czytanie schematów elektrycznych PS_6_2006.pdf

(44361 KB) Pobierz
372833256 UNPDF
Czytanie
schematów elektrycznych
Stanisław Mikołaj Słupski
W­da­ni­­­o I­­T­L­TOR POL­KI
PR­Z­­ mgr Wł­dysł­w P­l­siński
R­D­KTOR ­­CZ­L­Y mgr inż. Krzyszt­f Trz­ci­k
­-m­il: k.trz­ci­k@­ut­m­t­s­rwis.c­m.pl
­­KR­T­RZ R­D­KCJI mgr inż. Elżbi­t­ W­­ni­k
­-m­il: ­.w­zni­k@­ut­m­t­s­rwis.c­m.pl
­DR­­ R­D­KCJI ul. K­niczyn­w­ 11, 03-612 W­rsz­w­
t­l. 022-678-64-90, f­x 022-679-71-01
www.­ut­m­t­s­rwis.c­m.pl
R­KL­M­
Sp­cj­list­ ds. r­kl­my
R­m­n C­liński t­l. 022-678-37-33
­-m­il: r.c­linski@­ut­m­t­s­rwis.c­m.pl
PR­­uM­R­T­ : t­l. 022-678-38-05
pr­num­r­t­@ipn­t.c­m.pl
GR­FIK­ I Ł­M­­I­: MAT-Andrz­j Gl­nd­
DRuK: TAURUS, K­zimi­rów 13 k. H­lin­w­
372833256.001.png
Spis treści
1. Wstęp ........................................................................5
2. Ogólnie o schematach .............................................7
3. Spojrzenie fotograficzne ..........................................9
. Charakterystyka napięcia ......................................11
5. Sygnały ...................................................................13
6. Sieci informatyczne ................................................15
7. Kody przewodów ...................................................18
8. Ford ........................................................................20
9. Japońskie i amerykańskie .....................................23
10. Opel ........................................................................25
11. Volvo .......................................................................29
12. VW ..........................................................................33
13. Zakończenie............................................................9
P­r­dnik SERWISOWY
1. Wstęp
diagnostyczne służące przede wszystkim
do komunikacji ze sterownikiem w samo-
chodzie. Te najdroższe, produkowane przez firmy
Bosch, Gutmann, oprócz komunikacji zapewniają
niejako całe biuro w jednym urządzeniu, a więc
schematy połączeń i opisy usterek. To, co do tej
pory było w szafce, mamy za sobą w samochodzie.
Są zwolennicy i przeciwnicy takiego sposobu pra-
cy. Jedno jest pewne, bez schematów elektrycz-
nych, blokowych i rozmieszczenia elementów w
samochodzie nie sposób naprawić współczesne-
go samochodu. Poza tym, aby być konkurencyj-
nym w stosunku do innych warsztatów, musimy
przede wszystkim dążyć do zminimalizowania
czasu szukania usterki. Osiągniemy ten cel, „ma-
jąc w głowie” to co badamy. Jest to trudna sprawa,
bowiem większość warsztatowców robi dokładnie
odwrotnie. Najpierw coś bada, szuka „na rozum”,
a po zmęczeniu się, kiedy pojawia się zniechęce-
nie i myśl odesłania klienta, zaczynamy szukać
pomocy w schematach.
W konkursach na najlepszego mechanika w ja-
pońskich warsztatach można przegrać, znajdując
najszybciej usterkę, ale zapominając przed szuka-
niem usterki o zajrzeniu do książki. Japończycy
doskonale wiedzą, że pierwszym naszym ruchem
jest utworzenie w wyobraźni budowy i działania
danego fragmentu samochodu. I jest to bardzo
ważne, aby to wyobrażenie było jak najbardziej
aktualne i prawidłowe. Może przed chwilą bada-
liśmy inny samochód, a może inny problem w ta-
kim samym samochodzie. Może myślimy o spra-
wach osobistych. Musimy się od tego wszystkiego
oderwać, na chwilę zapomnieć i zająć się jak naj-
lepiej tylko problemem usterki w samochodzie. W
Moduł poduszki
powietrznej po wypadku
jest często „naprawiany”.
Czy podczas następnego
wypadku zadziała
prawidłowo, jest pod
dużym znakiem zapytania
P­r­dnik SERWISOWY 5
C oraz tańsze są skanery, czyli przyrządy
372833256.002.png
dobie komputerów można porównać tę czynność
do załadowania odpowiednim programem pamię-
ci operacyjnej.
W naszej rzeczywistości, gdzie samochody są
składane z różnych elementów od innych aut,
mówiąc codziennym językiem - „skombinowane
na różne sposoby”, tylkownioskowanie na podsta-
wie własnego doświadczenia przyniesie właściwe
efekty.
Mając w ręku skaner, pokazujący nam wiele da-
nych i podpowiadający usterkę według swojego
algorytmu myślenia, musimy przez cały czas kon-
frontować ze strukturą danego układu funkcjonal-
nego, który widzieliśmy na schemacie. Kilka przy-
kładów powinno nam uzmysłowić, dlaczego jest
to tak ważne.
1. Sterownik od poduszek powietrznych widzi
uszkodzenie w poduszce bocznej, a dany model
samochodu nie jest w ogóle do tego przystosowa-
ny. Został źle dobrany sterownik poduszek, albo
po wypadku wpisano zły program.
2. Skaner pokazuje ciągle trzy uszkodzone czuj-
niki, które po wymianie na dobre nic nie zmieni-
ły. Trzeba sprawdzić zasilania tych czujników; na
schemacie widać wspólny przewód.
3. Samochód nie wskazuje prędkości pojazdu i
równocześnie świeci się lampka od ABS. Na sche-
macie widać, że sygnał prędkości jest uzyskiwany
od układu ABS.
Takie przykłady możemy mnożyć w nieskoń-
czoność. Generalna zasada jest taka, że „najpierw
musimy wiedzieć, co szukamy”. Nic tak nie znie-
chęca do działania, jak godziny spędzone w po-
szukiwaniu czegoś, o czym mamy mgliste pojęcie.
Potem za to próbujemy obciążyć niezadowolone-
go klienta, bo przecież ktoś za naszą niewiedzę
musi zapłacić.
6 P­r­dnik SERWISOWY
2. Ogólnie o schematach
trycznej jest wymiana uszkodzonego
przewodu, wtyczki, czy złącza na taką sa-
mą część. Powinno się zachować nie tylko kolory
przewodów, ale również wtyczek. Na schemacie
są zaznaczone kolory wtyczek. Ze względu na bar-
dzo dużą liczbę firm zajmujących się rozbiórką sa-
mochodów uszkodzonych, bez trudu możemy ta-
nio kupić w bardzo dobrym stanie potrzebne ele-
menty. Są także firmy specjalizujące się w sprze-
daży części do instalacji elektrycznej, np. Würth
czy Berner. Problem powstaje jednak, jak musimy
naprawić nieoryginalną instalację, czyli przewody
poprowadzone przez niezbyt solidnego fachow-
ca według jego własnej koncepcji. Wtedy bez do-
kładnego schematu nie sposób odtworzyć i popro-
wadzić przewody, tak jak przewidział producent
samochodu. Mając nawet schematy elektryczne
z dokumentacji serwisowej, musimy zdać sobie
sprawę, że są układy i obwody elektryczne, któ-
rych nie ma na schemacie. Przykładem jest obwód
immobilizera. W takim przypadku musimy wyka-
zać się sprytem. Nieraz w schematach danego mo-
delu samochodu jest napisane, że dany fragment
instalacji nie jest publikowany, a w innym modelu
samochodu tej samej firmy znajdziemy poszuki-
wany schemat bez trudu. Czasami, mając dokład-
ne oryginalne schematy, musimy sięgnąć po po-
pularny „podręcznik dla Kowalskiego”, bo może
tam znajdziemy odpowiedź na nasze pytanie. Są
też sytuacje takie, że sami musimy „dojść” do ce-
lu, czyli „biegając po kablach” znaleźć początek i
koniec przewodów.
Na przykład samochód nie widzi prawidłowe-
go kluczyka. Sterownik silnika widzi błąd immo-
bilizera. Odczytywany na skanerze komunikat o
uszkodzeniu tego czytnika jest nieprawdziwy i
pochopna wymiana na nowy nic nie da. Skaner
widzi brak możliwości komunikacji z czytnikiem,
dlatego daje komunikat o takiej usterce. Na koń-
cu naszej pracy okaże się, że pordzewiała jest
tylko masa samego czytnika. Sama zaś masa, za-
miast być umieszczona przy kierownicy, znajduje
się przy lewym reflektorze, pod maską silnika. Po
pierwsze, sami musimy dojść do tego, że taki czyt-
nik musi mieć przewód zasilający i masowy oraz
przewody przesyłające sygnały. W celu utrudnie-
nia znalezienia danych przewodów, celowo nie są
one prowadzone w najprostszy sposób, a wręcz
odwrotnie - krążą po samochodzie. Naprawiając
uszkodzoną instalację tego obwodu, już teraz nie
musimy prowadzić przewodu ujemnego aż pod
sam reflektor. Przecież i tak nie jest on zaznaczony
na „oficjalnych” schematach. Chociaż ładnie i ele-
gancko byłoby odtworzyć to tak, jak przewidział
producent samochodu.
Na przekaźniku mamy powszechnie stosowane
oznaczenia, na przykład 31- masa, 15 - plus po
włączeniu zapłonu,
G1, G4 - świece żarowe
Najtrudniej jest naprawić instalację elektrycz-
ną, która w sposób świadomy została przerobio-
na przez inną osobę. Może to być obwód alarmu,
ale i nawet zwykła instalacja jest często zamie-
niona, przerabiana, używane są nieprawidłowe
przekroje przewodów elektrycznych. Z praktyki
warsztatowej wynika, że do częstych przypadków
Poradnik SERWISOWY
N ajprostszą formą naprawy instalacji elek-
372833256.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin