UzDwD.pdf
(
15952 KB
)
Pobierz
Layout 1
2Ksigaporadjakpomagamodszemdzieck
Ra dy dla uczniw, kt rzy chc ksztat nie pi sa:
1. Do pi sa nia przy st puj wte dy, gdy je ste wy po cz ty i w do brym
na stro ju. Umiech nij si!
2. Usid wy god nie przy biur ku lub sto le. te raz:
oprzyj sto py na pod o dze,
wy pro stuj ple cy,
za dbaj, by wia to pa da o na ze szyt po two jej le wej stro nie lub
z g ry.
3. Przy go tuj od po wied nie przy bo ry do pi sa nia:
o wek po wi nien by do mik ki idu gi, do brze za tem pe ro wa ny;
pi ro po win no by do pa so wa ne do two jej do ni, to zna czy nie
mo e by ani zbyt ci kie, ani zbyt gru be; z a two ci po win no
po zo sta wia cien ki lad na kart ce pa pie ru (sta lw ka nie mo e
roz le wa atra men tu).
Uwaga: du go pis nie jest do brym na rz dziem w pierw szych la tach
na uki pi sa nia, po nie wa nie uda ci si wy ro bi ad ne go cha rak te ru
pi sma.
4. Po ze szyt przed so b.
5. Go w trzy maj w od le go ci oko o 30 cen ty me trw nad ze szy tem.
6. Le w r k przy trzy muj ze szyt.
7. Pi ro (o wek) trzy maj w trzech pal cach na st pu j co: umie je
(go) mi dzy kciu kiem i pal cem rod ko wym, a pal cem wska zu j -
cym na ci skaj od g ry. Nie ci skaj zbyt moc no przy bo ru do pi sa nia.
8. Pod czas pi sa nia trzy maj pi ro (o wek) w od le go ci oko o 1,52
cen ty me trw od kart ki pa pie ru.
9. Do, w kt rej trzy masz pi ro (o wek), lek ko oprzyj na nad -
garst ku i na ma ym pal cu.
10. cza sie pi sa nia prze su waj swo j do po kart ce rw no i nie -
zbyt szyb ko w kie run ku
od le wej do pra wej kra w -
dzi kart ki, po ci ga jc za so -
b pi ro.
Pra wi do wa po zy cja dziec ka pra worcz -
ne go pod czas pi sa nia
Uwaga: gdy po czu jesz, e
two ja r ka jest ju zm czo -
na, wy ko naj kilka wi cze
od pr a j cych, na przy kad
na la duj otrze py wa nie wo -
dy z r ki.
139
zIIIJakpomagamodszemdzieckzdysleksj
12. Uyj pla sti ko wej na sad ki ko ry gu j cej chwyt, je li:
nie pra wi do wo uka dasz pi ro (o wek) w pal cach;
za uwa asz, e r ka zbyt szyb ko si m czy i po ci pod czas pi sa nia;
trzy masz pi ro (o wek) nie od po wied nio, to zna czy zbyt lek ko
lub zbyt moc no, a tak e zbyt ni sko nad kart k pa pie ru.
13. a pa mi taj dro g i kie -
ru nek pi sa nia li ter. Pi sa -
nie i cze nie li ter wy ko -
nuj za wsze zgod nie
z wa ci wym kie run -
kiem.
Uwa ga: wia to po win no
pa da z le wej stro ny lub
zg ry (roz pro szo ne).
Prawidowe uoenie rk podczas pisania
Ra dy dla ucznia le wo rcz ne go
10
:
1. Do pi sa nia przy st puj wte dy, gdy je ste wy po cz ty i w do brym
na stro ju. Umiech nij si!
2. Usid wy god nie przy biur ku lub sto le. te raz:
oprzyj sto py na pod o dze;
wy pro stuj ple cy;
za dbaj, aby wia to pa da o na ze szyt z pra wej stro ny lub z g ry;
wszko le po pro s sia da zaw ki, by usiad potwo jej pra wej stro nie.
3. Przy go tuj od po wied nie przy bo ry do pi sa nia:
o wek po wi nien by do mik ki i du gi, do brze za tem pe ro wa ny;
pi ro po win no by do pa -
so wa ne do two jej do ni,
to zna czy nie mo e by
ani zbyt ci kie, ani zbyt
gru be; z a two ci po -
win no po zo sta wia cien -
ki lad na kart ce pa pie ru
(sta lw ka nie mo e roz le -
wa atra men tu).
4. Po ze szyt przed so b
i prze su nie co w le wo,
10
M. Bog da no wicz (1992); M. Bog da no wicz, M. Ro y ska (2003, 2004).
140
Pra wi do wa po zy cja dziec ka leworcz ne -
go pod czas pi sa nia
2Ksigaporadjakpomagamodszemdzieck
a na stp nie u uko nie tak, aby gr ny le wy rg skie ro wa ny by
do g ry.
5. Go w trzy maj w od le go ci oko o 30 cen ty me trw nad ze szy tem.
6. Pra w r k przy trzy muj ze szyt.
7. Pi ro (o wek) trzy maj
wtrzech pal cach na st pu -
j co: umie je (go) mi -
dzy kciu kiem i pal cem
rod ko wym, a pal cem
wska zu j cym na ci skaj od
g ry. Nie ci skaj zbyt moc -
no przy bo ru dopi sa nia.
8. Pod czas pi sa nia trzy maj
pi ro (o wek) w od le -
go ci 1,52 cen ty me -
trw od kart ki pa pie ru,
a dru gi ko niec przy bo ru skie ruj do ra mie nia.
9. Do, w kt rej trzy masz pi ro (o wek) oprzyj lek ko na ze szy cie.
Pal ce trzy ma j ce przy br do pi sa nia u po ni ej li nia tu ry, tak by
nie za sa nia y za pi sy wa ne go tek stu.
10. Pa mi taj, aby pod czas pi sa nia two ja do po d a a za pi rem
(ow kiem).
11. Gdy po czu jesz, e two ja r ka jest zm czo na, wy ko naj wi cze nia
od pr a j ce, na przy kad na la duj otrze py wa nie wo dy z r ki.
12. Uyj pla sti ko wej na sad ki ko ry gu j cej chwyt, je li:
nie pra wi do wo uka dasz pi ro (o wek) w pal cach;
za uwa asz, e r ka zbyt szyb ko si m czy ipo ci pod czas pi sa nia;
trzy masz pi ro (o wek) nie od po wied nio, to zna czy zbyt lek -
ko lub zbyt moc no, a tak e zbyt ni sko nad kart k.
Uwa ga: wia to po win no pa da z pra wej stro ny lub z g ry (roz pro -
szo ne); ko rzyst ne dla le wo rcz ne go dziec ka jest pi sa nie na lek ko
na chy lo nym pul pi cie.
2.6.
wi cze nia sprzy ja j ce sku tecz ne mu ucze niu si
Przed sta wio ne po ni ej spo so by ucze nia si i za pa mi ty wa nia mo g by
po moc ne zwasz cza dziec ku z dys lek sj. Me to dy te po ma ga j po rzd ko wa
141
Pra wi do we uo e nie rk dziec ka le wo -
rcz ne go pod czas pi sa nia
2Ksigaporadjakpomagamodszemdzieck
2.7.
Ja kie spe cja li stycz ne wi cze nia mo na wy ko ny wa
w do mu?
Opi nia z po rad ni psy cho lo gicz no -pe da go gicz nej po win na za wie ra: opis
dys funk cji i moc nych stron dziec ka, po twier dze nie wy st po wa nia spe cy ficz -
nych trud no ci w czy ta niu i pi sa niu (dys lek sja, dy sor to gra fia, dys gra fia) oraz
za le ce nia do ty cz cych pra cy z dziec kiem, kt re uwzgld nia j sty mu lo wa nie
funk cji wy ma ga j cych uspraw nie nia. Pro gram te ra pii pe da go gicz nej z uczniem
z dys lek sj opie ra si na sys te ma tycz nej pra cy w szko le i w do mu i po wi nien by
do sto so wa ny do in dy wi du al nych po trzeb dziec ka.
To, czy
ro dzi ce sa mi mo g udzie la sku tecz nej po mo cy w wy pad ku dys lek -
sji
, za le y od na si le nia trud no ci dziec ka, je go wie ku i prze bie gu do tych cza so -
wej ka rie ry szkol nej oraz od wy kszta ce nia ro dzi cw, a tak e kon tak tu, ja ki
ma j z dziec kiem. Za zwy czaj ko niecz ne jest ukie run ko wa nie tej pra cy przez
na uczy cie la te ra peu t. W wik szo ci wy pad kw na uczy ciel te ra peu ta pro wa dzi
co ty go dnio we wi cze nia z dziec kiem, kt re s kon ty nu owa ne przez ro dzi cw
w do mu.
Jak do sko na li u dziec ka spraw no mo to ry ki du ej i ma ej?
Oto czyn no ci, kt re po pra wia j mo to ry k dziec ka. Zo sta y po gru po wa -
ne ze wzgl du na spraw no ci wi czo ne pod czas ich wy ko ny wa nia.
wi cze nie ogl nej spraw no ci ru cho wej:
wi cze nia rw no wa ne (gra w klasy, stanie na jednej nodze, skoki na
trampolinie, jaz da na ro we rze, hu laj no dze);
pod sko ki;
gim na sty ka;
chd ze zmia n kie run ku: po zyg za kach, „li ma ku” i sem ce;
py wa nie.
wi cze nia roz wi ja j ce zrcz no:
za ba wy du pi k, ba lo nikami, kulami ugnie cio ny mi z ga ze t;
za ba wy wo recz kiem wy pe nio nym gro chem lub ry em;
bu do wa nie kon struk cji z kloc kw;
rzu ca nie do ce lu;
rzu ca nie pi ki w pa rach;
za ba wy sto li ko we ty pu pche ki, bier ki, bi lard sto o wy.
wdra a nie do sa mo dziel no ci pod czas sa mo ob su gi (my cia, ubie ra nia, za -
pi na nia gu zi kw, zam kw by ska wicz nych);
151
Plik z chomika:
daga1229
Inne pliki z tego folderu:
Zacznik nr1 modul8_5.pdf
(98 KB)
UzDwD.pdf
(15952 KB)
rady_kaligrafusa.pdf
(94 KB)
PREZENTACJA_po_prostu_cwicz.pdf
(418 KB)
Prezentacja_kaligrafia.pdf
(4891 KB)
Inne foldery tego chomika:
Moduł 1-kl IV_VI
Moduł 2
Moduł 2-kjl IV_VI
Moduł 3
Moduł 3- kl IV
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin