120_Przygod_Koziolka_Matolka.pdf
(
273 KB
)
Pobierz
biuletyn NP.indd
Biuletyn Klubu Nauczyciela. Nauczanie początkowe
11
Poznajemy Koziołka Matołka
Opracowała Mariola Rosłoniec
Scenariusz zajęć edukacyjnych w klasie 1
z wykorzystaniem tekstu lektury „120 przygód Koziołka Matołka”
autorstwa Kornela Makuszyńskiego i Mariana Walentynowicza
Temat bloku:
Niezwykłe podróże
Temat pierwszego dnia:
Poznajemy Koziołka
Matołka
– Próba odpowiedzi na pytanie: Z czym kojarzy Wam
się ten fragment? Z jaką książką związana jest ta
postać? Rysowanie postaci Koziołka Matołka z pamięci
(z oglądanych wcześniej odcinków dobranocki lub
z książki).
Termin realizacji: II półrocze klasy pierwszej
RODZAJE AKTYWNOŚCI:
polonistyczna
artystyczna
ruchowa
3.
Przybliżenie postaci Kornela Makuszyńskiego
–
autora książki.
Prezentacja przez uczniów i nauczyciela przyniesionych
do szkoły utworów jego autorstwa. Zachęcenie do ich
przeczytania.
WYMAGANIA PROGRAMOWE:
Doskonalenie umiejętności posługiwania się językiem
ojczystym w zakresie mówienia, pisania i czytania.
4. Głośne czytanie
przez nauczyciela fragmentów
książki pt: „120 przygód Koziołka Matołka”.
WYMAGANIA EDUKACYJNE (CELE LEKCJI):
Uczeń:
umie czytać cicho, ze zrozumieniem zdania proste,
5.
Ukierunkowana pytaniami rozmowa na temat
wysłuchanego fragmentu tekstu:
Jaki jest tytuł utworu?
–
potra
fi
wypowiedzieć się na temat treści usłyszanego
–
Kto jest autorem książki?
utworu,
układa zdania z rozsypanki wyrazowej,
–
Jak nazywa się główny bohater?
–
– ąd wędruje i po co?
Dok
–
bezbłędnie przepisuje krótkie zdania,
–
potra
fi
odpowiednio dopasować i przykleić części ciała
6. Układanie zdań z rozsypanki wyrazowej i głośne
ich odczytanie
(karta pracy 3).
postaci,
potra
fi
słuchać wypowiedzi innych osób,
–
–
zgodnie i aktywnie uczestniczy we wspólnej zabawie,
7. Zabawa ruchowa pt: Rób to, co koziołek.
Nauczy-
ciel wybiera dziecko, które będzie przez chwilę kozioł-
kiem. Koziołek wykonuje jakąś czynność, a cała klasa
ją powtarza. Podczas zabawy różne dzieci wchodzą
w rolę koziołka.
–
potra
fi
zgodnie współdziałać w grupie.
SPOSOBY MIERZENIA EFEKTÓW:
analiza kart pracy
obserwacja pracy uczniów i ich wypowiedzi
analiza wytworów uczniów
8. Przyklejanie nazw części ciała Koziołka
w odpo-
wiednich miejscach na wcześniej wykonanym samo-
dzielnie rysunku (karta pracy 2).
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Piosenka – powitanka:
Już jesteśmy w szkole.
Wielu jest tu nas!
W naszej klasie każdy
Miło spędzi czas!
Cześć! Cześć! Czołem! Cześć!
Witaj bracie! Siostro, cześć!
9. Opis wyglądu Koziołka Matołka
– indywidualne
wypowiedzi uczniów.
10. Próba odpowiedzi na pytanie: Jaki był Koziołek
Matołek?
Na podstawie karty pracy 4 i własnych
obserwacji – indywidualne wypowiedzi uczniów.
11. Nauka piosenki pt: „Koziołek Matołek”.
2. Wprowadzenie do tematu:
W Pacanowie kozy kują, więc Koziołek mądra głowa błąka
się po całym świecie, aby dojść do Pacanowa. Właśnie
nową zaczął podróż, by ją skończyć w Pacanowie, a co
widział i co przeżył lekcja wszystko Wam opowie…
12. Zakończenie lekcji
– głośne, grupowe pożegnanie.
Już tornistry spakowane
I do domu wracać czas,
Jutro znowu się spotkamy,
Pa, pierwszaki! Żegnam Was!
www.wsip.pl
Materiały do kserowania
–
–
12 Scenariusz zajęć lekturowych
120 przygód Koziołka Matołka
KARTA PRACY 1
Imię i nazwisko ..............................................................................................................................
Narysuj postać Koziołka Matołka.
KARTA PRACY 2
Imię i nazwisko ..............................................................................................................................
Wytnij starannie nazwy części ciała i przyklej w odpowiednich miejscach na swoim
rysunku. Spróbuj samodzielnie opowiedzieć, jak wygląda Koziołek Matołek.
broda głowa
Koziołek Matołek
rogi
ręka
uszy
tułów
ogon
nogi
Materiały do kserowania
Biuletyn Klubu Nauczyciela. Nauczanie początkowe
13
120 przygód Koziołka Matołka
KARTA PRACY 3
Imię i nazwisko ..............................................................................................................................
Wytnij prostokąty z wyrazami. Ułóż z nich trzy zdania i przyklej je.
bohaterem
jest
Koziołek Matołek
książki.
Pacanowa.
Koziołek
do
podróżował
Pacanowie
W
kują.
kozy
www.wsip.pl
Materiały do kserowania
14 Scenariusz zajęć lekturowych
120 przygód Koziołka Matołka
KARTA PRACY 4
Imię i nazwisko ..............................................................................................................................
1. Jakibył Koziołek Matołek? Pokoloruj żółtą kredką odpowiednie wyrazy.
odważny
tchórzliwy
miły
pomysłowy
dobry
złośliwy
ciekawy świata
wesoły
2. Uzupełnij zdanie zamalowanymi wyrazami.
Koziołek Matołek był uprzejmy,
Materiały do kserowania
Biuletyn Klubu Nauczyciela. Nauczanie początkowe
15
Piosenka pt.: „Koziołek Matołek”
słowa i muzyka: Mariola Rosłoniec
Koziołek Matołek
Do Pacanowa
Wyrusza dziś w świat,
Wiedzie jego szlak,
Chociaż tak jak my,
A w podróży swej
Ma niewiele lat.
Zwiedzi cały świat.
Informacje o książce i jej autorach
Autorami książki pt. „120 przygód Koziołka Matołka” są:
Kornel Makuszyński
i
Marian Walentynowicz.
Kornel Makuszyński (08.01.1884 – 31.07.1953)
– pisarz, autor książek dla dzieci i młodzieży („Panna z mokrą głową
„Awantura o Basię”, „Szatan z siódmej klasy”, „Szaleństwa Panny Ewy” i in.). Autor tekstu: „120 przygód Koziołka Matołka”.
Marian Walentynowicz
(1896 – 1967) – rysownik, architekt i pedagog, autor ilustracji do książek.
Obaj panowie wspólnie stworzyli cykl książeczek dla dzieci:
„120 przygód Koziołka Matołka”, „Druga księga przygód Koziołka Matołka”, „Trzecia księga przygód Koziołka Ma-
tołka” i „Czwarta księga przygód Koziołka Matołka”
„Awantury i wybryki małej małpki Fiki Miki”
„Bajka o wawelskim smoku”
„Wanda leży w naszej ziemi”.
www.wsip.pl
Plik z chomika:
gosia176i
Inne pliki z tego folderu:
KRYTERIA WYMOGÓW DLA KLASY II.doc
(156 KB)
kl.II.doc
(135 KB)
karta osiagniec w klasie drugiej.pdf
(77 KB)
Kreskowe zagadki kl II.pdf
(633 KB)
plan działań wychowawczych kl II.pdf
(34 KB)
Inne foldery tego chomika:
codziennik ortograficzny
codziennik ortograficzny(1)
codziennik ortograficzny(2)
codziennik ortograficzny(3)
Ćwiczenia z języka polskiego
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin