Gammacyzm i kappacyzm.pdf
(
43 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - Gammacyzm i kappacyzm
Strona główna
>
Wady wymowy
>
Rozpoznanie i korekcja
Gammacyzm i kappacyzm to wady wymowy polegaj
Ģ
ce na nieprawidłowej realizacji głosek
tylnoj
ħ
zykowych.
Gammacyzm - nieprawidłowa wymowa głoski „g”.
Kappacyzm - nieprawidłowa realizacja głoski „k”.
Głoski te najcz
ħĻ
ciej albo w ogóle nie s
Ģ
realizowane, albo w miejscu zwartych,
tylnoj
ħ
zykowych, welarnych „k” i „g” wyst
ħ
puj
Ģ
zwarte przednioj
ħ
zykowo-z
ħ
bowe „t” i „d”.
Niekiedy s
Ģ
realizowane w postaci zwarcia krtaniowego, którego brzmienie przypomina
wygłosowy d
Ņ
wi
ħ
k pojawiaj
Ģ
cy si
ħ
po samogłosce w przecz
Ģ
cej partykule nie, je
Ļ
li ta
wyst
ħ
puje w roli równowa
Ň
nika zdania (Kania, 1982). Najwi
ħ
cej przypadków dotyczy jednak
zamiany głosek „k” i „g” na głoski „t” i „d”, co wynika st
Ģ
d,
Ň
e w artykulacji tych głosek
bior
Ģ
udział te same partie mi
ħĻ
ni. Przy „k” i „g” - mi
ħ
sie
ı
podłu
Ň
ny dolny, który skraca
j
ħ
zyk, uwypukla jego grzbiet i kieruje przód j
ħ
zyka na dno jamy ustnej, a w wypadku głosek
„t” i „d”- mi
ħ
sie
ı
podłu
Ň
ny górny, który skraca j
ħ
zyk, a jego przód unosi do góry.
W
Ļ
ród przyczyn zaburze
ı
realizacji głosek „k” i „g”, wymienia si
ħ
nisk
Ģ
sprawno
Ļę
ruchow
Ģ
j
ħ
zyka, a w szczególno
Ļ
ci jego tylnej cz
ħĻ
ci. Mo
Ň
e to wynika
ę
z ograniczonych mo
Ň
liwo
Ļ
ci
j
ħ
zykowych. Zamiast wysklepienia si
ħ
tylnej cz
ħĻ
ci j
ħ
zyka i zwarcia z podniebieniem
mi
ħ
kkim, szczególnie, gdy po „k”, „g” wyst
ħ
puje która
Ļ
z samogłosek szeregu przedniego,
np. „e”, „i”, miejsce zwarcia przesuwa si
ħ
do przodu jamy ustnej.
Postacie wadliwej realizacji głosek tylnoj
ħ
zykowych:
1.
Kappacyzm wła
Ļ
ciwy i gammacyzm wła
Ļ
ciwy
deformacja tych głosek jest wynikiem zwarcia krtaniowego, w rezultacie którego
powstaj
Ģ
brzmienia zbli
Ň
one do k, g.
2.
Parakappacyzm i paragammacyzm
zamiana zwartych tylnoj
ħ
zykowych „k, ki”, „g, gi” na zwarte z
ħ
bowe „t, ti”, „d, di”
lub „h” zjawisko to wyst
ħ
puje jako etap przej
Ļ
ciowy w procesie kształtowania
i rozwoju mowy dziecka, lecz w przypadku przedłu
Ň
ania si
ħ
do 6 roku
Ň
ycia
uznawane jest za wad
ħ
wymowy. Przykład: kura - „tura”, kino - „tino”)
3.
Mogikappacyzm i mogigammacyzm
opuszczanie głosek tylnoj
ħ
zykowych zwartych: k, ki, g, gi Głoski te nie wyst
ħ
puj
Ģ
w systemie fonetycznym dziecka Przykład: kura - „ura”, kino - „ino”, głowa - „łowa”,
itp.).
Post
ħ
powanie logopedyczne
Ę
wiczenia wst
ħ
pne
Sposób powstawania tych głosek wymaga okre
Ļ
lonej sprawno
Ļ
ci wymienionych partii mi
ħĻ
ni,
czyli doprowadzenia do uchwycenia i zrozumienia przez dziecko ró
Ň
nicy w ich pracy.
W zwi
Ģ
zku z tym na etapie wst
ħ
pnym przeprowadza si
ħ
ę
wiczenia polegaj
Ģ
ce na unoszeniu
j
ħ
zyka i tworzeniu jego zwarcia z podniebieniem twardym (j
ħ
zyk dotyka do wałka
dzi
Ģ
słowego) oraz na opuszczaniu go na dno jamy ustnej tak, aby doszło do wysklepienia
grzbietu j
ħ
zyka w tylnej cz
ħĻ
ci jamy ustnej i wytworzenia si
ħ
w tym miejscu zwarcia.
Dostarcza to wła
Ļ
ciwych tym głoskom wra
Ň
e
ı
kinestetycznych.
Sposoby wywołania głosek: k, g
I sposób:
po wy
ę
wiczeniu mi
ħĻ
ni j
ħ
zyka najcz
ħĻ
ciej wystarczy poprosi
ę
dziecko, by
umie
Ļ
ciło j
ħ
zyk na dnie jamy ustnej, a jego czubek przy dolnych z
ħ
bach, nast
ħ
pnie szeroko
otworzyło buzi
ħ
tak, aby uniemo
Ň
liwi
ę
kontakt grzbietu j
ħ
zyka z podniebieniem i w tym oto
układzie próbowało wypowiedzie
ę
głosk
ħ
„t”. Logopeda mo
Ň
e pomóc dziecku przytrzymuj
Ģ
c
grzbiet j
ħ
zyka szpatułk
Ģ
. Czasami mo
Ň
e pomaga mocne odchylenie dziecka do tyłu
lub uło
Ň
enie go w pozycji le
ŇĢ
cej.
II sposób:
dziecko w pozycji le
ŇĢ
cej lekko odchyla głow
ħ
w tył, logopeda lub dobrze
poinstruowany rodzic mo
Ň
e podawa
ę
dziecku na j
ħ
zyk (
Ļ
rodkow
Ģ
cz
ħĻę
) mał
Ģ
ilo
Ļę
płynu
(woda, lej
Ģ
cy kisiel) i poprosi
ę
, aby nie połykało od razu, lecz próbowało podtrzymywa
ę
płyn
w tylnej cz
ħĻ
ci jamy ustnej.
Ę
wiczenie nale
Ň
y zademonstrowa
ę
i powtórzy
ę
z dzieckiem kilka
razy a
Ň
do uzyskania efektu w postaci bulgotania (jak przy płukaniu gardła). Je
Ļ
li dziecko ma
nadwra
Ň
liw
Ģ
jam
ħ
ustn
Ģ
, mo
Ň
na zastosowa
ę
podawanie wody kroplomierzem.
III sposób:
wymawianie sylab: „to” lub „ta” i „do”, „da”, z jednoczesnym przytrzymaniem
przodu j
ħ
zyka palcem lub szpatułk
Ģ
. Powoduje to wysklepienie si
ħ
i zwarcie tylnej cz
ħĻ
ci
j
ħ
zyka z podniebieniem, co jest niezb
ħ
dne do uzyskania głosek „g” i „k”.
Po wywołaniu głosek kontynuuje si
ħ
terapi
ħ
zgodnie z metodyk
Ģ
post
ħ
powania
logopedycznego.
Opracowanie - Marzena Mieszkowicz - neurologopeda
Strona główna
>
Wady wymowy
>
Rozpoznanie i korekcja
Plik z chomika:
kszostek25
Inne pliki z tego folderu:
Metody badania afazji.doc
(22485 KB)
Rozśpiewane głoski.zip
(21623 KB)
Wczesna stymulacja rozwoju mowy dziecka.doc
(106 KB)
2_logopeda.pdf
(1085 KB)
Binkiewicz Monika - Logopedia - 18 ćwiczeń dla dzieci.zbiór doc.rar
(1486 KB)
Inne foldery tego chomika:
części ciała
Dokumenty
Emocje, uczucia
Funkcje poznawcze
Galeria
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin