Rola społeczności lokalnej.doc

(34 KB) Pobierz
Rola społeczności lokalnej („Twoje zdrowie w twoich rękach”)

Rola społeczności lokalnej („Twoje zdrowie w twoich rękach”)!

 

Ludzie nie będą mogli osiągnąć swego pełnego potencjału zdrowotnego, jeśli nie będą zdolni do kontrolowania wszystkich czynników, od których zależy ich zdrowie.

 

Oznacza to, że to właśnie jednostki (grupy) powinny:

-          identyfikować swoje potrzeby (problemy zdrowotne)

-          podejmować działania dla ich rozwiązania.

 

Celem nadrzędnym jest kształtowanie u ludzi zachowań (stylu życia) i warunków życia sprzyjających poprawie i ochronie zdrowia.

 

Koncepcja promocji zdrowia (w NPZ) - zgodna z Kartą Ottawską Promocji Zdrowia (1986).

Promocja zdrowia proces umożliwiający ludziom zwiększenie kontroli nad swoim zdrowiem przez podejmowanie wyborów i decyzji sprzyjających zdrowiu.

 

Promocja zdrowia koncentruje się:

a)      na całej populacji w kontekście jej codziennego życia

b)      na osiągnięciu równości w zdrowiu, tzn. zapewnienia  równych szans i środków (wszystkim obywatelom) poprzez:

-          tworzenie środowiska wspierającego zdrowie

-          dostęp do informacji

-          kształtowanie umiejętności zdrowia

-          zapewnienie możliwości dokonywania zdrowych wyborów.

 

Cele promocji zdrowia

·         Zdrowie pozytywne

·         Redukcja czynników ryzyka (profilaktyka I.)

·         Wczesne wykrycie zaburzeń (profilaktyka II.)

·         Zapobieganie powikłaniom np. poszpitalnym (profilaktyka III.)

 

Instrumenty, którymi posługuje się promocja zdrowia

·         Edukacja

·         Ułatwienia

·         Zmiany serwisowe

·         Regulacje prawne.

 

Izolowane działania edukacyjne (powodujące zmianę świadomości), bez możliwości udzielenia wsparcia i zapewnienia ułatwień wydają się być nieetyczne.

Autorytatywne regulacje bez wcześniejszej edukacji społeczeństwa są nieskuteczne albowiem ludzie nie są przygotowani do ich wprowadzania i akceptacji.

 

 

Promocja zdrowia w ujęciu całościowym

 

 

Grupa oddziaływania

Strategie

Oczekiwane rezultaty

Pojedyncze osoby

Edukacja poprzez doradztwo

indywidualne

Zmiany zachowań

lub zmiany determinant zachowań

Grupy

Zmiany legislacyjne

Populacje

Zmiany organizacyjne i polityczne

Zmiany społeczne,

ekonomiczne i środowiskowe

 

1

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin