ćwiczenia rewalidacyjne(gindrich).doc

(35 KB) Pobierz

Marta Gornicka

 

Konspekt zajęć rewalidacyjnych

 

Temat: Ćwiczenia usprawniające funkcje słuchowe

 

 

RODZAJ ĆWICZENIA

(NAZWA)

 

CELE ĆWICZENIA

 

PRZEBIEG ĆWICZENIA

 

POMOCE

1. Zmiany w sposobie chodzenia – zabawa ruchowa

- usprawnianie funkcji słuchowej;

- rozwijanie koordynacji ruchowej.

Dzieci chodzą w rytmie ćwierćnut w dowolnych kierunkach. Przy muzyce bardzo głośnej wysoko unoszą kolana, przy muzyce bardzo cichej idą krokiem skradającym.

- odtwarzacz

- płyta z muzyką

2. Ćwiczenie słuchowe – kształtowanie wrażliwości słuchowej

- kształtowanie wrażliwości słuchowej;

- kształtowanie koordynacji słuchowo-ruchowej.

Nauczyciel wymawia wyrazy dobrze i źle. Gdy nauczyciel mówi wyraz prawidłowo dzieci siedzą spokojnie, natomiast gdy nauczyciel źle wypowie wyraz dzieci – tupią.

(np. syn, czapka, skoła, beczka, dżem, capka, stół, przet, itd.)

 

3. Rozpoznawanie przedmiotów na podstawie barwy dźwięku

- usprawnianie percepcji słuchowej;

- rozwijanie koordynacji słuchowo-wzrokowo-ruchowej.

 

Dzieci obserwują przedmioty, w które uderzamy drewnianą pałeczką oraz wsłuchują się w dźwięki jakie wydają te przedmioty. Następnie mówimy by dzieci mając oczy zamknięte odgadły w które instrumenty uderzamy ponownie pałeczką.

Zestaw przedmiotów codziennego użytku: np. szklanka, metalowy kubek, butelka, łyżka, słoik szklany, garnek, klocki drewniane, , pęk kluczy

4. Zabawa ruchowa.

- ćwiczenie analizy słuchowej;

- utrwalanie umiejętności dzielenia wyrazów na sylaby;

- ćwiczenie koordynacji słuchowo-ruchowej

 

 

Dzieci śpiewają piosenkę ,,Ta Dorotka ta malutka…” dzieląc słowa tekstu na sylaby i klaszcząc w rytm wyśpiewanych sylab. Rytm piosenki ilustrują ruchami imitującymi grę na instrumentach.

 

5. Wyróżnianie głosek

- usprawnianie funkcji słuchowej

- rozwijanie słuchu fonematycznego

Ćwiczenie polega na wyróżnianiu głosek w nagłosie, śródgłosie i wygłosie. Nauczyciel mówi określony wyraz i dziecko ma wyróżnić głoskę na początku wyrazu, w środku i na końcu.

Wyróżnianie głoski w nagłosie: but, radio, kubek, mleko, ekran, artysta

Wyróżnianie głoski w śródgłosie: but, Ala, rok, bak, Ewa, kra

Wyróżnianie głoski w wygłosie: rak, osa, noc, mól, pirat, lato, nożyce, skafander.

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin