lesson-6.doc

(43 KB) Pobierz

7. GIVING INSTRUCTIONS / WYDAWANIE POLECEŃ

 

In an English class:

 

Teacher              Hello everybody. Can you close the door please, Mike?

Mike                            Sorry?

Teacher              Close the door, please. Now sit down and open your books at page 46. Read the                                                         text and answer the questions. Then underline new words.

Sarah                            Good afternoon. I’m sorry I’m late.

Teacher              That’s OK, Sarah. Sit down and open your book. It’s lesson 5B.

 

Teacher              OK. Now look at the board please. Listen and repeat the words….

                            Thank you. Go to page 25 and work in pairs. Paweł and Gosia don’t speak Polish. This is an                                           English class so speak English.

 

Can you close the door please? - Czy możesz(cie) zamknąć drzwi? Proszę zamknąć drzwi.

Close the door. - Zamknij(cie) drzwi.

now - teraz

then - następnie, potem

Sit down and open your books at page 46. - Usiądź(cie) i otwórz(cie) książki na stronie 46.

Read the text and answer the questions. - Przeczytaj(cie) tekst I odpowiedz(cie) na pytania.

underline the new words - podkreśl(cie) nowe wyrazy

I’m sorry I’m late. - Przepraszam za spóźnienie.

lesson - lekcja

Look at the bard please. - Popatrz(cie) na tablicę./Proszę popatrzyć na tablicę.

Listen and repeat the words. - Słuchaj(cie) i powtarzaj(cie).

Go to page 25. - Przejdź(cie) do strony 25.

Work in pairs. - Pracujcie w parach.

Don’t speak Polish. - Nie mów(cie) po polsku.

Speak English. - Mów(cie) po angielsku.

an English class - zajęcia z języka angielskiego

 

 

THE IMPERATIVE / TRYB ROZKAZUJĄCY              

 

Trybu rozkazującego używamy do wydawania poleceń i w instrukcjach.                                                                                   

GIVING INSTRUCTIONS

 

+   Close the door (please)

-   (Please) Don’t speak Polish.

Can you close the door (please)?

 

 

formę twierdzącą stanowi bezokolicznik czasownika (bez sówka ‘to’)

np. Come here.  - Chodź tutaj

 

forma przecząca to ‘don’t’ + forma podstawowa czasownika

np. Don’t do it.  - Nie rób tego.

 

forma pytająca jest formą grzecznościową (prośba) i tworzymy ją przy pomocy ‘can’

np. Can you help me please?  -  Czy możesz(cie) mi pomóc? Proszę pomóż(cie) mi.

 

More instructions:

 

Fill in the gaps. - Uzupełnij(cie) luki.

Check your answers with the key. - Sprawdź(cie) swoje odpowiedzi z kluczem.

Match the words to the numbers. - Dopasuj(cie) słowa do liczb.

Do your homework. - Zrób(cie) zadanie domowe.

Write the test. - Napisz(cie) test.

Do the exercises. - Zrób ćwiczenia.

Say the alphabet. - Powiedz(cie) alphabet.

Read the instructions. - Przeczytaj(cie) instrukcje.

Turn off your mobile. - Wyłącz swój telefon komórkowy.

Circle the correct word. -  Zakreśl poprawne słowo.

Ask and answer the questions in groups. - W grupach zadawajcie i odpowiadajcie na pytania.

Number the pictures. - Ponumeruj(cie) obrazki/zdjęcia.

 

More expressions to use in an English class:

 

Student                            Excuse me, please.

Teacher              Yes?

Student                            How do you say ‘słownik’ in English?

Teacher              Dictionary.

Student                            How do you spell it?

Teacher              D-I-C-T-I-O-N-A-R-Y

Student                            Can you say that again please? / Can you repeat it please?

Teacher              Yes, D-I-C-T-I-O-N-A-R-Y. Now you Alina, how do you say ‘okno’ in English?

Student                            Sorry, I don’t understand.

Teacher              What’s ‘okno’ in English?

Student                            I don’t remember.

Teacher              Witek, What’s ‘okno’ in English?

Student                            I don’t know.

 

How do you say ‘słownik’ In English? - Jak się mówi ‘słownik’ po angielsku?

Can you say that again please? - Czy możesz(cie) to powtórzyć?

I don’t understand. - Nie rozumiem.

I don’t remember. - Nie pamiętam.

I don’t know. - Nie wiem.

 

PRACTICE

 

1. Match the words/phrases in A to the words/phrases in B.

    Dopasuj słowa/wyrażenia z A do słów/wyrażen z B.

 

A                            B                                                                      A                            B

Close                            in pairs.                                                                      Open                            in groups.

Work                            the questions.                                                        Read                            your book.

Look                            your book.                                                        Match                            the article.

Answer                            your answers.                                                        Don’t                            the gaps.

Check                            and practice.                                                        Work                            the words to the numbers.

Listen                            at page 9.                                                        Fill in                            write.

 


2. Fill in the gaps.

 

A ___ C ___  ___ F ___ H ___  ___  ___ L ___  ___ O ___  ___ R ___  ___  ___ ___ W X ___  ___

 

 

3. Imperative. Complete.

+

-

Ask your teacher.

 

 

 

Look at your book.

 

 

 

Answer the question.

 

 

 

Fill in the gaps.

 

Underline the verbs in the text.

 

 

 

Don’t listen to the CD.

 

 

 

Don’t write the words.

 

 

 

Don’t speak Italian.

 

 

 

 

4. Complete.

 

a. How do you _______ ‘stół’ in English?                            e. ________ you repeat that please?

 

b. How _______   _______  spell that?                                          f. Ask and __________ the questions in pairs.

 

c. I ________  understand.                                                        g. Fill in the _________ .

 

d. I’m _________ I’m late.                                                        h. Turn _________ your mobile.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin