Zajęcia i zabawy niedozwolone.pdf

(105 KB) Pobierz
Zajęcia i zabawy niedozwolone (Vita et conversatio clericorum)
Zajęcia i zabawy niedozwolone (Vita et conversatio
clericorum)
Jeżeli już na oko, zewnętrznie, swym strojem mało się wyróżniał kler
ówczesny od stanu świeckiego, to mając na względzie przeciętny ogół
niższego duchowieństwa można powiedzieć, że zarówno życiem, jak i
obyczajami nie był dla wiernych swych parafii przykładem. W jednym i
drugim kierunku szedł kler za przykładem laików: „per orania laicorum
moribus et habitibus se conformant clerici" 1 (duchowni upodobniają się do
świeckich we wszystkich obyczajach i zachowaniu). Wywoływało to liczne
narzekania ludzi świeckich, którzy są zawsze skłonni do rygorystycznego
potępiania słabości ludzkich, zwłaszcza u osób duchownych; z drugiej
strony na zgorszenia zepsutego kleru uskarżał się wspomniany już
poprzednio archidiakon kujawski, Stanisław z Komorznik 2 . Inny znów
przełożony, wikariusz generalny diecezji krakowskiej za rządów biskupa
Wysza, Jan Szafraniec, jeszcze dosadniej scharakteryzował kler ówczesny:
„quamquam quilibet praesumatur bonus nisi probetur malus, tamen
experiencia, quae est rerum magistra, didi-cimus maliciam clericorum his
temporibus exuberari, ut iam non praesumatur bonus, nisi probetur esse
talis" 3 (chociaż w odniesieniu do każdego powinno się zakładać, że jest
dobry, chyba że udowodni się, iż jest zły, to jednak z doświadczenia,
najlepszego nauczyciela, wiemy, że tak się wśród duchownych występek
rozplenił [iż nie należy] zakładać, że ktoś jest dobry, jeżeli się tego nie
udowodni). Jako jedną z przyczyn upadku obyczajów stanu duchownego w
diecezji krakowskiej podaje sam Szafraniec w statutach z roku 1408
wielość szkół w miasteczkach i wsiach, w których uczyli niesforni i
niedostatecznie wykształceni bakałarze. Jakimi zaś byli nauczyciele, takimi
się stawali ich uczniowie, którym to później udzielano święceń
kapłańskich 4 . Drugą przyczynę wskazują pośrednio statuty Piotra Wysza
oraz współczesne im włocławskie; był nią napływ obcego duchowieństwa
do zachodnich diecezji polskich 5 .
Ta sama kompilacja włocławska z roku 1402 dwukrotnie zwraca się
przeciwko rozrywkom, jakim z upodobaniem oddawało się niższe
duchowieństwo kujawskie (artykuły 38,8 i 9). Przypatrzmy się im bliżej w
świetle ustawodawstwa synodalnego.
§1
Nawiedzanie i utrzymywanie karczm przez duchownych
Przepisy kościelne, stojąc na straży godności i czci stanu duchownego,
kładły szczególny nacisk na rozwielmożniony w wiekach średnich nałóg
upijania się kleru, zwłaszcza wiejskiego. Pijaństwo, jako osłabiające rozum
i pobudzające do lubieżności, było już wielkim występkiem nie tylko u
kleryków, szczególnie wyższych święceń, ale i u świeckich osób. Crapula
et ebrietas libidinis incetiva (pijaństwo i opilstwo to bodziec do rozpusty),
to stale powtarzający się refren we wszystkich konstytucjach, które prawią
o powadze życia i czystości obyczajów duchowieństwa. Już w okresie
piastowskim za Łokietka spotykamy się z ustawami, które powstają
przeciwko zbytniemu używaniu trunków i hucznym biesiadom. Inaczej
sądzi Buliński 6 , mimo wyraźnych świadectw naszych statutów
synodalnych. I tak synod uniejowski arcybiskupa Janisława (1326)
zakazywał duchownym pociągać innych swym przykładem ad aequales
potus 7 (do podobnego picia), a krakowski biskupa Jana Grota (1331)
wspomina o duchownych „longi temporis victum brevi hora voluptuose
consumentes" 8 (żywność przeznaczoną na dłużej jedzą rozpustnie w
krótkim czasie).
Na szczególną uwagę zasługuje tutaj wcześniejszy o pół wieku zakaz
synodu budzyńskiego legata Filipa (1279), aby plebani nie szyn-kowali
wina w swych domach. Niezawodnie nasz legat uwzględniał miejscowe
stosunki, istniejące szczególnie na Węgrzech, kiedy ogłaszał 16
konstytucję soboru laterańskiego IV w tym przedmiocie: „A crapula et
ebrietate omnes clerici diligenter abstineant" 9 (duchowni niech jak
najstaranniej unikają pijaństwa i opilstwa), jeśli zniewolony był surowo
nakazać duchownym, żeby nie uczęszczali do karczm, wyjąwszy jedynie
przewidzianą już w prawie papieskim okoliczność podróży, a nadto
zakazać im jeszcze trudnić się sprzedażą wina we własnym mieszkaniu
pod groźbą interdyktu osobowego, jeśliby nie posłuchali zakazu 10 . Niedługo
potem okazało się, że trzeba ten przepis zaostrzyć. Uczynił to synod
uniejowski (1326), nakładając na niepoprawnych, w miejsce cenzury
kościelnej, dotkliwszą karę pieniężną w kwocie trzech grzywien lub gdyby
jej winni duchowni uiścić nie mogli, pokutę przymusowego pobytu przez
miesiąc w klasztorze 11 . Ustawa ta nie wypłynęła z własnej inicjatywy
naszego episkopatu, wyprzedziła ją publikowana piętnaście lat wcześniej
na soborze wienneńskim Klementyna 12 , którą już uwzględniły krakowskie
statuty Nankera (1323). Z drugiej strony nie pozostała ona bez wpływu na
dalsze ustawodawstwo diecezjalne.
Bezpośredni następca biskupa Nankera, Jan Grot, zaostrzył w roku 1331
karę pieniężną swego poprzednika; zamiast jednego wiar-dunka za
każdym razem in uno fertone (tj. czwartej części grzywny, liczącej około
48 groszy: grossorum lub denariorurm), jak rozporządził Nanker, Grot
skazywał duchownych uczęszczających do karczm: za drugim razem na
połowę grzywny, w razie zaś nie-poprawy po trzecim upomnieniu na całą
grzywnę in una marca.
Nadto postanowił jeszcze biskup Grot, że gdyby przestępca nie był
beneficjatem lub nie mógł zapłacić kary, miał być czci pozbawionym 13 .
Później, na przełomie XIV wieku, ustawę synodu unie-jowskiego z 1326
roku zamieściły statuty włocławskie w dosłownym brzmieniu 14 .
Przypomniały one jeszcze stary zakaz nałogowego nawiedzania tabern,
szczególniej w nocy i posługiwania tamże: „et ibi non ministrent" 15 . Tylko
w podróży lub ze słusznej przyczyny wolno było wstąpić do gospody na
przekąskę lub skromny napitek; za taką przyczynę uchodziło np. gorące
zaproszenie przez poważną osobę 16 .
Ów dodatek statutu kompilacji włocławskiej ibi non ministrent (zakazuje
się im tam posługiwać), w dosłownym rozumieniu brać trzeba, tj. że nie
wolno duchownym wyręczać w gospodach szyn-karzy i trudnić się tam
obsługą gości. Uprawnia nas do tego wniosku nie tyle samo brzmienie
wskazanego statutu, bo mimochodem on o tym wspomina, jak raczej
współczesne świadectwo archidiakona kujawskiego Stanisława z
Komorznik, który nas powiadamia, że nawet klerycy wyższych świeceń
dzień i noc zapijali się w tabernach i przesiadywali tam nieco dłużej nad
jedną dobę, jedząc wspólnie z wieśniakami i grając z nimi w pieniądze lub
o piwo 17 . Przy takim trybie zabawy kleru na Kujawach nie można
powątpiewać, że zwłaszcza biedniejsi klerycy, zaciągając się do posługi w
tabernach poświęcali się zawodowi szynkarskiemu.
Wyjaśnienie właściwego statutom diecezji włocławskiej dodatku clerici in
tabernis non ministrent (duchownym zakazuje się posługiwania w
szynkach), nie byłoby jeszcze zupełne, gdybyśmy go nie tłumaczyli także
w myśl analogicznych ustaw statutu legata Filipa o utrzymywaniu karczm
przez plebanów i w duchu wskazanej już powyżej Klementyny o księżach-
karczmarzach 18 . Zdarzyć się to mogło, jeśli pleban, mając w posiadłościach
swego kościoła nadaną karczmę , nie wypuszczał jej w dzierżawę, ale sam
nią zarządzał i osobiście lub przez scholarów sprzedawał w niej trunki i
pożywienie. Że taki zwyczaj istniał wówczas w Polsce (przynajmniej w
diecezji kujawskiej), zaświadcza wcześniejsza od kompilacji włocławskiej
instrukcja dla świadków synodalnych tej diecezji, pochodząca z lat 1326-
1360 20 . Również nieco późniejsza z XV wieku instrukcja włocławska pyta
się nie tylko o upijających się plebanów, ale także dowiadywać się
nakazuje wizytatorom o ta-bematorów, czyli o plebanów utrzymujących
szynki 21 . Praktykowało się to bez wątpienia i gdzie indziej, jeśli instrukcja
dla wizytatorów metropolitalnych z roku 1423 zapytuje się, między
innymi, o księży trudniących się wyszynkiem piwa w swych domach 22 .
Potwierdza to wreszcie dodatkowe zdanie artykułu ósmego kompilacji
włocławskiej w przeróbce arcybiskupa Łaskiego z roku 1512, że wszyscy
proboszczowie stosownej ulegną karze, którzy by tego rodzaju
utrzymywali kleryków 23 .
Nie sam jeden kler kujawski był winny tych wykroczeń. Zarówno
duchowni sąsiednich diecezji, tak świeccy jak zakonni, znali bardzo dobrze
i zachowywali zwyczaj uczęszczania w gościnę do tabern; owszem
ucztowali i zabawiali się jeszcze w domach prywatnych, nocując tam
nawet z okazji sprawowania najświętszych czynności, przy zaopatrzeniu
chorych sakramentami. Działo się tak w diecezji krakowskiej i
poznańskiej 24 .
Gdzie indziej, jak w przemyskiej, statuty synodalne (1415) wprost
zezwalały na wolny wstęp do karczmy, ale samym tylko prałatom 25 . Kiedy
zaś prosty ten zakaz nie skutkował i niższe duchowieństwo zastosowało do
siebie zastrzeżenie na rzecz prałatów uczynione, idąc wbrew prawu, za
prawnym przykładem dostojników kapituły, zagrozić musiał w wiek później
(1529) biskup przemyski, Jan Karnkowski, przymusowym pobytem przez
miesiąc w więzieniu tym wszystkim, którzy by się ważyli nawiedzać
taberny, a zatem i prałatom, bo klauzula z roku 1415 została tym
rozporządzeniem zniesiona 26 .
Jedna tylko diecezja płocka stanowiła przez pewien czas chlubny
wyjątek. Synodalne jej statuty biskupa Kurdwanowskiego z lat 1398-1423
nie zawierają żadnego przepisu o tabernach. Wszakże przykład kleru
okolicznych diecezji poznańskiej i kujawskiej nie pozostał bez wpływu. W
roku 1433 gorliwa kapituła płocka wydała rozporządzenie, aby księża,
przede wszystkim stali wikariusze vi carii perpetui lub ich zastępcy, ze
względu na ciągłą ich obecność przy kościele dla potrzeby wiernych, nie
chodzili do szyn-kowni i nie zabawiali się tam ze świeckimi grą w kostki.
Przekroczenie tego nakazu pociągało za sobą karę pieniężną, a w razie jej
nieuiszczenia w ciągu piętnastu dni spadała na winnych eks-komunika 27 .
Najciekawsze jest, że niekiedy biskupi polscy nie tylko walczyć musieli z
duchowieństwem uczęszczającym do karczm, ale jeszcze zakazywać, aby
sędziowie duchowni, zwłaszcza dziekani miejscy, nie odprawiali w
karczmach przy kieliszku sądów kościelnych i przy tym się nie upijali 28 ,
nadto musieli zabraniać, by w zawieraniu tam małżeństw udziału nie brali,
jak się to działo w obydwóch wypadkach, głównie w diecezji krakowskiej w
pierwszej połowie XIV wieku 29 .
§2
Gry losowe
Na równi z pijaństwem stare kanony kościelne kładą nałogową grę w
kości 30 , która w wiekach średnich należała do zwykłych a ulubionych
rozrywek duchowieństwa za granicą i u nas w Polsce. Przypuszczać tak
trzeba z licznych przepisów przeciwko niej wymierzonych w statutach
synodalnych i w osobnych rozporządzeniach biskupów polskich. Wprawdzie
jeden z naszych kaznodziejów wiejskich, Andrzej z Grochowa, wikary w
Kcyni koło Nakła (żyjący około roku 1407), uskarża się wielce na ludzi
świeckich, że grają umyślnie we wilię Bożego Narodzenia, iżby im
szczęście przez cały rok następny sprzyjało 31 . Niewątpliwie i kler także
oddawał się z całym upodobaniem tego rodzaju zabawie, gwoli czystego
zysku a wbrew zakazowi Kościoła, który zawsze surowo karał namiętnych
graczy 32 . Przeciwnie ustawodawstwo krajowe nie wzbraniało zasadniczo
gry w kostki i gałki, acz były to gry ryzykowne; zezwalało zabawiać się
nimi dla ćwiczenia i spędzania czasu, ale tylko na gotowe pieniądze; gra
na bórg była zakazana 33 .
Postulat Kościoła, pod którego wyłączną jurysdykcją zostawali duchowni
i do którego przepisów stosować się byli winni, brzmiał nieco inaczej w tej
sprawie. Odnośne ustawy prawa średniowiecznego, sformułowane w
dekretałach papieża Innocentego III, stanowczo i bezwarunkowo wzbroniły
duchowieństwu nie tylko brać czynny udział w znanych wówczas grach
losowych czyli hazardowych, tj. takich, których wynik zależał jedynie od
ślepego przypadku, ale nadto przypatrywać się grającym 34 . Publicznych i
niepoprawnych graczy-kleryków uważały wydane w tym względzie
przepisy kanoniczne, zarówno z lichwiarzami, za niegodnych do objęcia
jakiegokolwiek urzędu, chociażby gry hazardowe w powszechnym były
użyciu, sta-wszy się już prawnym zwyczajem danego kraju 35 . Nie wynikało
stąd wszakże, iżby już wszelka gra była duchowieństwu zakazana; nawet
ryzykowną w kostki wolno im było zabawiać się ze słusznej przyczyny (np.
celem wytchnienia po pracy) i bez zgorszeń dla otoczenia, zwłaszcza ludzi
świeckich, słowem, kiedy gra nie przekraczała granic godziwej rozrywki.
Tak rozumieją ustawę papieską nasze przepisy diecezjalne. Aby żądaniu
prawa dekretałów zadość uczynić, przytaczają one nieraz w dosłownym
brzmieniu zakaz prawa powszechnego, ale zaraz dodają, iż dotyczy on
tylko kleryków, którzy się oddają grze z rzemiosła i dla zysku. Tego
rodzaju gra była niedozwolona i pociągała za sobą suspensę ab officio et
beneficio (od urzędu i beneficjum) w diecezji włocławskiej , w krakowskiej
zaś ekskomunikę, której wszakże późniejsze statuty synodalne już nie
ponowiły 37 . W tym też duchu obydwie instrukcje włocławskie z XIV i XV
wieku nakazują badać wizytatorom kler parafialny, czy i którzy z
duchownym uprawiają stale grę w kostki lub jej podobną a nieuczciwą, bo
ryzykowną i nałogowo uprawianą 38 . Inne statuty synodalne np. Jakuba z
Kurdwanowa, biskupa diecezji płockiej, gdzie moralność kleru stała
niezaprzeczalnie wyżej, aniżeli w graniczących z Zachodem diecezjach, nie
nakładają już żadnych kar i dozwalają na tę rozrywkę w pewnych
okolicznościach, mianowicie gdy jej przyświeca zamiar odzyskania sił
znużonych pracą, utrudzonych wytężeniem fizycznym lub umysłowym i
gdy jest ona jedynie środkiem rekreacyjnym 39 . Natomiast gdzie indziej,
jak w diecezji krakowskiej i poznańskiej, rozporządzenia synodalne
żadnego już nie dopuszczają wyjątku, ale powtarzają gołosłowną literę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin