Program autorski do nauczania dziecka z autyzmem dzieciecym.doc

(48 KB) Pobierz



Indywidualny program autorski do nauczania dziecka z autyzmem dziecięcym

Indywidualny program do nauczania dziecka upośledzonego z  zaburzeniami emocjonalnymi i zahamowaniem rozwoju intelektualnego na I etap nauczania w szkole specjalnej.


.

           I.  Zadania Szkoły

 

  1. Doskonalenie umiejętności komunikowania się z otoczeniem.

 

  1. Tworzenie sytuacji zadaniowych stymulujących rozwój percepcji wzrokowej i słuchowej.

 

  1. Stwarzanie możliwości do wielozmysłowego poznawania świata, pogłębiania wiedzy odnośnie najbliższego otoczenia dziecka i wzbogacania jego doświadczeń życiowych.

 

  1. Umożliwienie udziału w imprezach uroczystościach szkolnych, grupowych, z okazji świąt i uroczystości.
     

 


          II.  Główne cele edukacyjne:

 

  1. Rozwijanie umiejętności wchodzenia w czytelną regułę komunikacyjną obejmując: komunikację potrzeb (jedzenie, picie, korzystanie z toalety).
  2. Rozwinięcie u ucznia umiejętności współpracy z nauczycielem w trakcie wykonywanych czynności.
  3. Kształtowanie zdolności psycho – motorycznych, koordynacji wzrokowo- ruchowej, sprawności manualnej ogólnej i grafomotorycznej.




III. Treści kształcenia – planowane osiągnięcia ucznia

 

A.    Główne cele edukacyjne:

 

§         Rozwijanie umiejętności wchodzenia w czytelną regułę komunikacyjną obejmując: komunikację potrzeb (jedzenie, picie, korzystanie z toalety).

§         Rozwinięcie u ucznia umiejętności współpracy z nauczycielem w trakcie wykonywanych czynności.

§         Kształtowanie zdolności psycho – motorycznych, koordynacji wzrokowo- ruchowej, sprawności manualnej ogólnej i grafomotorycznej.

 

 

 

 

 

 

B.     Główne cele operacyjne

 

1.      Umiejętności samoobsługowe

 

§         ubieranie się
- uczeń samodzielnie ubiera i rozbiera części swojej garderoby;
- samodzielnie zakłada buty,
- samodzielnie zdejmuje koszulę i bluzkę;
- zakłada zdjętą odzież;
- wkłada strój sportowy do woreczka;
- poprawia strój przed lustrem zgodnie ze wskazówkami  

        nauczyciela ;

 

§         spożywanie posiłków.
- samodzielnie wyciąga śniadanie z tornistra i otwiera chlebak;
- samodzielnie podchodzi po herbatę do pani opiekunki;
- otwiera plastikową butelkę z piciem;
- myje kubek po wypitej herbacie;
- posługuje się sztućcami;
- pod kontrolą n-la myje ręce i twarz;

§         higiena osobista

             - myje zęby pod kierunkiem nauczyciela;
             - podejmuje próby wypluwania wody po wypłukaniu ust podczas 

mycia zębów;
             - wyciera ręce i twarz;
             - korzysta z mydła w dozowniku;
             - samodzielnie korzysta z toalety;
             - pamięta o myciu rąk po korzystaniu z toalety;
             - kremowanie twarzy i rąk;
             - korzysta z chusteczki np. w czasie kataru.


2. Uspołecznienie

 

§         Umiejętność współpracy.

- zna zasady prawidłowego zachowania się w grupie rówieśników;
- przestrzega w/w zasad;
- bierze udział w miarę swoich możliwości  w uroczystościach i  

               zwyczajach szkolnych;

§         Normy prawidłowego zachowania

-          współuczestniczy w zabawach i zajęciach dostosowanych do jego

             możliwości razem z grupą;
      -    na zakaz „nie” przerywa niepożądaną czynność;
      -    rozumie zasady funkcjonowania w grupie;
      -    potrafi się do nich dostosować;
      -    wykonuje kierowane do niego polecenia, bez dodatkowej zachęty;
      -    po skończonej zabawie odkłada rzeczy na półkę.

 

 

 

 

 

§         Komunikacja

 

-                    sygnalizowanie potrzeb;
            -          rozumienie poleceń

3.   Procesy poznawcze.

 

 

§         Świadomość ciała


          - na polecenie wskazuje części ciała ;
          - na polecenie wskazuje części twarzy ;

 

§         Elementarne umiejętności matematyczne

 


            - zna i potrafi określić przestrzeń wokół siebie (do góry, w górę, w  

               dół, przed siebie, z przodu, z tyłu, z boku, za mną) ;
            - segreguje przedmioty ze względu na jedną cechę (rodzaj, wielkość  

               lub barwę) ;
            - dobiera przedmioty, obrazki w pary;
            - dobiera elementy układanki wg wzoru;

 

§         Percepcja i pamięć wzrokowa

 

-          grupowanie przedmiotów wg koloru, kształtu, wielkości;

-          dobieranie pary jednakowych obrazków wg stopnia trudności;

-          dobieranie części do całego obrazka;

-          układanie obrazków z części (puzzle)

 

§         Koordynacja wzrokowo – ruchowo - słuchowa.

 

-          rozpoznawanie różnych odgłosów z najbliższego otoczenia;

-          słucha i wytwarza dźwięki (szelest papieru), celofanu;



4. Ekspresja plastyczna

 

-          modelowanie mas plastycznych(plastelina, masa solna);

-          prawidłowo chwyta ołówek i gumkę

-          bazgrze, rysuje kredkami po papierze w sposób dowolny ;

 

-          wypełnia kontury przedmiotów, posługując się kredkami , kredą , węglem;

-          wypełnia duże płaszczyzny na szarym papierze farbami;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Ekspresja muzyczna

 

-          wytwarza dźwięki posługując się różnego rodzaju przedmiotami  wytwarzającymi dźwięki ;

 

 

-          gra na instrumentach perkusyjnych uderzając mimowolnie w bębenek, dzwonki ;

-          słucha muzyki o zróżnicowanym nastroju;

 

6. Zajścia ruchowe

 

§         gry i zabawy ruchowe


                  -     naśladuje ruch w rytm muzyki;

-          naśladuje gesty wynikające z piosenek;

 

7. Ćwiczenia gimnastyczne

 

-          na polecenie przyjmuje określona pozycję;

-          pokonuje niewielkie przeszkody;

-          z pomocą nauczyciela wykonuje ćwiczenia równoważne : staje na palcach, na jednej nodze, przechodzi przez ławkę, toczy przedmiot do celu, rzuca piłka oburącz, kopie piłkę w określonym kierunku;

-          rzuca i chwyta przedmioty;

 

 

 














 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin