Autonaprawa 11-2012.pdf

(10647 KB) Pobierz
Auto naprawa
ISSN 1897-3280
MIESIĘCZNIK BRANŻOWY
LISTOPAD 2012
GOŚCINNIE
NA NASZYCH
ŁAMACH:
ANDRZEJ CHMIELEWSKI
ŁAŃCUCHY
ROZRZĄDU SWAG
SUE CLOUGH
KODY QR
NA PRODUKTACH KYB
DAMIEN GERMÈS
PEŁNY ASORTYMENT
DLA RYNKU WTÓRNEGO
DARIUSZ GRUSZCZYŃSKI
BŁĘDNY MONTAŻ
PRZEWODÓW
TOMASZ KAZAKIDIS
WYBÓR MATERIAŁÓW
PODKŁADOWYCH
BARBARA MASŁOWSKA
DYNASTIA KONFORT
TOMASZ SZULC
CIĘCIE TERMICZNE METALI
ANDRZEJ TIPPE
ROZWÓJ OLEJÓW
SILNIKOWYCH
DLA MOTORYZACJI
Po angielsku ta operacja nazywa się bead exercise, czyli dosłow-
nie „ćwiczenie obrzeża” (opony), ale po polsku jej istotę najlepiej
wyraża określenie „masaż stopki opony”, gdyż chodzi tu o likwi-
dację naprężeń występujących na jej styku z obręczą.
Zabieg ten powinien trwać przez 10-12 obrotów koła dla każdej ze stron opo-
ny, a jego efekty po dokonaniu końcowej optymalizacji geometrycznej są wręcz
zaskakujące. Jeśli po standardowej usłudze aż 5 z 8 opon zostało zdyskwalii-
kowanych, to przy nowej metodzie już tylko dwie z nich.  str. 44
1031075091.134.png
OD REDAKCJI | 3
Auto naprawa
www.e-autonaprawa.pl
Adres redakcji:
pl. Nowy Targ 28/16
50-141 Wrocław
faks 71 343 35 41
autonaprawa@technotransfer.pl
www.technotransfer.pl
Zawsze aktualne informacje:
www.varta-startstop.com
Ikar
Redaktor naczelny:
Marian Kozłowski
m.kozlowski@technotransfer.pl
Sekretarz redakcji:
Bogusława Krzczanowicz
tel. 71 712 57 95
b.krzczanowicz@technotransfer.pl
Redakcja e-autonaprawa.pl:
Adam Rudziński
tel. 71 712 57 95
a.rudzinski@technotransfer.pl
Stali współpracownicy:
Andrzej Kowalewski, Zenon Majkut,
Ewa Rozpędowska, Leszek A. Stricker,
Toni Seidel, Tomasz Szulc, KrzaQ,
Marketing i reklama:
Małgorzata Salamaga-Borysenko
tel. 71 733 67 56
m.salamaga@technotransfer.pl
Piotr Wojniusz
tel. 71 712 57 96
p.wojniusz@technotransfer.pl
Prenumerata:
tel. 71 712 57 95
prenumerata@technotransfer.pl
Opracowanie graficzne i skład:
Taurus CD
tel. 71 712 57 98
Wydawca:
Wydawnictwo Technotransfer
To postać fikcyjna, znana z greckiej mitologii jako pierwsza w dziejach ofiara katastrofy lotni-
czej. Ikar wzbił się wysoko na przywiązanych do ramion skrzydłach z ptasich piór, ale słoń-
ce stopiło ich woskowe spoiwo. Lotnik spadł i utonął, lecz w uznaniu dla jego bohaterstwa
świadkowie owego zdarzenia wyprawili mu wspaniały pogrzeb, a także nazwali jego imieniem
pobliską wysepkę i sąsiadujący z nią śródziemnomorski akwen.
Starożytne mity po wielu stuleciach zapomnienia odkryto ponownie w czasach Rene-
sansu. Dzięki temu w XVI wieku malarz niderlandzki stworzył zgodnie z własną wyobraźnią
znany „Pejzaż z upadkiem Ikara”, na którym żadna z licznych postaci zajętych swymi po-
wszednimi sprawami nie zwraca uwagi na tonącego. Do tego dzieła nawiązał z kolei polski
pisarz Jarosław Iwaszkiewicz, który w opowiadaniu zatytułowanym „Ikar” przedstawił drama-
tyczny epizod z okupacyjnej Warszawy: chłopak nieuważnie wchodzi na jezdnię, zmuszając
do ostrego hamowania samochód gestapo i zostaje za to aresztowany, a przechodnie udają,
że niczego nie widzą…
Zachowań przypadkowych świadków w takich sytuacjach nie można tłumaczyć wyłącz-
nie odwieczną i powszechną ludzką znieczulicą. W antycznym micie wszystko było fantazją
oprócz szczerego podziwu obserwatorów dla niezwykłych dokonań. Obojętność wobec lotu
i upadku Ikara na renesansowym obrazie tę ma zapewne przyczynę, iż nikt ich po prostu nie
zdążył zauważyć. Podczas wojny natomiast na polskich ulicach naturalne współczucie wobec
cudzych krzywd paraliżował wszechobecny strach przed hitlerowskim terrorem.
Sami doświadczyliśmy ostatnio najnowszej wersji upadku Ikara i jeszcze innego jej przy-
jęcia, gdy na oczach niemal całego świata, pod nieustanną kontrolą telewizyjnych kamer,
spadał z rekordowej wysokości Felix Baumgartner. Było to widowisko fascynujące zarówno
w swej bieżącej akcji, jak i w bogactwie materiału do późniejszych analiz, wyjaśnień i przemy-
śleń. W Polsce bezpośrednią transmisję nadała tylko TVN24, lecz nie pozbawia to przecież
kontaktu ze sprawą znacznie szerszej publiczności pozostałych mediów. Pisało się i mówiło
w nich wcześniej wiele o przygotowaniach do skoku, potem podawano informacje o jego kolej-
no odraczanych terminach, po udanym finale zapanowała całkowita cisza. Nie było żadnych
dyskusji, wywiadów, analiz, jakby temat zupełnie stracił atrakcyjność.
Rzeczywiście zabrakło tu głównych składników medialnej sensacji, czyli agresywnej walki
z określonym rywalem i sukcesu na miarę jego porażki bądź tragedii ze wskazywaniem jej
domniemanych winowajców. Baumgartner bił rekordy swego poprzednika – Joe Kittingera,
a on z pełnym zaangażowaniem starania te wspierał. Telewidzowie w USA byli tym ponoć
zachwyceni, chociaż Joe jest Amerykaninem, a Felix – Austriakiem. U nas w internetowych
postach dominowały głosy, że chodziło wyłącznie o kolejną reklamę sponsorującego tę akcję
Red Bulla… Czyżbyśmy jeszcze nie dojrzeli do rozumienia sensu takich wydarzeń, a także
nadrzędnych zasad wszelkiego rozwoju, w którym istotną rolę gra ring konkurencji, lecz jesz-
cze ważniejszą – sztafeta pokoleń.
MOC UKRYTA W AKUMULATORACH START†STOP.
Szacuje si e do 2015 roku ok. 70 % samochodów produkowa-
nych w Europie wyposa onych b dzie w funkcj Start-Stop,
która pozwala na zmniejszenie zu ycia paliwa. Silnik wył-cza si
automatycznie w czasie, gdy samochód stoi np. na czerwonym
‚wietle lub w korku. Przyczynia si to do redukcji emisji CO 2
do atmosfery.
VARTA ® Start-Stop Plus – wykonany w technologii AGM, dla
samochodów z rekuperacj- energii elektrycznej, oraz inny-
mi innowacyjnymi systemami, które maj- przyczynia„ si do
oszcz dno‚ci zu ycia paliwa.
VARTA Start-Stop wykonany w technologii EFB, zaprojek-
towany dla pierwszych modeli samochodów wyposa onych
w system Start-Stop.
Sercem systemu Start-Stop jest akumulator. Producenci samo-
chodów mog- wybra„ pomi dzy dwoma zaawansowanymi tech-
nologiami akumulatorów.
Druk i oprawa:
Delta Wrocław
Bez odpowiedniego akumulatora systemy Start-Stop nie mogły-
by funkcjonowa„, a wi c ograniczenie zu ycia paliwa, jak i reduk-
cja emisji CO 2 nie byłyby mo liwe.
VARTA we współpracy z renomowanymi producentami samo-
chodów takimi jak Audi, BMW, Ford, Mercedes-Benz, Volvo i VW
opracowała innowacyjn- technologi specjalnie dla pojazdów z
systemami Start-Stop. Ju dzi‚ VARTA jest rynkowym liderem
i wi kszo‚„ pojazdów z systemem Start-Stop wyposa onych
jest fabrycznie w akumulatory VARTA.
Akumulatory Start-Stop fi rmy VARTA. Zaufajcie ich ukrytej mocy.
Dalsze informacje: www.varta-startstop.com
Wszelkie prawa zastrzeżone. Przedruk
materiałów wyłącznie za zgodą redakcji.
Materiałów niezamówionych redakcja
nie zwraca. Zastrzegamy sobie prawo
do skrótów i redakcyjnego opracowania
tekstów przyjętych do druku. Redakcja
nie bierze odpowiedzialności za treść
reklam i ogłoszeń.
Marian Kozłowski
Zdjęcia na okładce:
Lumag, archiwum
AUTONAPRAWA | LISTOPAD 2012
1031075091.145.png 1031075091.156.png 1031075091.167.png 1031075091.001.png 1031075091.012.png 1031075091.023.png 1031075091.034.png 1031075091.044.png 1031075091.055.png 1031075091.056.png 1031075091.057.png 1031075091.058.png 1031075091.069.png 1031075091.080.png 1031075091.091.png 1031075091.102.png 1031075091.112.png 1031075091.113.png 1031075091.114.png 1031075091.115.png 1031075091.116.png 1031075091.117.png 1031075091.118.png 1031075091.119.png 1031075091.120.png 1031075091.121.png
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1031075091.122.png 1031075091.123.png 1031075091.124.png 1031075091.125.png 1031075091.126.png 1031075091.127.png 1031075091.128.png 1031075091.129.png 1031075091.130.png 1031075091.131.png 1031075091.132.png 1031075091.133.png 1031075091.135.png 1031075091.136.png 1031075091.137.png 1031075091.138.png 1031075091.139.png 1031075091.140.png 1031075091.141.png 1031075091.142.png 1031075091.143.png 1031075091.144.png
4 | AKTUALNOŚCI | WYDARZENIA
Wydarzenia
Spis treści
Więcej na stronie:
www.e-autonaprawa.pl
AKTUALNOŚCI:
Wydarzenia................................................4
Nowości.rynkowe......................................47
EKONOMIA, BIZNES, MARKETING
Targi.mniejsze,.lecz.bardziej.owocne.............8
Łatwe.targi.MeCaTech..................................8
Kryzys.w.warsztatach.–.warsztaty.
w.kryzysie................................................36
Rola.diagnostyki.w.naprawach..
samochodów.(cz.I)....................................42
MOTORYZACJA WCZORAJ, DZIŚ,
JUTRO
Dynastia.Konfort.......................................10
Europejski.zjazd.sieci.warsztatowej.ATE.......20
FORUM PROFESJONALISTÓW
Hamulce.bez.kompromisów.......................12
TECHNICZNE PODSTAWY ZAWODU
Rozwój.olejów.silnikowych..
dla.motoryzacji.(cz.I).................................22
Napędy.rozrządu.......................................26
Łańcuchy.rozrządu.SWAG..........................35
Cięcie.termiczne.metali.(cz..IV)...................38
PRAKTYKA WARSZTATOWA
Wybór.materiałów.podkładowych................28
Podręcznik.mechaniki.pojazdowej:
Luzy.zaworowe.........................................30
Kody.QR.na.produktach.KYB......................32
Pełny.asortyment.dla.rynku.wtórnego..........34
ZENNOWACJE
Masaż.opony............................................42
PSYCHOINSPIRACJE
Czego.pragnie.ego?....................................49
OD REDAKCJI
Ikar...........................................................3
Czy.otwierać.szampana?............................50
Komiks.z.życia.pewnego.warsztatu..............50
BASF przypomina o sobie
obecnie.powstają.pełnowarto-
ściowe. elementy. konstrukcji.
nośnych,.zawieszenia,.a.na-
wet. felgi. i,. oczywiście,. we-
wnętrzne.i.zewnętrzne.wypo-
sażenie.nadwozi.
W.najbardziej.nas.intere-
sującym. lakiernictwie. usłu-
gowym.też.pojawiły.się.prze-.
.łomowe. koncepcje. firmy.
BASF,.jak.choćby.odporne.na.
zarysowania. bezbarwne. po-
BASF. jest. największym. do-
stawcą.branży.motoryzacyjnej.
spośród. globalnych. koncer-
nów. sektora. chemicznego..
W.Polsce.zatrudnia.około.280.
pracowników,. a. sprzedaje.
głównie.chemikalia.i.tworzy-
wa. sztuczne. dla. przemysłu.
i.budownictwa,.środki.ochro-
ny.roślin.oraz.lakiery,.w.tym.
także. samochodowe. marki.
Glasurit,.bardzo.kiedyś.popu-
larnej.w.polskich.warsztatach..
Świadomość.roli,.jaką.odgry-
wa.dziś.firma.BASF.w.świa-
towej.motoryzacji.i.znaczenia.
jej. najnowszych. osiągnięć.
w.tej.dziedzinie,.nie.jest.jed-
nak.u.nas.zbyt.powszechna..
Dlatego.zarząd.BASF.Polska.
w. Warszawie. zorganizował..
9.października.w.swej.siedzi-
bie.wielką.konferencję.prasową.
pod.hasłem.„BASF.–.wszystko.
włoki.iGloss ® ,.lakiery.katodo-
we.i.specjalne.pigmenty,.które.
odbijają.promienie.słoneczne.
zamiast.je.pochłaniać…
Miejmy.nadzieję,.iż.to.war-
szawskie. spotkanie. otwiera.
nowy.rozdział.medialnej.poli-
tyki.koncernu..Wiele.skorzy-
staliby.na.tym.motoryzacyjni.
profesjonaliści. za. pośrednic-
twem. branżowej. prasy. oraz.
specjalistycznych.portali.inter-
netowych.
o.chemii.dla.przemysłu.mo-
toryzacyjnego”.. Wypełniły. ją.
bardzo.atrakcyjne.prezentacje.
zastosowań. produktów. che-
micznych. w. samochodach.
współczesnych. i. przyszłych..
Dziś. tworzywa. sztuczne,.
mimo.swej.lekkości,.stanowią..
ok.. 15. procent. masy. prze-
ciętnego.pojazdu.osobowego,.
a. w. ciągu. kilku. lat. wskaź-
nik.ten.ma.wzrosnąć.nawet..
do.25.procent..Z.plastików.już.
SPIS REKLAM
Johnson.Controls........................................2
Actia..........................................................5
Kärcher......................................................5
Schaefler.Polska.........................................7
TMD.Friction/Textar...................................13
Breck.......................................................15
NGK........................................................15
Tomex......................................................17
Bosch......................................................19
Corteco....................................................21
Toyota.Motor.Poland..................................23
GG.Proits................................................25
Magneti.Marelli.........................................29
Gates.......................................................31
Texa.Polska..............................................33
Targi.Kielce...............................................37
Wimad.....................................................37
Continental.Automotive..............................41
CTS.........................................................45
Janmor....................................................47
NTN........................................................47
WKŁ........................................................49
Tenneco.Automotive..................................51
Standox...................................................52
Bosch poczwórnie nagrodzony
Grupa.Bosch.otrzymała.cztery.
doroczne. nagrody. organiza-
cji.EFQM.(Europejskiej.Fun-
dacji. Zarządzana. Jakością).
za. jakość. organizacji. pracy.
swych. zakładów. produkcyj-
nych.w.niemieckim.Bamber-
gu.i.włoskim.Bari..Pierwszy.
z. nich,. zatrudniający. około.
7300. pracowników. przy.
produkcji. części. samocho-
dowych,. został. nagrodzony.
w. kategoriach. „wizja,. inspi-
racja.i.integralność.w.zarzą-
dzaniu”. oraz. „sukces. dzięki.
pracownikom“.. Włoską. zaś.
fabrykę. pomp. wtryskowych.
Boscha.wyróżniono.za.zarzą-
dzanie.utrzymaniem.jakości,.
realizacją.dostaw.i.redukcją.
kosztów.
ACTIA POLSKA SP. Z O.O. ul. Puławska 38, 05-500 Piaseczno • tel. (22) 726 35 90, 603 817 117 • www.actiapolska.pl • actiapolska@actiapolska.pl
AUTONAPRAWA | LISTOPAD 2012
AUTONAPRAWA | LISTOPAD 2012
1031075091.146.png 1031075091.147.png 1031075091.148.png 1031075091.149.png 1031075091.150.png 1031075091.151.png 1031075091.152.png 1031075091.153.png 1031075091.154.png 1031075091.155.png 1031075091.157.png 1031075091.158.png 1031075091.159.png 1031075091.160.png 1031075091.161.png 1031075091.162.png 1031075091.163.png 1031075091.164.png 1031075091.165.png 1031075091.166.png 1031075091.168.png 1031075091.169.png 1031075091.170.png 1031075091.171.png 1031075091.172.png
 
1031075091.173.png 1031075091.174.png 1031075091.175.png 1031075091.176.png
6 | AKTUALNOŚCI | WYDARZENIA
WYDARZENIA | AKTUALNOŚCI | 7
Lumag buduje fabrykę
Zaprosili nas
Zespół Szkół Zawodowych nr 2 w Mińsku
Mazowieckim – na prezentację ciężkich
pojazdów użytkowych (Mińsk Mazowiecki,
1 października)
BASF – The Chemical Company – na pre-
zentację rozwiązań firmy BASF dla przemysłu
motoryzacyjnego (Warszawa, 9 października)
INA KIT
profesjonalne zestawy
elementów rozrządu!
Volkswagen Poznań – na konferencję praso-
wą poprzedzającą Ogólnopolską Konferencję
Jakościową Dostawców Motoryzacyjnych (Po-
znań, 17 października)
Firma Ciesiółka Auto Group – na konferencję
pod hasłem: „Edukacja – Technika – Bezpie-
czeństwo” (Leszno, 26 października)
W bieżącym roku firma Lu-
mag rozpoczęła budowę
nowego zakładu produkcji
materiałów ciernych. Jest to
największa inwestycja w jej
25-letniej historii. Koszt budo-
wy wyniesie 70 milionów zło-
tych. Produkty mają spełniać
wymagania rynku OE dzię-
ki automatycznej mieszalni
komponentów klocków i okła-
dzin hamulcowych, formo-
wanych następnie na liniach
technologicznych o wysokiej
wydajności. Projekt przewidu-
je wzniesienie hali produkcyj-
no-magazynowej wraz z za-
pleczem socjalnym oraz bu-
dynkiem biurowym o łącznej
powierzchni 18 969 metrów
kwadratowych w miejscowo-
ści Budzyń. Uruchomienie
produkcji nastąpi w sierpniu
2013 roku.
Sukces zaplanowany strategicznie
Rozliczenie roku finansowego
2012 (trwającego w firmie
Johnson Controls od 1.10.2011
do 30.09.2012) potwierdziło,
że jest ona nowym liderem
wtórnego rynku akumulato-
rów w Polsce. Takie efekty
sprzedaży udało się uzyskać
dzięki konsekwentnej reali-
zacji strategii zapowiadanej
już niespełna dwa lata temu
na grudniowej konferencji
prasowej w Katowicach. We
wspomnianym okresie rozli-
czeniowym sprzedano w Pol-
sce łącznie ponad 1 milion
akumulatorów dostarczanych
przez Johnson Controls,
a w rekordowej tej liczbie
znacznie wzrósł udział najno-
wocześniejszych modeli Varta
Premium.
Promocja na ćwierćwiecze
Firma Janmor, dostawca sys-
temów zapłonowych dla mo-
toryzacji, obchodzi w bieżą-
cym roku jubileusz 25-lecia
i z tej okazji organizuje promo-
cję dla sklepów motoryzacyj-
nych oraz warsztatów samo-
chodowych. Placówki poleca-
jące produkty tej marki mogą
liczyć na atrakcyjne nagrody.
O tym, kto na nie zasłuży, za-
decyduje zespół „tajemniczych
klientów”, odwiedzających
anonimowo od 1 października
setki polskich sklepów i warsz-
tatów z pytaniem o przewody
zapłonowe. Sprzedawca pole-
cający w odpowiedzi produkty
firmy Janmor otrzyma kurtkę
zimową lub bon Sodexho Pass
o wartości 500 złotych. Akcja
zakończy się 30 listopada,
a informacje o jej przebiegu
będą publikowane na stronie:
www.janmor.pl .
Varta sprawia, że montowane
są one fabrycznie w samocho-
dach Audi, BMW, Ford, Mer-
cedes-Benz, Volvo i VW.
Do Johnson Controls na-
leży 5 nowoczesnych fabryk
w Europie. Największa z nich,
działająca w Czechach, dostar-
czyła w ubiegłym roku ponad
9 mln akumulatorów, a na na-
stępny planuje ponad 10 mi-
lionów. Szczególne znacze-
nie ma też fabry-
ka w niemieckim
Zwickau, specja-
lizująca się w pro-
dukcji akumula-
torów typu AGM,
oraz rozbudowany
w ostatnich latach
zakład przerobu
złomu akumulato-
rowego w niemiec-
kim Krautscheid.
Strategia firmy trafnie wy-
tycza bieżące cele działania,
ponieważ zorientowana jest na
wyzwania przyszłości. Obec-
nie należy do nich system
Start Stop.
Obszerny artykuł o udziale
Johnson Controls w rozwija-
niu tej technologii zamieścimy
w kolejnym wydaniu „Auto-
naprawy”.
Texa w nowej siedzibie
Bruno Vianello, prezes, za-
łożyciel i główny współwłaści-
ciel firmy, powiedział w swym
wystąpieniu, że tworzenie
przemysłu we Włoszech jest
nie tylko nadal możliwe, ale
jest też moralnym obowiąz-
kiem przedsiębiorców. Pani
minister Fornero uznała zaś
otwieraną inwestycję za znak
cowe dzieło architektoniczne,
łączące w zwartym zespole
funkcje produkcyjne, socjal-
ne, kulturalne i rekreacyjne.
Tu, przy tworzeniu i realizacji
innowacyjnych technicznych
projektów pracuje obecnie
345 osób (w roku 2000 było
ich zaledwie 40), a ponad
100 dodatkowych znajdu-
je zatrudnienie w firmowych
oddziałach i filiach zagranicz-
nych: w Hiszpanii, Francji,
Wielkiej Brytanii, Niemczech,
Polsce, Rosji, Japonii oraz
Stanach Zjednoczonych.
Liczby te nie oddają w pełni
znaczenia firmy dla włoskiego
rynku pracy. Decyduje też
o nim inicjatywa społeczna,
czyli program TexaEdu, bez-
płatnie kształcący od 2004
roku w 28 ośrodkach szkole-
niowych Texa we Włoszech na
dwuletnich kursach nowe po-
kolenie włoskich mechatroni-
ków i otwierający przed nimi
atrakcyjne perspektywy pracy.
Zestaw INA KIT – profesjonalny zestaw naprawczy zawierający
niezbędne elementy do wymiany rozrządu – napinacze, rolki
prowadzące, śruby, podkładki, osłonki jak również sam pasek –
w jakości OE!
Ponad 500 zestawów INA KIT stanowi ofertę dla ponad 92%
europejskiego parku samochodowego.
Kompletny zestaw zapewni profesjonalną wymianę elementów
rozrządu i pozwoli zaoszczędzić cenny czas.
Wiedza dla warsztatów:
Skuteczności przyjętej stra-
tegii dowodzą też wyniki co-
rocznego badania satysfakcji
klientów, którzy bardzo wyso-
ko oceniają jakość produktów,
innowacyjność technologii,
sprawność serwisu, a przede
wszystkim trafność oferty
uwzględniającej rzeczywiste
oczekiwania i potrzeby rynku.
Niezawodność akumulatorów
W uroczystym otwarciu nowe-
go kompleksu obiektów firmy
Texa w Monastier di Treviso
(1.10.2012 r.) wzięło udział
ponad 600 osób. Symbo-
licznego przecięcia wstęgi
dokonała profesor Elsa For-
nero, minister pracy Włoch,
obecni byli liczni włoscy par-
lamentarzyści, przedstawicie-
le centralnych, regionalnych
i lokalnych władz, krajowi
oraz zagraniczni dystrybutorzy
produktów firmy, nie zabrakło
też europejskich dziennikarzy
branżowych. Uroczystość ta
zbiegła się z obchodami fir-
mowego 20-lecia.
nowej perspektywy dla całego
kraju, jego odbudowy nie tylko
ekonomicznej, lecz i społecz-
nej oraz moralnej, nakazują-
cej pozostać i budować, a nie
uciekać.
Texa rzeczywiście z Włoch
nie ucieka. Jej nowa siedziba
to imponujące, wręcz wzor-
E-Mail: aaminfo.pl@schaeffler.com
www.schaeffler-aftermarket.com
www.schaeffler-aftermarket.pl
AUTONAPRAWA | LISTOPAD 2012
1031075091.002.png 1031075091.003.png 1031075091.004.png 1031075091.005.png 1031075091.006.png 1031075091.007.png 1031075091.008.png 1031075091.009.png 1031075091.010.png 1031075091.011.png 1031075091.013.png 1031075091.014.png 1031075091.015.png 1031075091.016.png 1031075091.017.png 1031075091.018.png 1031075091.019.png 1031075091.020.png 1031075091.021.png 1031075091.022.png 1031075091.024.png 1031075091.025.png 1031075091.026.png 1031075091.027.png 1031075091.028.png 1031075091.029.png 1031075091.030.png 1031075091.031.png 1031075091.032.png 1031075091.033.png 1031075091.035.png 1031075091.036.png 1031075091.037.png 1031075091.038.png 1031075091.039.png 1031075091.040.png 1031075091.041.png 1031075091.042.png 1031075091.043.png
 
1031075091.045.png 1031075091.046.png 1031075091.047.png 1031075091.048.png 1031075091.049.png 1031075091.050.png 1031075091.051.png 1031075091.052.png 1031075091.053.png 1031075091.054.png
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1031075091.059.png 1031075091.060.png 1031075091.061.png 1031075091.062.png 1031075091.063.png 1031075091.064.png 1031075091.065.png 1031075091.066.png 1031075091.067.png 1031075091.068.png 1031075091.070.png 1031075091.071.png 1031075091.072.png 1031075091.073.png 1031075091.074.png 1031075091.075.png 1031075091.076.png 1031075091.077.png 1031075091.078.png 1031075091.079.png 1031075091.081.png 1031075091.082.png 1031075091.083.png 1031075091.084.png 1031075091.085.png 1031075091.086.png 1031075091.087.png 1031075091.088.png 1031075091.089.png 1031075091.090.png 1031075091.092.png 1031075091.093.png 1031075091.094.png 1031075091.095.png 1031075091.096.png 1031075091.097.png 1031075091.098.png 1031075091.099.png 1031075091.100.png 1031075091.101.png
 
8 | EKONOMIA, BIZNES, MARKETING
EKONOMIA, BIZNES, MARKETING | 9
Autoserwis 2012
serwisów ogumienia. Robert Różalski ,
dyrektor handlowy, powiedział: W tym
roku uczestniczyliśmy w wielu branżo-
wych targach, bo to dobra forma promo-
cji. Te nie są z naszego punktu widzenia
od innych gorsze, skoro ich bezpośred-
nim efektem okazało się kilka udanych
transakcji .
Kit). Andrzej Matuszewski , wiceprezes
firmy: Ten system zapewnia skuteczną
ochronę zaworów i ich gniazd w silni-
kach samochodów zasilanych gazem
LPG lub CNG. Czyści też wtryskiwacze
i układy paliwowe .
Targi mniejsze, lecz bardziej owocne
Falk , gospodarz stoiska, stwierdził, że
te akurat katowickie targi są dobrą oka-
zją do rozpoczęcia dystrybucji w Polsce
najnowszego katalogu. Ukazał się on
we wrześniu i był dotychczas udostęp-
niany na frankfurckiej Automechanice.
Auto-Starter jest polską firmą działającą
jednak również w międzynarodowym
zasięgu. Można ją spotkać na wielu
branżowych wystawach, w tym także
tych największych, organizowanych na
odległych kontynentach.
Firma Car-Lift z Ostrowa Wielkopolskie-
go promowała mobilny podnośnik samo-
chodowy SPD-2. Paulina Mocek z działu
handlowego tak uzasadniała wybór tego
właśnie produktu z bogatej oferty firmy:
Sprzedajemy to urządzenie dopiero od
wiosny tego roku. Stwierdziliśmy, że cie-
szy się ono zainteresowaniem. Dlatego
musimy wykorzystywać wszystkie okazje
do jego coraz lepszej promocji .
DZIEWIĘTNASTA EDYCJA KATOWICKICH TARGÓW TECHNIK
MOTORYZACYJNYCH AUTOSERWIS TRWAŁA OD 5 DO 7 PAŹ­
DZIERNIKA. NIE ODNOTOWANO NA NIEJ REKORDOWEJ LICZBY
WYSTAWCÓW I ZWIEDZAJĄCYCH, ALE…
Doradcy techniczni firmy Gładysek
Bosch Service oferowali współpracę
w zakresie napraw turbosprężarek, wtry-
skiwaczy oraz pomp wtryskowych
Okazało się, że nie tylko rosnąca, lecz
także malejąca ilość przechodzić potra-
fi w nową jakość. Warunki targowych
spotkań były w tym roku niemal kame-
ralne, a przez to bardziej atrakcyjne dla
obu zainteresowanych stron. Pozwoliły
na odbywanie dłuższych i bardziej kon-
kretnych rozmów biznesowych, a nawet
na zawieranie poważnych handlowych
transakcji bezpośrednio na targowych
stoiskach.
Wynikające stąd opinie o udanych
targach z pewnością przyczynią się do
większej ich popularności już w następ-
nym roku i będzie… już tylko normalnie.
Szkoda. Chyba, że uda się tegoroczną,
spontanicznie powstałą formułę przysto-
sować twórczo do większej frekwencyjnej
skali. Tymczasem odnotowujemy trochę-
naszych obserwacji i opinii kilku uczest-
ników.
Stanowisko testowania pomp i wtryski-
waczy systemów common rail/VE typ
STPiW-3 w nowej zautomatyzowanej
wersji było prezentowane przez Centrum
Szkolenia i Motoryzacji „Autoelektroni-
ka Kędzia” . Obecni na stoisku właści-
ciele tej firmy – pp. Joanna i Ryszard
Kędziowie tak wyjaśniali powody swo-
jego zadowolenia: Oferujemy nie tylko
specjalistyczny sprzęt warsztatowy, lecz
także profesjonalne szkolenia. Kontakty,
które tutaj udało nam się nawiązać, od-
nowić lub podtrzymać, bardzo nam po-
magają w elastycznym dostosowywaniu
się do aktualnego zapotrzebowania. Za-
prosiliśmy wielu naszych targowych gości
do nowej firmowej siedziby w Poznaniu .
Firma Le-Gum ze Skwierzyny przygoto-
wała jedno z większych stoisk z wypo-
sażeniem warsztatowym. Odbywały się
tam liczne rozmowy i prezentacje działa-
jących urządzeń. Szczególne zaintereso-
wanie budziły produkty przeznaczone dla
Firma Euro-Vat Consulting dostarcza fil-
try cząstek stałych FAP/DPF, a także zaj-
muje się ich regeneracją i doradztwem
w tym zakresie. Na jej stoisku można
było zapoznać się z produktami holen-
derskiej marki JLM (m.in. Valve Saver
Firma SJD Pro Tech zaprezentowała
m.in. preparat MegaGranat do odświeża-
nia samochodowych układów klimatyza-
cji, nagrodzony przez czasopismo „Auto-
expert" tytułem „Produkt Roku 2012”.
Opracowała: Małgorzata Salamaga-Borysenko
Oferta firmy Auto-Starter z Gdańska to
alternatory, rozruszniki oraz ich części,
w sumie 5183 pozycje asortymento-
we o 187 414 referencjach. Krzysztof
Łatwe targi
MeCaTech
rodzajem prezentowanych ofert, a więc
w naturalnych centrach lokalnych ryn-
ków zbytu. Sama ekspozycja opiera się
na udostępnianiu wystawcom jedna-
kowych dla wszystkich i gotowych już
stoisk. Pozwala to im zaoszczędzić czas
i wydatki związane z przygotowywaniem
elementów dekoracyjno-reprezentacyj-
nych, a uwagę gości skoncentrować
na istotnych konkretach oferty. Celem
nie jest bowiem przyciąganie tłumów
biernych obserwatorów, lecz tworze-
nie roboczych handlowych kontaktów.
Do prezentacji lub prelekcji gromadzą-
cych większe audytoria przeznaczono
tzw. learnShops, czyli otwartą przestrzeń
konferencyjną, usytuowaną wewnątrz
kompleksu targowej zabudowy. n
W sumie wrocławski debiut motoryza-
cyjny targów easyFairs można uznać za
bardzo zachęcający.
W PIĄTEK I SOBOTĘ
(19­20.10.2012) WE WRO­
CŁAWSKIEJ HALI ORBITA
ODBYŁY SIĘ TARGI OBSŁUGI
SERWISOWEJ POJAZDÓW
I TECHNIKI WARSZTATOWEJ
MECATECH, ZORGANIZOWA­
NE WEDŁUG INNOWACYJNEJ
FORMUŁY FIRMY EASYFAIRS
CHODZI O BIZNESOWE SPOTKANIA W LOKALNEJ SKALI, WIĘC CAŁA EKSPOZYCJA ZMIEŚCIŁA SIĘ NA PŁYCIE WROCŁAWSKIEGO LODOWISKA
Jednolita w międzynarodowej skali
koncepcja tych imprez sprowadza się
do zasady time & cost-effective , czyli
maksi mum biznesowych efektów przy
minimum czasu i kosztów poświęco-
nych na ich uzyskanie, co dotyczy za-
równo wystawców, jak i zwiedzających.
Dlatego targi easyFairs z reguły nie trwa-
ją dłużej niż przez dwa dni powszednie,
a lokalizuje się je tam, gdzie znajdują
się duże skupiska potencjalnych klien-
tów zainteresowanych ściśle określonym
WSZYSTKIE STANOWISKA BYŁY JEDNAKOWE, CO
POZWOLIŁO EKSPONOWAĆ NIE ICH WYSTRÓJ, LECZ
KONKRETNE HANDLOWE OFERTY
AUTONAPRAWA | LISTOPAD 2012
AUTONAPRAWA | LISTOPAD 2012
1031075091.103.png 1031075091.104.png 1031075091.105.png 1031075091.106.png 1031075091.107.png 1031075091.108.png 1031075091.109.png 1031075091.110.png 1031075091.111.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin