Doktor_Dolittle_scenariusz_03.pdf
(
370 KB
)
Pobierz
biuletyn klasa_2.indd
Nauczanie początkowe
23
Scenariusz 3
6.
Wybór i odczytanie
najciekawszych i najśmieszniej-
szych fragmentów książki – argumentowanie dokona-
nego wyboru – praca w grupach.
7.
Scenki dramowe
– przedstawienie przez grupy wy-
branych fragmentów tekstu w sposób pozawerbalny.
8.
Piszemy książkę
– karta pracy 4.
Wykonanie metryczki nowej książki „Nowe przygody
Doktora Dolittle”. Autorem i ilustratorem każdego eg-
zemplarza jest uczeń, który przygotuje książkę. Ucznio-
wie wymyślają nazwę wydawnictwa.
- Autor
- Tytuł
- Ilustrator
- Wydawnictwo
- Rok i miejsce wydania książki
- Liczba rozdziałów
9.
Praca plastyczna:
przygotowanie okładki, wydzieran-
ka z kolorowego papieru. Uczniowie pracują jako intro-
ligatorzy i przygotowują książkę: składają białe kartki
papieru na pół i zszywają je razem. Okładkę ozdabiają
według własnego pomysłu, najpierw wykonując szkic,
a później wyklejając go małymi kawałkami kolorowego
papieru.
10.
Zabawa:
gdybyś był zwierzęciem, co chciałbyś powie-
dzieć swojemu opiekunowi. Swobodne wypowiedzi
połączone z prezentacją zwierząt.
11.
Samodzielne pisanie
opowiadania – „Nowa przygo-
da Doktora Dolittle i jego zwierząt” – karta pracy 5.
12.
Samodzielne wykonanie
ilustracji do książki.
13.
Wystawa
książek wykonanych przez uczniów.
14.
Podsumowanie
dnia i samoocena.
Temat:
Dalsze przygody Doktora Dolittle.
Termin realizacji:
2. klasa.
Rodzaje aktywności:
polonistyczna,
artystyczna,
ruchowa.
Wymagania programowe:
Umiejętność czytania ze zrozumieniem tekstów literackich.
Wymagania edukacyjne (cele lekcji):
Uczeń:
- wyszukuje w książce fragmenty na dany temat,
- zna zawody potrzebne, by powstała książka,
- zna postać autora książki Hugh Loftinga,
- bogaci słownictwo o wyrazy związane z utworem
literackim,
- wskazuje w tekście czasowniki i rzeczowniki,
- wypowiada się w sposób logiczny i spójny,
- argumentuje własne stanowisko,
- potrai utworzyć liczbę mnogą,
- potrai słuchać wypowiedzi innych osób,
- zgodnie i aktywnie uczestniczy we wspólnej
zabawie,
- wyzwala w sobie zainteresowania czytelnicze.
Sposoby mierzenia efektów:
analiza kart pracy,
obserwacja pracy uczniów i ich wypowiedzi,
analiza wytworów uczniów.
Przebieg zajęć:
1.
Wprowadzenie do tematu:
Układanie łamigłówki do
hasła, tak aby wyrazy do wpisania pochodziły z lektu-
ry – karta pracy 1. Próba formułowania tematu zajęć,
ukierunkowana pytaniami. Praca twórcza – jak rozu-
miesz zdanie: „Książka jest moim przyjacielem”.
2.
Przypomnienie
informacji o autorze omawianej lektu-
ry. Uzupełnianie tekstu wyrazami z ramki. Powtórzenie
wiadomości o czasowniku i rzeczowniku. Podkreślenie
ich w tekście i wpisanie do tabeli. Utworzenie liczby
mnogiej – karta pracy 2.
3.
Droga tekstu
w książce od pomysłu do gotowej książ-
ki w księgarni. Zawody niezbędne przy tworzeniu książ-
ki: autor, ilustrator, introligator, wydawnictwo
– karta pracy 3.
4.
Słuchanie
wzorowego czytania nauczyciela dwudzie-
stego pierwszego rozdziału książki „Znów w domu”.
Swobodne wypowiedzi na temat dalszych losów Dok-
tora Dolittle i zwierząt. Układanie innego zakończenia
pobytu głównych bohaterów w Krainie Małp.
5.
Koncert
ze zwierzętami. Nauczyciel dzieli klasę na
kilka zespołów. Każda grupa naśladuje odgłosy inne-
go zwierzątka z lektury, Dyrygent wskazuje kolejność.
Można wykorzystać podkłady muzyczne z płyty „We-
soła Szkoła”.
www.wsip.pl
www.wsip.pl
Odwiedź nas!
24
Doktor Dolittle i jego zwierzęta
Karta pracy 1
Imię i nazwisko ....................................................................................................
1. Dokończ układanie łamigłówki do hasła tak, aby wyrazy do wpisania po-
chodziły z książki pt. „Doktor Dolittle i jego zwierzęta”.
A
U
T
O
R
2. Napisz, jak rozumiesz zdanie:
KSIĄŻKA JEST MOIM PRZYJACIELEM.
Materiały do kserowania
Nauczanie początkowe
25
Karta pracy 2
Imię i nazwisko ....................................................................................................
1. Uzupełnj tekst wyrazami z ramki i podkreśl czasowniki.
Hugh .......................... urodził się w ....................... roku. Mieszkał w USA.
W czasie .................................. opisywał przygody ...............................................
i wysyłał swoim dzieciom. Sam rysował ................................................................
Są to ....................... doktora, który tak jak nikt na świecie ...................................
zwierzęta i rozumiał ich .............................. .
Lofting * 1886 * wojny * Doktora Dolittle * ilustracje * przygody * kochał * mowę
2. Wypisz z tekstu 5 rzeczowników i utwórz ich liczbę pojedynczą
lub mnogą.
Liczba pojedyncza
Liczba mnoga
www.wsip.pl
Materiały do kserowania
26
Doktor Dolittle i jego zwierzęta
Karta pracy 3
Imię i nazwisko ....................................................................................................
1. Uzupełnj tekst czasownikami.
Pisarz .................................................... książkę.
Ilustrator ............................................... książkę.
Introligator............................................ książkę.
Drukarz ................................................ książkę.
Wydawnictwo........................................książkę.
2. Opisz, w jaki sposób powstaje książka: od pomysłu do gotowej książki.
#
Karta pracy 4
Imię i nazwisko ....................................................................................................
Uzupełnj informacje dotyczące Twojej książki:
1. Autor
4. Wydawnictwo
............................................................
............................................................
2. Tytuł
5. Rok i miejsce wydania książki
............................................................
............................................................
3. Ilustrator
............................................................
Liczba rozdziałów ................................
Materiały do kserowania
Nauczanie początkowe
27
Karta pracy 5
Imię i nazwisko ....................................................................................................
Napisz opowiadanie pod tytułem „Nowa przygoda Doktora Dolittle i jego
zwierząt”.
www.wsip.pl
Materiały do kserowania
Plik z chomika:
gosia176i
Inne pliki z tego folderu:
KRYTERIA WYMOGÓW DLA KLASY II.doc
(156 KB)
kl.II.doc
(135 KB)
karta osiagniec w klasie drugiej.pdf
(77 KB)
Kreskowe zagadki kl II.pdf
(633 KB)
plan działań wychowawczych kl II.pdf
(34 KB)
Inne foldery tego chomika:
codziennik ortograficzny
codziennik ortograficzny(1)
codziennik ortograficzny(2)
codziennik ortograficzny(3)
Ćwiczenia z języka polskiego
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin