Indywidualny program autorski do nauczania dziecka z autyzmem dziecięcym
Indywidualny program do nauczania dziecka upośledzonego z zaburzeniami emocjonalnymi i zahamowaniem rozwoju intelektualnego na I etap nauczania w szkole specjalnej.
. I. Zadania Szkoły
II. Główne cele edukacyjne:
III. Treści kształcenia – planowane osiągnięcia ucznia
A. Główne cele edukacyjne:
§ Rozwijanie umiejętności wchodzenia w czytelną regułę komunikacyjną obejmując: komunikację potrzeb (jedzenie, picie, korzystanie z toalety).
§ Rozwinięcie u ucznia umiejętności współpracy z nauczycielem w trakcie wykonywanych czynności.
§ Kształtowanie zdolności psycho – motorycznych, koordynacji wzrokowo- ruchowej, sprawności manualnej ogólnej i grafomotorycznej.
1. Umiejętności samoobsługowe
§ ubieranie się - uczeń samodzielnie ubiera i rozbiera części swojej garderoby;- samodzielnie zakłada buty, - samodzielnie zdejmuje koszulę i bluzkę; - zakłada zdjętą odzież;- wkłada strój sportowy do woreczka;- poprawia strój przed lustrem zgodnie ze wskazówkami
nauczyciela ;
§ spożywanie posiłków. - samodzielnie wyciąga śniadanie z tornistra i otwiera chlebak; - samodzielnie podchodzi po herbatę do pani opiekunki;- otwiera plastikową butelkę z piciem; - myje kubek po wypitej herbacie; - posługuje się sztućcami;- pod kontrolą n-la myje ręce i twarz;
§ higiena osobista
- myje zęby pod kierunkiem nauczyciela; - podejmuje próby wypluwania wody po wypłukaniu ust podczas
mycia zębów; - wyciera ręce i twarz; - korzysta z mydła w dozowniku; - samodzielnie korzysta z toalety; - pamięta o myciu rąk po korzystaniu z toalety; - kremowanie twarzy i rąk; - korzysta z chusteczki np. w czasie kataru.
2. Uspołecznienie
§ Umiejętność współpracy.
- zna zasady prawidłowego zachowania się w grupie rówieśników; - przestrzega w/w zasad; - bierze udział w miarę swoich możliwości w uroczystościach i
zwyczajach szkolnych;
§ Normy prawidłowego zachowania
- współuczestniczy w zabawach i zajęciach dostosowanych do jego
możliwości razem z grupą; - na zakaz „nie” przerywa niepożądaną czynność; - rozumie zasady funkcjonowania w grupie; - potrafi się do nich dostosować; - wykonuje kierowane do niego polecenia, bez dodatkowej zachęty; - po skończonej zabawie odkłada rzeczy na półkę.
§ Komunikacja
- sygnalizowanie potrzeb; - rozumienie poleceń 3. Procesy poznawcze.
§ Świadomość ciała
- na polecenie wskazuje części ciała ; - na polecenie wskazuje części twarzy ;
§ Elementarne umiejętności matematyczne
- zna i potrafi określić przestrzeń wokół siebie (do góry, w górę, w
dół, przed siebie, z przodu, z tyłu, z boku, za mną) ; - segreguje przedmioty ze względu na jedną cechę (rodzaj, wielkość
lub barwę) ; - dobiera przedmioty, obrazki w pary; - dobiera elementy układanki wg wzoru;
§ Percepcja i pamięć wzrokowa
- grupowanie przedmiotów wg koloru, kształtu, wielkości;
- dobieranie pary jednakowych obrazków wg stopnia trudności;
- dobieranie części do całego obrazka;
- układanie obrazków z części (puzzle)
§ Koordynacja wzrokowo – ruchowo - słuchowa.
- rozpoznawanie różnych odgłosów z najbliższego otoczenia;
- słucha i wytwarza dźwięki (szelest papieru), celofanu;
4. Ekspresja plastyczna
- modelowanie mas plastycznych(plastelina, masa solna);
- prawidłowo chwyta ołówek i gumkę
- bazgrze, rysuje kredkami po papierze w sposób dowolny ;
- wypełnia kontury przedmiotów, posługując się kredkami , kredą , węglem;
- wypełnia duże płaszczyzny na szarym papierze farbami;
5. Ekspresja muzyczna
- wytwarza dźwięki posługując się różnego rodzaju przedmiotami wytwarzającymi dźwięki ;
- gra na instrumentach perkusyjnych uderzając mimowolnie w bębenek, dzwonki ;
- słucha muzyki o zróżnicowanym nastroju;
6. Zajścia ruchowe
§ gry i zabawy ruchowe
- naśladuje ruch w rytm muzyki;
- naśladuje gesty wynikające z piosenek;
7. Ćwiczenia gimnastyczne
- na polecenie przyjmuje określona pozycję;
- pokonuje niewielkie przeszkody;
- z pomocą nauczyciela wykonuje ćwiczenia równoważne : staje na palcach, na jednej nodze, przechodzi przez ławkę, toczy przedmiot do celu, rzuca piłka oburącz, kopie piłkę w określonym kierunku;
- rzuca i chwyta przedmioty;
Ladyak