7. GIVING INSTRUCTIONS / WYDAWANIE POLECEŃ
In an English class:
Teacher Hello everybody. Can you close the door please, Mike?
Mike Sorry?
Teacher Close the door, please. Now sit down and open your books at page 46. Read the text and answer the questions. Then underline new words.
Sarah Good afternoon. I’m sorry I’m late.
Teacher That’s OK, Sarah. Sit down and open your book. It’s lesson 5B.
…
Teacher OK. Now look at the board please. Listen and repeat the words….
Thank you. Go to page 25 and work in pairs. Paweł and Gosia don’t speak Polish. This is an English class so speak English.
Can you close the door please? - Czy możesz(cie) zamknąć drzwi? Proszę zamknąć drzwi.
Close the door. - Zamknij(cie) drzwi.
now - teraz
then - następnie, potem
Sit down and open your books at page 46. - Usiądź(cie) i otwórz(cie) książki na stronie 46.
Read the text and answer the questions. - Przeczytaj(cie) tekst I odpowiedz(cie) na pytania.
underline the new words - podkreśl(cie) nowe wyrazy
I’m sorry I’m late. - Przepraszam za spóźnienie.
lesson - lekcja
Look at the bard please. - Popatrz(cie) na tablicę./Proszę popatrzyć na tablicę.
Listen and repeat the words. - Słuchaj(cie) i powtarzaj(cie).
Go to page 25. - Przejdź(cie) do strony 25.
Work in pairs. - Pracujcie w parach.
Don’t speak Polish. - Nie mów(cie) po polsku.
Speak English. - Mów(cie) po angielsku.
an English class - zajęcia z języka angielskiego
THE IMPERATIVE / TRYB ROZKAZUJĄCY
Trybu rozkazującego używamy do wydawania poleceń i w instrukcjach.
GIVING INSTRUCTIONS
+ Close the door (please)
- (Please) Don’t speak Polish.
? Can you close the door (please)?
formę twierdzącą stanowi bezokolicznik czasownika (bez sówka ‘to’)
np. Come here. - Chodź tutaj
forma przecząca to ‘don’t’ + forma podstawowa czasownika
np. Don’t do it. - Nie rób tego.
forma pytająca jest formą grzecznościową (prośba) i tworzymy ją przy pomocy ‘can’
np. Can you help me please? - Czy możesz(cie) mi pomóc? Proszę pomóż(cie) mi.
More instructions:
Fill in the gaps. - Uzupełnij(cie) luki.
Check your answers with the key. - Sprawdź(cie) swoje odpowiedzi z kluczem.
Match the words to the numbers. - Dopasuj(cie) słowa do liczb.
Do your homework. - Zrób(cie) zadanie domowe.
Write the test. - Napisz(cie) test.
Do the exercises. - Zrób ćwiczenia.
Say the alphabet. - Powiedz(cie) alphabet.
Read the instructions. - Przeczytaj(cie) instrukcje.
Turn off your mobile. - Wyłącz swój telefon komórkowy.
Circle the correct word. - Zakreśl poprawne słowo.
Ask and answer the questions in groups. - W grupach zadawajcie i odpowiadajcie na pytania.
Number the pictures. - Ponumeruj(cie) obrazki/zdjęcia.
More expressions to use in an English class:
Student Excuse me, please.
Teacher Yes?
Student How do you say ‘słownik’ in English?
Teacher Dictionary.
Student How do you spell it?
Teacher D-I-C-T-I-O-N-A-R-Y
Student Can you say that again please? / Can you repeat it please?
Teacher Yes, D-I-C-T-I-O-N-A-R-Y. Now you Alina, how do you say ‘okno’ in English?
Student Sorry, I don’t understand.
Teacher What’s ‘okno’ in English?
Student I don’t remember.
Teacher Witek, What’s ‘okno’ in English?
Student I don’t know.
How do you say ‘słownik’ In English? - Jak się mówi ‘słownik’ po angielsku?
Can you say that again please? - Czy możesz(cie) to powtórzyć?
I don’t understand. - Nie rozumiem.
I don’t remember. - Nie pamiętam.
I don’t know. - Nie wiem.
PRACTICE
1. Match the words/phrases in A to the words/phrases in B.
Dopasuj słowa/wyrażenia z A do słów/wyrażen z B.
A B A B
Close in pairs. Open in groups.
Work the questions. Read your book.
Look your book. Match the article.
Answer your answers. Don’t the gaps.
Check and practice. Work the words to the numbers.
Listen at page 9. Fill in write.
2. Fill in the gaps.
A ___ C ___ ___ F ___ H ___ ___ ___ L ___ ___ O ___ ___ R ___ ___ ___ ___ W X ___ ___
3. Imperative. Complete.
+
-
Ask your teacher.
Look at your book.
Answer the question.
Fill in the gaps.
Underline the verbs in the text.
Don’t listen to the CD.
Don’t write the words.
Don’t speak Italian.
4. Complete.
a. How do you _______ ‘stół’ in English? e. ________ you repeat that please?
b. How _______ _______ spell that? f. Ask and __________ the questions in pairs.
c. I ________ understand. g. Fill in the _________ .
d. I’m _________ I’m late. h. Turn _________ your mobile.
kukaczka