sytuacja osob.pdf

(609 KB) Pobierz
Sytuacja osób niepełnosprawnych w Polsce
RAPORT O SYTUACJI OSÓB NIEPEŁNOPSRAWNYCH W POLSCE
1. WSTĘP
Ponad 500 milionów ludzi na świecie (10 procent populacji) cierpi z powodu różnego
rodzaju niepełnosprawności. W Polsce w roku 1996 było 5430,6 tys. osób niepełnosprawnych
(14,3% ogółu społeczeństwa). [Balcerzak-Paradowska 2002]. Oczywistym wydaje się fakt, że
niepełnosprawność dotyczy społeczeństw wszystkich krajów. Warto zatem zastanowić się nad
sytuacją tych osób i spróbować udzielić odpowiedzi na takie m.in. pytania: kim są osoby
niepełnosprawne, z jakimi problemami i trudnościami stykają się na co dzień, jak odnosi się
do nich społeczeństwo, w jaki sposób próbuje się pomóc tym ludziom.
Na wstępie warto poświęcić nieco uwagi podstawowym rozróżnieniom terminologicznym.
Określenia „inwalida” i „inwalidztwo” zostały zastąpione przez terminy „osoba
niepełnosprawna” i „niepełnosprawność”. Łacińskie słowo invalidus oznacza człowieka
bezsilnego, słabego, schorowanego. Termin inwalida używany był zamiennie z określeniami
takimi, jak „osoba z odchyleniami od normy”, „osoba trwale poszkodowana na zdrowiu”,
osoba upośledzona”. Z czasem jednak zrezygnowano z tego terminu ze względu na jego
jednoznacznie negatywne konotacje. Zmiana w terminologii jest odzwierciedleniem szerszego
procesu ewolucji w spojrzeniu na niepełnosprawność. Ewolucja ta polega na odchodzeniu od
przekonania, że osoba niepełnosprawna nie potrafi zapewnić sobie samodzielnie
odpowiedniej jakości życia. Wizerunek osoby niepełnosprawnej, jako niesamodzielnej,
bezbronnej, nie potrafiącej samodzielnie zadbać o siebie i własne interesy, jednym słowem
wizerunek osoby „innej” od reszty „normalnego” społeczeństwa, zastępowany jest coraz
częściej przez wizerunek osoby, która nieustannie napotyka na bariery tworzone przez to
„normalne” społeczeństwo. Właśnie te bariery, a nie cechy osoby niepełnosprawnej, stanowią
główną przeszkodę w funkcjonowaniu na równych prawach w społeczeństwie. Zmiany w
postrzeganiu niepełnosprawności pozwalają na wyodrębnienie dwóch modeli
niepełnosprawności: indywidualnego, który powoli odchodzi w przeszłość i społecznego,
który
zyskuje
coraz
większą
popularność. Indywidualny
model
niepełnosprawności oparty jest na założeniu, że niepełnosprawność jest osobistą
tragedią jednostki. W modelu tym problem niepełnosprawności jest „umiejscowiony” w
jednostce, a przyczyny problemu postrzega się w funkcjonalnych ograniczeniach lub
psychologicznych ubytkach, będących skutkami niepełnosprawności. Z kolei w ramach
CENTRUM BADAŃ I ROZWOJU KSZTAŁCENIA
SYTUACJA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH W POLSCE
2
społecznego modelu niepełnosprawności funkcjonuje pogląd, że
niepełnosprawność w znacznej mierze wynika z przeszkód i barier doświadczanych przez
osoby nią dotknięte. Zatem nie indywidualne ograniczenia, ale niedostarczenie przez
społeczeństwo odpowiednich usług oraz niezaspokajanie potrzeb osób niepełnosprawnych
„tworzą” niepełnosprawność. W modelu tym przyczyn niepełnosprawności nie szuka się w
jednostce, lecz w środowisku i różnego rodzaju barierach społecznych, ekonomicznych i
fizycznych [Balcerzak-Paradowska 2002].
Omówienia również wymaga kwestia terminu „sprawni inaczej”, który od jakiegoś już
czasu funkcjonuje w języku polskim. Należy stwierdzić, że wzrasta częstotliwość stosowania
tego określenia, jednak cały czas wywołuje ono różne, czasami przeciwstawne, opinie.
Niektórzy uważają, że termin ten jest trafny i neutralny znaczeniowo, bowiem podkreśla
sprawność wszystkich ludzi. Jednak dla wielu osób, w tym także dla autorów niniejszego
opracowania, określenie „sprawni inaczej” niesie ze sobą także negatywne skojarzenia.
Wynika to w głównej mierze z zastosowania słowa „inaczej”. Niestety osoba „inna” jest
często traktowana jako ktoś gorszy, ktoś, kto nie przynależy do społeczności, w domyśle „jest
inny aniżeli my – my sprawni normalnie, czyli znakomita większość ludzi”. W naszym
raporcie zrezygnowaliśmy ze stosowania określenia „sprawni inaczej” uznaliśmy bowiem, że
termin jest on terminem mniej neutralnym niż termin „niepełnosprawni”.
2. CHARAKTERYSTYKA DEMOGRAFICZNA 1
Liczba osób niepełnosprawnych z roku na rok jest coraz większa. Według Narodowego
Spisu Powszechnego, w roku 1978 było w Polsce 2485 tysięcy osób niepełnosprawnych, w
roku 1988 liczba tych osób wzrosła do 3735,5 tysiąca, zaś w roku 1996 w Polsce żyło 5430,6
tysiąca osób niepełnosprawnych. Liczby te oznaczają, że w ciągu 18 lat liczba osób
niepełnosprawnych wzrosła ponad dwukrotnie 2 . Z uwagi na to, że osoby niepełnosprawne
stanowią znaczną część naszego społeczeństwa, istotne wydaje się spojrzenie na strukturę
populacji tych osób. Według cytowanej autorki czynnikiem, który w znacznym stopniu
determinuje liczbę osób niepełnosprawnych jest wiek . Osoby niepełnosprawne to
najczęściej osoby starsze. W 1996 roku 71,2% populacji osób niepełnosprawnych miało
ponad pięćdziesiąt lat. W przypadku osób młodych główną przyczyną niepełnosprawności są
wady wrodzone, wraz z wiekiem narasta zaś znaczenie innych czynników(np. choroby
zawodowe, wypadki przy pracy). Jeżeli chodzi płeć , to należy stwierdzić, że mniej więcej
1 Niniejszy fragment tekstu napisany został na podstawie artykułu Bożeny Balcerzak-Paradowskiej [2002a].
2 Oczywiście należy pamiętać, że dane te pochodzą ze źródeł, które nie są w pełni porównywalne.
CENTRUM BADAŃ I ROZWOJU KSZTAŁCENIA
225157016.001.png
 
SYTUACJA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH W POLSCE
3
połowę populacji osób niepełnosprawnych w roku 1996 stanowiły kobiety (53%). Nie bez
znaczenia jest także miejsce zamieszkania . Częstotliwość występowania
niepełnosprawności jest wyższa na wsi niż w mieście. Średnio na sto osób mieszkających w
mieście niepełnosprawni stanowili 15,9%, zaś na stu mieszkańców wsi – 20%. Niezwykle
ważną zmienną w odniesieniu do problematyki niepełnosprawności jest wykształcenie .
Ogólnie rzecz biorąc osoby niepełnosprawne mają niższy poziom wykształcenia od osób w
pełni sprawnych. Wśród osób niepełnosprawnych wykształcenie wyższe posiada 3,5%
natomiast wśród osób pełnosprawnych odsetek ten wynosi 7,7%. Szczególnie niepokojące
jest to, że największe różnice występują w młodszych grupach wieku. Dane dotyczące
wykształcenia przedstawione są w tabeli 1.
Tab. 1. Osoby niepełnosprawne i sprawne w wieku 15 lat i więcej wg wieku i wykształcenia1996 roku.
źródło: Bożena Balcerzak-Paradowska [2002]
Wiek
Wykształcenie
15-19
20-29
30-39
40-49
50-59
60-69
70-79
80+
Ogółem
Osoby niepełnosprawne
Wyższe
Policealne
Średnie
Średnie zaw.
Zasadnicze
Podstawowe
-
0,9
0,6
12,5
66,7
17,5
0,7
1,0
5,5
10,4
49,7
22,6
1,9
2,0
6,3
18,3
44,6
20,4
3,9
2,3
5,8
17,5
35,2
32,3
4,8
0,6
6,3
13,6
21,8
48,8
4,1
0,4
6,0
10,9
11,9
50,0
1,6
0,3
5,7
7,4
7,2
54,9
3,0
0,6
5,9
5,5
1,8
40,1
3,5
0,9
5,9
12,2
20,2
44,0
Osoby pełnosprawne
Wyższe
Policealne
Średnie
Średnie zaw.
Zasadnicze
Podstawowe
-
0,1
5,3
3,7
11,8
71,2
6,0
3,7
13,0
25,3
39,9
11,8
10,4
4,7
6,6
26,5
39,7
11,9
10,5
3,0
9,2
22,8
32,5
21,3
12,8
2,1
8,5
16,4
18,4
38,3
7,4
1,2
6,3
12,9
12,7
46,7
3,9
0,6
5,4
5,7
7,3
54,1
3,4
0,2
4,3
3,5
3,9
38,3
7,7
2,7
8,3
19,1
28,2
29,3
Powyższe dane jednoznacznie pokazują, że w każdej grupie wiekowej osób
niepełnosprawnych posiadających wyższe wykształcenie jest mniej niż osób pełnosprawnych.
Różnice te są szczególnie wyraźne w młodszych grupach wiekowych. I tak na przykład w
grupie osób niepełnosprawnych pomiędzy dwudziestym a dwudziestym dziewiątym rokiem
życia tylko 0,7% osób posiada wykształcenie wyższe, natomiast wśród osób pełnosprawnych
znajdujących się w tym przedziale wiekowym, osoby z wykształceniem wyższym stanowią
6,0% ogółu. Fakt, że osoby niepełnosprawne mają niższy poziom wykształcenia jest z całą
pewnością efektem wielu czynników. Ważną rolę odgrywa tu jednak fakt istnienia w systemie
społecznym wielu barier architektonicznych, komunikacyjnych, organizacyjnych, jak i
środowiskowych.
CENTRUM BADAŃ I ROZWOJU KSZTAŁCENIA
225157016.002.png
SYTUACJA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH W POLSCE
4
3. POLITYKA SPOŁ ECZNA PAŃ STWA WOBEC
Ś RODOWISKA OSÓB NIEPEŁ NOSPRAWNYCH
Model pomocy społecznej w Polsce w zakresie problemów osób niepełnosprawnych
zakłada aktywizację tych osób. Cechą charakterystyczną tego modelu jest podejście
podmiotowe. To sprawia, że działania mają charakter globalny i oparte są na potencjale
środowiska społecznego, instytucjach i wolontariacie [Kawczyńska-Butryn 1998].
Współczesny model opieki społecznej zakłada współpracę pięciu systemów funkcjonujących
w ramach opieki społecznej: [1] formalnego systemu opieki społecznej medycznej,
edukacyjnej i ekonomicznej, [2] pośrednich systemów pomocy (inicjatywy pozarządowe), [3]
rodziny, [4] grup samopomocy i ochotników. W niniejszym rozdziale omawiamy pierwszy z
wymienionych elementów, czyli formalny system opieki, zaś kolejny rozdział zawiera
charakterystykę inicjatyw pozarządowych.
3.1. Profilaktyka i rehabilitacja
Powszechność zjawiska niepełnosprawności stawia przed państwem zadanie
przeciwdziałania mu oraz zmniejszania jego skutków. Społeczeństwo musi nie tylko dążyć do
zmniejszenia liczby osób niepełnosprawnych, ale także przeciwdziałać przyczynom
prowadzącym do niepełnej sprawności. W tym celu podejmowane są dwa typy działań.
Pierwszy z nich, czyli promocja zdrowia i profilaktyka urazów, zatruć i chorób,
podejmowany jest przez placówki opieki społecznej, zakłady opieki zdrowotnej oraz
organizacje zajmujące się osobami niepełnosprawnymi. Drugi typ działalności, czyli
rehabilitacja, polega na ograniczaniu skutków niepełnej sprawności poprzez np. wzmacnianie
sprawności fizycznej i psychicznej, zmniejszanie stopnia jej uszkodzenia, zwiększanie
sprawności funkcjonalnej i aktywności życiowej osób niepełnosprawnych [tamże]. Aby
podjąć efektywne działania systemowe mające na celu pomoc niepełnosprawnym należy: [1]
rozpoznać przyczyny zwiększania się lub pojawiania się zjawiska niepełnej sprawności, [2]
opracować plan profilaktyczny oraz naprawczy a następnie [3] przełożyć go na odpowiednie
struktury i działania administracyjne lub pozaadministracyjne.
Przyczyny powstawania niepełnosprawności badane są przez Instytut Medycyny Pracy i
Komitet Rehabilitacji. Z badań tych wynika, że około 50% zgonów oraz niepełnosprawności
w Polsce jest wynikiem chorób układu krążenia. Wiele chorób prowadzących w efekcie do
orzeczenia grupy inwalidzkiej wynika również z warunków pracy. Ilość rent inwalidzkich
przyznawanych w Polsce z tytułu chorób zawodowych lub wypadków przy pracy wynosi
CENTRUM BADAŃ I ROZWOJU KSZTAŁCENIA
SYTUACJA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH W POLSCE
5
około 10 tysięcy w ciągu roku. Ponad 10% rent inwalidzkich jest następstwem wypadków
drogowych. Zapobieganie niepełnosprawności wynikającej z tych przyczyn znajduje swoje
odzwierciedlenie we wprowadzanych do programów polskich szkół zajęć na temat zasad i
bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz bezpieczeństwa i higieny pracy. Jako przykład można
podać tu akcję „ Odblaskowe Pierwszaki ”, której celem jest poprawa
bezpieczeństwa dzieci na drogach. W tym roku rusza druga edycja tej akcji, w której
przewiduje się udział ponad 450 tysięcy pierwszaków. Akcja, która poza bezpośrednim
działaniem prewencyjnym ma także charakter edukacyjny, obejmuje m.in. wyposażenie
pierwszoklasistów w odblaskowe elementy (znaczki, które można przykleić np. do tornistra),
rozesłanie do szkół podstawowych „odblaskowych paczek zawierających kasety video z
filmem edukacyjnym, książeczki do kolorowania uczące zasad poruszania się po drogach,
kalendarze ścienne, plakaty).
Druga grupa zadań polega na przeciwdziałaniu skutkom chorób i urazów. Te zadania są
udziałem placówek opieki zdrowotnej oraz ośrodków rehabilitacji fizycznej, psychicznej oraz
społecznej. W grę wchodzą tu różne formy rehabilitacji mające na celu pomoc w
procesie przystosowania jednostek o ograniczonej sprawności do funkcjonowania w
społeczeństwie. Proces ten zakłada aktywny udział osób niepełnosprawnych oraz różnych
grup zawodowych. W przypadku rehabilitacji fizycznej zaangażowani są lekarze,
rehabilitanci, pielęgniarki oraz otoczenie osoby niepełnosprawnej; rehabilitacja
psychiczna odbywa się przy udziale psychologów, psychiatrów i psychoterapeutów; w
rehabilitację społeczną zaangażowane są grupy społeczne z otoczenia osób
niepełnosprawnych oraz struktury rządowe i samorządowe. Rehabilitacja społeczna została
podzielona na zawodową , z wyodrębnionym procesem reedukacji, rodzinną opartą na
intuicyjnych działaniach członków rodziny i środowiskową , która opiera się w
znacznym stopniu na działaniach różnych grup społecznych. W reedukacji i rehabilitacji
rodzinnej bardzo ważną rolę odgrywają organizacje rządowe, samorządowe oraz pomocowe.
Koncepcja rehabilitacji kompleksowej doprowadziła do powstania wielodyscyplinarnych
zespołów składających się z lekarzy, pielęgniarek, rehabilitantów, psychologów. Rozdzielenie
resortu zdrowia i resortu polityki społecznej nie sprzyja włączeniu do modelu rehabilitacji
kompleksowej pracowników socjalnych, zatem reedukacja osób niepełnosprawnych stanowi
niewielki odsetek działań składających się na rehabilitację społeczną. Niewielu jest też
specjalistów doradztwa zawodowego, znających problematykę szkolenia i zatrudniania osób
niepełnosprawnych. Poza zakładami pracy chronionej oraz ośrodkami szkolenia i rehabilitacji
zawodowej osób niepełnosprawnych funkcjonują także organizacje samorządowe, których
CENTRUM BADAŃ I ROZWOJU KSZTAŁCENIA
Zgłoś jeśli naruszono regulamin