Akademia Wychowania Fizycznego
w Poznaniu
Osnowa lekcji pływania
Temat: Nauka pływania kraulem na piersiach.
Zadanie główne – KOORDYNACJA ruchów RAMION, NÓG I ODDYCHANIA
Zadanie dodatkowe – doskonalenie PRACY RĄK I NÓG
Klasa – III szkoły podstawowej,
Liczba ćwiczących – 12 osób,
Miejsce – pływalnia,
Czas trwania lekcji – 45 min.
Prowadzący – Daniel Osmański
Cele lekcji:
a. dydaktyczny – nauka prawidłowej koordynacji pracy ramion, nóg i oddychania oraz ukazanie błędów występujących w kraulu na piersiach,
b. wychowawczy – uświadomienie przydatności zdobytej wiedzy i umiejętności w życiu codziennym,
c. zdrowotny - sprawność układu mięśniowego, oddechowego oraz krążenia przez systematyczny trening.
Przyrządy – deski, gwizdek.
Tok lekcji
Nazwa ćwiczenia, gry lub zabawy
Czas lub liczba powtórzeń
Organizacja lekcji
Rozkazownictwo
Uwagi
I część wstępna
Zbiórka, powitanie, sprawdzenie obecności, zadanie lekcji: objaśnienie teoretyczne
3 min.
X X X X X X X X X X X X
N
na lądzie
Informacje dotyczące bezpiecze-ństwa
Rozgrzewka na lądzie
Ćwiczenia kształtujące ramion, nóg, tułowia
10 powt.
X X X
pw. stanie w rozkroku
1. naprzemienne krążenia rr w przód/tył
2. jednoczesne krążenie rr w przód/tył
pw. stanie w rozkroku ramiona w bok
1. naprzemianstronne skręty tułowia w prawo/lewo
pw. postawa
1. wspinanie na palce z jednoczesnym wznosem rr w bok
2. opust pięt z jednoczesnym opustem rr bokiem w dół
pw.
1. podskokiem rozkrok z jednoczesnym wznosem rr bokiem w górę do klaśnięcia
2. podskokiem powrót nn do postawy z jednoczesnym opustem rr bokiem w dół do klaśnięcia o udo
Podział osób na tory – 4 osoby na jeden tor
Obowiązkowy natrysk
Zabawa orientacyjno–porządkowa w wodzie
Trzymaj tempo
2 długości basenu
Uczniowie zajmują tory, płyną kraulem na piersiach jeden za drugim utrzymując tempo poprzedzającej osoby, która płynie ze zmienną prędkością
W ten sposób ustalamy kolejność osób, które będą pływać
II. Część główna
Dokładanka
Uczniowie płyną w kolejności jeden za drugim wg ustalonej wcześniej kolejności, wykorzystujemy deski
Uczniowie z deską w przodzie, rr proste, praca nóg, praca jednego ramienia z oddechem jednostronnym, przechwyt deski i praca drugiego ramienia
Zwracamy uwagę na prawidłowość wykonania
Ustawienie i kolejność jw.
jw. z oddechem dwustronnym naprzemiennym
1 długość basenu
jw.
Uczniowie z deską w przodzie, ruchy nn, jednego ramienia na max. oddechu
jw. drugie ramię
Donia12-awf