plemio-darmowe-ebooki-com.pdf

(260 KB) Pobierz
Plemiona 2.0. Zostań internetowym przywódcą
IDŹ DO:
PLEMIONA 2.0.
ZOSTAŃ INTERNETOWYM
PRZYWÓDCĄ
Spis treści
Przykładowy rozdział
KATALOG KSIĄŻEK:
Autor: Seth Godin
Tłumaczenie: Magda Witkowska
ISBN: 978-83-246-2101-9
Format: 122 × 194, stron: 136
Oprawa: twarda
Katalog online
Zamów drukowany
katalog
CENNIK I INFORMACJE:
Zamów informacje
o nowościach
Zamów cennik
Plemiona to lektura obowiązkowa dla nas wszystkich. We współczesnym œwiecie
kwestia przywództwa spoczywa w rękach każdego z nas.
Bill Bradley, były senator USA
CZYTELNIA:
Silne plemię pod wezwaniem
• 1. DAWNIEJ mianem plemienia okreœlaliœmy grupę powiązaną ze sobą
pokrewieństwem, obszarem zamieszkania, językiem, kultem religijnym
i zależnoœciami ekonomicznymi.
• 2. OBECNIE, kiedy granice między państwami zacierają się, a narodowoœć
nie jest już kluczowym elementem powiązań społecznych, ta definicja
w fascynujący sposób wyewoluowała.
• 3. PLEMIĘ dziœ to grupa ludzi przywiązanych do jednej, wspólnej idei, celu,
pomysłu na życie prywatne czy zawodowe. Nie łączy ich przymus, ale chęć
bycia spójną i pełną pasji grupą.
• 4. INTERNET sprawia, że plemię może rozszerzyć pole oddziaływania. Blogi,
portale społecznoœciowe — możliwoœci są tysiące. Każde plemię potrzebuje
przede wszystkim dwóch rzeczy: PRZYWÓDZTWA oraz związków z innymi
ludźmi. To jest Twoja szansa — możesz ZNALEŹĆ lub STWORZYĆ plemię
i przewodzić mu.
Nie ma znaczenia, kim jesteœ — genialnym programistą, miłoœnikiem starych
pocztówek, smakoszem win, błyskotliwym księgowym czy literaturoznawcą.
Dziœ możesz zrobić coœ naprawdę wielkiego — objąć przywództwo nad
współpracownikami, klientami, inwestorami, wyznawcami, hobbistami lub czytelnikami.
Może kieruje Tobą ambicja, empatia, chęć zbawienia œwiata, a może pobudki czysto
finansowe. Cokolwiek daje Ci satysfakcję — możesz zrealizować swój wielki plan
jeszcze dziœ.
Nowa książka Setha Godina to aktualny wkład autora w jego nieustającą pracę
nad podanymi w przystępny sposób wielkimi ideami, które są w stanie zmienić œwiat.
Fragmenty książek
online
Do koszyka
Do przechowalni
Nowość
Promocja
Onepress.pl Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. (32) 230 98 63
redakcja: redakcjawww@onepress.pl
informacje: o księgarni onepress.pl
400226921.001.png 400226921.002.png
PLEMIONA 2.0. ZOSTAŃ INTERNETOWYM PRZYWÓDCĄ
61
Fundamentalizm nie ma w istocie nic wspólnego z religią, jest je-
dynie pochodną punktu widzenia — wyznawana religia nie ma tu nic
do rzeczy.
Mit pluralizmu
Aby wygrać wybory, potrzebujesz ponad połowy głosów. W modelu
idealnym powinieneś otrzymać ponad połowę głosów całego społe-
czeństwa, w rzeczywistości jednak wystarczy Ci ponad połowa gło-
sów ludzi, którzy zdecydowali się pójść do urn.
W przypadku przywództwa nad plemieniem tego rodzaju reguły nie
obowiązują. Musisz jedynie zmotywować ludzi, którzy postanowią
podążać za Twoim przykładem. Pozostała część społeczeństwa może
Cię spokojnie zignorować lub nie zgadzać się z Tobą.
Kawiarnie Starbucks nie podają kawy większości obywateli Stanów
Zjednoczonych. New York City Crochet Guild (Nowojorska Gildia
Szydełkowania) również kieruje swoją ofertę do niewielkiego od-
setka ludzi, którzy są nią zainteresowani. Nie ma w tym nic złego.
W przypadku plemion nie obowiązuje ani zasada pluralizmu, ani
zasada większości. W zasadzie należałoby stwierdzić, że każdy lider,
który próbował przewodzić wszystkim, w ostateczności nie przewo-
dził tak naprawdę nikomu.
W ten sposób dochodzimy do bardzo ciekawego wniosku —
masz szansę wybrać sobie plemię, któremu chcesz przewodzić.
Podejmując działania przywódcze, koncentrujesz wokół siebie
ludzi, którzy chcą, byś im przewodził. Członkowie plemienia otwarci
są na komunikat, który do nich wysyłasz.
Załóżmy, że przewodzisz plemieniu, które stara się ocalić świat
przed zgubnymi skutkami globalnego ocieplenia. W takim przypad-
ku oczywistym jest, że członkowie Twojego plemienia będą uważać,
że globalne ocieplenie jest problemem i że ich działanie może pomóc
w rozwiązaniu tego problemu. Do Twojego plemienia dołączać będą
osoby o poglądach podobnych do tych, które prezentujesz Ty.
Gdybyś spróbował przekonać do siebie oraz do swoich pomysłów
inną grupę — grupę o całkowicie odmiennym światopoglądzie —
62
SETH GODIN
najprawdopodobniej zostałbyś odrzucony. Al Gore rozpoczął prze-
wodzenie swojemu plemieniu, nie wiedząc, kim są jego członkowie.
Sformułował swoje przesłanie i ludzie sami go odnaleźli.
Nie trzeba chyba nikogo przekonywać, że ludzi najłatwiej prowa-
dzi się tam, dokąd samemu się zmierza. Może się wydawać, że takie
ujęcie ogranicza Twoją oryginalność lub stopień oddziaływania na
członków plemienia. Nie czyni to jednak powyższego sformułowania
mniej prawdziwym. Kanał telewizyjny Fox News nie przekonał mi-
lionów Amerykanów do obrania konserwatywnych poglądów — po
prostu zgromadził wokół siebie członków plemienia i poprowadził ich
w kierunku, w którym zmierzali oni już wcześniej.
Eksperyment z nauczycielem
Wyobraź sobie dwie sale lekcyjne, w których znajdują się podobni
nauczyciele. Jeden z nich ma piętnastu uczniów, a drugi trzydziestu
dwóch. Która z tych grup otrzyma lepsze wykształcenie?
Zakładając, że wszystkie inne czynniki są w obu przypadkach takie
same, mniejsza klasa zawsze będzie w korzystniejszej sytuacji. Nauczyciel
ma wówczas więcej czasu na dopasowanie przekazywanych treści do
potrzeb poszczególnych uczniów. Co równie ważne, mniej uczniów
to również mniej utrudnień w prowadzeniu lekcji.
A teraz spróbujmy wywrócić ten eksperyment do góry nogami.
Załóżmy, że piętnaścioro uczniów jest zmuszonych do zaliczenia tych
zajęć w celu otrzymania świadectwa ukończenia szkoły, natomiast
trzydzieści dwie osoby tworzące drugą klasę zapisały się na zajęcia
dobrowolnie i cieszą, że mają możliwość w nich uczestniczyć.
Cóż, nie bardzo jest co porównywać.
W dzisiejszym świecie plemiona mają coraz bardziej ochotniczy
charakter. Nikt nie jest zmuszony u Ciebie pracować, podobnie jak
nikt nie musi wbrew swojej woli korzystać z Twoich usług. Możemy
przecież wybierać, jakiej muzyki chcemy słuchać i jakie filmy oglądać.
Wielcy przywódcy nie próbują zadowalać wszystkich. Wielcy przy-
wódcy nie rozmieniają swojego przesłania na drobne tylko po to, aby
ich plemię nieco zwiększyło swoją liczebność. Wielcy liderzy mają
PLEMIONA 2.0. ZOSTAŃ INTERNETOWYM PRZYWÓDCĄ
63
świadomość, że plemię zmotywowane i blisko ze sobą związane, któ-
re ponadto znajduje się w ruchu, ma znacznie większy potencjał niż
jakakolwiek inna, nawet liczebniejsza grupa.
Zamknięty krąg i zamknięte plemię
Sytuacja niektórych firm poprawia się, gdy stają się one większe. To sa-
mo dotyczy niektórych organizacji typu non profit. Jeżeli wzrost liczeb-
ności przekłada się na wzrost jego skuteczności, plemię się rozrasta.
Partie polityczne najlepiej czują się w sytuacji, gdy dysponują
większością. Facebook odniósł wielki sukces właśnie dlatego, że ko-
rzysta z niego tak wielu ludzi. Kupiłeś sobie faks dlatego, że korzy-
stają z niego wszyscy Twoi współpracownicy.
Rozrost nie jest jednak odpowiedzią na wszystkie problemy.
Niektóre plemiona radzą sobie lepiej, gdy są mniejsze. Wiedzie
im się lepiej, gdy są bardziej zamknięte i trudniej jest się do nich do-
stać. Inne odnoszą sukcesy właśnie dlatego, że zachowują swoje nie-
wielkie rozmiary . Zmuszając je do zwiększenia swojej liczebności, moż-
na by je całkowicie zniszczyć. „Nikt już tam nie chodzi — to miejsce
stało się zbyt popularne”.
Pamiętaj, że wszystko jest kwestią Twojego wyboru.
Większość ludzi nie ma większego znaczenia
Większość ludzi jest w pełni zadowolona z produktów, które już
mają, więc marketerzy nie zwracają na nich uwagi.
Większość ludzi usilnie stara się wtopić w otoczenie, aby nikt ich
nie zauważał.
Większość ludzi lubi jadać w restauracjach, w których już byli.
Większość ludzi sądzi, że niniejsza książka jest bezwartościowa.
Większość ludzi chciałaby widzieć świat takim, jaki jest, tylko że-
by był nieco spokojniejszy.
Większość ludzi się boi.
Większość ludzi dopiero niedawno zaczęła korzystać z wyszuki-
warki Google.
64
SETH GODIN
Większość ludzi nie jest ciekawa świata.
Ty nie należysz do tej większości.
Nie jesteś rynkiem docelowym większości marketerów i z pewno-
ścią nie jesteś menedżerem.
Do kategorii „większość ludzi” nie zaliczają się nie tylko liderzy
— nie należą do niej również członkowie najważniejszych plemion.
Nie uda Ci się rozwinąć kariery zawodowej, zbudować silnej firmy
ani zadbać o swoje plemię, jeśli będziesz kierował się tym, co robi większość
ludzi . Większość ludzi naprawdę świetnie sobie radzi z ignorowaniem
nowych trendów, wybitnych pracowników i doskonałych pomysłów.
O większość ludzi możesz się martwić całymi dniami, jednak po-
winieneś zrozumieć, że oni się o Ciebie nie martwią. Nieważne, jak
głośno będziesz do nich krzyczał — i tak Cię nie usłyszą.
Swój potencjał będziesz mógł wykorzystywać, jeżeli będziesz po-
stępował inaczej niż większość ludzi i zwracał się do osób, które do
tej większości nie należą.
Czy status quo codziennie psuje Ci humor?
Jak minął Ci dzień?
Czy skupiasz się na tym, co jest, zamiast zajmować się tym, co
może być?
Heretyk ma plan. Heretyk rozumie, że kwestionowanie status quo
jest nie tylko opłacalne, lecz również przyjemne.
Być heretykiem, outsiderem, rebeliantem — to brzmi strasznie.
Więc po co się w ogóle wysilać?
Heretyków pali się na stosach
Heretyków się również topi, potępia, ignoruje i wiesza.
W zasadzie powinienem użyć czasu przeszłego, ponieważ dzisiaj
się już tego nie robi. Dziś heretyków zaprasza się do Davos i wybiera
do Kongresu. Heretycy wprowadzają swoje firmy na giełdę, zbijając
na tym fortunę. Heretycy kochają to, co robią — a przy okazji udaje
im się w ten sposób zarobić na prywatny odrzutowiec.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin