płytki umysł. jak internet wpływa na nasz mózg helion.pdf

(34503 KB) Pobierz
887653688.001.png
SPIS TREŚCI
Przedmowa. Włamywacz i pies podwórkowy
9
1.
HAL i ja
15
2.
Główne szlaki
29
3.
Narzędzia umysłu
55
4.
Nowy wymiar strony
77
5.
Medium natury bardziej ogólnej
103
6.
Prawdziwe oblicze książki
125
7.
Mózg żonglera
145
8.
Świątynia Google
185
9.
Pamięć
219
10.
Coś takiego jak ja
245
Zakończenie
271
Element ludzki
271
Literatura uzupełniająca
275
Podziękowania
280
76
PŁYTKI UMYSŁ. JAK INTERNET WPŁYWA NA NASZ MÓZG
887653688.002.png 887653688.003.png
3
NARZĘDZIA UMYSŁU
D
ziecko wyciga kredk z pudeka i gryzmoli óte kóko w rogu
kartki papieru: to jest soce. Wyciga drug kredk i rysuje
zielone zawijasy przez rodek kartki papieru: to jest horyzont.
Nastpnie kreli dwie przecinajce horyzont linie, które cz si w po-
szarpany szczyt: to jest góra. Obok góry rysuje kolawy, czarny prostokt,
a na nim czerwony trójkt: to jest dom. Dziecko ronie — idzie do
szkoy. Siedzc w klasie, rysuje z pamici ksztat swojego kraju. Nastpnie
dzieli go na czci, które mniej wicej reprezentuj poszczególne stany,
a wewntrz jednego z nich kreli picioramienn gwiazd, aby w ten
sposób oznaczy miasto, w którym mieszka. Dziecko ronie — idzie na
studia, aby zosta rzeczoznawc. Kupuje zestaw dobrych narzdzi, których
uywa do pomiaru terenu wzdu i wszerz, a zbierane dziki nim infor-
macje wykorzystuje do tego, aby opracowa dokadny plan terenu, który
nastpnie zostaje skopiowany, aby inni te mogli z niego korzysta.
Nasze dojrzewanie intelektualne jako jednostek mona przeledzi
na podstawie sposobu, w jaki przedstawiamy na rysunkach bd na
mapach nasze otoczenie. Zaczynamy od prostych, dosownych interpreta-
cji cech tego, co widzimy wokó siebie, a nastpnie tworzymy coraz do-
kadniejsze i bardziej abstrakcyjne reprezentacje przestrzeni geograficz-
nej i topograficznej. Innymi sowy: nasz rozwój uwidacznia si przez to,
e stopniowo przestajemy rysowa to, co widzimy, a zaczynamy ryso-
wa to, co wiemy. Vincent Virga, wspópracujcy z Bibliotek Kongresu
Stanów Zjednoczonych ekspert w dziedzinie kartografii, zauwaa, e
poszczególne etapy rozwoju naszych umiejtnoci odwzorowywania
56
PŁYTKI UMYSŁ. JAK INTERNET WPŁYWA NA NASZ MÓZG
pozostaj w cisym zwizku z ogólnymi etapami rozwoju poznawczego
w dziecistwie, które wyodrbni dwudziestowieczny psycholog szwaj-
carski Jean Piaget. Nasz rozwój przebiega od dziecicej, egocentrycznej,
czysto zmysowej percepcji wiata do nastoletniej, abstrakcyjniejszej
i bardziej obiektywnej analizy dowiadczenia. „Najpierw” — pisze Virga,
charakteryzujc, jak doskonal si dziecice rysunki otoczenia —
„zdolno percepcji i zdolno reprezentacji funkcjonuj niezalenie
od siebie; reprezentujemy tylko najprostsze relacje topograficzne, bez
uwzgldniania perspektywy ani odlegoci. Nastpnie pojawia si intelek-
tualny »realizm«, który pozwala nam namalowa wszystko, co jest nam
znane, przy czym w coraz wikszym stopniu uwzgldniamy wzajemne
zalenoci midzy przedstawianymi elementami. Na kocu za docza
wizualny »realizm«, który opiera si na obliczeniach naukowych” 1 .
Proces dojrzewania intelektualnego odtwarza ten sam scenariusz,
wedug którego ludzko niegdy uczya si tworzy mapy. Pierwsze mapy
rysowano patykiem na ziemi albo ryto w kamieniu za pomoc innego
kamienia; miay one charakter równie schematyczny jak mapy tworzone
przez dzieci. Z czasem rysunki staway si coraz bardziej realistyczne
i coraz wierniej zachowyway proporcje midzy elementami danej prze-
strzeni — przestrzeni, która nierzadko rozcigaa si poza to, co mona
byo zobaczy goym okiem. Jeszcze póniej realizm ten nabra nauko-
wego charakteru pod wzgldem zarówno precyzji, jak i abstrakcji. Twórcy
map zaczli si posugiwa wyrafinowanymi narzdziami (takimi jak
kompas wskazujcy strony wiata czy teodolit sucy do pomiaru któw
w terenie) oraz opiera na matematycznych równaniach i innych obli-
czeniach. Wreszcie, dziki kolejnemu skokowi w rozwoju intelektu,
mapy znalazy zastosowanie nie tylko w celu przedstawiania ogromnych
obszarów ziemi czy nieba w najdrobniejszych szczegóach, lecz take
ilustrowania pewnych zdarze czy zjawisk — na przykad planu bitwy,
analizy szerzenia si epidemii, przewidywania przyrostu ludnoci. „In-
telektualny proces przeksztacania dowiadczenia przestrzeni na abstrak-
cj przestrzeni ” — pisze Virga — „rewolucjonizuje sposób mylenia” 2 .
1 Vincent Virga, Cartographia , Little, Brown, New York 2007, s. 5.
2 Ibidem .
Zgłoś jeśli naruszono regulamin