WCZESNE DZIECIŃSTWO.rtf
(
58 KB
)
Pobierz
OKRES WCZESNEGO DZIECIŃSTWA
OKRES NIEMOWLĘCY – 1 r. ż.
OKRES PONIEMOWLĘCY – 1 r.ż. – 2 r. ż.
RELACJA PRZYWIĄZANIA
Prawidłowy rozwój człowieka zakłada uruchomienie umiejętności
nawiązywania więzi emocjonalnej z innymi ludźmi.
PRZYWIĄZANIE TO:
n
więź uczuciowa z opiekunem dająca dziecku poczucie bezpieczeństwa,
n
relacja pozwalająca na odczucie wrażenia bezpieczeństwa i komfortu,
n
druga osoba stanowi rodzaj bezpiecznej bazy, z której można wystartować na podbój świata.
WYPOSAŻENIE SPOŁECZNE
Reakcja uśmiechu
:
n
na początku – uśmiech niespecyficzny, odruchowy;
n
w wieku 3 – 4 tygodni -
uśmiech społeczny
odzwierciedlający przyjemność w reakcji na ludzką twarz lub głos;
n
w wieku 2 – 3 miesięcy -
reakcja witania:
uśmiech połączony z gruchaniem, ożywieniem, szerokim otworzeniem oczu;
n
5 a 6 miesiącem –
uśmiech
s
elektywny jako
reakcja na znane osoby, wyróżniająca je.
Twórcą teorii rozwoju przywiązania jest John Bowlby
FAZY ROZWOJU PRZYWIĄZNIA
n
I
Niesprecyzowane ustosunkowania
– dziecko przejawia zachowania „wywołujące bliskość”, kieruje je do wszystkich, uczy się w tym czasie odróżniać osoby bliskie.
n
II
Skupienie się na 1 lub większej liczbie osób
– w wieku 3 miesięcy dziecko zaczyna wyróżniać te osoby, które często się nim zajmują (częściej się do nich uśmiecha), ale nadal nie boi się obcych.
n
III
Zachowanie oparte na bezpiecznej bazie
– około 6/7 miesiąca życia dziecko przywiązuje się do wybranej osoby (osób).Jednocześnie pojawia się lęk przed obcymi
WZORCE PRZYWIĄZANIA
w
g Ainsworth.
Dla wykształcenia prawidłowego wzorca istotna jest wrażliwość matki na sygnały płynące od jej dziecka i właściwe nań reagowanie, a przy tym respektowanie autonomii dziecka.
PROCEDURA OBCEJ SYTUACJI
(każda faza ok. 3 min.)
n
Dziecko eksploruje otoczenie, matka przygląda się.
n
Wchodzi obca osoba, najpierw milczy, następnie rozmawia z matką, potem bawi się z dzieckiem;
n
Matka wychodzi.Obca osoba podejmuje kontakt
z dzieckiem;
n
Matka wraca i uspakaja dziecko. Obcy wychodzi;
n
Matka wychodzi, dziecko zostaje samo;
n
Obcy wchodzi, podejmuje kontakt z dzieckiem;
n
Matka wraca i uspakaja dziecko, obcy wychodzi
(za: Schaffer, 2006).
RODZAJE PRZYWIĄZANIA
n
Przywiązanie bezpieczne;
n
Przywiązanie unikające;
n
Przywiązanie ambiwalentne;
n
Dezorganizacja przywiązania.
PRZYWIĄZANIE UNIKAJĄCE
n
Arbitralność reakcji (mała skłonność matki dostosowania się do inicjatyw dziecka);
n
Niezdolność do przyjmowania perspektywy dziecka;
n
Nadmierna kontrola dziecka;
n
Sztywność emocjonalna;
n
Unikanie kontaktu cielesnego;
n
Ignorowanie lub odtrącanie dziecka, gdy wyraża swoje emocje (szczególnie negatywne)
(
za: T. Czub, 2004, [w:] A. Brzezińska (red.). Psychologiczne portrety cz
ł
owieka
)
.
PRZYWIĄZANIE AMBIWALENTNE
n
Brak stałości, spójności i przewidywalności zachowań matki;
n
Niska dostępność psychologiczna matki (skoncentrowana na sobie, zapomina o dziecku);
n
Ignorowanie sygnałów płynących od dziecka;
n
Słaba skuteczność w uspakajaniu dziecka, wychodzenie z kontaktu, gdy dziecko doświadcza napięcia
(
za: T. Czub, 2004, [w:] A. Brzezińska (red.). Psychologiczne portrety cz
ł
owieka
)
.
DEZORGANIZACJA PRZYWIĄZANIA
n
Otwarta wrogość wobec dziecka;
n
Zadawanie mu fizycznego bólu;
n
Celowe sprawianie krzywdy i cierpienia;
n
Straszenie;
n
Nietypowe zachowania: wpadanie w trans,
w bezruch itp.
(
za: T. Czub, 2004, [w:] A. Brzezińska (red.). Psychologiczne portrety cz
ł
owieka
)
.
GŁÓWNE OSIĄGNIĘCIA ROZWOJOWE
WIEK NIEMOWLĘCY
KIERUNKI ROZWOJU PSYCHORUCHOWEGO:
n
KIERUNEK CEFALOKAUDALNY – od części głowowej, przez tułowie, do kończyn.
n
KIERUNEK PROKSYMODYSTALNY - od osi podłużnej ciała na boki.
n
KIERUNEK ŁOKCIOWO – PROMIENIOWY – od 5 małego palca dłoni do kciuka.
OSIĄGNIĘCIA W ROZWOJU POSTAWY
1-
W pozycji
na
brzuszku unosi na chwilę głowę, trzymane na kolanach podrzuca głową.
2 - W pozycji na brzuszku unosi głowę na 5 - 8 cm
3 - W pozycji na brzuszku opiera się na przedramionach.
5 - Panuje w pełni nad ruchami głowy. W pozycji na brzuszku opiera się na dłoniach, sztywno trzyma główkę.
6 -
Podciągane siada, siedzi z oparciem.
7 - Siedzi bez podparcia, siada przy pomocy dorosłego lub trzymając się poręczy.
8 -
Siedzi pewnie bez oparcia, samodzielnie siada, próbuje wstawać.
9 - Samo siada z pozycji leżącej na boku, z pozycji raczkowania.
Stoi przy barierce,
siada z tej pozycji.
10 - Samo staje przy oparciu (podciąga się). Stoi trzymąjąc się.
11 - Staje samo, podnosi zabawki z pozycji stojącej, trzymając się ręką poręczy i kucając.
Stoi bez trzymania.
OSIĄGNIĘCIA W ROZWOJU LOKOMOCJI
1 - Często podkurcza rączki i nóżki.
2 - Przewraca się z boku na plecy
3 - Bawi się swoimi nóżkami, podciąga je do buzi. Przewraca się z pleców na bok.
4 - Próbuje przewracać się z brzuszka na plecy i odwrotnie
6 -
Przewraca się we wszystkie strony
.
7 - Podtrzymywane pod pachy żywo podskakuje (sprężynuje).
Pełza w tył.
8 -
Pełza do przodu.
9 -
Raczkuje.
Podtrzymywane pod pachy wykonuje ruchy chodzenia.
10 - Nadal raczkuje. Stąpa bokiem trzymając się poręczy, mebli.
11 - Sprawnie raczkuje. Chodzi do przodu trzymane za obie ręce.
12 - Chodzi trzymane za 1 rękę.
Stawia pierwsze samodzielne kroki.
OSIĄGNIĘCIA W ROZWOJU CHWYTU
1- 3 - Odruch chwytny. Coraz dłużej utrzymuje przedmiot włożony do ręki. Bawi się raczkami. Ogląda je.
4 – 5 - Sięga po zabawki oburącz. Pojawia się chwyt dowolny pod kontrolą wzroku, całą dłonią od góry, palce owijają przedmiot
(
chwyt prosty
).
Bez udziału stawu łokciowego. Nie potrafi utrzymać 2 przedmiotów jednocześnie.
6 -Przekłada zabawki z ręki do ręki. Sięga jedną ręką. Chwyt prosty
dłoniowo-łokciowy
. Nie umie upuszczać ani rzucać.
7- 8 - Trzyma po 1 przedmiocie w każdej ręce, przekłada, stuka nimi. Pojawia się
chwyt
nożycowy.
9 -Upuszcza przedmioty i obserwuje. Pojawia się
chwyt
pęsetkowy.
Wyjmuje mniejszy przedmiot z większego.
10 - Rzuca przedmiotami i śledzi je. Małe przedmioty wkłada do większych.
12 -
Próbuje budować wieżę z 2 klocków
. Trzymając 2 przedmioty interesuje się 3.
UWAGA
n
mimowolna,- krótkotrwała,
n
zupełnie niepodzielna,
n
mały zakres,
n
od kilku sekund do kilku minut.
EMOCJE
n
emocje: silne, krótkotrwałe, zmienne, uboga ekspresja (złość).
SPOSTRZEGANIE WZROKOWE
n
3-4 mies. - rozpoznaje twarze i mimikę osób,
n
6- 7 mies. - synkretyzm – nie odróżnia przedmiotu (owocu) od podstawy (talerzyka),
n
7 mies. - odróżnia osoby znane od nieznanych,
n
10-12 mies. - manipuluje niespecyficznie, ale zaczyna odróżniać przedmioty,
n
11-12 mies. - odróżnia części garderoby (czapka, buty itp.).
SPOSTRZEGANIE S
Ł
UCHOWE
n
3 mies
. - uaktywnia się słuchowy ośrodek mowy, dziecko reaguje inaczej na głos niż na inne dźwięki,
n
5-6 mies
. - dziecko reaguje zmianami mimiki na barwę emocjonalną wypowiedzi,
n
7-9 mies
. - zaczyna rozumieć – rozróżniać proste, często powtarzane słowa,
n
9-11 mies
. - zaczyna rozróżniać – powtarzać wypowiadane przez siebie sylaby (samonaśladownictwo),
n
10-12 mies
. - zaczyna rozróżniać – powtarzać sylaby i wyrazy jedno lub dwusy
labowe, mówione przez dorosłych.
M
YŚLENIE
n
początki myślenia sensoryczno – motorycznego,
WI...
Plik z chomika:
pupilek
Inne pliki z tego folderu:
ZYGMUNT FREUD.rtf
(31 KB)
WCZESNE DZIECIŃSTWO.rtf
(58 KB)
ŚREDNIE DZIECIŃSTWO.rtf
(19 KB)
RYSUNEK RODZINY.rtf
(15 KB)
PÓŹNE DZIECIŃSTWO.rtf
(16 KB)
Inne foldery tego chomika:
! J. ANGIELSKI -ZOOM A -SŁUCHOWISKO
♥ 12. Qi Gong - Tai Chi - ćwiczenia medytacyjno-uzdrawiające
♥ NAUKI O RODZINIE ♥
†..PIOSENKI RELIGIJNE
†..PIOSENKI RELIGIJNE(1)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin