
Mo˝na te˝ zarejestrowaç reakcje z ko-
ry mózgu, obszaru, gdzie znajdujà si´
centralne oÊrodki s ¸ uchowe.
dzin. Dbaç o pe ¸ ne wyleczenie infek-
cji górnych dróg oddechowych. Sto-
sowaç si´ do zaleceƒ lekarzy, np.
unikaç zawilgocenia ucha. Wa˝nym
problemem, zw ¸ aszcza u dzieci, jest
w ¸ aÊciwa ocena stanu migda ¸ ka gar-
d ¸ owego, który nie tylko upoÊledza
dro˝noÊç nosa, ma wp ¸ yw na wady
wymowy, wady zgryzu, ale równie˝
mo˝e prowadziç do zaburzenia funk-
cji ucha Êrodkowego, czego konse-
kwencjà sà infekcje i post´pujàcy
niedos ¸ uch.
Jakie sà przyczyny utraty
s ¸ uchu?
– S ¸ uch u doros ¸ ych pogarsza si´
wraz z wiekiem, na skutek urazów,
zapaleƒ, rzadko z powodu nowo-
tworów. U dzieci najcz´Êciej sà to
nast´pstwa nawracajàcych infekcji
górnych dróg oddechowych – zmia-
ny wysi´kowe i zarostowe. Na dru-
gim miejscu sà wady s ¸ uchu wrodzo-
ne, uwarunkowane genetycznie.
REKLAMA
REKLAMA
Aparaty s ¸ uchowe,
ciÊnieniomierze,
glukometry, sprz´t medyczny.
OTEMED
OTEMED
PrzemyÊl , ul. Boh. Getta 17a
(16) 678 66 89,
Jaros ¸ aw , ul. Grunwaldzka 8/1b
(16) 623 08 41
Co nale˝y zrobiç w momen-
cie, kiedy dowiadujemy si´,
˝e mamy uszkodzony s ¸ uch?
Dzi´kujemy za rozmow´.
Dlaczego osoby starsze cz´-
Êciej majà problemy ze s ¸ u-
chem?
Dodatek opracowa ¸ a Aneta Jezierska.
poni˝ej 35 dB
35-70 dB
70-85 dB
85-130 dB
powy˝ej 130 dB
12591646.029.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin