PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ W GRUPIE DZIECI
5,6 – LETNICH NA MIESIĄC MAJ 2010.
- NA PODSTAWIE PROGRAMU WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO „NASZE PRZEDSZKOLE” MAŁGORZATY KWAŚNIEWSKIEJ I WIESŁAWY ŻABY - ŻABIŃSKIEJ W OPARCIU O PODRĘCZNIK „NASZE PRZEDSZKOLE.” WYD. MAC EDUKACJA
-OPRACOWAŁA: EDYTA KACZMARCZYK
TEMATY TYGODNIOWE:
I. KSIĄZKA PRAWDZIWYM PRZYJACIELEM
II. ŁĄKA I JEJ MIESZKAŃCY
III. ŁĄKA I JEJ MIESZKAŃCY
IV. ŚWIĘTO RODZICÓW
TREŚCI PROGRAMOWE
TEMAT TYGODNIA
TEMAT DNIA
AKTYWNOŚĆ I DZIAŁALNOŚĆ DZIECKA
CELE OGÓLNE
CELE OPERACYJNE
Interesujemy się
książką
- Organizowanie w sali kącika książek, systematycznie wzbogacanego o nowe pozycje z zakresu literatury dziecięcej
• wyrabianie nawyku dbania o książki, szanowania ich;
• zainteresowanie książką, zwrócenie uwagi na jej okładkę z tytułem i nazwiskiem autora, na sposób odwracania stron, oglądanie tekstu.
— Wzbudzanie zainteresowania literaturą.
I.
Książka prawdziwym przyjacielem
1. Lubimy książki
-Słuchanie wiersza B. S. Kossuth Wielki skarb.
-Zabawy przy piosence Kolorowa książko.
-rozwijanie mowy i myślenia
-rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności gry na instrumentach perkusyjnych
Dziecko:
— uważnie słucha wiersza i wypowiada się
na temat jego treści
— śpiewa piosenkę i tworzy do niej akompaniament na instrumentach perkusyjnych
2. Dbamy
o książki
-Słuchanie opowiadania
H. Swidzyńskiej Wędrówka słonia.
-Kolorowe zakładki —
wykonanie zakładki
do książki różnymi
technikami.
- uświadomienie ko-
nieczności szanowania książek
-rozwijanie spraw-
ności manualnej
i inwencji twórczej
— szanuje książki
— wykonuje zakładkę
do książki w wybrany
sposób
3. Książki,
książeczki
ze szkolnej półeczki
-Zabawa matematyczna Nasze książeczki.
-rozwijanie umiejętności przeliczania, dodawania i odejmowania na konkretach
-łączenie muzyki z ruchem, rozwijanie poczucia ciała i przestrzeni
-prawidłowo przelicza, dodaje i odejmuje na konkretach
-reaguje ruchem na zmienny akompaniament, sprawnie porusza się w przestrzeni
4. Baśniowi bo- haterowie
-Zabawa dydaktyczna Czy znamy te postacie?
-Moja własna książeczka — twórcza zabawa plastyczna.
-rozpoznawanie bo- haterów baśni
-rozwijanie spraw- ności manualnej i inwencji twórczej
-rozpoznaje i nazywa baśniowych bohaterów
-tworzy własną książeczkę, rysując przygody wymyślonych bohaterów
5. Czy znamy te baśnie?
-Konkurs wiedzy o książce Książka naszym przyjacielem.
-Piosenka do rysowania Słonko wschodzi (według M. Bogdanowicz).
-wyrażanie swoich wiadomości we współdziałaniu z innymi
-rozwijanie integra- cji percepcyjno-
-motorycznej
-wykonuje zaproponowane zadania, współpracując w zespole
-śpiewa piosenkę, rysując po odpowiednim wzorze
Poznajemy przyrodę
Wiosna
— Podkreślanie roli owadów w zapylaniu roślin oraz skutków tego zapylania (na przykładzie drzew owocowych).
— Poznanie etapów rozwojowych wybranych zwierząt, np. żaby, motyla
• zwrócenie uwagi na znaczenie barwy ochronnej w życiu zwierząt.
II
Łąka i jej mieszkańcy
1. Na zielonej łące
-Słuchanie wiersza L. Marjańskiej Zielony żuczek.
- Opowieść ruchowa połączona z ćwiczeniami artykulacyjnymi Spacerkiem po łące.
-rozwijanie mowy
-rozwijanie umiejętności wyrażania opowiadania ruchem, -ćwiczenia artykulacyjne
— wypowiada się na
mat wysłuchanego wiersza
— interpretuje ruchem i głosem opowiadanie nauczyciela
2. Dlaczego potrzebna jest barwa ochronna
-Słuchanie opowiadania H. Bechlerowej O żabkach w czerwonych czapkach
-Nasze żabki — malowanie farbami.
-zapoznanie
z przystosowaniem
zwierząt do życia
w danym otoczeniu
-rozwijanie sprawności manualnej
— wyjaśnia znaczenie barwy ochronnej dla zwierząt
— maluje obrazek żabki
3. Łąkowe rachunki
-Zabawa matematyczna Biedronki, motyle i kwiaty.
-Zabawy przy piosence Mieszkańcy łąki
patioil