Metody nauczania.doc

(38 KB) Pobierz

Metody nauczania

 

AUTOR

RODZAJE METOD

W. Okoń

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. METODY ASYMILACJI WIEDZY (podające)

a) pogadanka (polegająca na rozmowie nauczyciela z uczniem)

- pogadanka wstępna

- pogadanka przedstawiająca nowe wiadomości

- pogadanka utrwalająca

b) dyskusja (wymiana zdań między nauczycielem a uczniami)

c) wykład (bezpośrednie lub pośrednie przekazywanie wiadomości jakiemuś audytorium)

- konwencjonalny

- problemowy

d) opis, opowiadanie

e) praca z książką

2. METODY SAMODZIELNEGO DOCHODZENIA DO WIEDZY

a) klasyczna metoda problemowa (dominacja uczenia się nad nauczaniem; wytwarzanie sytuacji problemowej, formułowanie problemów i pomysłów ich rozwiązania, weryfikacja pomysłów rozwiązania

b) metoda przypadków (polega na rozpatrzeniu przez niewielką liczbę uczniów opisu jakiegoś przypadku i rozwiązywaniu trudności w celu wyjaśnienia tego przypadku)

c) metoda sytuacyjna ( polega na wprowadzaniu uczniów w jakąś złożoną sytuację

d) giełda pomysłów (burza mózgów) ( polega na zespołowym wytwarzaniu pomysłów rozwiązania jakiegoś zadania, zespół ma odnaleźć jak najwięcej nowych pomysłów)

e) mikronauczanie to metoda twórczego uczenia się złożonych czynności praktycznych, stosowana w grupach kilkuosobowych

f) gry dydaktyczne

 

3. METODY WALORYZACYJNE (eksponujące wartości)

a) metoda impresyjna (wrażeniowe, odczuciowe); sprowadza się do organizowania uczestnictwa dzieci i młodzieży w odpowiedni eksponowanych wartościach: społecznych, moralnych, estetycznych

b) metoda ekspresyjna – polega na stwarzaniu sytuacji, w których uczestnicy sami wytwarzają bądź odtwarzają dane wartości

4. METODY PRAKTYCZNE

a) ćwiczebne – mają na celu usprawnienie uczniów do udziału w realnych zadaniach wytwórczych

b) metody realizacji zadań wytwórczych – polegają na bezpośredniej realizacji zadań wytwórczych

 

 

1. METODA WALORYZACYJNA

a) ekspresyjna:

- plastyczna

- muzyczna

- ruchowa

- słowna

b) impresyjna

 

2. METODA PRAKTYCZNEGO DZIAŁANIA

a) metoda ćwiczebna

b) metoda realizacji zadań wytwórczych

c) metoda przypadków

d) metoda sytuacyjna

e) mikronauczanie

3. METODA SAMODZIELNEGO DOCHODZENIA DO WIEDZY

a) metoda burzy mózgu

b) klasyczna metoda problemowa

4. METODA PODAJĄCA

a) pogadanka

b) dyskusja

c) wykład

d) opis, opowiadanie

e) praca z książką

B. Nawroczyński

1. Metody słowne

2. Metody oglądowe

3. Metody laboratoryjne

Cz. Kupisiewicz

1. Metody oparte na obserwacji

a) pokaz

b) pomiar

2. Metody słowne

a) opowiadanie

b) wykład

c) pogadanka

d) dyskusja

e) praca z książką

3. Metody oparte na działalności praktycznej uczniów

a) metoda laboratoryjna

( samodzielne przeprowadzanie eksperymentów przez uczniów)

b) metoda zajęć praktycznych

N. M. Werzilin

1. Metody słowne

2. Metody oglądowe

3. Metody praktyczne

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin